سخت ترین و آسانترین رشته های دانشگاهی

سخت ترین رشته های دانشگاهی

در این مطلب قصد داریم بر اساس برخی از معیارها و نظرات دانشجویان، لیستی از آسانترین و سخت ترین رشته های دانشگاهی در اختیارتان بگذاریم. البته درباره اینکه چرا یک رشته را در دسته سخت‌ترین یا آسانترین قرار داده‌ایم هم صحبت می‌کنیم. با توجه به توضیحات می‌توانید خودتان ببینید که آیا این رشته‌ها برای شما هم سخت یا آسان هستند؟ یا چرا برخی از رشته‌ها در باور عموم به عنوان رشته سخت یا آسان جا افتاده‌اند؟ وقتی حرف از یک رشته دانشگاهی سخت می‌شود، چه چالش و مشکلاتی در ذهنتان می‌آید؟

پس تا پایان با این مقاله مدرسه سلام همراه باشید.

سخت ترین رشته های دانشگاهی

یادتان باشد که سختی و آسانی موضوعاتی نسبی هستند. در واقع علایق و استعدادهای شما می‌تواند یک رشته سخت را به یک رشته آسان تبدیل کند یا بالعکس. پس قبل از هرچیز یادتان نرود، ما صرفا بر اساس معیارهای زیر این رشته‌ها را طبقه‌بندی کرده‌ایم:

  • حجم مطالب حفظی
  • میزان محاسباتی بودن
  • انتزاعی بودن مطالب
  • گستردگی مباحث
  • جزییات زیاد

سخت ترین رشته های دانشگاهی ریاضی

سخت ترین رشته های ریاضی، مربوط به رشته های مهندسی هستند که محاسبات پیچیده‌تری دارند، از نظر مباحث گسترده و کمتر عینی هستند:

در بین رشته‌های محض یا علوم پایه هم به دلیل محاسباتی بودن و حفظیات سخت ترین رشته های دانشگاهی ریاضی شامل موارد زیر است:

اینفوگرافیگ سخت ترین رشته های تجربی

سخت ترین رشته های تجربی

رشته های تجربی، حفظیات زیادی دارند و در این بین برخی از رشته‌ها به دلیل سال‌های طولانی‌تر تحصیل، جزییات درس‌ها و نیاز به تسلط بر مباحث گسترده، از نظر دانشجویان سخت‌تر هستند:

در مجموع می‌توان گفت اکثر رشته‌های تجربی خصوصا رشته‌های علوم پایه، از نظر حفظی بودن، گستردگی مطالب و تعداد دروسی که دانشجویان می‌گذرانند، برای افرادی که توانایی، علاقه یا پشتکاری در دروس حفظی ندارند، چالشی هستند.

سخت ترین رشته های انسانی

رشته های انسانی شامل دروس حفظی، مباحث ذهنی و انتزاعی فراوانی است و نیاز به قدرت تصور، تفسیر و تحلیل بالایی دارد. بر خلاف باور عمومی، رشته های سخت انسانی هم داریم که دارای نکات و جزییات فراوانی هستند:

سخت ترین رشته های هنر

بیشتر رشته های هنر، نیازمند خلاقیت، استعداد و ذوق درونی هستند. از طرفی اغلب این دروس عملی هستند و نیاز به ارائه پروژه دارند. هرچند خیلی ازد اوطلبان صرفا به دلیل همین موضوع که هنر تا حدی به قریحه و توانایی ذاتی مربوط است، وارد رشته های هنر می‌شوند. در صورتی که در دانشگاه قرار است به صورت تخصصی و عمیق به مباحث یک حوزه پرداخته شود. بنابراین شاید از این جهت که کدام رشته‌های هنر آزمون عملی و دروس عملی بیشتری دارند، نیاز به دانش محاسباتی و ریاضیاتی دارند (که برخی از هنرآموزان در آن ضعف دارند) یا از نظر هنری نیازمند اطلاعات و دانش قوی‌تری هستند، بتوان سخت ترین رشته های هنر را برشمرد:

آسانترین رشته های دانشگاهی

آسان ترین رشته های دانشگاه

درباره رشته های آسان باید چند مسئله مهم را مد نظر داشته باشید، منظور از آسان بودن به هیچ عنوان کاربرد نداشتن، بی‌اهمیت یا بی‌زحمت بودن تحصیل در این رشته‌ها نیست. اما ماهیت برخی از رشته‌های دانشگاهی به صورتی است که عملی هستند و کارهای عملی ساده‌تری دارند. یا دروس حفظی، محاسبات یا تحلیل عمیق نیاز ندارند و ساده‌تر می‌توان از پس آن‌ها برآمد. از این منظر، در ادامه تعدادی از رشته های دانشگاهی آسان را معرفی کرده‌ایم. برخلاف تصور، اغلب این رشته‌ها هم بازار کار مناسب و حتی برخی درآمدزایی خوبی دارند.

آسانترین رشته های ریاضی

برخی از رشته های ریاضی آسان هستند چون محاسبات کمتری دارند، عینی و ملموس هستند، روی مباحث محدودتری تمرکز دارند یا بین‌رشته‌ای هستند. به این ترتیب آسان ترین رشته های ریاضی عبارتند از:

آسانترین رشته های تجربی

همانطور که گفتیم بیشتر رشته‌های تجربی نیاز به حفظیات قوی یا حداقل مطالعه مستمر دارند. اما برخی ساده‌تر هستند، عمومی و بین رشته‌ای محسوب می‌شوند و راحت‌تر می‌توان از پسشان برآمد:

  • گرایش‌های رشته مدیریت
  • گرایش‌های رشته معارف اسلامی
  • رشته علوم و مهندسی باغبانی
  • رشته علوم و مهندسی جنگل
  • رشته علوم و مهندسی خاک
  • رشته علوم و مهندسی شیلات
  • رشته بهداشت عمومی
  • رشته بهداشت و محیط
  • رشته بهداشت مدارس
اینفوگرافیک آسانترین رشته های انسانی

آسانترین رشته های انسانی

فلسفه، منطق و به طور کلی دروس انتزاعی و تحلیلی، سخت‌ترین دروس رشته انسانی هستند. بنابراین رشته‌هایی که به میزان کمتر این دروس را داشته باشند، حفظیات و پیچیدگی کمتری داشته باشند را می‌توان ساده‌ترین رشته های انسانی قلمداد کرد:

آسانترین رشته های هنر

علی‌رغم اینکه همه رشته‌های هنر نیاز به تجهیزات، کار عملی و انجام پروژه دارند، اما برخی از این رشته‌ها کمی تئوری‌تر هستند. بنابراین در اینجا رشته‌های کم‌هزینه‌تر، با دروس تئوری بیشتر و آسان‌تر را جزو رشته های آسان هنر در نظر گرفته‌ایم:

  • رشته تاریخ هنر
  • رشته هنر اسلامی
  • رشته باستان شناسی
  • رشته ارتباط تصویری
  • رشته کتابت و نگارگری
  • رشته طراحی پارچه
  • رشته فرش
انتخاب آسانترین رشته با هدایت شغلی

چگونه رشته مناسب خود را پیدا کنیم

هرچه خودتان را بیشتر شناخته باشید، در مسیر انتخاب رشته بهتر عمل می‌کنید. نمی‌توان گفت کدام معیار انتخاب بر دیگری برتری دارد، بلکه باید مجموعه‌ای از عوامل را در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید:

  • به چه دروسی علاقه دارید؟ با چه مباحثی بر سر ذوق می‌آیید؟ از شنیدن چه مطالب و موضوعاتی خسته نمی‌شوید؟
  • از کودکی در چه چیزهایی استعداد داشتید؟ چه موضوعاتی را سریع و آسان یاد می‌گیرید؟ نمراتتان در کدام دروس بهتر است؟
  • چه چیزی در زندگی برایتان مهمتر است؟ خوداشتغالی؟ داشتن درآمد بالا؟ شغل ثابت و دولتی؟ آموزش به دیگران؟ خلق اثر؟
  • شرایط جغرافیایی محل زندگی شما به چه صورت است؟ آیا می‌توانید برای تحصیل به شهر دیگری بروید؟

و بسیاری از سوالات جزیی دیگر که به شما کمک می‌کنند به پاسخ صحیح برسید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه این روند را بر مبنای درست طی کنید، سری به آزمون هدایت شغلی ما بزنید. این آزمون توسط کارشناسان و مشاوران تحصیلی برجسته سلام بررسی می‌شود و نتیجه آن به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد. کافی است روی لینک آزمون هدایت شغلی رایگان مدرسه سلام بزنید تا به صفحه تست هدایت شوید.

سخن پایانی

وقتی حرف از یک رشته دانشگاهی سخت می‌شود، چه چالش و مشکلاتی در ذهنتان می‌آید؟ سختی و آسانی رشته ها را چه کسی تعیین می‌کند؟ پاسخ به این سوالات در درجه اول می‌تواند نگاه دقیق‌تری به شما بدهد. آنچنان موافق تقسیم‌بندی رشته‌ها به دسته‌های سخت و آسان نیستیم. اما با توجه به اینکه سختی و آسانی رشته‌ها سوال بسیاری از داوطلبان است، در این مطلب لیست سخت ترین رشته های دانشگاهی و آسانترین رشته ها را معرفی کردیم. برای این معرفی نیز معیارهایی مانند پیچیدگی دروس، گسترده بودن مباحث، میزان حفظی بودن، تعداد و سختی دروس عملی، دوره تحصیلی طولانی و شرایط تحصیلی مشکل در نظر گرفته‌ایم.

سوالات متداول

  1. سخت ترین رشته های دانشگاهی ریاضی چه هستند؟
    رشته‌های برق، عمران، معماری، مکانیک، کامپیوتر، هوافضا، فیزیک، ریاضی، آمار
  2. سخت ترین رشته های دانشگاهی تجربی چه هستند؟
    رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی و میکروبیولوژی
  3. سخت ترین رشته های دانشگاهی انسانی چه هستند؟
    رشته‌های فلسفه، حقوق، اقتصاد، فقه و حقوق
  4. سخت ترین رشته های هنر چه هستند؟
    رشته‌های طراحی صنعتی، گرافیک، هنرهای نمایشی و سینما

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط