آموزش لغات زبان انگلیسی به کودکان به شیوه نوین

ابتدا مقدمات آموزش لغات انگلیسی به کودک را آماده کنید

یک لحظه به آن جملات دو کلمه‌ای یا چند کلمه‌ای شیرین و زیبای خودانگیخته فرزندتان فکر کنید… واقعا حسی خوبی دارد وقتی کودک با کلمات بازی می‌کند و ترکیبات منحصربه‌فرد خودش را می‌سازد! راستی! به نظر شما آیا کودکان تمام جملات و کلمات را از دیگران می‌آموزند؟ اگر بله؛ پس چرا گاهی جملات یا حتی کلماتی از زبان‌شان می‌شنویم که هیچ‌وقت از ما یا دیگری نشنیده بودند؟! اصلا چگونه یک کودک می‌تواند میلیاردها جمله احتمالی را از دیگران بیاموزد و دقیقا همان‌گونه تکرارشان کند؟! جواب این سوالات تاثیر زیادی بر آموزش لغات زبان انگلیسی برای کودکان و بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی دارد؛ پس بیایید کمی دراین‌باره بیشتر بدانیم و سپس به‌سراغ آموزش برویم. 

چامسکی و آموزش لغات زبان انگلیسی برای کودکان

کمتر از یک‌قرن پیش، نظریه‌پردازی به‌نام ویلیام چامسکی، نگاه و نظر ما درباره آموزش زبان و قواعد آن را به‌شدت دگرگون کرد! به‌اعتقاد او، کودکان با زبان درونی (فطری) متولد می‌شوند؛ یعنی ساختارهای زبانی به‌صورت ارثی در درون مغز کودک برنامه‌ریزی شده‌اند و محیط پیرامون، تنها نقش محرک را در یادگیری زبان ایفا می‌کند. به زبان ساده‌تر، مغز کودک شبیه خودآموز زبان عمل می‌کند و برای موضوعات مختلفی مانند افزایش دایره لغات زبان انگلیسی کودکان برنامه‌ دارد. اما این مو          ضوع چه تاثیری بر آموزش زبان انگلیسی به کودکان گذاشته است؟

آشنایی با شیوه نوین آموزش لغات انگلیسی به کودکان

شیوه درست آموزش لغات زبان انگلیسی به کودکان

امروزه دیگر آموزش زبان از یادگیری کلمات شروع نمی‌شود. متخصصان آموزش زبان انگلیسی معتقدند که کودک باید در شرایط یادگیری زبان قرار بگیرد و کلمات را در بافت معنایی‌شان بشنود و لمس کند. به‌همین‌دلیل، آن‌ها کارشان را از شنیدن (Listening) و گفتن (Speaking) شروع می‌کنند؛ یعنی آموزش زبان دوم هم درست مثل زبان اول و مادرزادی، از شنیدن و شنیدن و سپس به‌کاربردن و اداکردن شروع می‌شود.

در روش سنتی و کلمه به کلمه، ما کودک را با لغات آشنا می‌کردیم تا او آن‌ها را یکی‌یکی بیاموزد؛ اما در رویکردهای جدید، با استفاده از روش های خلاقانه آموزش زبان به کودکان مانند موسیقی و بازی، کودک هر کلمه را در موقعیت مخصوص به خودش می‌آموزد.  

یعنی آموزش لغات زبان انگلیسی به کودکان اشتباه است؟

در مراحل اولیه آموزش بله. مغز کودک آمادگی یادگیری زبان اول و حتی دوم را به‌صورت فطری دارد، پس شما فقط باید او را در معرض زبان انگلیسی (و نه صرفا کلمات) قرار دهید. البته این کار هم طبق اصول خاصی صورت می‌گیرد و بهتر است توسط متخصصان انجام شود تا فرزندتان از فواید آموزش زبان دوم به کودکان بهره‌مند شود.

بعد از اینکه گوش فرزندتان به زبان انگلیسی عادت کرد و زبانش به‌ کار افتاد، مرحله دوم شروع می‌شود. در این بخش، مربیان به‌سراغ آموزش خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) می‌روند و آموزش لغات زبان انگلیسی به کودک را شروع می‌کنند.

پس آموزش لغات زبان انگلیسی به کودک باید توسط معلم زبان انجام شود؟

اگر شرایطش وجود دارد، بله باید توسط معلمان آموزش‌دیده انجام شود. در غیر این‌صورت، شما باید ابتدا به منابع آموزشی و در دسترس مانند بهترین اپلیکیشن‌ های آموزش زبان انگلیسی به کودکان مسلط شوید و سپس بر اساس آن‌ها فرزندتان را آموزش دهید؛ یعنی ابتدا باید خودتان به سطحی برسید که توان آموزش به شیوه نوین را داشته باشید. اگر هم قصد فرستادن فرزندتان به کلاس‌های آموزش انگلیسی را دارید، ابتدا نگاهی به مقاله کلاس زبان خصوصی یا عمومی بیندازید.

آیا آموزش لغات انگلیسی حتما باید توسط معلم زبان انجام شود؟

آیا آموزش بی‌برنامه لغات انگلیسی به کودک ضرر دارد؟

بله باید مراقب باشید؛ زیرا اگر شیوه آموزشی شما در تضاد با روش‌های مدارس باشد، منجر به سردرگمی فرزندتان خواهد شد. علاوه بر این، اگرچه ذهن کودکان از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است، اما به‌هرحال وقتی به‌ روش خاصی عادت می‌کنند، تغییردادن آن برای‌شان سخت است. بنابراین، تمرین‌ها باید کاملا بر اساس برنامه‌های آموزشی نوین صورت‌بندی و اجرا شوند.

چگونگی آموزش نوین لغات زبان انگلیسی به کودکان

مانند آموزش حروف الفبا به کودکان:

  1. ابتدا روی آموزش آواها کار می‌شود؛
  2. سپس برای درک بهتر صداها، به آموزش نشانه‌های زبانی پرداخته می‌شود؛
  3. و درنهایت با استفاده از هجی‌کردن، نام حروف الفبا و سپس کلمات را به کودک می‌آموزند.

برای درک بهتر تفاوت این سه مورد، به مثال زیر در مورد کلمه «alike» دقت کنید:

  • صداکشی: «اَ، ل، آ، ی، ک.»
  • نشانه‌ها: «a، l، i، k، e.»
  • هجی‌کردن: «اِی، اِل، آی، کا، ای.»

از چه سنی آموزش لغات زبان انگلیسی به کودکان شروع می‌شود؟

آموزش زبان انگلیسی را می‌توان از 5/3 سالگی به‌صورت رسمی و با تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری کودک آغاز کرد. اگر آموزش‌ها از همین سن شروع شود، در سنین پیش‌دبستانی و از 5 یا 6 سالگی، مرحله دوم آموزش یعنی تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن شروع می‌شود. در قسمت دوم آموزش، مربیان کم‌کم کودک را با ظاهر نوشتاری و شیوه خواندن کلمات انگلیسی آشنا می‌کنند.

از چه سنی آموزش لغات زبان انگلیسی را شروع کنیم؟

سخن پایانی

شروع تعلیم زبان انگلیسی به کودک از آموزش لغات ایده خوبی نیست. مانند یادگیری زبان اول، ابتدا باید کودک را در معرض زبان دوم قرار دهید تا مهارت‌های شنیداری و گفتاری‌اش تقویت شود. به‌عنوان مثال، با آهنگ‌ها یا داستان‌های کوتاه زبان انگلیسی شروع کنید و گوش فرزندتان را با کلمات و جملات مختلف آشنا سازید. این آموزش‌ها اگر توسط معلمان و مربیان زبان انجام شود، بازدهی بیشتری خواهد داشت؛ پس توصیه می‌شود که از خدمات موسسات یا مدارس متخصص در امر آموزش زبان استفاده کنید. شما می‌توانید این آموزش‌ها را از 5/3 سالگی برای فرزندتان تدارک ببینید، زیرا این زمان، بهترین سن شروع یادگیری زبان دوم قلمداد می‌شود.

سوالات متداول

  1. آموزش زبان انگلیسی به کودک را از چه لغاتی شروع کنیم؟
    امروزه آموزش را با لغات انگلیسی شروع نمی‌کنند، بلکه مانند یادگیری زبان اول، کودک ابتدا باید در معرض زبان انگلیسی قرار بگیرد تا گوشش به کلمات و جملات معمول عادت و حتی توان بیان برخی از آن‌ها را کسب کند.
  2. نحوه آموزش اصولی لغات انگلیسی به کودکان چگونه است؟
    ابتدا با استفاده از روش‌هایی مانند آهنگ‌ها، اشعار و داستان‌های کوتاه، گوش و زبان کودک را با زبان دوم آشنا می‌کنند. این روش باعث تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری کودک می‌شود. در مرحله بعد، با استفاده از تمرینات خواندن و نوشتن، آموزش لغات انگلیسی انجام می‌شود.
  3. آیا آموزش لغات انگلیسی حتما باید توسط معلم یا مربی انجام شود؟
    امروزه روش‌های نوین، کاربردی و کاملا موثری برای آموزش زبان شکل گرفته است که اجرایی‌شدن اصولی آن‌ها به متخصصان و مربیان کارآزموده نیاز دارد؛ بنابراین، توصیه بر استفاده از خدمات مراکز و مدارس متخصص در امر آموزش زبان است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط