ادامه تحصیل در رشته زبان آلمانی در دانشگاه

رشته زبان آلمانی

آلمانی زبان مادری حدودا ۱۰۰ ملیون نفر از مردم دنیا است و حدود ۸۰ میلیون نفر نیز زبان آلمانی را به عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند. هرچند یکی از مسیرهای یادگیری زبان، شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌ها است اما برای افرادی که می‌خواهند به زبان آلمانی مسلط شوند، در آن زبان فعالیت شغلی داشته باشند و درآمد خوب کسب کنند، فقط شرکت در کلاس آموزشی کافی نیست. ورود به دانشگاه مسیر متفاوت و جدیدی پیش روی علاقه‌مندان به زبان آلمانی قرار می‌دهد، به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم مسیر تحصیلی و شغلی رشته زبان آلمانی در دانشگاه را بررسی کنیم.

معرفی رشته زبان آلمانی

آلمانی زبان رسمی کشورهایی مانند اتریش، لوکزامبورگ، بلژیک و آلمان است و بخش‌هایی از کشورهای سوئیس و نامیبیا نیز به این زبان صحبت می‌کنند. آلمانی زبان یکی از زبان‌های اصلی علم، فلسفه و صنعت نیز محسوب می‌شود. ازین جهات یکی از زبان‌های مهم در دنیا، آلمانی است و بسیاری از علاقه‌مندان به زبان‌آموزی، به سراغ یادگیری آلمانی به عنوان زبان دوم یا سوم می‌روند.

دانشجویان رشته زبان آلمانی لغات، دستور زبان و متون دوره‌های مختلف را در حوزه تاریخ، ادبیات، رمان، هنر، موسیقی و جامعه‌شناسی را می‌خوانند. اصول نگارش فارسی و ترجمه زبان نیز از دیگر توانمندی‌هایی است که دانشجویان می‌آموزند. هدف از تشکیل این دوره تربیت افراد واجد صلاحیت برای تدریس این زبان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و برآوردن نیازهای جامعه از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه تحقیق در مسائل آموزش زبان و مترجمی متون زبان آلمانی و دسترسی به منابع معتبر در همه زمینه‌ها است. به دلیل اهمیت بیشتر آموزش آلمانی در ایران، امکان تحصیل در مقطع دکترای این رشته فقط برای گرایش آموزش زبان آلمانی وجود دارد.

کنکور زبان آلمانی

توانایی‌ های‌ لازم رشته زبان آلمانی

هرچند علاقه یکی از مهمترین و اولین شروط ورود به رشته زبان آلمانی است، اما باید توجه داشته باشید که آلمانی یکی از سخت‌ترین زبان‌های سخت دنیا است. بنابراین برای اینکه بتوانید در این رشته درآمد خوبی داشته باشید، باید تسلط کافی را در دوره دانشگاه به دست بیاورید. علاوه بر تسلط بر خود زبان آلمانی، لازم است با مفاهیم، قواعد و متون مختلف به زبان فارسی آشنایی داشته باشید. توانمندی در نگارش به زبان فارسی، داشتن دایره لغات فارسی بالا و مهارت ترجمه نیز برای زمینه‌های کاری مرتبط با ترجمه زبان آلمانی ضرورت دارند. داشتن اطلاعات عمومی بالا به فارغ‌التحصیلان زبان آلمانی کمک می‌کند که در مشاغل این رشته موفق‌تر عمل کنند.

انتخاب رشته زبان آلمانی در دانشگاه

دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند علاوه بر کنکور رشته خود، در کنکور زبان های خارجی هم به عنوان کنکور شناور شرکت کرده و رشته زبان آلمانی را انتخاب کنند. برای آشنایی با شرایط ورود به این رشته‌ها مطالب انتخاب رشته نهم تجربی، انتخاب رشته نهم ریاضی و انتخاب رشته نهم انسانی را بخوانید. در دفترچه سوالات زبان تخصصی ۱۰ سوال گرامر، ۱۵ سوال Vocabulary (دایره لغات)، ۵ سوال از Sentence Structure (ساختار جملات)، ۱۰ سوال از Language Functions (توابع زبان)، ۱۵ سوال از Cloze و در نهایت ۱۵ سوال درک مطلب (سه نوشته، هر کدام ۵ سوال) طرح می‌شود.

زبان آلمانی دانشگاه آزاد

گرایش‌ های رشته زبان آلمانی

زبان آلمانی دو گرایش زبان و ادبیات آلمانی و مترجمی زبان آلمانی دارد. در گرایش زبان و ادبیات آلمانی دانشجواین بیشتر با زبان شاعران و نویسندگام مشهور آلمانی‌زبان آشنا می‌شوند و هدف از این دوره، تربیت کارشناسان ادبیات آلمانی برای تجزیه و تحلیل علمی مباحث ادبی، آموزشی و اصول نظری زبان آلمانی است. در گرایش مترجمی، تمرکز بر فنون ترجمه از فارسی به آلمانی و از آلمانی به فارسی است. همچنین دانشجویان این گرایش روی مهارت‌های زبان فارسی نیز به صورت تخصصی‌تر کار می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد نیز امکان انتخاب این گرایش‌های وجود دارد اما در مقطع دکترا فقط گرایش آموزش زبان آلمانی در ایران ارائه می‌شود.

دروس کارشناسی زبان آلمانی

زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ۱۳۱ واحد دارد که دانشجویان طی ۴ سال و ۸ ترم تحصیلی می‌گذرانند. دروس تخصصی هر گرایش و دروس مشترک بین گرایش های زبان آلمانی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

دروس مشترک گرایش های زبان آلمانیدستور زبان‌ آلمانی‌، درک‌ مفهوم‌ متن‌ و تمرین‌ بیان‌، گفت‌ و شنود و آزمایشگاه‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ دستوری‌ متن‌، تمرین‌ واژگان‌ و اصطلاحات‌، دستور پیشرفته‌، اصول‌ تحقیق‌
دروس تخصصی گرایش مترجمیزبان‌ شناسی‌ همگانی‌، جمله‌ نویسی‌ و مقدمات‌ انشا، ترجمه‌ ساده‌ از آلمانی‌، زبان‌ دوم‌ (یک‌ زبان‌ اروپایی‌)، اصول‌ ترجمه‌، مبانی‌ نگارش‌ فارسی‌، انشا، درآمدی‌ بر ادبیات، ترجمه‌ ساده‌ از فارسی‌، ترجمه‌ نامه‌ های‌ اداری‌ و بازرگانی‌، بررسی‌ ترجمه‌ های‌ متون‌ اسلامی‌، تلخیص‌ متون‌، ترجمه‌ پیشرفته‌ از فارسی‌، ترجمه‌ متون‌ علوم‌ انسانی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌، بررسی‌ تطبیقی‌ ساختمان‌ دستور زبان‌ فارسی‌ و زبان‌ آلمانی‌
دروس تخصصی گرایش زبان و ادبیات آلمانیدرآمدی بر ادبیات، تحلیل دستوری (صرف)، تحلیل دستوری (نحو)، مبانی زبان شناسی، مهارت نوشتاری، روش تحقیق، اصول نامه نگاری، مقدمات ترجمه، تفسیر متون، درامدی بر آموزش زبان، زبان شناسی تخصصی آلمانی، کارگاه ترجمه، بررسی آثار منثور، نقد آثار منثور، ادبیات بین فرهنگی، بررسی و نقد شعر، کارگاه نقد شعر، اسلام و ایران در ادبیات آلمانی، آلمانی برای راهنمایان ایرانگردی، ترجمه متنون اسلامی، ترجمه متون ادبی، ترجمه متنون اقتصادی و بازرگانی، اسلام و ایران شناسان آلمانی زبان
فرصت های شغلی زبان آلمان

بازار کار رشته زبان آلمانی

فرصت های شغلی زبان آلمانی شامل ترجمه متون آلمانی، ترجمه مدارک، ترجمه کتاب، نویسندگی محتوا، مطبوعات، صداوسيما، آموزش زبان آلمانی در آموزشگاه‌ها و دانشگاه، کار در شرکت‌های تجاری به عنوان مترجم، نویسنده مقاله، کار در مراکز گردشگری، فعالیت به عنوان راهنمای توریستی و کار در سفارت است. درآمد رشته زبان آلمانی بر اساس میزان دانش، تخصص،‌ نوع شغل و پشتکار افراد متفاوت است. معمولا با یک شغل به تنهایی نمی‌توان در این رشته به درآمد بالایی رسید اما فارغ‌التحصیلان با ترکیبی از ترجمه و تدریس خصوصی درآمد خوبی خواهند داشت. توصیه می‌کنیم شرایط بازار کار سایر رشته‌ها را هم در مطالب شغل های رشته ریاضی، شغل های رشته تجربی و شغل های رشته انسانی مطالعه کنید.

دانشگاه های زبان آلمانی

بر اساس آخرین اطلاعات دانشگاه‌ها، گرایش زبان و ادبیات آلمانی فقط در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ارائه می‌شود. برای گرایش مترجمی زبان آلمانی نیز می‌توانید یکی از دانشگاه‌های تهران، اصفهان و آزاد تهران مرکزی را انتخاب کنید.

ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته زبان آلمانی

به طور کلی ظرفیت زبان آلمانی در دانشگاه دولتی روزانه و شبانه،حدود ۱۳۰ نفر است. دانشگاه آزاد نیز برای هر گرایش حدود ۶۰ نفر ظرفیت دارد. هرچند این تعداد ممکن است هر سال تغییر پیدا کند.

رشته زبان آلمانی بدون کنکور

سخن پایانی

زبان آلمانی یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا است که قواعد پیچیده‌تری نسبت به زبان انگلیسی دارد. برای ورود به دانشگاه در این رشته دانش قبلی ضرورت ندارد و همه چیز از ابتدا به دانشجویان آموزش داده می‌شود. اما اطلاعات ابتدایی اولیه و تسلط به زبان انگلیسی می‌تواند در پیشرفت شما در زبان آلمانی کمک کند. برای کسب درآمد بهتر با مدرک زبان آلمانی، باید مهارت‌های زبان فارسی، اعتماد به نفس برای صحبت کردن، دایره لغات زبان فارسی و اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید؛ چون تنها داشتن مدرک دانشگاهی یا خواندن آلمانی در آموزشگاه‌ها کافی نیست. آشنایی با زبان دوم دریچه‌ای جدید برای ارتباط با دنیایی متفاوت و به دست آوردن اطلاعات روز دنیا از منابع دست اول است. ضمن اینکه دانش‌آموختگان آکادمیک می‌توانند به مسئله مهم آموزش و ترجمه اصولی منابع معتبر نیز پبردازند و آثار ارزشمند فارسی را هم به مردم جهان معرفی کنند.

پیشنهاد مطالعه: رشته زبان ژاپنی

سوالات متداول

  1. رشته زبان آلمانی بدون کنکور دارد؟
    این رشته در برخی موسسات و واحدهای دانشگاهی پذیرش بدون نکور و بر اساس سوابق تحصیلی دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را هم مطالعه کنید.
  2. از چه رشته‌های می‌توان زبان آلمانی را انتخاب کرد؟
    این رشته جزو زیرشاخه زبان‌های خارجی در کنکور است که شناور است و از همه رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی می‌توان به جز رشته اصلی کنکور در کنکور زبان‌های خارجی هم شرکت کرد.
  3. گرایش های زبان آلمانی چه هستند؟
    آلمانی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دو گرایش زبان و ادبیات آلمانی و مترجمی زبان آلمانی دارد اما در مقطع دکترا فقط گرایش آموزش زبان آلمانی ارائه می‌شود.
  4. فرصت های شغلی و بازار کار رشته زبان آلمانی چگونه است؟
    فارغ‌التحصیلان زبان آلمانی بر اساس مقطع تحصیلی، نوع گرایش، میزان تجربه، دانش، مهارت‌ها و توانمندی‌های تخصصی و فردی می‌توانند در حیطه آموزش، ترجمه متون، ترجمه کتاب، ترجمه زنده، نویسندگی کار کنند یا به عنوان کارمند اداری در شرکت‌ها و سازمان‌هایی مشغول شوند که ارتباطات تجاری با کشورهای آلمانی زبان دارند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط