چرا مدیریت مالی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم

رشته مدیریت مالی؛ گرایش ها، حقوق، بازار کار و درآمد

برای بهره­برداری درست از دارایی‌ها به مدیریت منابع مالی نیاز داریم. به همین جهت، رشته مدیریت مالی به رشته­ای مهم و تأثیرگذار در دنیای امروز تبدیل شده است. هدف این رشته افزایش سود و کاهش ضرر سرمایه گذارانی است که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند. با گسترش بازارهای مالی، آینده شغلی رشته مدیریت مالی نیز روز به روز بهتر می شود. افرادی که از کار با اعداد و ارقام لذت می‌برند و علاقه‌مند به بررسی روند بازارهای مالی هستند، توانایی بیشتری برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی خواهند داشت. در این مقاله به موضوعات این زمینه با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

معرفی رشته مدیریت مالی

نیاز به سرمایه گذاری برای حفظ و بهبود ارزش دارایی‌ها روز به‌روز در حال افزایش است. انتخاب‌های این حوزه به‌قدری گسترده و وسیع شده است که تقریبا غیرممکن است بدون تصمیم گیری درست بتوانیم منابع مالی خود را مدیریت کنیم. کسانی که در رشته مدیریت مالی تحصیل می‌کنند با فراگیری آموزش‌های تخصصی در زمینه بازارهای سرمایه گذاری و شناسایی تغییرات روند بازارها، نعمت بزرگی برای سرمایه گذاران هستند.

توانایی‌های لازم برای ورود به رشته مدیریت مالی

یاد کتاب «پدر دارا، پدر فقیر» افتادم؛ یکی پول و سرمایه خود را به‌درستی استفاده کرده و دیگری نه. آدم‌هایی می‌شناسم که تا اسم کسب و کار به گوششان می‌رسد شروع به بررسی میزان درآمد و ارزش سرمایه گذاری و چنین موضوعاتی می‌کنند. اگر شما هم از این دست افراد هستید، رشته مدیریت مالی گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل­تان است. در واقع، تحصیل در این رشته به ذهن تحلیلی نیرومندی نیاز دارد تا بتواند مسیر افزایش و کاهش ارزش منابع مالی را بررسی کند. . این رشته همان طور که از نام آن پیداست، ترکیبی از بعد مدیریتی و مالی است. پیش نیاز موفقیت در این رشته علاقه‌مندی به هر دوی این زمینه‌ها را می‌طلبد:

1.          علاقه‌مندی به کار با اعداد و ارقام

2.          مفاهیم مالی، اقتصادی و سرمایه گذاری

دروس رشته مدیریت مالی

شرایط ورود به رشته مدیریت مالی

علاقه و تسلط به چه دروسی برای ورود به رشته مدیریت مالی لازم است؟ در این رشته لازم است که به دروسی مثل ریاضی، آمار و احتمالات و اقتصاد تسلط کافی داشته باشید. اهمیت این دروس در آینده تحصیلی و شغلی شما به یک اندازه است. اما مطالعه کنکوری شرایط و قوانین خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال، برای قبولی در رشته مدیریت مالی از طریق کنکور علوم انسانی، ضریب تأثیر ریاضی و آمار نسبت به اقتصاد کمی بیشتر است.  به ضرایب دروس در کنکور حتما توجه کنید چون رتبه شما با این ضرایب رابطه مستقیم دارد.

مدیریت مالی را به‌عنوان یکی از شغل های رشته انسانی می­شناسند، اما ورود به رشته مدیریت مالی از تمام شاخه‌های نظری (علوم انسانی، ریاضی و تجربی) امکان پذیر است. البته اکثر ورودی‌های این رشته را فارغ‌التحصیلان علوم انسانی تشکیل می‌دهند. در ادامه ضرایب دروس تخصصی کنکور علوم انسانی را ارائه می­کنیم تا در برنامه ریزی درسی از آن‌ها استفاده کنید.

•           ریاضی و آمار ضریب 4

•           اقتصاد ضریب 3

•           تاریخ و جغرافیا 3

•           جامعه شناسی و ادبیات اختصاصی 2

•           عربی، فلسفه منطق و روانشناسی 1

دروس رشته مدیریت مالی

دروس رشته مدیریت مالی، در سه بخش دروس پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی ارائه می‌شود:

  • دروس پایه: شامل دروسی مانند ریاضیات، آمار و احتمال، روان شناسی کار، حقوق بازرگانی و حسابداری است.
  • دروس اصلی:  شامل دروسی از قبیل مدیریت رفتار سازمانی، مبانی سازمان و مدیریت، منابع انسانی، اقتصاد سنجی مالی، مبانی سازمان و مدیریت، بازاریابی و عملیات بازار است.
  • دروس تخصصی: شامل دروسی مانند مدیریت مالی در ایران، مدیریت مالی، برنامه ریزی مالیاتی، مبانی مدیریت و سرمایه گذاری، مبانی ریسک و بازار پول و سرمایه است.
رشته مدیریت مالی چند سال طول می کشد

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی

شما می‌توانید در رشته مدیریت مالی و پس از قبولی در کنکور تا مقطع دکتری این رشته را ادامه دهید. فارغ‌التحصیلان این رشته همچنین می‌توانند بسته به سلیقه خود و یا حتی بازار کار، در مقطع ارشد و دکتری در گرایش‌های دیگر رشته مدیریت تخصص بگیرند. گرایش‌های دیگر مدیریت، به‌اندازه خود مفهوم مدیریت، دامنه وسیعی را در برمی گیرند. از گرایش‌های آن می‌توان به مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی، مالی، مدیریت امور شهری، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار، مدیریت اجرایی و کارآفرینی اشاره کرد.

گرایش ‌های رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی تا مقطع دکتری و با همین عنوان در کشور ما تدریس می‌شود. برای ادامه تحصیل در سطح ارشد و دکتری، فارغ‌التحصیلان کارشناسی مدیریت بازرگانی و حسابداری بیش از همه به این گرایش روی می‌آورند.

تفاوت مدیریت مالی با حسابداری

به‌صورت خلاصه می‌گویم، حسابدارها با حساب و کتاب‌های جزئی شرکت و دفاتر بدهکار و بستانکار سروکار دارند و مدیران مالی از این اطلاعات استفاده می‌کنند تا منابع مالی شرکت را در جای درست سرمایه گذاری کنند. به‌عنوان مثال، صورت حساب‌های یک شرکت در بورس توسط حسابدارها مدیریت می‌شود. بعد از محاسبه دارایی شرکت، مدیر مالی تصمیم گیری می‌کند که آیا با آن‌ها زمین بخرد، افزایش سرمایه بدهد یا کسب و کار جدیدی که برنامه ریزی شده است را راه اندازی کند.

تفاوت مدیریت مالی با مدیریت بازرگانی

کارشناس مدیریت بازرگانی، مسئول معاملات تجاری و خرید و فروش‌ شرکت‌ها به یکدیگر است. مدیر مالی می‌تواند با بررسی روند بازارها در این زمینه مشاوره بدهد، اما کسی که معاملات را مدیریت می‌کند، مدیر بازرگانی است.

شغل های رشته مدیریت مالی

وظایف و مسئولیت‌های مدیران مالی

مدیریت منابع مالی شرکت، سازمان‌ها، افراد و نهادها وظیفه متخصصان مدیریت مالی است. نظارت بر هزینه‌ها و درآمدهای شرکت وظیفه اصلی آن­ها است و از طریق سازمان دهی منابع مالی سازمان، در پی دستیابی به افزایش سود و ثروت سهامداران هستند. نه اینکه فکر کنید همه این کارها را خودشان به‌تنهایی انجام می‌دهند! بلکه مسئولیت نهایی تصمیمات با آن‌هاست.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت مالی

احتمالا حدس زده‌اید که وظایف یک مدیر مالی چقدر زیاد است! البته نگران نباشید به همان میزان این رشته از بازار کار و آینده شغلی مناسبی برخوردار است. در ابتدا، این رشته در دانشکده حسابداری ارائه می‌شد و حجم بالایی از دروس حسابداری با این رشته مرتبط بود، اما به‌مرور این دو رشته تخصصی‌تر شدند و راه­شان تا حدودی از یکدیگر جدا شد. با گسترش انتخاب‌های سرمایه گذاری افراد، این رشته نیز در حال رشد و توسعه است. اساتید متخصص در این زمینه، در حال حاضر روی دو حوزه تخصصی «تحلیل داده‌های مالی» و «داده‌های بزرگ» (Big data) مشغول به کار هستند.

فرصتهای شغلی برای مدیران مالی

با آشنایی اکثر مردم با بازار سرمایه در ایران، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت مالی ورود به بازار بورس است. اکثر سرمایه داران حاضر در بورس اوراق بهادار از سواد مالی کافی برای مدیریت پرتفوی خود برخوردار نیستند، پس لازم است سرمایه خود را به متخصصان فعال در این حوزه واگذار کنند. البته که فرصت‌های شغلی برای مدیران مالی تنوع زیادی دارد و متخصصان این حوزه می‌توانند در شرکت‌های بیمه، بانک‌ها، شرکت‌های مشاوره و سرمایه گذاری، مشاور مالی، معامله­گر پرتفوی، مدیر پرتفوی و تحلیلگر مالی و اقتصادی نیز مشغول به کار شوند.

شرکت در دوره‌های تخصصی مرتبط با مدیریت مالی

اکثر واحدهای درسی ارائه شده در دانشگاه، نظری هستند و برای ورود به بازار کار کمک چندانی به شما نمی‌کنند. البته نه اینکه فکر کنید تحصیل در دانشگاه سود خاصی به حال شما ندارد!!! مسئله این است که برای ورود به بازار کار، شما علاوه بر دانش نظری نیاز به نرم افزارهای کاربردی و فضای عملی دارید.

درآمد رشته مدیریت مالی

گذراندن دوره‌های تخصصی به شما کمک می‌کند تا زودتر و راحت‌تر وارد بازار کار شوید و دامنه کارهایی که می‌توانید انجام دهید را گسترش دهید. دوره‌های تخصصی و گرفتن مدارک بازار سرمایه مثل تحلیل­گری، اصول معامله­گری، مفاهیم و ابزارهای هوش تجاری، کارشناس عرضه و پذیرش، طراحی و تست استراتژی‌های معاملاتی و معاملات الگوریتمی برای ادامه مسیر حرفه‌ای به شما کمک زیادی می‌کنند.

کارنامه‌های قبولی رشته مدیریت مالی

بیایید باهم بررسی کنیم که برای قبولی در رشته مدیریت مالی به چه رتبه‌هایی در کنکور نیاز داریم و برای کسب این رتبه‌ها باید چه درصدهایی را ثبت کنیم؟

اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های برتر ایران به تحصیل در این رشته بپردازید، پس احتمالا نیاز دارید که اکثر درس‌ها را بالای میانگین بزنید. به‌عنوان مثال، در سال گذشته فردی که رتبه 33 را کسب کرده بود، در دانشگاه تهران مدیریت مالی می‌خواند و رتبه 293، در دانشگاه خوارزمی پذیرفته شده است. البته نگران نباشید، با کسب رتبه بالای هزار نیز شما شانس  قبولی در دانشگاه‌های سطح دو ایران را دارید. به‌عنوان مثال، فردی با کسب رتبه 1158،  در دانشگاه تهران-پردیس قم- مورد پذیرش قرار گرفته است.

دانشگاه‌های برتر رشته مدیریت مالی

دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، بهشتی، خوارزمی و الزهرا جزو بهترین دانشگاه‌ها در رشته مدیریت مالی هستند. این دانشگاه‌ها دارای بهترین اساتید در این رشته هستند و در بالا بردن سواد مالی دانشجویان تأثیر زیادی دارند. از دیگر دانشگاه‌های خوب در این رشته می‌توان به دانشگاه علوم تحقیقات در تهران، دانشگاه آیت الله حائری در میبد، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه یزد، دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)  و دانشگاه سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

بهترین دانشگاه برای رشته مدیریت مالی

سخن پایانی

رشته مدیریت مالی بازار کار خوبی دارد، به‌شرط اینکه علاقه داشته باشید. حتما دروس ریاضی و اقتصاد را در دبیرستان به‌خوبی مطالعه کنید، چون در دانشگاه و بازار کار به آن‌ها نیاز دارید. این رشته مختص به فارغ­التحصیلان علوم انسانی نیست، بلکه از شغل­ های رشته ریاضی و تجربی نیز محسوب می‌شود. برای داشتن آینده شغلی مناسب، شرکت در دوره‌های آموزشی و خواندن کتاب‌های معامله گری به شما کمک می‌کنند. ترکیب دروس نظری دانشگاهی و دوره­های آموزشی خارج از دانشگاه باعث موفقیت شما در این رشته خواهد شد، زیرا بازار کار این رشته روز به روز در حال گسترش است.

سوالات متداول

  1. کدام دروس دوره دبیرستان در رشته مدیریت مالی اهمیت بیشتری دارند؟
    آمار و احتمالات، ریاضی و اقتصاد از پیش­نیازهای اصلی ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی هستند.
  2. ضریب کدام دروس برای قبولی در رشته مدیریت مالی اهمیت بیشتری دارد؟
    این سه درس، بیشترین تأثیر را در قبولی رشته مدیریت مالی بر عهده دارند: ریاضی و آمار ضریب 4، اقتصاد ضریب 3، تاریخ و جغرافیا ضریب3.
  3. آیا برای قبولی در مدیریت مالی، باید فارغ‌التحصیل رشته تحصیلی خاصی در دبیرستان باشیم؟
    خیر، این رشته جزو رشته‌های شناور است و از همه شاخه‌های نظری می‌توان در آن شرکت کرد.
  4. چه افرادی برای مدیریت مالی مناسب هستند؟
    افرادی که از این دو ویژگی برخوردار باشند، به‌احتمال بیشتری در این رشته موفق خواهند شد: 1. توانمندی و علاقه به کار با اعداد و مفاهیم ریاضی 2.تسلط به مفاهیم حوزه اقتصادی، مالی و سرمایه گذاری

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط