چگونه وابستگی کودک به مادر را کم کنیم

راههای درمان وابستگی کودک به مادر

بدون شک فراهم­‌کردن امنیت روانی و جسمانی مهم­‌ترین وظیفه والدین در قبال فرزندان است، اما نباید ما را از نیازهای دیگر فرزندان مانند خودمختاری و دستیابی به فردیت غافل کند. متأسفانه بعضی از والدین با ایجاد وابستگی هیجانی شدید در کودکان، مانع رشد و بلوغ فکری آن‌ها می‌شوند. وابستگی کودک به والدین، از رشد مهارت­‌های اساسی زندگی مانند تصمیم‌­گیری و حل‌­مسئله جلوگیری می­کند. در نتیجه، آن­ها هنگام جدایی از والدین و به‌خصوص مادر، احساس ضعف، ناتوانی و سردرگمی می‌کنند. کم کردن وابستگی کودک به مادر باید به‌مرور و همگام با فرآیند مستقل شدن کودک اتفاق بیافتد، اما چگونه؟ در این مقاله به بررسی چگونگی شکل­‌گیری وابستگی کودکان نوپا به والدین و نحوه کاهش آن خواهیم پرداخت.

تعریف وابستگی کودک به مادر

کودکان وابسته برای احساس امنیت و حمایت، حتما باید در کنار مادر یا مراقبت کننده اصلی (پدر، مادربزرگ) باشند. آن­ها قادر به انجام فعالیت‌ها به‌صورت فردی نیستند و در سن مدرسه، آمادگی کافی برای جدایی از والدین را ندارند. در واقع، دلیل ترس و اضطراب جدایی کلاس اولی ها نیز به همین موضوع مربوط است. مشکل کودک فقط کمبود نوازش یا محبت نیست، بلکه او در مواجهه با محیط بیرون احساس عدم امنیت می‌کند.

تفاوت دلبستگی و وابستگی کودک به مادر

هرچند به‌ظاهر با یکدیگر شباهت دارند اما تفاوت­‌شان زمین تا آسمان است. شناخت تفاوت این دو موضوع در تشخیص وضعیت رشدی فرزندان و جلوگیری از وابستگی کودک به مادر مفید است:

  • در حالت عادی، دلبستگی کودک به مادر به‌مرور افزایش و ترس از جدایی کاهش پیدا می‌کند.
  • دلبستگی ایمن به والدین باعث شکل گیری شخصیتِ مستقل در بزرگسالی می‌شود، در حالی که وابستگی و دلبستگی ناایمن کودکان از رشد و پیشرفت آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • دلبستگی ایمن بر اثر توجه و رسیدگی مناسب به نیازهای فرزندان شکل می‌گیرد، ولی ترس از جدایی به دلیل رسیدگی افراطی به وجود می‌آید.
آیا وابستگی کودک پنج ساله به مادر طبیعی است؟

وابستگی کودک به مادر تا چه سنی طبیعی است؟

همزمان با بزرگ­‌شدن فرزندان، وابستگی آن‌ها به والدین کاهش پیدا می­کند. بعضی والدین در مورد میزان آزادی و خودمختاری کودکان سنین مختلف مانند وابستگی کودک یکساله به مادر سوالاتی دارند. کاهش وابستگی کودک به مادر باید به‌مرور اتفاق بیافتد تا مشکلات دیگری مانند احساس عدم امنیت در فرزندان ایجاد نشود. به دلیل اهمیت این موضوع، مراحل کاهش وابستگی کودک به مادر را بررسی می‌کنیم.

میزان وابستگی کودکان کمتر از 2 سال

تا قبل از 2 سالگی همه نیازهای آن­ها بدون کم­‌وکاست باید برآورده شود. در این دوره سنی، تشویق استقلال کاملا بی­‌معناست و نوزادان برای ارضای تمام نیازهای­شان به والدین وابسته هستند. وابستگی نوزاد به مادر از 6 ماهگی شروع می‌شود و تا حدود 18 ماهگی ادامه پیدا می‌کند. در این دوره آن‌ها به‌صورت افراطی از غریبه‌ها می‌ترسند، پس ترس از جدایی در کودکان کمتر از 2 سال کاملا طبیعی است.

میزان وابستگی کودکان پیش دبستانی

  • کودکان نوپا کم­‌کم در حال درک هویت مجزای خود از والدین هستند و اولین جرقه‌های خودمختاری در حال شکل­‌گیری است. آن‌ها از مراقبت­‌کننده کمی فاصله می‌گیرند، بازی می‌کنند و دوباره به پایگاه امن (والدین) نزدیک می‌شوند.
  • از حدود 5 سالگی کودکان قواعد و قوانین بازی‌های مختلف را یاد می‌گیرند، دوستی­‌های اولیه شکل می­‌گیرد و آن­‌ها، دور از مراقبان اصلی نیز احساس آرامش می‌­کنند. در این سن، فرزندان از موضوعاتی مانند انتخاب لباس برای نمایش استقلال و خودمختاری استفاده می­‌کنند.

میزان وابستگی کودکان دبستانی

  • آن­ها دوری واقعی از والدین را تجربه می­کنند و از جدایی‌­های مقطعی و اردو رفتن با مسئولان مدرسه لذت می­‌برند.
  • دوستی‌­ها در این سن جدی­‌تر می‌شوند و کودکان به‌صورت فعالانه به دنبال دوست­‌یابی هستند.
  • توانایی برعهده­‌گرفتن مسئولیت‌های کوچک مانند جمع کردن رختخواب و چیدن میز شام را دارند.
  • درک مجزایی از هویت­‌شان پیدا می­کنند و از نقش‌های اجتماعی مختلف­، مانند فرزند در خانواده و دانش آموز در مدرسه آگاهی پیدا می‌کنند.
وابستگی نوزاد به مادر از چندماهگی شروع می شود؟

میزان وابستگی کودکان 10-12 ساله

وابستگی‌ها باید به حداقل سطح ممکن برسد. آن‌ها آمادگی پذیرش وظایف خانگی و حتی بعضی از کارهای بیرون و خریدهای کوچک را دارند. علاوه بر این، فرصت‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی باید در اختیارشان گذاشته شود تا تعامل با همسالان و مدیریت تعارضات را یاد بگیرند.

میزان وابستگی نوجوانان (13-18 سالگی)

آن‌ها آماده پذیرش مسئولیت تمام اقدامات‌­شان هستند و از چگونگی مدیریت تعارضات بین فردی به‌خوبی آگاه‌اند. علاوه بر این، قادر به تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم هستند. بنابراین، باید به رشد مهارت‌هایی مانند مدیریت پول، همکاری در وظایف خانگی و پخت غذا، خریدهای بیرون از خانه و انجام برخی کارهای اداری در آن‌ها کمک کنید.

دلیل وابستگی کودک به مادر

عوامل و علل بسیار زیادی بر ترس از جدایی در کودکان تأثیرگذار است. بنابراین، باید با علت وابستگی کودک به مادر آشنا شویم تا از آن‌ها اجتناب و فرزندانی مستقل تربیت کنیم.

رسیدگی افراطی به نیازهای کودک

بعضی مادران، خصوصا والدین هلیکوپتری، به دلایل مختلفی مانند ابتلا به اختلال شخصیت وابسته، بیش از حد به نیازهای کودکان رسیدگی می‌کنند. در نتیجه، کودکان را به خودشان وابسته می‌کنند تا آن‌ها توان پریدن و مستقل‌­شدن را به دست نیاورند.

سهل انگاری و غفلت از نیازهای کودک

غفلت از نیازهای کودک به‌اندازه رسیدگی افراطی بر ترس از جدایی در کودکان تأثیرگذار است، اما چگونه؟ به گفته روان­‌شناسان، سبک فرزندپروری مراقبت ناکافی (طردگرایانه) باعث عدم ارضای اولین و اصلی‌­ترین نیاز رشدی کودکان (امنیت) می‌شود و به بروز مشکلاتی مانند توجه طلبی کودک دامن می‌زند. شاغل بودن مادر و عدم رسیدگی به نیازهای کودک نیز در جامعه صنعتی افزایش پیدا کرده و به این مشکل دامن زده است. آیا کودکی که احساس امنیت نکند توان رفتن در دل مشکلات را خواهد داشت؟! اگر به‌دلیل مشغله‌های زیاد توان رسیدگی کافی ندارید، از حمایت نزدیکان مانند نقش پدر بزرگ و مادر بزرگ در تربیت صحیح کودکان کمک بگیرید.

ایجاد قوانین و محدودیت های افراطی

کودکان به میزانی از آزادی برای بررسی محیط بیرون و شناخت خطرات آن نیاز دارند. بعضی والدین با وضع قوانین سخت‌گیرانه‌، ارتباط کودکان با دنیای بیرون را  قطع می­‌کنند و برخی آن­قدر سخت­‌گیر و وسواسی هستند که از فرستادن کودکان به مدرسه اجتناب می‌کنند و ترجیح‌­شان بر گرفتن معلم خصوصی است. این کارها برای رشد اجتماعی و بلوغ فکری و عاطفی کودکان بسیار مضر است و منجر به مشکلات متعددی مانند بی‌­اشتهایی و بدغذایی کودک می‌شود. دلیل وابستگی کودک به مادر از نظر فروید نیز همین است.

دلیل وابستگی کودک به مادر

عوامل زیستی و ژنتیکی

اگر یکی از والدین به مشکلاتی مانند اختلال شخصیت وابسته مبتلا باشد، احتمال ترس از جدایی در فرزندان افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، وقوع کودک آزاری کلامی، جسمی و جنسی با کودکان، منجر به ایجاد تغییرات در انتقال­‌دهنده­‌های عصبی و حساسیت نسبت به موقعیت‌های جدید و چالش‌­برانگیز می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: ویژگی های کودکان پیش دبستانی

درمان وابستگی کودک به مادر

دلیل اصلی وابستگی شدید کودک به رفتارهای والدین مربوط است، پس برای اصلاح نیز باید از خانه شروع کرد. اگر فرزندتان به شما وابسته شده است، نباید او را سرزنش کنید. در عوض، با رعایت نکات زیر، اعتماد به نفس و عزت نفس او را برای انجام مستقلانه کارها، تحمل سختی‌ها و مشکلات زندگی و جدایی از خودتان افزایش دهید.

سبک دلبستگی ایمن را تقویت کنید

عشق ورزیدن و توجه کافی به نیازهای کودکان، منافاتی با رشد فردیت و خودمختاری در آن­ها ندارد. بر اساس تحقیقات، سبک فرزند پروری مقتدرانه در عین ایجاد محدودیت، از خودمختاری فرزندان حمایت می‌کند و بهترین روش برای ایجاد سبک دلبستگی ایمن در آن‌هاست.کودکانِ دارای سبک دلبستگی ایمن را این­گونه تصور کنید: «به‌جای نیاز به حضور فیزیکی مادر (مراقبت کننده)، حسی قوی از اعتماد به حضور و کمک والدین در موقعیت‌های چالش‌­برانگیز دارند». آن‌ها می‌توانند در کشور و قاره دیگری باشند، اما باز هم در درون خود احساس اتکا به والدین (نماد کمک­‌خواهی از دیگران) را حفظ کنند. سبک دلبستگی ایمن را با استفاده از نکات زیر در کودک تقویت کنید:

  • رابطه محترمانه‌ای با فرزندان داشته باشید و برای نیازهای مرتبط با سن آن­ها ارزش قائل شوید.
  • از طریق فراهم‌­سازی مواردی مانند غذای مغذی و سالم، ایجاد ثبات و آرامش در محیط خانه و تقویت مهارت‌های زندگی و توسعه فردی، امنیت روانی و فیزیکی کودک را افزایش دهید.
  • روابط خانوادگی باید برای حمایت هیجانی و عاطفی از کودک همیشه آماده باشد تا آن‌ها بتوانند به‌راحتی و با پشت­‌گرمی در مسیر خودمختاری و کسب تجارب جدید حرکت کنند.
چگونگی رفع وابستگی کودک به مادر

اختیارات کودک را به‌مرور افزایش دهید

از حدود 2 سالگی نیاز به خودمختاری شروع می‌شود و کودکان به انجام کارها و وظایف به‌صورت مستقلانه تمایل دارند. همزمان با افزایش میل کودک به خودمختاری، دامنه انتخاب­‌ها و تصمیم‌­گیری­‌های او را گسترش دهید و از رفتارهایی مانند افزایش تنها بازی کردن کودک حمایت کنید. اگر در دوران کودکی حق اشتباه کردن نداشته باشیم، در بزرگسالی اشتباهات به‌مراتب بزرگ­تر و حساس­تری خواهیم کرد، پس بر تلاش کودک تمرکز کنید و اشتباهاتش را نادیده بگیرید.  

از انجام وظایف چالش‌­برانگیز حمایت کنید

کودکان را به انجام کارهای جدید و چالش برانگیز تشویق کنید. این کار باعث افزایش اعتماد­به‌­نفس و کاهش وابستگی کودک به مادر می‌شود. البته مراقب باشید که وظایف را به‌گونه‌ای طراحی کنید تا بچه‌ها از عهده‌اش برآیند.

مهارت تصمیم گیری کودک را پرورش دهید

از سنین پیش دبستانی، کودکان را به تصمیم گیری در مورد موضوعات ساده‌ای مانند انتخاب از بین دو یا چند لباس تشویق کنید. به‌مرور و با افزایش سن کودک، از گرفتن تصمیمات پیچیده­‌تر مانند مدیریت دخل و خرج پول‌ها در آن‌ها حمایت کنید.

الگوی مناسبی از مسئولیت پذیری و استقلال باشید

یکی از روش‌های اصلی یادگیری کودکان، سرمشق گیری از دیگران و به‌خصوص والدین است. به فرزندان نشان دهید که بدون تزلزل تصمیم گیری می‌کنید و مسئولیت‌های کاری و خانوادگی را به‌خوبی انجام می‌­دهید.

پیشنهاد مطالعه: مسئولیت پذیری در کودکان و راهکارهای افزایش آن

ریسک پذیری کودک را افزایش دهید

برخی والدین به محافظت افراطی از کودکان در برابر ریسک‌­پذیری و شکست­‌خوردن می­پردازند، زیرا توان دیدن ناامیدی و ناراحتی فرزندان را ندارند. آن­ها مانع از رشد مسئولیت­‌پذیری و استقلال در فرزندان می‌شوند. برای دل‌­کندن از شرایط امن خانه و جدایی از والدین، باید ترس از شکست در کودک از بین برود تا کارآمدی و سازگاری با مشکلات و سختی­‌های زندگی را یاد بگیرد.

پیروی از دستورالعمل­‌ها و قوانین را آموزش دهید

بچه‌ها حساسیت زیادی به نظم و ساختار دارند و بی‌­نظمی باعث ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شود. زندگی ساختارمند و داشتن برنامه روزانه و منظم باعث افزایش امنیت و خودمختاری در بچه‌ها می‌شود. آن‌ها باید از وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال والدین و مسئولیت‌های والدین در قبال خود آگاه باشند. نظم و انضباط، باعث احساس کنترل بر زندگی، افزایش رفتار مسئولانه و کاهش وابستگی کودک به مادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش قانون به کودکان از چه سنی و چگونه؟

چیکار کنیم وابستگی کودک به مادر کم شود؟

سخن پایانی

وابستگی زیاد کودک به مادر تا حدود 2 سالگی کاملا طبیعی است، ولی به‌مرور و با افزایش سن کودک، باید مسئولیت‌های او را افزایش دهیم تا استقلال­‌پذیری بیشتری کسب کند. آن­ها وقتی بدانند که در هنگام نیاز و ضرورت همیشه می‌توانند روی والدین حساب کنند، از مواجهه با سختی‌­ها و مشکلات زندگی نمی‌ترسند. پس به‌جای دخالت بیجا در زندگی آن‌ها، از دور مراقب­‌شان باشید و در مواقع نیاز حمایت­‌شان کنید. افزایش وظایف و اختیارات، پرورش مهارت تصمیم گیری، آموزش پیروی از قوانین، حمایت از وظایف چالش‌برانگیز و از همه مهم‌­تر، تقویت سبک دلبستگی ایمن، از راه­‌های درمان وابستگی کودک به مادر است.

سوالات متداول

  1. راه حل وابستگی کودک به مادر چیست؟
    سرمشق گیری از والدین، آموزش پیروی از قوانین، تقویت سبک دلبستگی ایمن، افزایش اختیارات و مسئولیت­‌ها، پرورش مهارت تصمیم­‌گیری، حمایت از ریسک‌­پذیری و انجام وظایف چالش‌­برانگیز از بهترین روش‌های کاهش این وابستگی است.
  2. دلیل وابستگی کودک به مادر چیست؟
    مراقبت و رسیدگی افراطی، غفلت و سهل­‌انگاری، محدودیت‌های بیش‌­ازحد و عوامل ژنتیکی از مهم‌ترین دلایل وابستگی کودک به مادر است.
  3. آیا وابستگی کودک پنج ساله به مادر طبیعی است؟
    اگر به حضور دائمی مادر نیاز دارد و از بازی با دیگر کودکان اجتناب می‌کند، طبیعی نیست. اما آن­ها به‌صورت طبیعی برای انجام اکثر تصمیم‌گیری‌های روزمره به حضور مادر یا مراقبی حمایتگر نیاز دارند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط