راه های کسب درآمد برای دانش آموزان | ۹ شغل پر درآمد

کسب درآمد برای دانش آموزان

در گذشته والدین بیش از هر چیز، فرزندان خود را به درس خواندن و ادامه تحصیل تشویق می‌کردند و از تاثیر تجربه، غافل بودند. اما امروز می‌بینیم بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حتی با داشتن مدارک معتبر و تحصیلات تکمیلی، قادر به فعالیت در بازار کار و کسب درآمد نیستند. تغییرات شرایط اقتصادی و اجتماعی در تمام دنیا، ضرورت داشتن مهارت‌های شغلی مختلف و کسب تجربه درد وره نوجوانی را به ما گوشزد می‌کند. در ادامه این مطلب خواهیم گفت باید و نبایدهای شغل دانش آموزی چیست، چه مزایایی برای فرزندانمان دارد و در انتهای تعدادی از بهترین مشاغل برای دانش آموزان را هم معرفی کرده‌ایم.

مزایای اشتغال دانش آموزان

اشتغال دانش آموزان به فعالیت‌ها و پروژه‌های مختلف، باعث توسعه مهارت‌های دانش‌آموزی و ایجاد یک محیط پویا و پر از انگیزه می‌شود که در آن دانش‌آموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری و رشد خود دخالت دارند. اشتغال دانش آموزان با مزایای فراوانی همراه است و به توسعه شخصیت و مهارت‌های مختلف کمک می‌کند. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

تقویت هوش مالی

یکی از مهمترین مزایای فعالیت در مشاغل برای دانش آموزان تقویت سوال و هوش مالی است. اغلب افراد حتی تا زمانی که زندگی مستقل تشکیل ندهند، سررشته‌ای از نحوه مدیریت مالی زندگی خود ندارند. دانش‌آموزی که کسب درآمد می‌کند، با نظارت و همراهی والدین مفاهیمی مانند پس‌انداز کردن، بهترین روش‌های پس‌انداز پول، به دست آوردن سرمایه، سرمایه‌گذاری، قوانین مالی و بانکی را یاد می‌گیرد.

بهترین مشاغل برای دانش آموزان

بهبود مهارت های تحصیلی

اشتغال دانش آموزان می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های تحصیلی آن‌ها شود. انجام کارهای مرتبط با درس‌ها مانند تحقیق، نوشتن گزارش، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، نظم وسئولیت‌پذیری که از ضرورت‌های اشتغال هستند، در نهایت منجر به بهبود شرایط تحصیلی دانش‌آموزان می‌شوند.

توسعه مهارت های عملی

اشتغال به کار دانش آموزی، مهارت‌های عملی مختلف که برای موفقیت در شغل و ارتباطات و حتی تحصیل ضروری هستند را در نوجوان تقویت می‌کند. مهارت‌هایی مانند برنامه‌نویسی، درک زبان انگلیسی و توانایی نوشتن که از توانمندی‌های جانبی برای موفقیت در اکثر مشاغل امروزی هستند.

تقویت مهارت های اجتماعی

همکاری در پروژه‌ها، گروه‌های تحقیقاتی و تعامل با دیگر دانش آموزان، باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی، مهارت همکاری و توانایی رهبری می‌شود.

یادگیری مهارت حل مسئله

اشتغال به پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف می‌تواند مهارت دانش‌آموزان را در تجربه برخورد با مسائل، تعریف مسئله و پیدا کردن مسیر برای حل آن تقویت کند.

افزایش اعتماد به نفس

موفقیت در پروژه‌ها و فعالیت‌های شغلی، باعث افزایش اعتماد به نفس و تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به خود و توانایی‌هایشان می‌شود.

آمادگی برای انتخاب رشته و شغل آینده

اشتغال دانش آموزان به کارهای مرتبط با رشته یا حوزه تحصیلی خود، آن‌ها را برای ورود به بازار کار در آینده آماده می‌سازد.

پیشنهاد مطالعه: شغل وکالت و راه های وکیل شدن

استفاده بهینه از وقت

اشتغال به پروژه‌های غیر درسی، باعث بهره‌وری بیشتر از وقت می‌شود و از تلف کردن وقت در فعالیت‌های بی‌هدف مانند بازی با موبایل یا چرخیدن در فضای مجازی جلوگیری می‌کند.

ایجاد تنوع و انگیزه

انجام کارهای دانش آموزی و اشتغال به فعالیت‌ها و پروژه‌های مختلف، زندگی دانش آموزان را تنوع بخشیده و از خستگی و روزمرگی جلوگیری می‌کند.

مشاغل برای دانش آموزان

بهترین شغل‌ های مناسب برای دانش آموزان

در دنیای دیجیتال امروز، فعالیت‌های آنلاین و وابسته به تکنولوژی یکی از بهترین انواع کار نیمه وقت برای دانش آموزان و کسب درآمد هستند. مزیت این نوع کارها این است که هیچ محدودیت سنی ندارند، اغلب نیازمند سرمایه زیادی برای شروع نیستند و دانش‌آموزان می‌توانند صفر تا صد آن را به تنهایی و با آموزش پیش ببرند. در ادامه شما را با ۹ مورد از بهترین راه های کسب درآمد برای دانش آموزان آشنا کرده‌ایم.

فروش محصولات دست ساز

در دنیای امروز، اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی برای نوجوانان  بسیار کمک‌کننده هستند. این امکانات کمک می‌کنند تا محصولات دست‌ساز خود را با سرمایه اولیه بسیار اندک، به فروش برسانید. اگر ذوق و مهارت تولید محصولات متنوع، متفاوت و جذاب هنری را دارید، می‌توانید با ساخت و تولید تیشرت طرحدار، مهر، محصولات سفالی خاص، صابون دست‌ساز، شمع تزیینی، نقاشی، استیکر، زیورآلات یا سایر محصولات هنری به صورت آنلاین به درآمدزایی بالایی برسید.

اگر خودتان را یک شخصیت خلاق هنری می‌بینید یا قصد ورود به هنرستان را دارید، بد نیست درباره شغل های فنی حرفه ای نیز مطالعه داشته باشید.

تولید پادکست

اگر صدای خوبی دارید، با جذابیت صحبت می‌کنید، به موضوعی ذوق و شور فراوان دارید و از طرفی به کار با برنامه‌های ادیت و ضبط صدا علاقه‌مند هستید تولید پادکست بهترین گزینه برای درآمدزایی است. درآمدزایی پادکست از دریافت و جذب سرمایه توسط اسپانسرها و بلیغات است. محتواهای آموزشی در قالب پادکست همیشه جذابیت خاصی دارند و افراد زیادی علاقه‌مند به یادگیری یا حتی تفریح از این طریق هستند.

اشتغال دانش آموزان

تولید ویدیو و فیلم آموزشی

اگر فکر می‌کنید در درس یا مهارتی به اندازه کافی ایده و دانش برای انتقال دارید، می‌توانید به ساخت فیلم‌های آموزشی فکر کنید. سایت‌های فراوان داخلی و خارجی هستند که به صورت رایگان یا با دریافت درصدی از درآمد، آموزش‌های افراد را بدون داشتن پیش‌شرط خاصی منتشر می‌کنند. نقد محصول، صحبت درباره عجایب، تهیه ولاگ‌های روزمره، نقد کتاب در حال حاضر از موضوعات پر مخاطب هستند که افراد ساعات زیادی را برای دیدن آن‌ها صرف می‌کنند.

طراحی وبسایت یا اپلیکیشن

اگر دارای مهارت‌های برنامه‌نویسی یا طراحی هستید یا حداقل به این زمینه علاقه دارید، برای کسب و کارهای کوچک وبسایت یا اپلیکیشن طراحی و تولید کنید. خصوصا اگر قصد دارید در رشته کامپیوتر که یکی از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران است تحصیل کنید.

ادمین سایت و سوشال مدیا

در دنیای امروز تبلیغات حرف اول وآخر را می‌زند. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک، به دنبال معرفی محصولات خود در فضای مجازی هستند. اگر ذوق و سلیقه لازم برای جذب مخاطب را دارید، جذاب صحبت می‌کنید و از خلق چیزهای نو و متنوع لذت می‌برید، این عرصه می‌تواند برای درآمدزایی و کسب تجربه بسیار مناسب بوده و یکی از بهترین شغل‌ها برای نوجوانان باشد.

تولید محتوا

در معرفی شغل های آنلاین برای نوجوانان، تولید محتوا یکی از اولین گزینه‌ها است. تبدیل کاربران گوگل به ترافیک و تبدیل ترافیک به مخاطبان یک سایت از طریق محتوا، از عرصه‌های نسبتا جدید در دنیای مشاغل محسوب می‌شود.

اگر به نوشتن علاقه دارید، خلاق و دقیق هستید، تولید محتوا شغل مناسب شما است. فرقی نمی‌کند روی سایت  شخصی خودتان کار کنید یا برای برندها بنویسید، دنیای دیجیتال پر از محتواها است می‌توانید محتواهای ارزشمندی را در زمینه‌های مختلف تولید کنید. اگر بتوانید به زبان دیگری مسلط شوید، امکان کسب درامد بالاتر یا درآمد دلاری هم برایتان فراهم می‌شود.

اگر به زبان خارجی علاقه‌مند هستید، آینده شغلی رشته‌های این گروه را در مطلب بازار کار بهترین رشته های زبان خارجی مطالعه کنید.

کارهای دانش آموزی

ترجمه

هرچند امروزه ابزارای مختلفی برای ترجمه وجود دارند اما همچنان نمی‌توان از هوش مصنوعی توقع ترجمه انسانی و دقیق داشت. اگر به یک زبان خارجی حتی تسلط نسبی دارید، امکان فعالیت به صورت مترجم برایتان وجود دارد. می‌توانید در زمینه ترجمه کتاب، کاتالوگ محصولات، ترجمه برای سایت و همچنین ترجمه سایت‌ها به زبان خارجی مشغول به فعالیت شوید.

تولید تصاویر و طرح های گرافیکی

اگر به عکاسی یا طراحی گرافیک علاقه دارید، می‌توانید تصاویر، وکتورها یا طرح‌های خود را در پلتفرم‌های معتبری مانند Shutterstock یا Adobe Stock به فروش بگذارید. از طرفی فیلم و تصویر، خوراک محتوایی همه کسب و کارهای آنلاین هستند. صداگذاری، تدوین و ساختن یک فیلم یا تصویر خلاقانه، موشن گرافی یا اینفوگرافی، طراحی پوسترها و بندهای تبلیغاتی، نیاز روزانه اغلب کسب و کارها هستند.

عکاسی

عکاسی هنری است که با سن و سال کاری ندارد و به ذوق و نگاه هنری شما بستگی دارد. در حال حاضر عکاسی فقط مربوط به عروسی نیست بلکه افراد برای حرفه‌ای دیده شدن خود یا برندی که دارند، مشتاق استفاده از تکنیک‌های عکاسی حرفه‌ای هستند. عکاسی از محصول و عکاسی پرتره دو زمینه بسیار مناسب برای عکاسان جوان هستند. عکاسی از شغل‌های مناسب برای نوجوان‌ها است برای افرادی که می‌خواهند زاویه نگاه خود به دنیا را ثبت کرده و به نمایش بگذارند.

والدین چگونه به نوجوان در پیدا کردن شغل کمک کنند

کمک به نوجوان در یافتن شغل

پیشرفت و شروع شغل برای نوجوان، مرحله مهمی در زندگی است که نیازمند مشورت و پشتیبانی والدین است. والدین می‌توانند در این فرآیند به نوجوانان خود کمک کنند تا مهارت‌ها، تصمیمات درست و انگیزه لازم را برای داشتن پیشه‌ای موفق بسازند.

تشویق به خودشناسی

یکی از مراحل اولیه در پیدا کردن شغل مناسب، شناخت نقاط قوت و ضعف فرد است. والدین باید به نوجوانان خود کمک کنند تا توانایی‌ها و علایق‌شان را بشناسند. مطالعه کتب خودشناسی، پذیرش احساسات نوجوان، ایجاد استقلال متناسب با این دوره سنی، سپردن کارها و امتحان کرده حوزه‌های مختلف در این خودشناسی موثر هستند.

تحصیلات و آموزش مناسب

والدین باید به دنبال انتخاب بهترین مدارس متوسطه باشند که آموزش‌های درسی و مهارت‌های غیر درسی را به دانش‌آموزان می‌آموزند. همچنین، مشورت در مورد انتخاب رشته دانشگاهی و دوره‌های آموزشی می‌تواند به انتخاب شغلی مناسب کمک کند.

سپردن مسئولیت

اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای شروع هر کار، از قدم‌های کوچک در خانواده آغاز می‌شود. بنابراین مهم است که والدین از سنین کمتر مسئولیت‌های در حد توان و سن بچه‌ها به آن‌ها بسپارند و به آن‌ها اعتماد کنند. حتی اگر نتیجه رضایت‌بخش نبود سرزنش و تحقیر را کنار بگذارند تا نوجوان یاد بگیرد حتی شکست‌ها نیز تجربه پیروزی‌های بعدی هستند. والدین می‌توانند نوجوانان خود را به انجام کارهای پاره وقت یا تعطیلاتی تشویق کنند.

شغل‌های مناسب برای نوجوان‌ها

شبکه سازی

والدین باید به نوجوان بیاموزند که چگونه با ایجاد ارتباط اجتماعی موثر با دیگران، شبکه‌سازی کند. برقراری ارتباط با افرادی که در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کنند، می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا به فرصت‌های شغلی بهتری دسترسی پیدا کنند.

تقویت مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی یا همان مهارت‌های نرم، اگر نگوییم مهم‌تر اما به اندازه مهارت‌های سخت در پیشبرد اهداف شغلی و کارآمدی افراد مهم هستند. قرار دادن بچه‌ها در موقعیت‌های اجتماعی مختلف، راهنمایی آن‌ها در برخورد با مسائل و حل مسئله کردن، تقویت مهارت‌های گفتاری، نوشتاری، خوب گوش دادن و حتی مهارت‌های ارتباطی در محیط‌های مجازی از راه‌های تمرین مهارت اجتماعی هستند.

تعیین اهداف و برنامه ریزی

بدون داشتن یک چشم‌انداز، انگیزه و اشتیاقی برای طی کردن مسیر وجود ندارد. بنابراین والدین باید به فرزند نوجوان خود کمک کنند تا با شناخت از خود، به اهداف شغلی مشخصی برسند. در مرحله بعد، برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به این اهداف را انجام دهند. تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و برنامه‌ریزی مراحل مختلف برای رسیدن به این اهداف اهمیت دارد.

توجه به انتخاب شغل مطلوب

والدین باید به نوجوانان بیاموزند که انتخاب شغل مناسب نیازمند درنظر گرفتن عوامل مختلفی از جمله علایق شخصی، آرزوها، توانمندی‌ها، شرایط بازار کار و پیش‌بینی آینده است. همچنین، مواردی چون میزان درآمد، میزان استرس شغلی و تعادل بین کار و زندگی نیز باید در انتخاب شغل مدنظر قرار بگیرند.

آموزش سواد مالی

یادگیری سواد اقتصادی و مدیریت مالی برای نوجوانان بسیار مهم است. والدین می‌توانند به آن‌ها مفاهیم اولیه اقتصاد مانند پس‌انداز و تورم را بیاموزندو همچنین به آن‌ها آموزش بدهند که چگونه باید پس‌انداز کنند، بدهی‌ها مدیریت کنند و برنامه‌ریزی مالی دقیقی داشته باشند تا در شروع شغل جدید تا حد ممکن آینده خود را تضمین کنند.

معرفی شغل‌های آنلاین برای نوجوانان

حمایت و پشتیبانی از نوجوان

انگیزه و اعتماد به نفس در پیشرفت شغلی نقش مهمی ایفا می‌کنند. والدین با انتقاد سازنده، تشویق و پشتیبانی کمک می‌کنند تا نوجوان نسبت به تلاش خود و مسیری که در پیش گرفته اعتماد به نفس بالاتری داشته باشد.

تعادل مسیر تحصیلی و شغلی

والدین باید به نوجوانان کمک کنند تا تعادل درستی بین تحصیلات و شغل ایجاد کنند. که می‌تواند به معنای ادامه تحصیلات و ترکیب آن با تجربه کاری باشد. این مسیر کمک می‌کند تا ضمن داشتن مدرک معتبر، شبکه‌های ارتباط حرفه‌ای و آشنایی با دنیای آکادمیک، مهارت‌های لازم را کسب کنند و در آینده به شغلی با درآمد بالا دست یابند.

حمایت از توسعه فردی

والدین باید به فرزند نوجوان خود، توجه به توسعه فردی و مهارت‌ها را گوشزد کنند و در این زمینه قدم بردارند. یادگیری زبان‌ خارجی، مهارت‌های کامپیوتری، سواد مالی، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های مدیریتی و هر مهارت دیگری که مرتبط با شغل مورد نظر نوجوان باشد، از این جمله است.

راه های کسب درآمد برای دانش آموزان

سخن پایانی

شاید برخی عتقد باشند تنها وظیفه دانش‌آموزان درس خواندن است و کار و اتغال برایشان معنایی ندارد. اما کار کردن مایای بسیار زیادی برای تقویت توانمندی‌های ذهنی، شکل‌گیری شخصیت مستقل و خودشناسی نوجوانان دارد. نوجوان با ورود به دنیای کار کمی از مسائل تئوری و رویابافی خارج می‌شود و خود را در دنیایی از واقعیت‌ها می‌بیند. عرصه‌ای سرشار از چالش‌ها و مسائل که باعث می‌شود دانش‌آموزان با خود، دیگران و دنیا آشنای بیشتری پیدا کنند.

حتی مطالعات متعدد نشان می‌دهند افرادی که تجربه کار دانش‌آموزی دارند، در تحصیل نیز موفق‌تر عمل می‌کنند. در این مقاله به معرفی مثال های شغل برای دانش آموزان پرداختیم تا به شما ایده بدهیم چگونه می‌توانید ضمن تحصیل، خودتان را برای بازار کار آماده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب بازار کار رشته های دانشگاهی را نیز بخوانید.

سوالات متداول

  1. اشتغال در دوره دانش آموزی چه مزیتی دارد؟
    آشنا شدن با چالش‌های زندگی واقعی و اشتغال به کاری که متناسب با سن و توانمندی‌های دانش‌آموزان باشد، منجر به افزایش مسئولیت‌پذیری، استقلا فکری، بهبود مهارت‌های حل مسئله، تفکر نقادانه، خلاقیت و مهارت‌های عملی آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، دانش‌آموزان به خودشناسی بهتری می‌رسند، علایق و استعدادهایشان را می‌شناسند و می‌توانند مسیر تحصیلی و شغلی مناسبی انتخاب کنند.
  2. چگونه دانش آموزی شاغل شویم؟
    فعالیت‌های شغلی بسیاری وجود دارد که می‌توان در کنار مدرسه به صورت پاره وقت یا در تابستان پیگیری کرد. این مشاغل را در مقاله معرفی کردیم.
  3. آیا دانش آموزان می توانند کسب و کار اینترنتی داشته باشند؟
    بله هیچ ممانعتی برای کسب و کار اینترنتی نوجوانان جود ندارد و با استفاده از سرمیه اولیه یا حتی بدون آن، ایه‌های بسیاری برای فعالیت اینترنتی آن‌ها وجود دارد. فقط برخی از مراحل کسب و کار آنلاین مانند دریافت اینماد یا خرید درگاه پرداخت، برای افراد زیر ۱۸ سال امکان‌پذیر نیست.
  4. والدین چگونه به نوجوان در پیدا کردن شغل کمک کنند؟
    والدین باید در عرصه‌های مختلف مانند استعدادیابی، شناخت علایق، خودشناسی، امنیت و آرامش روانی، اعتماد به نفس، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، الگوسازی برای نوجوان و حمایت از او کوشا باشند. همچنین آموزش‌های لازم برای استقال فکری و کاری مانند مهارت‌های فردی و عملی را در اختیار نوجوانان قرار دهند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط