شغل های رشته فنی حرفه ای شاخه صنعت، کشاورزی و هنر

شغل های فنی خرفه ای

از گذشته با تفکر رایج و غلطی روبرو هستیم که دانش‌آموزان ضعیف‌تر وارد شغل های رشته فنی حرفه ای می‌شوند. در حالی‌که بعضی از دانش‌آموزان به کارهای عملی علاقه‌مند هستند و دوست دارند سریع‌تر وارد دانشگاه و بازار کار شوند. شاخه فنی حرفه ای نیز برای این دسته از افراد، امکان ورود به رشته‌های تخصصی‌تر را فراهم می‌کند. دانش‌آموزان در هنرستان‌ها بیش از اینکه به صورت تئوری درس بخوانند آموزش کارگاهی و عملی می‌بینند و برای ورود به بازار کار و یاد گرفتن فوت و فن حرفه‌های مختلف آماده می‌شوند. در این مطلب برای شمایی که نتیجه‌گرا و علاقه‌مند به فنی حرفه ای هستید، از رشته‌های مختلف و آینده کاری و شغل های رشته فنی حرفه ای صحبت کرده‌ایم.

بازار کار رشته های فنی حرفه ای چگونه است؟

  • در تمام رشته های فنی حرفه ای دانش‌آموزان ارتباط مستقیمی با شغل آینده آن رشته دارند.
  • هنرآموزان فنی حرفه ای واحدهای عملی و کارگاه‌های زیادی را می‌گذارنند.
  • این رشته‌ها بیشتر مهارت‌پرور هستند.
  • در کنار مهارت‌های لازم، دروس تئوری مرتبط نیز آموزش داده می‌شود.
  • هدف از شغل های رشته فنی حرفه ای ایجاد سرمایه انسانی ماهر در زمان کوتاه است.
  • آموزش‌ها و مسیر تحصیلی دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای طوری طراحی شده است که طی ۳ سال آموزش دبیرستان بتوانند وارد بازار کار شوند.
  • رشته‌ها و شاخه‌هایی فنی حرفه‌ای کاملا منطبق بر نیاز بازار کار هستند.

چگونه وارد شغل های رشته فنی حرفه ای شویم؟

دانش‌آموزان می‌توانند از پایه دهم وارد یکی از رشته های فنی حرفه ای شوند که در هنرستان‌ها ارائه می‌شوند. شرایط انتخاب رشته فنی حرفه ای را پیش از این مفصل توضیح داده‌ایم. شاخه های هنر فقط از طریق فنی حرفه ای قابل انتخاب هستند اما رشته‌های شاخه‌های صنعت یا کشاورزی را می‌توان از ریاضی نیز ادامه داد. برخی از دانش‌آموزان برای انتخاب مقطع کارشناسی ترجیح می‌دهند این رشته‌ها را از کنکور رشته‌های نظری ادامه بدهند.

اگر در مسیر انتخاب رشته هستید توصیه می‌کنیم مطلب معرفی رشته های نهم را هم مطالعه کنید که اطلاعات جامعی درباره رشته‌ها و آینده آن‌ها در اختیارتان می‌گذارد.

شغل های رشته فنی حرفه ای

زیر مجموعه های رشته فنی حرفه ای

فنی حرفه ای در دبیرستان شامل ۱۰ زیرشاخه است که ۴ زیرشاخه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت، کشاورزی دارای بیش از ۴۰ زیر رشته هستند. برخی از رشته‌های فنی حرفه‌ای فقط برای دختران و برخی مختص پسران هستند و در هنرستان‌های محدودی پذیرش دارند. مثلا رشته‌هایی که بیشتر با کار عملی، جوشکاری تعمیر و برقکاری سر و کار دارند هرچند برای دختران نیز مجاز هستند، اما عملا در فنی حرفه ای دخترانه ارائه نمی‌شوند.

رشته های جدید فنی حرفه ای

۶ زیرشاخه نیز جدیدا به فنی حرفه ای اضافه شده‌اند:

  • محیط بانی
  • انرژی
  • خدمات فروشگاهی
  • بازیافت مواد
  • حمل و نقل ریلی
  • بهداشت عشایر و روستا

در رشته فنی حرفه ای چه شغل هایی وجود دارد؟

همانطور که گفتیم، شغل های رشته فنی حرفه ای کاملا مرتبط با بازار کار و کاربردی هستند. با توجه به علایقتان به یکی از زمینه‌های خدمات، کشاورزی، صنعت، فناوری و هنر، می‌توانید وارد شاخه‌های مختلف این رشته شوید. در ادامه بیشتر درباره شغل های فنی حرفه ای در هریک از این ۴ شاخه توضیح داده‌ایم.

رشته فنی حرفه ای هنر چه شغل هایی دارد؟

بسیاری از پرطرفدارترین شغل های فنی حرفه ای در زیرشاخه هنر هستند. شاید به این دلیل که تنها راه تحصیل در این رشته‌ها ورود به هنرستان است. طراحی لباس، عکاسی و حسابداری بازار کار خوب و پردرآمدی دارند. پرطرفدارترین شغل های رشته فنی حرفه ای را در جدول زیر می‌بینید.

فتوگرافیکطراحی دوختمعماری داخلی
صنایع دستیانیمیشن و پویانماییتولید برنامه تلویزیونی
گرافیکنقاشینوازندگی ساز جهانی
نوازندگی ساز ایرانینمایشسینما
نقشه کشی معماریطراحی زبان بصریمرمت آثار فرهنگی
موسیقی مبانی آهنگ‌سازیپشتیبانی صحنهچاپ دستی

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم مطالعه کنید که در آن‌ها راجع به رشته‌های نام برده در هنرستان هم توضیح داده‌ایم: رشته فتوگرافیک، گرافیک در هنرستان، رشته معماری

فنی حرفه ای خدمات چه شغل هایی دارد؟

خود زیرشاخه مدیریت و خدمات به ۳ گروه از رشته‌ها تقسیم می‌شود که لیست آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

گروه های زیرشاخه مدیریت و خدماترشته های هر گروه
خدماتناوبری، حمل و نقل
بازرگانی و امور اداریحسابداری، شبکه و نرم افزار رایانه‌ای
بهداشت و سلامتتربیت کودک،‌ تربیت بدنی، مدیریت خانواده

از این گروه، درباره انتخاب رشته هنرستان تربیت بدنی و رشته حسابداری هم توضیح داده‌ایم.

شغل های فنی حرفه ای صنعت

فنی حرفه ای صنعت چه شغل هایی دارد؟

زیر شاخه صنعت دارای ۵ گروه و رشته‌های متنوعی است که عموما مرتبط با مهندسی هستند. فنی و حرفه ای در شاخه صنعت شامل رشته‌های پرطرفداری الکترونیک، مکانیک خودرو و تعمیر وسایل خانگی است. در جدول زیر می‌توانید گروه‌های مختلف و شاخه‌های آن‌ها را ببینید.

گروه های زیرشاخه صنعترشته های هر گروه
برق و رایانهالکتروتکنیک، الکترونیک، شبکه و نرم‌افزار، الکترونیک و مخابرات دریایی
تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات دریاییمکانیک موتورهای دریایی
مواد و فراوریسرامیک، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، متالوژی، معدن
مکانیکمکاترونیک، صنایع فلزی، تاسیسات مکانیکی، مکانیک خودرو، ماشین ابزار، صنایع چوب و مبلمان، ابزار
معماری ساختمانمعماری

رشته فنی حرفه ای کشاورزی چه شغل هایی دارد؟

این گروه شامل ۵ رشته زیر است:

  • امور زراعی
  • امور دامی
  • امور باغی
  • ماشین‌های کشاورزی
  • صنایع غذایی

آینده رشته های فنی حرفه ای

  • مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان کاردانی رشته های فنی حرفه ای از دوران دبیرستان آغاز شده و می‌توانند بلافاصله وارد بازار کار شوند.
  • دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای می‌توانند متناسب با دیپلم در یکی از رشته‌های دانشگاهی بدون کنکور یا با کنکور فنی حرفه ای ثبت نام کنند.
  • امکان ادامه تحصیل در مقطع کاردانی دانشگاه‌های علمی کاربردی و مقطع کارشناسی دانشگاه‌های غیرانتفاعی، سراسری و دانشگاه آزاد وجود دارد.
  • یکی از شغلی های فنی حرفه ای که در اکثر رشته‌ها امکان فعالیت دارد، تأسیس آموزشگاه یا تدریس در آموزشگاه‌های فنی حرفه ای است.

توصیه می‌کنیم درمورد بازار کار رشته‌های مختلف، مطلب چه رشته هایی بازار کار خوبی دارند را هم مطالعه کنید.

پردرآمدترین شغل های فنی حرفه ای

پردرآمدترین شغل های فنی حرفه ای ایران در زیرشاخه صنعت قرار دارند و به نوعی متناظر و مشابه رشته‌های مهندسی هستند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند با کسب مهارت و کارآموزی فعالیت خود را آغاز کنند. مشاغل فنی همیشه از پرطرفدارترین شغل های فنی حرفه ای محسوب می‌شوند و درآمد بالاتری نیز دارند. دانش‌آموزان هنرستان‌ها به دلیل داشتن تجربه و مهارت کار فنی یا عملی، کار با دستگاه‌ها، نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف، می‌توانند حتی از دیپلم وارد بازار کار یا آموزش و تدریس در آموزشگاه‌ها شوند و حتی در زمینه تخصصی خود کارآفرین باشند.

چیزی که می‌تواند شما را به عنوان یک دانش‌آموز فنی حرفه‌ای متمایز کند و باعث درآمد بیشتر شود، مهارت و تخصص بالا و دانش به روز است. باید در کنار این توانمندی‌ها، خلاقیت و نوآوری خود را هم توسعه دهید.

پردرآمدترین شغل های فنی حرفه ای

سخن پایانی

در شغل های فنی حرفه ای تخصص و مهارت حرف اول را می‌زند و هدف از ایجاد این رشته‌ها، آموزش عملی به دانش‌آموزان و تربیت افرادی توانمند در زمینه‌های مختلف است که بتوانند سریع‌تر وارد بازار کار شوند و نیاز کشور به افراد متخصص و فنی را تأمین کنند. اغلب شغل های فنی حرفه ای را می‌توانید از شاخه نظری (تجربی، انسانی و ریاضی) هم انتخاب کنید اما شاید مسیر هنرستان برای دانش‌آموزانی که میانه خوبی با حفظیات یا تحصیلات آکادمیک ندارند بهتر باشد. در این مطلب از زیرشاخه‌ها و بازار کار فنی حرفه ای صحبت کردیم تا بتوانید بر اساس علاقه، توانایی و اهداف شغلی که در سر دارید، بهترین انتخاب را انجام دهید.

سوالات متداول

  1. فنی حرفه ای دارای چند شاخه و رشته است؟
    در فنی حرفه‌ای می‌توانید از بین ۱۰ زیر شاخه و بیش از ۴۰ رشته‌ای که ارائه می‌شوند، دست به انتخاب بزنید. ۴ زیرشاخه مهم فنی حرفه ای شامل هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی هستند.
  2. فنی حرفه ای صنعت چه شغل هایی دارد؟
    با تحصیل در زیرشاخه صنعت می‌توانید در زمینه برق و رایانه، تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات دریایی، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی و مکانیک فعالیت کنید.
  3. فنی حرفه ای خدمات چه شغل هایی دارد؟
    در برخی از مدارس شاخه خدمات و کشاورزی با یکدیگر ادغام شده‌اند. به طور کلی این شاخه بیشتر به مشاغل مرتبط با امور زراعی و کشاورزی و مشاغل مرتبط با خدمات مانند امور اداری، حسابداری، نرم افزار رایانه‌ای، بهداشت و سلامت، تربیت کودک،‌ تربیت بدنی و مدیریت خانواده می‌پردازد.
  4. شغل های رشته فنی حرفه ای هنر چه هستند؟
    یکی از پرطرفدارترین شاخه های فنی حرفه ای هنر است که با تحصیل در رشته‌های این گروه می‌توان در زمینه گرافیک، موسیقی، طراحی و دوخت لباس، معماری، صنایع دستی، انیمیشن و پویانمایی، سینما و تلویزیون و مرمت آثار فرهنگی مشغول به کار شد.
  5. بهترین شغل های فنی حرفه ای از نظر بازار کار چیست؟
    هرچند نمی‌توان یک رشته و شغل را به عنوان بهترین معرفی کرد چون درآمد و موفقیت به میزان زیادی به میزان تلاش و مهارت شما بستگی دارند. اما در حال حاضر رشته‌های زیرشاخه هنر با استقبال بیشتری روبرو هستند و از طرفی رشته‌های زیرشاخه صنعت به رشته ریاضی و گروه مهندسی نزدکیتر بوده و به دلیل وجود زمینه‌های کاری بیشتر، درآمد و مشاغل بیشتری نیز دارند.
  6. کدام رشته های فنی حرفه ای مختص دختران هستند؟
    رشته‌های کودک یاری و رشته طراحی و دوخت صرفا در هنرستان‌ها دخترانه ارائه می‌شوند.
  7. کدام رشته های فنی حرفه ای مختص پسران هستند؟
    برخی از شغل های رشته فنی حرفه ای شامل صنایع فلزی، الکتروتکنیک،  تاسیسات، متالوژی و ساختمان ساخت و تولید عملا در هنرستان‌های دخترانه ارائه نمی‌شوند و امکان انتخاب آن‌ها فقط برای پسران فراهم است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط