رازهای موفقیت در نوجوانی و گام های رسیدن به آن

فهرستی از خصوصیات و وظایف یک نوجوان موفق

همه ما در مسیر زندگی تنها به دستاوردهایی افتخار می‌کنیم و از اتفاقاتی عمیقا خوشحال می‌شویم که هدفمندانه به سمت‌شان حرکت کرده باشیم. رسیدن به این باور، خصوصا در دوران طوفان و فشار نوجوانی و تلاش برای هویت‌یابی، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما هم به دنبال یافتن احساس شادی درونی و فرمول موفقیت در نوجوانی هستید، این مقاله در پاسخ به پرسش‌هایی مانند یک نوجوان موفق کیست و برای تبدیل شدن به یک نوجوان موفق از کجا باید شروع کرد؟ کمک‌تان می‌کند.

اگر از همین حالا به فکر شغل هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از تمام کردن این مقاله برگردید و به ۹ شغل پردرآمد که در مطلب کسب درآمد برای دانش آموزان گفته‌ایم هم سری برنید.

نوجوان موفق کیست؟

همین ابتدا خیال‌تان را راحت کنم؛ هر کسی و در هر سنی، تعریف منحصربه‌فرد خودش را از موفقیت دارد. شما هم قبل از هر چیز، تعریف و تصور خودتان از موفقیت را مشخص کنید. آیا پول زیاد می‌خواهید؟ به دنبال دستیابی به شغل خاصی هستید؟ رسیدن به درجات بالای تحصیلی هدف اصلی‌تان است؟ اگر هم به‌دنبال راهی برای اولویت‌بندی اهداف‌تان هستید، از مقاله ما درباره برنامه ریزی با ماتریس آیزنهاور کمک بگیرید. اما یک سوال مهم:

آیا دستیابی به دستاوردهای بالا لزوما باعث برانگیختن احساس موفقیت در ما می‌شود؟ لزوما نه. رسیدن به هر کدام از دستاوردهای بالا تنها در یک صورت بااحساس موفقیت همراه است: شادی درونی و احساس خوشحالی از دستیابی به هدفی که برای خودِ خودِ شما ارزشمند است و پاداشش برای برای‌تان به زحمتش می‌چربد!

اگر قانع نشده‌اید، کافی است تنها به یکی از اهداف‌تان فکر کنید و چرایی آن را از خودتان بپرسید تا به جواب نهایی (شادی درونی) و هم‌راستا با نیازهای اساسی دوران نوجوانی برسید. شبیه مثال زیر:

  1. می‌خواهم در مدرسه موفق شوم… چرا؟
  2. تا بتوانم به دانشگاه بروم… چرا؟
  3. برای اینکه کار مناسبی پیدا کنم… چرا؟
  4. خانه بخرم، ازدواج کنم و به پدر و مادرم کمک کنم… چرا؟
  5. چون رسیدن به آن‌ها خوشحالم می‌کند.

کتاب یکی از ابزارهای موفقیت نوجوان است، پیشنهادات مطلب معرفی کتاب برای نوجوانان را بررسی کنید.

نوجوان شاد و موفق چگونه است؟

چرا باید خصوصیات نوجوان موفق را بدانم؟

از دو حالت خارج نیست:

  • یا تلنگری به زندگی‌تان خورده و شما را به جست‌وجو برای حل آن کشانده است؛
  • یا به دنبال راهنمایی برای بهبود اوضاع و تسریع در روند رشد و پیشرفت خود هستید.

اگرچه خودتان بهتر از دلیل‌تان برای جست‌وجوی موفقیت آگاهید، اما معمولا چیزهایی مانند موارد زیر، همسالان شما را به این وادی می‌کشاند:

  • شروع اولین جرقه‌های هویت یابی در نوجوانی
  • اثبات چیزی به خود
  • یافتن راهی برای فرار از تبدیل شدن به یک دانش آموز تنبل
  • اشتیاق به یادگیری چیزهای جدید
  • کسب استقلال و مسئولیت‌پذیری بیشتر
  • دریافت احترام و توجه بیشتر از اطرافیان
  • استفاده از حداکثر ظرفیت و توانایی‌های خود

چگونه یک نوجوان موفق باشیم

اما برای موفقیت در نوجوانی چه کاری باید انجام دهیم؟ واقعا فرمول ثابتی در این زمینه وجود ندارد، اما نکات زیر در گذراندن نوجوانی با موفقیت به شما کمک می‌کنند:

نظم روزانه خود را حفظ کنید

داشتن برنامه روزانه از طریق کاهش ابهام و سردرگمی باعث بهبود عملکرد و مدیریت موثرتر زمان می‌شود. علاوه‌ بر این، داشتن برنامه‌ریزی روزانه برای نوجوانان زیادی بر کاهش استرس، خصوصا در زمینه‌های تحصیلی دارد. بنابراین زمان روزانه‌تان را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید و هر بخش آن را به کار خاصی اختصاص دهید. برای این منظور می‌توانید از مقاله ما درباره آشنایی با بولت ژورنال و نحوه ساخت آن نیز کمک بگیرید. هرچه برنامه روزانه منسجم‌تری داشته باشید، قطعا کارهای بیشتری را در طول روز انجام می‌دهید و یک‌قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید.

روحیه یادگیری و پرسشگری را در خودتان تقویت کنید

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در زندگی و خصوصا نوجوانی، حفظ روحیه یادگیرندگی است. قطعا موضوعات جذابی در زندگی‌تان وجود دارد که مشتاق یادگیری بیشتر درباره آن‌ها هستید. از همین موضوعات جذاب‌تر شروع کنید و دایره اطلاعات‌تان را روز به روز افزایش دهید و علایق‌تان را بهتر و دقیق‌تر بشناسید. برای خودتان یک قانون بگذارید که هر روز باید موضوع یا مهارت جدیدی را یاد بگیرم. برای یادگیری مهارت‌های ضروری هم حتما نگاهی به مقاله 13 مهارت توسعه فردی اساسی دانش آموزان بیندازید.

یک نوجوان خوب، چه ویژگی‌ هایی باید داشته باشد؟

از دردسرهای رایج و شناخته شده دوری کنید

به صورتی کاملا طبیعی و حتی شاید لازم و ضروری، همه نوجوانان عاشق تجربه‌کردن هستند. در واقع راه دیگری برای شناخت علایق و سلایق‌تان وجود ندارد و شما به آزمون‌وخطا نیاز دارید. با‌این‌حال، تجربه هزاران و میلیون‌ها نفر ثابت کرده‌ است که برخی موارد نیازی به امتحان‌کردن ندارند و برای هرکسی و در هر جایی اشتباه هستند! پس تجربه را تجربه نکنید و حتما از مسائل پرخطری مانند موارد زیر فاصله بگیرید:

  • سوءمصرف مواد
  • دوست ناباب
  • انجام کاری صرفا تحت تأثیر همسالان یا فشار آن‌ها
  • رانندگی غیرقانونی و پرخطر
  • استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

با دورماندن از این خطرات، قطعا در آینده حسرت نخواهید خورد، بلکه از خودتان تشکر هم خواهید کرد.

مهارت های اجتماعی لازم را بیاموزید

ما موجوداتی اجتماعی هستیم و برقراری ارتباط موثر با دیگران، یکی از ضروری‌ترین و موثرترین مهارت‌های موردنیازمان است. به‌عنوان یک نوجوان، اگر به دنبال تحت تأثیر قراردادن والدین، معلمان و دیگر بزرگسالان و کسب امتیازات لازم از آن‌ها هستید، ابتدا باید شیوه مذاکره و تعامل با آن‌ها را بیاموزید. پس حتما مهارت‌های برقراری ارتباط موثر را یاد بگیرید و نکات ساده‌ای مانند موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از عبارات «لطفا» و «متشکرم»، در شروع و پایان درخواست
  • برقراری نگاه چشمی در طول مکالمه
  • تلاش برای نگاه‌کردن به موضوع از دیدگاه طرف مقابل
  • حفظ اعتماد‌به‌نفس در حین گفت‌وگو
  • صحبت با لحنی منطقی و با خوشرویی
  • تعارف‌زدن هنگام ورود‌وخروج دسته‌جمعی از یک مکان
چگونه یک نوجوان موفق و شاد باشیم؟

در پیگیری اهداف تان مداومت داشته باشید

همیشه باید در جهت رسیدن به اهداف‌تان حرکت و برای رسیدن به آن‌ها تمام تلاش‌تان را انجام دهید. رسیدن به هر کدام از اهداف‌تان یک برد محسوب می‌شود، پس آن را جشن بگیرید و به خودتان پاداش بدهید. اگر هم هنوز اهداف مشخص و دقیقی برای خودتان تعیین نکرده‌اید، همین حالا دست‌به‌کار شوید و هر آن‌چه به ذهن‌تان می‌رسد را فهرست کنید:

  • ورود به فلان دانشگاه در فلان رشته
  • کسب درآمد ماهانه به فلان مقدار
  • گرفتن گواهینامه رانندگی
  • کسب موفقیت در فلان رشته ورزشی

بدون داشتن اهداف مشخص و دقیق، موفقیت در نوجوانی یا هر برهه دیگری از زندگی غیرممکن است. البته همیشه احتمالی را برای نرسیدن به آن‌ها در نظر بگیرید تا شکست‌ها باعث بروز مشکلاتی مانند ناامیدی و افسردگی نوجوانان در شما نشوند. اهداف‌تان را منطقی و معقول انتخاب کنید تا به عادات ناسازگارانه‌ای مانند کمال گرایی در درس خواندن دچار نشوید.

فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنید

ورزش حتما و حتما و حتما باید جزئی از برنامه‌ روزانه یا هفتگی شما باشد. داشتن یک سبک زندگی فعال و ورزش در نوجوانی، به‌صورت مستقیم باعث افزایش تاب‌آوری می‌شود و تاب‌آوری هم در پیگیری موثرتر اهداف و حرکت در جهت موفقیت به شما کمک می‌کند. ورزش همچنین باعث افزایش تمرکز و بازدهی شما می‌شود که در مقاله فواید ورزش و تاثیر آن بر افزایش قدرت یادگیری به‌صورت مفصل دراین‌باره صحبت کرده‌ایم.

 یادگیری و کسب مهارت در فناوری دیجیتال

بدون فناوری شما حتی قادر به پیداکردن وبلاگ ما و مطالعه این مقاله هم نبودید! دنیای فناوری‌های دیجیتال روز به روز فراگیرتر از دیروز می‌شود و به‌همین‌دلیل کسب موفقیت در شرایط کنونی بدون آن‌ ممکن نیست. بنابراین، آشنایی با سازوکار فناوری‌های نوین و تسلط بر مواردی مانند مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر، در موفقیت شما تأثیرگذار هستند. البته خودتان را بیش‌ازحد درگیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نکنید و به قوانین استفاده از موبایل برای کودکان و نوجوانان پایبند بمانید.

وظایف یک نوجوان موفق چیست؟

اصول سواد مالی را بیاموزید

خواه‌ناخواه، پول برای زندگی ضروری است و به‌‌یک‌معنا دنیا بر مدار آن می‌چرخد. شما هم برای موفق‌شدن باید همیشه گوشه‌چشمی به مسائل اقتصادی داشته باشید. بنابراین حتما در مورد مفاهیم اولیه سواد مالی مانند پس‌انداز، صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاری، اعتبار و قرض‌دادن‌وگرفتن بیاموزید و در عمل پیاده کنید. شاید درحال‌حاضر برای‌تان اهمیت چندانی نداشته باشد، ولی اگر ندانید چگونه از پول استفاده کنید، حتما با مشکل مواجه خواهید شد.

با دوستان و همسالان مناسب نشست و برخاست کنید

اگرچه تأثیرپذیری از دوستان و اطرافیان در هیچ سن‌وسالی قابل انکار نیست، اما در دوران نوجوانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، همنشینی با دیگران در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوان (چه خوب و چه بد) تأثیر بسیار زیادی دارد. به‌عنوان مثال اگر خیلی به زندگی خوش‌بین و امیدوار هستید، اما با افراد منفی‌نگر معاشرت می‌کنید، قطعا در طول زمان میزان خوشبینی‌تان کاهش و بدبینی‌تان افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر اگر به مشکلاتی مانند افت عملکرد تحصیلی دانش آموزان دچار شده‌اید، اما با دانش‌آموزان زرنگ معاشرت می‌کنید، به‌مرور نمرات‌تان افزایش خواهد یافت.

تلاش برای یافتن شادی درونی

انگیزه درونی‌تان برای حرکت به سمت موفقیت را احساس شادی درونی قرار دهید. بارها افرادی پولدار اما افسرده یا در نقطه مقابل، کم‌بضاعت اما خوشحال دیده‌ایم. اینکه پول تا چه حد خوشحالی بیاورد یا نیاورد، بستگی به کارکرد آن در زندگی شما دارد؛ یعنی اینکه پول، محبوبیت، احترام، شغل، مدرک و چیزهای این‌چنینی به‌خودی‌خود شما را خوشحال نمی‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها همیشه با هم جمع نمی‌شوند و گاهی برای یکی باید قید دیگری را زد. مثلا برای ادامه تحصیل باید موقتا فکر کار تمام‌وقت و پول را از سرتان بیرون کنید.

مسئله اصلی این است که همه ما از محدودبودن فرصت هستی و زمان‌مان آگاهیم و دوست‌داریم باب میل‌مان زندگی کنیم. در مسیر پرفراز و نشیب زندگی، احساس شادی درونی به ما انگیزه می‌دهد و ثابت‌قدم نگه‌مان می‌دارد.

یک نوجوان موفق، چه نکاتی را باید رعایت کند؟

سخن پایانی

مسیر موفقیت از احساس خوشبختی و پایبندی سفت‌وسخت به اهداف شخصی می‌گذارد. پس قبل‌ از هر چیز، اهداف‌تان را مشخص و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. هرچه این اهداف با ارزش‌ها و اولویت‌های شخصی شما همخوان‌تر باشند، رسیدن به آن‌ها برای‌تان خوشایندتر است و طبیعتا بیشتر برای‌شان تلاش می‌کنید. ما در این مقاله 10 تا از مهم‌ترین نکات لازم برای افتادن در ریل موفقیت را برای‌تان فراهم کردیم. اگر حتی یکی از آن‌ها را از قبل انجام می‌دادید، پس در مسیر درست قرار دارید و اگر هیچ‌کدام از آن‌ها را هنوز شروع نکرده‌اید، از همین‌ حالا شروع کنید. به‌هر‌حال امیدواریم این 10 نکته در مسیر حرکت به سمت موفقیت به کارتان بیایند و از صمیم قلب برای‌تان آرزوی موفقیت می‌کنیم. 

سوالات متداول

  1. خصوصیات نوجوان موفق چیست؟
    داشتن برنامه روزانه منظم، حفظ روحیه یادگیری و پرسشگری، دوری از خطرات، مهارت در برقراری ارتباط موثر، جدیت در رسیدن به اهداف، فعالیت ورزشی مداوم، آشنایی با فناوری‌های دیجیتال، مهارت سواد مالی، هم‌نشینی با دوستان مناسب و همخوانی اهداف با ارزش‌های شخصی، از مهم‌ترین خصوصیات این نوجوانان هستند.
  2. برای تبدیل شدن به یک نوجوان موفق از کجا باید شروع کرد؟
    از همخوانی اهداف‌ با ارزش‌های شخصی‌تان شروع کنید. اگر از درون احساس خوبی نسبت به اهداف‌ تعیین‌شده نداشته باشید، احتمالا برای‌شان تلاش زیادی هم نخواهید کرد و در نتیجه موفقیتی هم به دست‌ نخواهید آورد. بنابراین، قبل از هر چیز به درون خود رجوع کنید و ببینید از زندگی‌تان چه می‌خواهید.
  3. آیا دانستن خصوصیات نوجوان موفق ضروری است؟
    دانستن آن‌ها مثل قطب‌نمایی است که شما را از منحرف‌شدن حفظ می‌کند؛ اما برای طی‌کردن مسیر موفقیت، بیش‌ازهرچیزی باید روی تلاش خودتان حساب کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط