۱۵ روش مهم برای افزایش تمرکز در تست زدن

تمرکز در تست زدن

سرنوشت دانش‌آموزان در طول تحصیل و کنکور، بر اساس توانایی و مهارت پاسخگویی به آزمون تستی تعیین می‌شود اما نکته اینجاست؛ راز موفقیت در این مرحله فقط پایه علمی قوی نیست. عدم مهارت و تمرکز در تست زدن می‌تواند باعث خلع سلاح ذهن در جلسه کنکور می‌شوند. یکی از دغدغه‌های رایج دانش‌آموزان تست زدن با تمرکز در کنکور است. هرچقدر که در درسی قوی باشید، اما اگر نتوانید زمان پاسخ دادن به سوالات تمرکز کنید، مطالب در ذهن شما گنگ و مبم می‌شوند و نمی‌توانید نکات را به یاد بیاورید. کاهش تمرکز در جلسه کنکور ععل مختلفی دارد که باید به شناخت آن‌ها بپردازید. در عین حال با یادگیری، تکرار و تمرین انواع تکنیک افزایش تمرکز در تست زنی می‌توانید این نقطه ضعف را در خودتان بهبود ببخشید و نتیجه مطلوبی بگیرید. در این مطلب درباره روش‌های اثرگذار و مهم افزایش تمرکز در تست زدن صحبت کرده‌ایم.

متدهای افزایش تمرکز در تست زدن

بیشتر دانش‌آموزان گمان می‌کنند توانایی تمرکز کردن ذاتی و غیر قابل تغییر است. درحالی‌که همه قدرت تمرکز کردن دارند اما به دلایلی دچار مشکلاتی هستند که مانع از متمرکز شدن زمان تست زدن در کنکور می‌شوند. شما ذاتا حواس‌پرت نیستید و می‌توانید با توجه کردن به یک سری اصول، سطح دقت خود را هنگام کنکور بیشتر کنید. برخی از این تکنیک‌ها جدا از زمان آزمون هستند و باید به صورت مداوم به تمرین آن‌ها مشغول شوید. برخی دیگر مربوط به جلسه آزمون یا هنگام تست زدن هستند و باید با تکرار آن‌ها، میزان توجهتان را بیشتر کنید. همچنین برای اینکه آمادگی بیشتری قبل از کنکور داشته باشید و بی‌جهت حذفیات را نخوانید مطلب حذفیات کنکور را مطالعه کنید.

متمرکز شدن زمان تست زدن در کنکور

ریشه یابی علل عدم تمرکز در تست زدن

اگر عدم تمرکز شما با علائمی مانند استرس، اضطراب یا حملات پنیک (حمله عصبی) همراه است و باعث افت شدید عملکردتان شده، شاید بهتر باشد به یک روانشناس و همچنین پزشک متبحر مراجعه کنید. برخی از مشکلات روحی مانند اختلال تمرکز و بیش فعالی یا کمبود آهن می‌توانند عامل عدم تمرکز باشند. فراموش نکنید که تشخیص فقط به عهده متخصص است و فقط در صورتی که این عدم تمرکز بسیار شدید باشد نیاز به پیگیری دارد.

حفظ آمادگی درسی در تست زنی

وقتی در حال تمرین تست زدن هستید، حتما پاسخ سوالات را برای خودتان تشریح و تکرار کنید. این کار باعث می‌شود وقتی برای بار دوم یا چندم با تست مواجه شدید، مطالب در ذهنتان پراکنده نباشند و سریع جواب یا مسیر رسیدن به جواب را به خاطر بیاورید.

کنترل زمان تست زدن

تست زدن روش‌های خاص خود را دارد و با جواب دادن به سوالات تشریحی بسیار متفاوت است. زمان شما در جلسه کنکور برای هر سوال محدودیت دارد و باید بتوانید طی کوتاهترین زمان ممکن به جواب درست برسید. پس حتما مطلب افزایش سرعت تست زدن را هم بخوانید. باید مدیریت زمان و نحوه پاسخگویی به سوالات را بلد باشید. برای یادگیری تکنیک‌های کنترل زمان می‌توانید مطلب مدیریت زمان در کنکور را مطالعه کنید.

استفاده از مهارت های تست زدن

روش‌های خاصی وجود دارند که شما را در سریعتر پیدا کردن پاسخ سوالات یا حذف گزینه‌های کاملا غلط کمک می‌کنند. همچنین باید بتوانید از دام سوالات فرار کنید و با اشتباهات سطحی نتیجه منفی نگیرید. بنابراین به انواع تکنیک تست زنی که برای این نوع آزمون نیاز است مسلط شوید.

تست زدن با تمرکز در کنکور

استراحت کافی

بدن توانایی محدودی در تحمل خستگی و بی خوابی دارد. مغز شما به ۶ تا ۸ ساعت خواب مفید و عمیق نیاز دارد تا بتواند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید. سطح هیجان و نیرویی که مغز در یک آزمون صرف می‌کند بسیار بالا است. بنابراین اگر خوب استراحت نکرده باشید، قطعا پس از پاسخ دادن به تعدادی از سوالات، خسته و بدون تمرکز خواهید شد.

تغذیه مناسب قبل از تست زدن

  • مغز انسان انرژی زیادی برای فکر کردن، تحلیل و بازیابی اطلاعات صرف می‌کند. انرژی مغز نیز از مواد قندی به دست می‌آید. اما تغذیه قبل از تست زدن اصولی دارد که باید حتما آن را رعایت کنید تا گرسنگی، زیاد خوردن، افت قند یا افت فشار خون مانع از تست زدن با تمرکز در کنکور نشوند:
  • قبل از امتحان به اندازه‌ای غذا یا صبحانه میل کنید که گرسنه نمانید اما زیاده‌روی نکنید.
  • از خوردن غذاهایی که باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شوند خودداری کنید.
  • غذایی که قند زیاد داشته باشد نخورید.
  • غذاهایی با پروتئین بالا مصرف کنید.
  • خوردن کافئین زیاد که در چای و قهوه است، می‌تواند استرس شما را بیشتر کند.

دور کردن افکار منفی

وجود افکار مزاحم و منفی مانع از تمرکز در تست زدن می‌شوند بنابراین ساعاتی قبل از شروع تست زنی را به خاموش کردن افکار منفی بپردازید. مدیتیشن کنید، جملات مثبت را برای خودتان تکرار کنید و با حس خوب به سراغ تست زدن بروید. خواهید دید که تمرکز شما افزایش پیدا می‌کند. قبل از آزمون از تمام مسائل، افراد و هرچیزی که باعث تشویش شما می‌شود دور شوید.

بررسی محل برگزاری کنکور

یکی از راه‌های ساده اما پر بازده برای کاهش استرس و افزایش تمرکز هنگام کنکور، سر زدن به حوزه امتحانی قبل از برگزاری آزمون است. ثابت شده است که آشنایی با محیط، می‌تواند نقش مهمی در تمرکز در تست زدن داشته باشد.

تکنیک افزایش تمرکز در تست زنی

بررسی دفترچه آزمون

شاید به نظر بی معنی برسد، اما بررسی کردن کلی و نگاه کردن کوتاه به دفترچه آزمون، بدون خواندن سوالات، باعث حس ایجاد حس آشنایی و تسلط در ذهن و افزایش تمرکز در تست زدن می‌شود. حواس پنج‌گانه ما اهمیت بسیار زیادی با تمرکز و هشیاری دارند بنابراین از آن‌ها هنگام آشنایی با دفترچه سوالات بهره کامل بگیرید.

تنفس عمیق و منظم

سر جلسه کنکور یا هنگام تمرین تست زنی، تنفس عمیق را فراموش نکنید. این کار باعث تأمین اکسیژن مورد نیاز مغز می‌شود و به تنظیم تپش قلب و فشار خون و در نتیجه افزایش تمرکز در تست زدن کمک می‌کند.

تمرکز بر روی دانسته ها

سر جلسه امتحان روی چیزهایی که می‌دانید و اهمیت پاسخ دادن به سوالات ساده و متوسط متمرکز باشید. اگر سوالی بسیار سخت طراحی شده برای دانش‌آموزان دیگر هم سخت خواهد بود. افکار خود را هگام مواجهه با سوالات سخت مدیریت کنید. البته باید تمرین مدیریت فکر را از زمان تست زنی در خانه آغاز کرده باشید تا بتوانید در کنکور نیز به خود مسلط باشید.

استفاده از تکنیک خط بر

هنگام خواندن سوالات مداد را زیر خطوط حرکت دهید تا چشم و ذهن شما همزمان با هم پیش بروند. این تکنیک به افزایش هشیاری در لحظه کمک می‌کند. زیر افعال نیز خط بکشید تا تمرکزتان بر آنچه سوال می‌خواهد بیشتر شود.

استفاده از تکنیک تست اتم یا آتتم

هدف این روش تسلط کامل بر دروس است. معنای حروف کلمه آتتم در این تکنیک طبق لیست زیر است:

  • آ برای آموزشی: حل تست آموزشی و حتی سوالات تشریحی برای یادگیری و آشنایی با نحوه سوال دادن از مباحث
  • ت برای تمرین: حل تست‌های مروری بعد از مطالعه اولیه مباحث درسی
  • ت برای تکرار: تکرار تست‌های علامت‌دار و حل تست زمان‌دار در این بازه زمانی
  • م برای مهارت: افزایش مهارت با حل تست‌های زمان‌دار و تست‌های جمع‌بندی و مشخص کردن نقاط ضعف و قوت
روش های افزایش تمرکز در تست زدن

پاسخ دادن به سوالات آسان

یکی از روش های افزایش تمرکز در تست زدن این است که بر اساس زمانی که برای پاسخ دادن نیاز دارید، سوالات را به دسته‌های سخت، متوسط و آسان دسته‌بندی کنید و کنار هریک علامتی بذارید. این کار به تقویت تمرکز مغز بر روی جواب دادن کمک می‌کند. ابتدا به سوالات آسان و بعد متوسط پاسخ دهید و اگر زمانی باقی ماند به سراغ سوالات سطح سخت بروید. اگر زیاد دچار تردید بین گزینه‌ها می‌شوید، سری به مطلب شک بین دو گزینه بزنید.

هر لحظه تمرکز بر یک سوال

شاید به خاطر مرور کلی سوالات قبل از پاسخ دادن، به نظر برسد که این کار سخت است اما با تمرین قبلی و تکرار زیاد می‌توانید ذهن خود را به توجه به لحظه عادت دهید. در هر لحظه با مطالعه هر تست فقط روی آن تمرکز کنید و از فکر کردن به سوال قبلی بپرهیزید. خود تکنیک پاسخ دادن به سوالات آسان هم به این مسئله کمک می‌کند چون به جواب این‌سوالات اطمینان بیشتری دارید، پاسخ می‌دهید و عبور می‌کنید.

سخن پایانی

ممکن است برای بسیاری از دانش‌آموزان، معلمان یا والدین عجیب باشد که برخی از دانش‌آموزان با معدل بالا و نمرات خوب یا پشتکار فراوان، در آزمون‌های آزمایشی یا کنکور نتیجه خوبی کسب نمی‌کنند. علت این است که بخشی از موفقیت در کنکور، به تمرکز و توجه صد در صد در جلسه آزمون مربوط است. حواس‌پرتی، نداشتن تمرکز یا هیجان و اضطراب بالا هم موضوعاتی طبیعی برای دانش‌آموزان کنکوری هستند. اما باید با تمرین در تست زدن یاد بگیرید این عوامل را کنترل کنید. داوطلب باید بتواند از تمام آموخته‌های خود برای پاسخ به سوالات استفاده کند. در این مقاله از بهترین روش‌های تمرکز برای تست زدن گفتیم که تمرین و تکرار آن‌ها کمک می‌کنند سر جلسه آزمون بتوانید از نهایت توانایی خود برای پاسخ دادن استفاده کنید.

در مطلبی دیگر به معرفی ۱۰ اپلیکیشن کنکوری پرداخته‌ایم که به داوطلبان در ابعاد مختلف مطالعه کمک می‌کنند.

سوالات متداول

  1. راه افزایش تمرکز برای تست زدن چیست؟
    روش‌های زیادی به متمرکز شدن زمان تست زدن در کنکور کمک می‌کنند که برخی مربوط به شیوه مطالعه، برخی مربوط به تمرین هشیاری و تکنیک‌های تمرکز بر لحظه و بعضی دیگر مربوط به شرایط تست زدن هستند که در این مطلب ۱۵ مورد مهم آن‌ها را توضیح داده‌ایم.
  2. تکنیک تست زدن اتم یا آتتم چیست؟
    هدف این روش تسلط کامل بر دروس است و هریک از حروف آن نماینده یک عملکرد هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم.
  3. تکنیک خط بر چیست؟
    برای اجرای این روش، هنگام خواندن سوالات مداد را زیر خطوط حرکت دهید تا چشم و ذهن شما همزمان با هم پیش بروند. این تکنیک به افزایش هشیاری در لحظه کمک می‌کند. همچنین زیر افعال نیز خط بکشید تا تمرکزتان بر آنچه سوال می‌خواهد بیشتر شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط