علت بد دهنی کودکان و نحوه درمان آن

علت فحش دادن کودک و روش های جلوگیری از آن

شاید در ابتدا، شنیدن بد دهنی کودکان باعث ایجاد تعجب و خنده در شما شود. شاید هم باعث شوکه شدن شما شود زیرا فحاشی و حاضرجوابی کودکان در خانه­‌تان مرسوم نیست و به دنبال متوقف­‌کردن فوری آن باشید. فارغ از این موضوعات، به کار بردن الفاظ رکیک، حرف‌­های ناشایست و فحاشی کودکان، در بلندمدت باعث احساس شرمساری و کلافگی در شما می‌­شود. وظیفه والدین، فهم چرایی و چگونگی مواجهه با فحش دادن و بد دهنی کودکان برای درمان این مشکل است. به همین دلیل، در این مقاله به بررسی علل فحش دادن کودک و جلوگیری از آن خواهیم پرداخت.

علل فحش دادن در کودکان

قبل از بررسی راه‌های درمان فحاشی کودکان ناسازگار، باید چرایی آن‌ها را دریابیم. فهم و درک ما از عللی مانند ابتلا به اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان که بر بددهنی بچه‌ها موثرند، بهترین راهنمای ما در مواجهه با رفتارهای ناسازگارانه آن­‌هاست. پس ابتدا علل این مسئله را به‌دقت بررسی می‌­کنیم.

محض سرگرمی و بازیگوشی

گاهی کودکان کلمه‌ای را به‌تازگی شنیده‌اند و صرفا قصد امتحان کردن آن را دارند. این اتفاق گاهی برای ما بزرگ­‌ترها نیز پیش می­‌آید که کلمه‌ای جدید و جالب می­‌شنویم و آن را بارها و بارها تکرار می‌کنیم. در این مواقع، کودکان احتمالا از بد یا حتی ممنوع‌­بودن آن کلمه در خانه آگاه­‌اند و قصد استفاده از آن در زندگی روزمره را ندارند؛ آن‌ها فقط محض بازیگوشی و کسب تجربه این­کار را انجام می­‌دهند و ممکن است بارها و بارها آن را تکرار کنند.

نگران بددهنی ناشی از بازیگوشی نباشید، زیرا احتمالا شما هیچ­‌وقت آن کلمه را هنگام عصبانیت یا تجربه شدید هیجانات و احساسات منفی از دهان کودک نخواهید شنید. مادری در یک گفت­‌وگو به این موضوع اشاره کرد که فرزندش در راه بازگشت از مدرسه به خانه، الفاظ رکیکی را مدام تکرار می‌کرد اما هیچ وقت از آن‌ها در خانه استفاده نکرد.

دلایل بد دهنی دادن کودکان چیست؟

برای جلب توجه

فرض کنید فرزندتان از کلمه زشت‌­وزننده‌­ای استفاده می­‌کند و شما واکنشی نسبتا تند نشان می‌دهید. بعد از واکنش، مشکل دوتا می­‌شود؛ لجبازی و تکرار بیشتر الفاظ رکیک. مطمئنا شما قصد مشاجره با فرزندتان را نداشته‌­اید، اما کودک نامهربان‌تان از بددهنی به‌عنوان راهی برای جلب توجه شما (هرچند منفی) استفاده کرده است. در واقع شما سعی در متوقف‌­کردن کودک داشتید، اما او به گفتن آن با صدای بلندتر و رساتر ادامه داده است. در این موارد، فرزندتان بیش از هر چیزی به ارتباط و تعامل با شما نیاز دارد که خود را از طریق توجه طلبی کودک نشان می‌دهد.

احساسات و هیجانات منفی و شدید

حتی کوچک­‌ترین مسائل نیز گاهی منجر به ایجاد احساسات منفی در درون کودک می­‌شوند. دایره لغات محدود بچه‌ها و ناتوانی در برقراری ارتباط بین افکار و احساسات، باعث استفاده از ساده‌ترین کلمات (فحش) برای بیان احساسات درونی می‌شود.

قدم اول برای حذف استفاده از این الفاظ رکیک، فراهم­‌سازی محیطی امن و مناسب برای تحریک کودک به بیان هیجانات است. واکنش تند به این کلمات، شما را از بررسی احساسات زیربنای آن غافل می‌کند. حتما دلیل هیجانات منفی کودک را بررسی کنید، زیرا آن‌ها معمولا به معنای کمک‌­خواهی هستند و احتمالا کودک درگیر مشکلی مانند قلدری در مدرسه شده باشد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش احساسات به کودک

الگوبرداری از والدین، افراد نزدیک و دیگر همسالان

شنیدن الفاظ رکیک از زبان والدین، دیگر افراد نزدیک و همسالان، یکی از علل بسیار مهم بددهنی کودکان است. شما استفاده فرزندتان از آن فحش‌­ها، حداقل در مکان‌­های عمومی را ممنوع کرده­‌اید اما آن‌ها بخشی از واژگان کودک شده‌اند! هنگام بررسی علت فحاشی کودکان، حتما به این نکته دقت کنید و مراقب دوستی­‌ها و رفت‌­وآمدهای او باشید.

علت فحاشی کودکان چیست؟

واکنش های نامناسب و افراطی والدین

ما بزرگ‌­ترها هم گاهی کلمه یا عبارتی را می­‌شنویم و تمایل به تکرار آن داریم. برای بسیاری از کودکان نیز شرایط به همین صورت است؛ کلمات و عباراتِ جذاب تکرار می‌شوند و بعد از مدتی جای خود را به کلمات و عباراتِ جذاب دیگر می­‌دهند. البته نگرانی شما خصوصا وقتی فرزندتان ول­‌کنِ تکرار کلمه‌­ای زشت و زننده نیست کاملا قابل درک است. اما قبل از هر چیز، ابتدا به درون خود برگردید و موارد زیر را مرور کنید:

  • چرا استفاده از این کلمه مرا به‌شدت عصبی کرده است؟
  • هنگام شنیدنش چه احساساتی در من بروز می‌کند؟
  • چه خاطره یا خاطراتی را در من زنده می­‌کند؟
  • نگرانی­‌های من هنگام شنیدن آن کلمه در فرزندم چیست؟
  • استفاده فرزندم از این کلمه در مورد من به‌عنوان مادر/پدرش چه معنایی دارد؟

گاهی واکنش ما بزرگ‌­تر از مسئله است. وقتی دست ­‌نگه ­‌می‌داریم و به بررسی عوامل زمینه­‌ساز احساسات و واکنش‌­های‌­مان نگاه می­‌کنیم، نگاه واقع­‌نگرانه‌­تری نسبت به مسئله خواهیم داشت و احتمالا راه­‌حل بهتری برای حل آن پیدا خواهیم کرد.

راه درمان بد دهنی کودکان

تا زمانی که کودکان در خانه و در کنار ما هستند، نگرانی زیادی در مورد دیده­‌ها و شنیده­‌های آن‌ها نداریم؛ همزمان با بزرگ­‌تر شدن فرزندان، آشنایی با دوستان جدید، رفتن به مدرسه، باشگاه و انجام فعالیت‌های اجتماعی دیگر، دامنه لغات­‌شان وسعت زیادی پیدا می‌­کند.

احتمالا شما هم هنگام شنیدن فحاشی کودکان دبستانی شوکه می‌شوید و به دنبال متوقف­‌کردن فوری آن خواهید بود. اما به‌جای سخنرانی، تنبیه، فریاد­زدن یا هرگونه اقدام عجولانه، ابتدا آرامش خود را حفظ و سپس با توجه به علل فحاشی کودک، از توصیه­‌های مربوط به  سبک فرزند پروری مقتدرانه و روش‌های زیر استفاده کنید.

برای جلوگیری از فحش دادن کودک چه کنیم؟

نادیده گیری یا واکنش سطحی و گذرا

اگر کودک از الفاظ رکیک در مکالمه‌ای روزمره و دوستانه (محض سرگرمی) استفاده کرده است، ابتدا موقعیت را ارزیابی کنید: آیا آن فحش سهوا و بدون منظور خاصی از دهان فرزندتان بیرون پریده و او به‌سرعت در حال جمع‌­وجورکردن شرایط است؟ در این موارد، یک نگاه زیرچشمی هم احتمالا مشکل را حل خواهد کرد. اما اگر به نظرتان نیاز به تذکر و بررسی بیشتر است، به‌صورت زیر پاسخ دهید:

  • «این کلمه رو جدید شنیدی؟ معنیش رو می­‌دونی؟»
  • «عجب، این کلمه را تا حالا نگفته بودی! می­خوای دوباره ازش استفاده کنی؟»
  • «عجب، این کلمه رو تا حالا نشنیده بودم! می­‌دونم استفاده از کلمات جدید واسه­‌ت جذابه، اما ما تو خونه از این کلمه استفاده نمی­‌کنیم، چون باعث ناراحتی بقیه میشه»

رسیدگی به نیازهای توجه‌­طلبانه کودک

اگر فحاشی کودک برای جلب توجه شما است، وقت‌­شناس باشید و به‌جای راه‌­اندازی مشاجره و تحریک لجبازی او، عشق و محبت تقدیمش کنید. در این مواقع، انجام کارهای روزمره را متوقف کنید و به بازی با کودک مشغول شوید. استفاده از جملات زیر نیز به شما کمک خواهد کرد:

  • «اوه اوه! دوباره اون کلمه رو گفتی! فک کنم می‌­خوای بیام پیشت، آره؟»
  • ·         «فک کنم می­‌خوای در مورد اتفاقات امروز باهام صحبتی، درسته؟»
  • ·         «بیا تو بغلم قربونت. یادت باشه که همیشه می‌تونی روی من حساب کنی و بگی مامان من یه دیقه به کمکت نیاز دارم یا بگی مامان من می­‌خوام بیام تو بغلت».

نکته: از این روش فقط برای بد دهانی کودکان پیش دبستانی (3-6 ساله) استفاده کنید، زیرا در این سنین نیاز به توجه­‌طلبی جزو نیازهای ضروری و اساسی بچه‌­ها است. استفاده از آن در اختلالاتی مانند بیش فعالی کودکان و برای بچه­‌های بزرگ­تر، احتمالا منجر به تقویت فحاشی آن‌ها شود.

با بد دهنی کودک چه کنیم؟

همدلی با عصبانیت یا دیگر هیجانات منفی کودک

همه ما گاهی از کوره ­در­می‌­رویم و کلمات و عبارات نامناسبی بر زبان‌­مان جاری می­‌شود. عصبانیت و پرخاشگری کودکان، یکی دیگر از دلایل بددهنی آن‌ها است. در این موارد، با هیجانات فرزندتان همدلی کنید و به آموزش کنترل هیجانات به کودک روی بیاورید. مطمئنا با بزرگ‌­تر شدن فرزندان، آن‌ها روش‌های بهتری برای ابراز احساسات‌­شان پیدا خواهند کرد. بنابراین، با استفاده از جملات زیر، شناسایی و کنترل هیجانات را به او بیاموزید:

  • «ناراحتیت رو بابت شام می­‌فهمم. می­دونم غذای موردعلاقه­‌ت نبود»
  • «فک کنم دوست نداری خواهرت با اسباب­‌بازی‌­هات بازی کنه»
  • «رفتن عمو خیلی ناراحت‌­کننده بود. من دلم براش تنگ میشه. فک کنم تو هم همین احساس رو داری»
  • «اینکه با تصمیمم مخالفی کاملا طبیعیه، ولی اگه از تصمیمات همدیگه هم خوشمون نیاد، بازم می­‌تونیم با هم مهربون باشیم»

فحاشی و بد دهنی نکردن جلوی فرزندان

برای جلوگیری از بددهنی نوجوانان و کودکان، باید ابتدا از خودتان شروع کنید. اگر به هر دلیل از الفاظ رکیک استفاده کردید:

  • اشتباهات‌­تان را بپذیرید و بهانه­‌تراشی و توجیه نکنید.
  • در مورد احساس­‌تان هنگام بیان آن کلمه به کودک توضیح دهید.
  • یک عبارت یا کلمه جایگزین پیشنهاد و معرفی کنید.
  • درنهایت، هنگام شنیدن آن کلمه از فرزندتان شوکه نشوید، بلکه به او در شناسایی احساسات و استفاده از روش‌­های مناسب برقراری ارتباط با دیگران کمک کنید.

گفت‌­وگو و توضیح ارزش­‌های خانوادگی

اجبار، بدترین و ناکارآمدترین را­ه­‌حل ممکن برای اصلاح رفتار بچه­‌ها است. در عوض، با کودکان وارد گفت­‌وگو شوید و احساس­‌تان در مورد فحش را با آن‌ها درمیان­‌بگذارید. همچنین، ارزش‌های خانوادگی و تناقض بددهنی با آن ارزش‌ها را به فرزندان توضیح دهید. توضیح ارزش‌های خانوادگی به تسهیل فرآیند آموزش معذرت خواهی به کودکان نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، احساسات و دلایل فرزندتان برای فحاشی را نیز بررسی و در صورت وجود بدفهمی، آن را برطرف کنید. والدین معمولا می‌پرسند: آیا باید معنی فحش را به فرزندم بگویم؟ جواب این سوال بستگی به شرایط سنی کودک دارد؛ به‌صورت کلی، اولویت با توجیه فرزندان به زبانی ساده و قابل فهم است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش قانون به کودکان از چه سنی و چگونه؟

روش های درمان بد دهنی کودکان چیست؟

سخن پایانی

فحاشی و بددهنی کودکان به دلایل مختلفی مربوط می‌شود: گاهی صرفا جهت سرگرمی و کسب تجربه، گاهی برای توجه­‌طلبی و گاهی دیگر در هنگام عصبانیت و تجربه شدید هیجانات منفی. احتمالا شما هم گاهی هنگام فحش­‌دادن کودک شوکه شده‌­اید و واکنش تندوتیزی نشان داده‌­اید. اما بهتر است ابتدا چرایی آن را بررسی کنید و سپس پاسخی متناسب با آن داشته باشید. به‌جای واکنش­‌های نصیحت­‌گونه، تنبیه و دادزدن سر کودک، از روش‌هایی مانند رسیدگی به نیازهای توجه‌­طلبانه، همدلی با هیجانات منفی، نادیده‌­گیری و الگوبودن برای فرزندان استفاده کنید.

سوالات متداول

  1. علل بد دهنی کودکان چیست؟
    سرگرمی و بازیگوشی، کسب توجه، عصبانیت و هیجانات منفی، الگوبرداری از فحاشی والدین و دیگر همسالان و واکنش­‌های نامناسب والدین، از مهم­ترین علل فحش‌­دادن کودک است.
  2. با بچه­ ای که فحش می‌دهد چگونه رفتار کنیم؟
    قبل از هر چیز، سرزنش، تنبیه و مشاجره با او را کنار بگذارید. با توجه به دلیل فحش­‌دادن کودک، از روش­‌هایی مانند نادیده‌­گیری، رسیدگی به نیازهای محبت و توجه، همدلی با هیجانات منفی، ارائه الگوی مناسب و گفت‌­وگو در مورد ارزش‌­های خانوادگی استفاده کنید.
  3. آیا باید معنی فحش را به فرزندم بگویم؟
    با توجه به سن و درک کودک، زشت‌­وزننده­ بودن معنای کلمه را برایش توضیح دهید. آن‌ها گاهی نمی‌­دانند که حرف‌هایشان چه معنایی دارد و چه احساسی در دیگران ایجاد می­‌کند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط