شغل های پولساز در ایران

شغل های پولساز

علم بهتر است یا ثروت؟! دیگر انتخاب هیج‌یکی از این دو به تنهایی باعث تشویق و تحسین هیچ‌کس نمی‌شود! در دنیای امروز بهتر است راهی میانه را پیش گرفت و در کنار توجه به علایق و ارزشمندی مسیر شغلی، به آینده و میزان درآمد آن هم توجه کرد. در این مطلب شغل های پولساز که در صورت تلاش کافی، شما را به میلیاردر شدن می‌رسانند معرفی کرده‌ایم.

معرفی شغل های پولساز در ایران

ما کار را برایتان کمی راحت کرده‌ایم و رشته‌هایی که در حال حاضر پردرآمد هستند و در آینده نیز همچنان جزو مشاغل پولساز خواهند بود را برایتان لیست کرده‌ایم. ضمن اینکه در سایر مقاله‌های مدرسه سلام از نحوه ورود تا انتخاب رشته و رتبه لازم برای قبولی را درباره این رشته‌ها توضیح‌داده‌ایم که می‌توانید از لینک‌های قرار داده شده مطالعه کنید.

برنامه نویسی

برنامه‌نویسان از طراحی سایت، اپلیکیشن تا کار در حیطه هوش مصنوعی را انجام می‌دهند. برنامه نویسی یک حرفه و شغل محسوب می‌شود و رشته‌ای تحت عنوان برنامه‌نویسی وجود ندارد. از طرفی برنامه‌نویسی بسیار کلی است و رشته‌های مهندسی و غیرمهندسی مختلفی به جز مهندسی کامپیوتر، مانند مهندسی برق، مهندسی صنایع و بیوانفورماتیک با برنامه‌نویسی و کدنویسی سر و کار دارند.

نیاز به برنامه‌نویسی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود بلکه زبان‌ها و روش‌های متفاوتی برای برنامه‌نویسی وارد دنیای تکنولوزی می‌شوند. هرچند بسیاری از افراد بدون تحصیلات دانشگاهی یا با رشته‌های نامرتبط وارد این حوزه شغلی می‌شوند، اما بهتر است اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید، از همان دبیرستان یا دانشگاه به دنبال تحصیل در رشته‌های مرتبط مانند مهندسی کامپیوتر باشید.

شغل بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing، یکی از رشته‌های نه چندان قدیمی است اما در سال‌های اخیر رونق بیشتری پیدا کرده است. با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، کسب و کارها اهمیت بازاریابی دیجیتال و رقابت در فضای اینترنت را بیش از پیش جدی گرفته‌اند. بازاریابی دیجیتال دنیای گسترده‌ای است که بر اساس رشته تحصیلی و علاقه فرد، می‌تواند در موقعیت‌های شغلی مختلف این حوزه کار کرد. دیجیتال مارکترها به توانایی تحلیل و تفکر استراتژیک قدرتمندی نیاز دارند. رشته MBA که یکی از گرایش‌های رشته مدیریت محسوب می‌شود، رشته تحصیلی مناسبی برای فعالیت در این زمینه است.

دندانپزشکی

جای تعجب ندارد که دندانپزشکی جزو پردرآمدترین مشاغل و پرمتقاضی‌ترین رشته‌های تجربی باشد. مدت زمان تحصیلی در رشته دندانپزشکی عموما ۶ سال است و حتی با مدرک عمومی هم می‌توان درآمد خوبی کسب کرد. تخصص‌های دندانپزشکی از جمله جراحی و زیبایی هم جزو پولسازترین شغل های دندانپزشکی هستند.

تخصص های پزشکی

یک پزشک برای اینکه به درآمد بالایی برسد باید مسیر تخصص را طی کند و چند سالی تا سرآمد شدن صبر داشته باشد. بنابراین هرچند تخصص‌های رشته پزشکی جزو پولسازترین شغل ها هستند اما نسبتا دیربازده محسوب می‌شوند. در بین گرایش‌های دستیاری یا همان تخصص هم پوست و مو، جراحی، زنان و زایمان، بیهوشی، رادیولوژی، قلب و عروق و چشم‌پزشکی درآمد بالاتری دارند.

دانشمند داده یا دیتا ساینتیست

تا به حال فکر کرده‌اید با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و این حجم از تولید علم، متخصصان هر رشته چطور باید از حجم فراوان اطلاعات موجود استفاده کنند؟ یک دیتا ساینتیست (Data Scientist) به طور کلی به جمع‌آوری، دسته‌بندی، معنادارکردن، تحلیل و برنامه‌ریزی بر اساس داده‌ها می‌پردازد و این داده‌ها در هر زمینه‌ای می‌توانند باشند. متخصصان این رشته می‌توانند راهگشای کسب و کارها در بهره‌برداری از داده‌های کاربران و خریداران باشند و بر تعیین استراتژی کاری کسب‌وکارها تاثیر بسزایی بگذارد.

هرچند دیتا ساینس یک حرفه بین‌شغلی و تخصص کاری محسوب می‌شود که از ریاضیات، محاسبه، برنامه‌نویسی، الگوریتم‌ها، تحلیل و هوش مصنوعی بهره می‌برد. اما چند سالی است که کارشناسی و ارشد آن تحت عنوان «رشته علم داده‌ها»، به رشته‌های دانشگاهی اضافه شده‌اند.

شغل پولساز خیاطی

خیاطی و طراحی لباس

سال‌های قبل خیاطی شغل چندان پردرآمدی نبود اما در سال‌های اخیر و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، توجه و نیاز مردم به پوشاک تفاوت بسیاری پیدا کرده است. حس زیبایی‌شناسی و میل به تنوع آنقدر گسترده شده، که نمی‌توان اشباع شدن این شغل را متصور شد. رشته‌هایی مانند رشته طراحی لباس و رشته طراحی دوخت آینده شغلی و درآمد بسیار مناسبی دارند، خصوصا برای افرادی که بازاریابی خوبی داشته باشند.

پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی مجموعه‌ای از رشته‌های مرتبط با تشخیص و درمان بیماری‌ها است که در کنار سایر کادر درمان فعالیت می‌کنند. درآمد این رشته‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت، بسیار خوب است. رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی، اتاق عمل، پرستاری، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، مامایی، ساخت پروتزهای دندانی و علوم آزمایشگاهی از جمله شغل های پولساز پیراپزشکی هستند.

وکالت

قضاوت و وکالت را شاید بتوان جزو حساس‌ترین شغل‌ها دانست. اما اگر علاقه و استعداد کافی داشته باشید و مراحل تحصیل در رشته حقوق تا کسب پروانه وکالت و تجربه‌اندوزی را به خوبی طی کنید، درآمد این شغل چه در بخش وکالت چه مشاوره‌های حقوقی بالا است. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع، مطلب راه های وکیل شدن را هم بخوانید.

روانشناسی

زندگی پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است و ما آدم‌ها با استرس، فشار ذهنی و شغلی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنیم که دستاورد دنیای مدرن هستند. برای کنار آمدن با این مسائل و فلج نشدن، نیازمند متخصصان روانشناسی هستیم. از طرفی مردم امروزه بیش از پیش نسبت به اهمیت درمان‌های روحی و روانی در هر سنی، آگاهی پیدا کرده‌اند. میزان درآمد، بازار کار، تقاضا و شرایط شغلی رشته روانشناسی بسیار مناسب است.

شغل پولساز تربیت بدنی

تربیت بدنی

در این شاخه نیز مانند خیلی از مشاغل دیگر، تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند تبلیغات، فضای مجازی، توجه بیشتر به سلامتی و افزایش اطلاعات عمومی، شاهد رشد کسب و کارهای مرتبط با ورزش و تربیت بدنی هستیم. به دنبال تحصیل در رشته تربیت بدنی می‌توانید مربیگری رشته‌های مختلف را با گذراندن دوره و آزمون‌های فدراسیون‌های مربوطه دریافت کنید. با مدرک مربیگری نیز از کار در باشگاه‌های ورزشی تا تاسیس باشگاه یا مربیگری آنلاین، امکان کسب درآمد بالا دارید.

جدول شغل های پر درآمد در سال ۲۰۲۴        

در این بخش جدولی برایتان آماده کرده‌ایم که علاوه بر لیست مشاغل پولساز می‌توانید میزان سختی و تعادلی که بین این شغل‌ها با زندگی را هم ببینید و مقایسه کنید.

شغلسطح استرستعادل بین شغل و زندگی
جراح مغز و اعصاببالابالاتر از متوسط
جراح قلببالابالاتر از متوسط
جراح فک و صورتبالاتر از متوسطکمتر از متوسط
متخصص پوست و موکمتر از متوسطبالاتر از متوسط
رادیولوژیستپایینبالاتر از متوسط
اورتودنتیستزیر متوسطبالاتر از متوسط
جراح عمومیبالاپایین
متخصص بیهوشیبالاپایین
روانشناسبالاتر از متوسطمتوسط
متخصص پروتز دندانکمتر از متوسطبالاتر از متوسط
متخصص زنان و زایمانبالاتر از متوسطکمتر از متوسط
پزشک عمومیبالامتوسط
متخصص کودکانبالاتر از متوسطمتوسط
مدیر فناوری اطلاعاتبالاکمتر از متوسط
دندانپزشکمتوسطبالاتر از متوسط
متخصص اطفالمتوسطمتوسط
دستیار اتاق عملبالاتر از متوسطکمتر از متوسط
مدیر بازاریابیبالاتر از متوسطکمتر از متوسط
مدیر مالیبالامتوسط
وکیلبالاکمتر از متوسط
حسابدار خصوصیکمتر از متوسطبالاتر از متوسط
مدیر فروشبالازیر متوسط
مدیر ارشد ساخت و سازمتوسطزیر متوسط
داروسازیبالاتر از متوسطکمتر از متوسط
مشاور مالیبالاتر از متوسطمتوسط
چشم‌پزشکمتوسطبالاتر از متوسط
تحلیل‌گر امنیت اطلاعاتکمتر از متوسطبالاتر از متوسط
برنامه‌نویسبالاتر از متوسطبالاتر از متوسط
فیزیوتراپبالاتر از متوسطکمتر از متوسط
تحلیل‌گر مالیبالاکمتر از متوسط

چگونه شغل پر درآمد داشته باشیم

به نظرتان همه رشته‌ها از ابتدا پولساز و پردرآمد هستند؟ قطعا خیر! برخی از رشته‌ها و مشاغل ذاتا پولساز هستند اما اینکه فردی بتواند به حداکثر درآمد برسد، به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

تکمیل تحصیلات دانشگاهی

به جز موارد استثنا، اغلب شغل های پردرآمد نیازمند داشتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک هستند. چراکه بسیاری از زمینه‌های کاری از طریق شبکه‌سازی و آشنایی با اساتید برجسته و دانشجویان دیگر است. بنابراین هرچند شاید بتوان از طریق دوره‌های مختلف یا مطالعه، به حدی از دانش تخصصی رسید، اما برای قرار گرفتن در فضای یک علم، ایجاد پایه‌ها و تفکر مرتبط با شغل و همچنین مورد اعتماد قرار گرفتن در جامعه کاری، بهتر است از همان ابتدا به دنبال تحصیل در دانشگاه باشید و مدرک مورد نیاز را دریافت کنید. ضمن اینکه خیلی از مشاغل پولساز بدون مدرک به دست نمی‌آیند (به طور مثال رشته‌های پزشکی و وکالت).

دوره های تخصصی پولسازترین رشته ها

گذراندن دوره های تخصصی

نه قرار است در فضای دانشگاه به اوج علم برسید و نه خودآموز می‌توانید این کار را تمام و کمال انجام دهید. اگر می‌خواهید در شغلتان یک فرد علمی و بروز باشید، دوره‌ها و الزامات تخصصی خارج از دانشگاه را فراموش نکنید.

یادگیری مهارت های فردی

بسیاری از مهارت‌ها برای کسب درآمد ضرورت دارند اما به خاطر عدم ارتباط مستقیم با رشته‌های تحصیلی، در دانشگاه تدریس نمی‌شوند. به طور مثال توانایی مذاکره، بازاریابی، ارتباط با مشتری و اخلاق حرفه‌ای، از جمله توانمندی‌هایی هستند که حتی یک پزشک نیز باید برای گسترش درآمد در فضای رقابتی، آن‌ها را آموزش ببیند.

سخن پایانی

در هر برهه از تاریخ، با توجه به نیاز جوامع، رشد علم و پیشرفت، برخی از رشته‌ها مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند و بنابراین درآمد بالایی هم دارند. برخی از رشته‌ها نیز ذاتا درآمد بالایی دارند چون نیازمند تخصص و مهارت بالا هستند. برخی از رشته‌ها همیشه متقاضی دارند و بعید است اشباع شوند، چون بشر همواره نیازمند آن‌ها است. بنابراین اگر می‌خواهید وارد شغل های پولساز شوید باید این ویژگی‌ها را در رشته‌های تحصیلی مد نظرتان جستجو کنید. باید یادآوری کنیم که در این مطلب صرفا به مشاغلی اشاره کردیم که رشته تحصیلی آن‌ها در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

سوالات متداول

  1. بهترین شغل های 10 سال آینده ایران چه هستند؟
    تخصص‌های پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، مهندسی کامپیوتر، روانشناسی، فروش و بازاریابی، طراحی لباس و وکالت به دلایل مختلفی مانند نیاز و تقاضای مستمر، کمبود نیروی کار نسبت به جمعیت یا رشد علم و تکنولوژی، جزو بهترین شغل های آینده و حتی حال حاضر هستند.
  2. شغل های میلیاردی در ایران چه هستند؟
    دندانپزشکی، برخی از تخصص‌های پزشکی، برخی از شاخه‌های پیراپزشکی، طراحی لباس، فروش و بازاریابی، برنامه‌نویسی و وکالت را می‌توان جزو پولسازترین رشته های تحصیلی دانست.
  3. آیا شغل های پولساز از همان ابتدا پردرآمد هستند؟
    شغل‌های زیادی بالاقوه پولساز هستند اما نه لزوما از ابتدای کار بلکه با تحصیل، کسب تجربه و تخصص می‌توانید به درآمد بالایی برسید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط