افزایش سرعت تست زدن با ۱۰ گام موثر

افزایش سرعت تست زدن

برای همه کسانی که تست زدن را تجربه کرده‌اند، پیش آماده است که در پایان زمان نتوانند به همه سوالات پاسخ بدهند. چه حسرتی بزرگتر از اینکه جواب سوالات را بدانید اما زمان کافی برای پاسخ به آن‌ها نداشته باشید؟ یا اینکه به خاطر کمبود وقت نتوانید با دقت به سوالات جواب بدهید؟ کنکور یک ماراتون است که فقط داشتن دانش و علم در آن جوابگو نست بلکه لازم است مهارت‌های دیگری هم داشته باشید تا از زمان اندکی که دارید بهترین استفاده را بکنید. چطور در آزمون کنکور با سرعت بیشتری تست بزنیم بدون اینکه سوالی را بی‌جواب بگذارید یا به دلیل عجله، دچار خطا شویم؟ در این مطلب یک سری نکات کلیدی برای پاسخ به این سوال توضیح داده‌ایم که به شما در افزایش سرعت تست زنی کنکورکمک می‌کنند.

راهکارهای افزایش سرعت تست زنی کنکور

کنکور یعنی پاسخ صحیح به تعداد زیادی سوال، در مدت زمانی محدود که نیازمند سرعت خواندن، درک، محاسبه، تحلیل و سرعت عمل بالایی است. دانش‌آموزان برای این کار باید مدت زمان پاسخ به سوالات را بهینه کرده و از وقت خود نهایت بهره‌وری را داشته باشند. اگر درصد شما زیر ۳۰ درصد است، باید به فکر افزایش تسلط و درک بهتر مباحث باشید چون به احتمال قوی مشکل شما سرعت تست زنی نیست. از طرفی برای اینکه تست زنی سرعتی را آغاز و تمرین کنید، باید ماحل تست زدن آموزشی با هدف یادگیری، تست زدن تسلطی و تحلیل تست‌ها را پشت سر گذاشته باشید. برخی تکنیک‌ها و روش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، مربوط به قبل از کنکور و برخی برای جلسه کنکور مناسب هستند.

یادگیری تکنیک های تست زنی

اولین قدم برای اینکه سرعت تست زدن را بالا ببرید، استفاده از انواع تکنیک‌های تست زنی مانند ضربدر و منها، تست‌زنی معکوس (تست زنی بدون معلومات)، روش جایگزینی، تکنیک حذف گزینه وروش حل شک بین دو گزینه در آزمون‌ است. تکنیک‌هایی که به شما در مدیریت پاسخ به سوالات، کمک می‌کنند. علاوه بر این تسلط پیدا کردن به سوالات و برنامه‌ریزی برای پاسخ دادن به آن‌ها، باعث می‌شود دچار حواس‌پرتی، اشتباهات سهوی و جا انداختن سوالات نشوید.

افزایش سرعت تست زنی در کنکور

یادگیری روش های تندخوانی

تندخوانی فقط برای مطالعه دروس و آماده شدن برای کنکور به درد نمی‌خورد. بلکه آشنایی با تکنیک‌های تندخوانی، کمک می‌کند وقت بیشتری را در جلسه کنکور ذخیره کنید. مزیت دیگر تندخوانی برای کنکور، کمک به حفظ تمرکز و عدم حواس‌پرتی است. وقتی سوال را خیلی آرام و شمرده می‌خوانید، احتمال پرش ذهن بیشتر می‌شود و شاید مجبور شوید چند بار صورت سوال و گزینه‌ها را با وسواس بخوانید.

استفاده از فرمول های کوتاه

سوال‌های محاسباتی یکی از وقت‌گیرترین و چالشی‌ترین و در عین حال پردام‌ترین سوالات کنکور هستند. به همین دلیل باید در حل مسائل سرعت بالایی داشته باشید. برای تست زنی سریع فیزیک، ریاضی و شیمی، بعد از فهمیدن عمیق مطالب و یادگیری مسائل، رابطه‌ها و فرمول‌های کنکوری را یاد بگیرید و مداوم تمرین کنید. به مرور در استفاده از این فرمول‌های تبحر بیشتری پیدا می‌کنید که نقش بسیاری در افزایش سرعت تست زنی در کنکور دارد.

تمرین تست زنی با کرنومتر

تمرین و تمرین کلیدی‌ترین راه رسیدن به سرعت عمل در هر امتحانی است. استفاده از کرنومتر یا ثانیه شماری را چاشنی تست زنی کنید. اگر سرعتتان در پاسخ‌دهی خیلی پایین است، ابتدا زمان بیشتری برای پاسخ به هر سوال در نظر بگیرید. به مرور و با تمرین تکنیک‌های مختلف، تسلط بر مباحث و رفع اشکال، می‌توانید زمان پاسخ به هر سوال را کمتر در نظر بگیرید. به این روش استرس خودتان را هم کنترل خواهید کرد.

تکنیک های افزایش سرعت تست زنی

پاسخ دادن به نمونه سوالات کنکوری

هرچه بیشتر با روش طراحی سوالات کنکور، دام‌های طراحی سوال، سوالات تکراری و نحوه ارائه گزینه‌های سوالات کنکوری آشنا باشید، با سرعت بیشتری می‌توانید سوال و گزینه‌ها را بفهمید و جواب دهید. بنابراین دائما به سوالات سال‌های گذشته و سوالات تالیفی پاسخ دهید. تکرار چندباره سوالات کنکور، راهنمای خوبی برای افزایش سرعت تست زدن در جلسه کنکور است.

شناسایی دام های طراحی سوالات کنکور

طراحان سوال از روش‌های خاص و اغلب تکراری برای طرح سوال از مباحث مختلف استفاده می‌کنند. از طرفی دام‌های خاصی در نحوه نوشتن گزینه‌ها و سوالات به کار می‌گیرند تا داوطلبان را بیشتر به چالش بکشند. پیش از این در مقاله تکنیک های تست زنی در کنکور، راجع به این دام‌ها و روش شناسایی آن‌ها توضیح دادیم.

تمرین تست زدن با توجه به علاقه و استعداد شخصی

آزمون کنکور شامل سوالات متنوع از تمام کتاب‌های درسی است. شما باید اولویت بندی کنید و در زمان تمرین، به سوالاتی که در آن‌ها مهارت دارید پاسخ دهید. در این حالت زمان شما تلف نمی‌شود و می‌توانید با سرعت بیشتری تست بزنید. تعداد تست مناسب در طول هفته بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تست است که باید بخش زیادی از این تعداد را دروس اختصاصی شما تشکیل دهند. شاید در ابتدا محال بنظر برسد اما با یک برنامه ریزی درست و شخصی‌سازی شده می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

تیپ شناسی سوالات کنکوری

سوالات مختلف کنکور تیپ‌های متنوعی دارند. به طور مثال ممکن است محاسباتی، شمارش، صحیح و غلط، مقایسه‌ای دو یا چند قسمتی، تصویری، خط به خط یا جای خالی باشند. هریک از این نوع سوالات، به روش خاصی حل می‌شوند. یادتان باشد شما زمان زیادی برای چندبار خواندن سوال و حل کردن صرفا علمی آن ندارید. بسیار مهم است که برای هر درس و هر مبحث از دروس مختلف، تیپ‌های مختلف طراحی سوال را حل و رفع اشکال کنید. در این صورت به محض خواندن سوال در روز آزمون، تیپ سوال و روند پاسخ دادن به آن، در ذهنتان تداعی می‌شود و سریع‌تر به جواب می‌رسید.

پیاده سازی انواع روش های تست زنی

انواع تست‌ها را در برنامه تست‌زدن خود بگنجانید:

  • تست آموزشی: بلافاصله بعد از مطالعه با هدف یادگیری بهتر این نوع تست‌ها را جواب بدهید. درصد و زمان در تست آموزشی مهم نیست و بلافاصله بعد از تست زدن باید سوالات را تحلیل کنید.
  • تست تثبیتی: دو تا ۳ روز بعد از مطالعه هر مبحث این نوع تست را با هدف تثبیت بیشتر مطالب انجام دهید. زمان و درصد پاسخ‌دهی برایا ین سوالات مهم نیست.
  • تست سنجشی: دو هفته یک بار تست سنجشی بزنید که هدف از آن بررسی شرایط فعلی و تحلیل اشکالات است. بنابراین دردصد جوابدهی نیز اهمیت دارد.
  • تست زمان‌دار: بعد اط تسلط نسبی روی مباحث، نوبت به تست زماندار می‌رسد. هدف از اسن نوع تست‌ها افزایش سرعت تست زدن و رسیدن به زمان استاندارد پاسخگویی به هر سوال در کنکور است. بنابراین زمان و درصد اهمیت دارد.
افزایش سرعت تست زنی کنکور

تکنیک های مدیریت استرس و اضطراب

شاید در نگاه اول متوجه ارتباط بین سرعت عمل و استرس نباشید، اما بسیاری از داوطلبان به دلیل استرس فراوانی که در جلسه آزمون دارند، دچار وسواس می‌شوند و ممکن است پاسخ‌های صحیح خود را به اشتباه تغییر دهند. با شرکت در آزمون‌های آزمایشی و تست زنی در شرایط مشابه کنکور، باید بارها خودتان را در فضا و شرایطی مانند کنکور ببینید و تمرین کنید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب کاهش استرس امتحان را نیز مطالعه کنید و ۷ روش مهمی که توضیح داده شده را به کار بگیرید.

تکنیک های افزایش تمرکز در جلسه کنکور

حتما حداقل یک بار برایتان پیش آمده است که مطلبی را بخوانید و متوجه نشوید و لازم باشد چند بار آن را مرور کنید. هرچند تسلط پایین روی مطالب و نداشتن تمرین کافی، یکی از عمده دلایل این مشکل است. اما عدم تمرکز، حواسپرتی و پرش ذهن خصوصا در جلسات آزمون هم یکی دیگر از دلایل مهم از دست رفتن زمان داوطلبان محسوب می‌شوند. اگر شرایط محیط تاثیر زیادی روی تمرکزتان دارد، تست زدن در محیطی با اندک سر و صدا (برای توانایی مواجهه با شرایط غیرایده‌آل) را تمرین کنید. پیش از این درباره ۱۵ روش مهم برای افزایش تمرکز در تست زدن صحبت کرده‌ایم. حتما این روش‌ها را فرا بگیرید و به صورت مداوم تمرین کنید.

استفاده از تکنیک های مدیریت زمان تست زنی

مدیریت زمان در کنکور نیز از تکنیک های افزایش سرعت تست زنی است که هم قبل از کنکور و در دوره مطالعاتی خودتان، چه در جلسه کنکور بسیار کمک‌کننده هستند. تکنیک‌های جوابدهی که پیش از این نیز ذکر کردیم مانند ضربدر و منها، تکنیک زمان های نقصانی، استراتژی بازگشت و تکنیک وقفه در آزمون از روش‌های کاربردی برای استفاده بهینه از زمان در جلسه آزمون هستند.

افزایش سرعت تست زدن در آزمون

پیشنهادات تکمیلی برای افزایش سرعت تست زدن در آزمون

  • سوال و گزینه‌ها را کامل بخوانید و از هیچ چیز رد نشوید. به دقت به فعل، قیدها و کلماتی که در سوال و جواب وجود دارد توجه کنید. گاهی یک کلمه می‌تواند تمام معنا و مفهوم تست یا گزینه‌ها را تغییر بدهد.
  • اولین گزینه صحیح را انتخاب نکنید. ممکن است با دیدن اولین جواب صحیح فکر کنید به پاسخ سوال رسیده‌اید، اما گاهی دو یا چند گزینه صحیح داریم که با عنوان همه پاسخ‌ها، بین گزینه‌ها جا خوش کرده است.
  • با استفاده از علائم و علامت‌های ساده و مختصر، حتما دفترچه سوالات را نشانه‌گذاری کنید تا به سرعت متوجه شوید کجا شک دارید، کدام سوال را اصلا بلد نیستید یا هر مورد دیگری را سریع پیدا کنید.
  • سر جلسه آزمون مجهز حاضر شوید. شکستن نوک مداد، افتادن پاک‌کن یا تیز کردن نوک مداد همگی وقت‌گیر هستند. بنابراین ترجیحا دو عدد از همه تجهیزاتی که نیاز دارید، همراه داشته باشید.
  • اکثر تست‌های کنکور طوری طراحی می‌شوند که طی زمان در نظر گرفته شده، قابل حل باشند. بنابراین راه حل‌های طولانی، فرمول پیدا کردن سر جلسه و کلنجار رفتن با سوالات سخت ممنوع.

سخن پایانی

دانش‌آموزی که همه مطالب را به خوبی یاد گرفته، بر تمام مباحث مسلط است و بارهای مباحث را مرور کرده است اما نتواند به سرعت اطلاعات خود را بازیابی کند، سوال کنکور را تحلیل کند و با حل مسئله به سوال پاسخ دهد، نمی‌تواند نتیجه خوبی از جلسه آزمون بگیرد. به همین دلیل است که بسیاری از داوطلبان با معدل بالا و پایه قوی، رتبه خوبی کسب نمی‌کنند.

افزایش سرعت تست زنی در کنکور نیازمند آموزش، تمرین و تلاش مداوم است. دانش‌آموزان می‌توانند با ترکیب راه‌های افزایش سرعت تست زنی و اعتماد به نفس در انجام آزمون‌ها، به بهبود عملکرد خود برسند. همچنین، مدیریت زمان صحیح و استفاده از منابع معتبر نیز نقش مهمی در این فرآیند دارند. با رعایت این موارد، دانش‌آموزان می‌توانند به نتایج بهتری در کنکور دست یابند و به آرمان‌های تحصیلی خود نزدیک‌تر شوند.

سوالات متداول

  1. چگونه سرعت تست زنی خود را افزایش دهیم؟
    تکنیک‌های مختلفی که برای شناسایی نحوه طراحی سوالات، شناسایی دام سوالات کنکوری و نحوه جواب دادن به این نوع سوالات، تندخوانی، استفاده از فرمول‌ها و راه‌حل‌های کوتاه کنکوری و تمرین مداوم، از روش‌های افزایش سرعت تست زدن در کنکور هستند.
  2. چه تکنیک هایی برای افزایش سرعت تست زدن وجود دارند؟
    از معروفترین این تکنیک‌ها می‌توان به تکنیک ضربدر و منها، تست‌زنی معکوس (تست زنی بدون معلومات)، روش جایگزینی، تکنیک حذف گزینه و روش حل شک بین دو گزینه در آزمون‌ هستند.
  3. کدام تکنیک افزایش سرعت تست زدن موثرتر است؟
    اصلی‌ترین کاری که باید برای تست زنی سریع انجام دهید، مطالعه عمیق مطالب، درک مطالب و تست زدن مداوم و رفع اشکال است. فقط در این صورت است که سایر تکنیک‌ها برایتان مفید خواهند بود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط