پیشگیری و درمان چاقی کودکان با بهترین روش ها

چگونه از چاقی کودکان جلوگیری کنیم؟

سال­‌هاست که در سراسر دنیا زنگ خطر اضافه وزن و چاقی در کودک به صدا درآمده، اما کمتر کسی به آن توجه می‌کند. به هر صورت، حدود 20درصد از بچه­‎‌‌ها دچار اضافه وزن هستند و درمان چاقی کودکان به مسئله­‌ای بسیار مهم برای والدین و متخصصان تبدیل شده است. با افزایش میزان اضافه وزن در کودکان، درمان آن سخت­‌تر خواهد شد. بنابراین، باید به‌سرعت دست‌­به‌­کار شوید و به دنبال راهی برای کاهش اضافه وزن در کودکان باشید. ما نیز برای کمک به شما والدین، در این مقاله به بررسی علل، عوارض و بهترین روش­‌های درمان و پیشگیری از چاقی کودکان پرداخته‌­ایم.

معیارها و تعریف چاقی کودکان

اضافه‌وزن و چاقی به‌عنوان تراکم بیش‌ازحد چربی در بدن تعریف می‌شود که به سلامت جسمانی آسیب می‌رساند. معمولا از شاخص توده بدنی (BMI) برای ارزیابی اضافه‌وزن و چاقی استفاده می‌شود. محاسبه شاخص توده بدنی ساده است و ازطریق تقسیم وزن بر مجذور قد (قد‌ به‌توان 2) محاسبه می‌شود.

علائم چاقی در کودکان

به دلیل الگوی متناوب تغییرات قد و وزن در سنین رشد، تشخیص چاقی در کودکان کمی سخت­‌تر از بزرگسالان است. به عبارت دیگر، در مراحل مختلف رشد، میزان ذخیره چربی بدن­­ بچه‌­ها کم‌­وزیاد می‌شود. به‌عنوان مثال، اکثر بچه‌­ها در حدود 3 سالگی کمی تُپُل و در اوایل نوجوانی کمی لاغر به نظر می‌رسند، زیرا نسبت قد به وزن در این سنین متغیر است. بنابراین، هر بچه‌­ای که مقداری وزنِ اضافه دارد، لزوما دچار اضافه وزن نیست و تشخیص این موضوع  با متخصصان تغذیه است. پیشنهاد می‌کنیم درباره این موضوع سری هم به مطلب رشد قد کودکان بزنید و راهکارهای ارائه شده را مطالعه کنید.

شاخص توده بدنی (BMI)، معیار مورد توافق متخصصان برای ارزیابی اضافه وزن و چاقی است. این شاخص، اطلاعاتی درباره تناسب قد به وزن ارائه می‌دهد، اما تغییرات رشدی را محاسبه نمی­‌کند. اگر نگران اضافه‌­وزن فرزندتان هستید، با متخصصان تغذیه کودک و نوجوان مشورت کنید؛ آن‌­ها با استفاده از نمودارهای رشدی، شاخص توده بدنی و آزمایش­‌های دیگر، به شما در تشخیص وزن فرزندان و مشکلات ناشی از آن کمک خواهند کرد.

علل چاقی در کودکان

وجه اشتراک اکثر عوامل چاقی کودکان به سبک زندگی ناسالم آن‌ها مربوط است. سبک زندگی ناسالم، شامل موضوعاتی مانند تغذیه نامناسب، کم­‌تحرکی و استرس زیاد است. البته عوامل ژنتیکی و زیستی نیز در اضافه‌­وزن تأثیرگذار هستند.  

چاقی کودکان مربوط به چیست؟

تغذیه نامناسب

رژیم غذایی از مهم‌ترین عوامل چاقی محسوب می‌شود. عادات غذایی والدین و خانواده‌ها و مصرف بیش از حد غذاهای پرکالری و مواد قندی، باعث بالابردن نقطه چربی و بروز علائم­ اضافه‌­وزن در فرزندان می‌شود. در سبد غذایی خانواده­‌های دارای اضافه وزن، معمولا از موارد زیر به‌صورت افراطی استفاده می‌شود:

  • خوراکی­‌های پرکالری، مانند فست‌­فودها و تنقلاتی مانند چیپس و پفک (استفاده بیش‌ازحد از روغن‌هایی با چربی اشباع)
  • شکلات و انواع دسرها و قندهای ساده
  • نوشیدنی‌های قندی مانند آبمیوه و نوشابه‌­های انرژی‌­زا

یکی از عوامل تغذیه نامناسب بچه‌­ها، بدغذایی کودک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله بدغذایی کودک چه دلایلی دارد را مطالعه کنید.

فقدان تحرک بدنی و ورزش

کاهش تحرک بدنی با کاهش چربی‌­سوزی و افزایش وزن بدن همراه است. وقت­‌گذرانیِ بیش­ از حد در فعالیت­‌های بدون تحرک، مانند تماشای تلویزیون یا انجام بازی­‌های کامپیوتری، به افزایش مشکل چاقی دامن می­‌زنند. علاوه بر این، برنامه‌های تلویزیونی معمولا غذاهای ناسالم را تبلیغ می‌کنند و از این جهت نیز بر ذهن کودکان تأثیر می‌گذارند.

عوامل روان­شناختی

استرس نیز بر چاقی در کودکان تأثیرگذار است. برخی بچه­ها از پرخوری به‌عنوان راهی برای مواجهه با هیجاناتی مانند استرس و بی‌حوصلگی استفاده می‌کنند. ناگفته نماند: آن‌ها این عادت رفتاری را احتمالا از والدین آموخته­‌اند!

عوامل ژنتیکی

اگر فرزندتان در خانواده‌ای چاق به دنیا آمده است، احتمالِ ابتلا به اضافه­‌وزن در او بیش از دیگر کودکان است. خیلی مراقب این موضوع باشید: «اگر عوامل ژنتیکی با سبک زندگی بی‌­تحرک و تغذیه ناسالم همراه شود، احتمالِ بروز اضافه­‌وزن دوچندان خواهد شد».

بعضی از داروهای روان­ پزشکی

بعضی از داروهای تجویزی روان­‌پزشکی مانند لیتیوم، آمی‌­تریپ­‌تیلین، پکسیل (پروزاک)، گاباپنتین و پروپرانولول، احتمالِ ابتلا به چاقی و مشکلات ناشی از آن را افزایش می‌دهند.

عوارض چاقی کودکان چیست

به دلیل شیوع چاقی در کودکان، بیماری­‌های بزرگسالانه‌­ای مانند دیابت و فشار‌خون بالا در آن‌ها شیوع پیدا کرده است. مهم‌­ترین عوارض چاقی کودکان را در ادامه به‌صورت خلاصه بیان می­‌کنیم.

چاقی کودکان و عوارض آن را بشناسیم

دیابت نوع 2

این بیماری بر میزان سوخت‌­وساز قند در بدن تأثیر می‌گذارد. چاقی و سبک زندگی کم­‌تحرک، مقاومت بدن نسبت به انسولین را افزایش می‌دهد و باعث ابتلای کودکان به دیابت نوع2 می‌شود.

کلسترول و فشار خون بالا

رژیم غذایی نامناسب، منجر به انسداد رگ‌­ها با چربی می­‌شود و کودک را به کلسترول و فشار خون بالا مبتلا می­‌کند. این دو بیماری در ایجاد تصلب شرایین یا آترواسکلروز تأثیرگذار هستند و احتمال حمله یا سکته قلبی را افزایش می‌دهند.

درد مفاصل

اضافه­‌وزن، منجر به بار اضافی بر عضلات لگن و زانوها می‌شود و احتمال درد و آسیب در عضلاتِ لگن، زانوها و کمر را افزایش می‌دهد.

بیماری های تنفسی

بیماری آسم در کودکانِ دارای اضافه­‌وزن شیوع بیشتری دارد. علاوه بر این، چاقی احتمالا ابتلا به وقفه تنفسی خواب (یک اختلال روان‌­پزشکی جدی که باعث قطع موقت تنفس در طول خواب می‌شود) را افزایش می‌دهد.

بیماری کبد چرب

این بیماری معمولا بدون نشانه خاصی در بدن شروع به رشد می‌کند و منجر به ایجاد رسوبات چربی در کبد و در نهایت، زخم‌­شدن و آسیب­‌دیدنِ کبد می­‌شود.

مشکلات روانی-اجتماعی

چاقی کودکان باعث تمسخر و آزار و اذیت آن‌ها توسط دیگر همسالان می‌شود و با ازدست­‌دادن عزت­‌نفس و افزایش خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی همراه است.

پیشگیری و درمان چاقی کودکان

روش‌های زیر در درمان و پیشگیری از چاقی کودکان به شما کمک خواهند کرد. با این وجود، مشورت با متخصصان تغذیه ضروری است، زیرا گاهی چاقی به دلیل عوامل زیستی و پزشکی است و نیاز به دارودرمانی یا حتی جراحی دارد.

پیشنهاد مطالعه: کنترل تغذیه کودک در عید نوروز

چگونه چاقی کودکان را درمان کنیم؟

الگو برداری از سبک زندگی سالم والدین

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد سبک زندگی سالم در فرزندان، الگوبرداری از والدین است.، پس با رعایت نکات زیر، در فرآیند کاهش وزن به آن‌ها کمک کنید:

  • عادات رفتاری شما در تغذیه دانش‌ آموزان ابتدایی و دیگر کودکان تأثیر زیادی دارد. بنابراین، قبل از تشویق فرزندان به رعایت سبک زندگی سالم، از خودتان شروع کنید.
  • به‌جای تماشای تلویزیون یا وب­‌گردی، با انجام رفتارهایی مانند پیاده­‌روی یا دوچرخه­‌سواری­، نمونه‌ای از سبک زندگی پرتحرک به فرزندتان ارائه دهید
  • هنگام استفاده از فضای مجازی، آموزش‌های مفید در رابطه با پیشگیری از چاقی برای فرزندتان فراهم کنید.
  • انجام فعالیت­‌هایی مانند بازی در پارک یا رفتن به استخر، به آن‌ها نشان می‌دهد که فعالیت لذت‌­بخش است.
  • اگر تغییرات در تغذیه و سبک زندگی توسط تمام اعضای خانواده اجرا شود، بهتر مورد پذیرش فرزند قرار می‌گیرد.

افزایش فعالیت جسمانی و ورزش

نیازی به برنامه سخت تمرینی و ورزشِ اضافی برای کودکانِ چاق نیست؛ آن­‌ها از میزان ورزش مشابه با دیگر بچه‌­ها، کالری بیشتری می­سوزانند. برای برنامه‌­ریزی اجرای فعالیت بدنی مناسب برای کودکان، به نکات زیر توجه کنید:

  • همه کودکان به حدود 60 دقیقه فعالیت فیزیکی برای حفظ سلامت بدن و پیشگیری از اضافه وزن نیاز دارند. البته نیازی به ‌توالی و فشار زیاد نیست؛ چندین فعالیت کوتاه 10 یا 5 دقیقه‌ای، به‌­خوبی یک‌­ساعت ورزش مداوم تأثیرگذار است.
  • برای بچه‌های کوچک­‌تر، ورزش را در قالب بازی‌های پرتحرک، مانند هفت­‌سنگ، بالا­بلندی، نجات­‌بازی یا قایم‌­باشک ارائه دهید.
  • برای کودکان بزرگ‌­تر، فعالیت‌­های سنگین‌­تری مانند دوچرخه‌­سواری، پیاده­‌روی تا مدرسه، شنا و هنرهای رزمی را پیشنهاد کنید.
  • اگر فرزندتان به فعالیت جسمانی علاقه ندارد، از تمرینات سبک، جذاب و کوتاه شروع کنید و به‌مرور، مدت زمان آن را افزایش دهید.
  • دست کودک را در انتخاب نوع تمرین یا فعالیت باز بگذارید، زیرا ورزش­‌های موردعلاقه را به احتمال بیشتری انجام خواهند داد.
با چاقی کودکان چه کنیم؟

افزایش وعده­ های غذایی و کاهش حجم آن‌ها

یکی از بهترین راهکارهای کاهش وزن در کودکان، تقسیم وعده­‌های غذایی بزرگ به چند وعده کوچک است. رعایت نکات زیر، در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

  • از وعده­‌های غذایی سبک شروع کنید و کودک را به پرخوری عادت ندهید.
  • کودک را مجبور به خوردن تمام وعده غذایی یا بیش از مقدار مورد نیاز بدن‌­شان نکنید.
  • از بشقاب‌های بزرگسالان برای غذادادن به کودک استفاده نکنید، زیرا آن‌ها را تشویق به پرخوری می‌کند.
  • از غذاهای پرکالری آگاه باشید و مصرف آن­ها را محدود کنید.
  • میزان کالری مصرفی و دریافتی فرزندتان را به‌صورت مداوم بررسی و آن را در حالتی متعادل حفظ کنید. همچنین، برای بهبود عملکرد تحصیلی کودکان، از مقاله تغذیه دانش آموزان در امتحانات استفاده کنید.

خوردن وعده‌­های غذایی سالم

مصرف غذاها، نوشیدنی‌­ها و تنقلات پرچرب، پرکالری، پرنمک و سرشار از قند را محدود کنید. رعایت موارد زیر در تهیه غذای سالم برای کودکان به شما کمک خواهد کرد:

  • مصرف منظم میوه‌­ها، سبزیجات و غلات کامل مانند آرد سبوس­‌دار یا برنج قهوه‌­ای را فراموش نکنید.
  • به‌جای گوشت پرچرب، از غذاهای دریایی، فرآورده‌های سویا، تخم­‌مرغ، گوشت کم­‌چرب، مرغ، حبوبات و نخود استفاده کنید.
  • به‌جای میلک­‌شیک یا بستنی، اسموتی­‌های میوه و سبزیجات را با ماست بدون چربی یا کم­‌چرب درست کنید. اگر فرزندتان علاقه زیادی به بستنی دارد، از مقاله مصرف بستنی برای کودکان کمک بگیرید.
  • به‌جای مصرف شیر پرچرب یا خامه، از شیر کم­‌چرب یا بدون چربی استفاده کنید. جایگزین­‌های شیر مانند نوشیدنی بادام و سویا نیز گزینه­های مناسبی هستند.
  • مصرف آب را جایگزین نوشابه‌­های انرژی‌­زا و قهوه و کافئین برای کودکان و نوجوان کنید.

کاهش استفاده از صفحه نمایش و افزایش خواب

یکی از دلایل سبک زندگی کم­‌تحرک، استفاده کودکان از دستگاه­‌های الکترونیک مانند گوشی همراه یا تلویزیون است. بنابراین، میزان زمانی که فرزندتان صرف سرگرمی­‌های ایستا، مانند تماشای تلویزیون، بازی­های ویدئویی و بازی با وسایل الکترونیکی می­کند را محدود کنید. در این زمینه می‌توانید از مقاله قوانین استفاده از موبایل برای کودکان و نوجوانان هم کمک بگیرید.

از نظر کارشناسان، کودکان دبستانی نباید بیش از 2 ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند. علاوه بر این، استفاده از دستگاه­‌های الکترونیکی مانند موبایل، در زمان خواب باید کاملا قطع شود، زیرا کم­‌خوابی یکی از دلایل اضافه وزن و چاقی در برخی کودکان است.

چه چیزی برای چاقی کودکان خوبه؟

سخن پایانی

اضافه­‌وزن و چاقی به یکی از مشکلات شایع در دوران کودکی تبدیل شده است. تغذیه نامناسب، سبک زندگی کم‌­تحرک، استرس، ژنتیک و مصرف برخی داروهای روان­پزشکی از شایع‌­ترین علل چاقی در کودکان است. اضافه‌­وزن، احتمال ابتلای بچه‌ها به مشکلاتی مانند دیابت نوع 2، کلسترول و فشار خون بالا، درد مفاصل، بیماری‌­های تنفسی و مشکلات هیجانی-اجتماعی را افزایش می‌دهد. بنابراین پیشگیری و درمان چاقی کودکان با استفاده از روش‌­هایی مانند افزایش فعالیت جسمانی و خوردن وعده­‌های غذایی مناسب باید جدی گرفته شود.

سوالات متداول

  1. برای جلوگیری از چاقی کودکان چه کنیم؟
    سرمشق‌­گیری از سبک زندگی سالم والدین، افزایش فعالیت جسمانی و ورزش، افزایش وعده‌­های غذایی و کاهش حجم آن­‌ها، خوردن وعده­‌های غذایی سالم و کاهش استفاده از وسایل الکترونیک، بهترین و موثرترین روش‌های پیشگیری از چاقی کودکان هستند.
  2. چگونه اضافه وزن کودک را تشخیص دهیم؟
    تناسب قد به وزن، در مراحل رشدی مختلف، مدام در حال ­تغییر است و به همین دلیل، تشخیص چاقی کودکان را کمی مشکل می‌­کند. متخصصان تغذیه با بررسی نمودارهای رشدی، شاخص توده بدنی و آزمایش‌­های دیگر، در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.
  3. دلایل چاقی در کودکان چیست؟
    تغذیه نامناسب، فقدان تحرک بدنی، استرس، ژنتیک و برخی داروهای روان­پزشکی، از علل اصلی چاقی در کودکان هستند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط