رشته زبان ژاپنی چه آینده شغلی دارد؟ | شرایط تحصیل

رشته زبان ژاپنی

زبان ژاپنی از رشته‌های خاص زیرگروه آزمایشی زبان‌های خارجی است اما نسبت به سایر رشته‌های این گروه ظرفیت کمتری دارد. از طرفی بازار کار این رشته هم محدودتر از زبان‌های بین‌المللی است. بنابراین اگر به زبان و فرهنگ ژاپنی علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنیم قبل از هرچیز مسیر قبولی در رشته زبان ژاپنی، ادامه تحصیل، گرایش‌ها و آینده شغلی زبان ژاپنی را بررسی کنید. آیا می‌توانید بدون کنکور زبان ژاپنی بخوانید؟ چند دانشگاه زبان ژاپنی دارند؟ ظرفیت پذیرش زبان ژاپنی چند نفر است؟ در دانشگاه چه دروسی به دانشجویان تدریس می‌شود؟ آیا برای رفتن به این رشته باید ژاپنی بلد باشیم؟ کدام گرایش‌های زبان ژاپنی بازار کار بهتری دارند؟ همه این‌ها سوالات رایجی هستند که در این مطلب به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

معرفی رشته زبان ژاپنی

از آنجایی که هیچ زبانی از آداب، رسوم و فرهنگ جدا نیست، دانشجویان رشته زبان و ادبیات ژاپنی با فرهنگ، سنت‌ها و تمدن کشور ژاپن آشنا می‌شوند. مهم‌تر از هرچیز از سطح مقدماتی با زبان ژاپنی شامل الفبا، نوشتار، واژگان و دستور زبان ژاپنی آشنا می‌شوند. هدف از ارائه کارشناسی این رشته کسب مهارت‌های چهار گانه شامل درک مطلب، مکالمه، خواندن و نوشتن به زبان ژاپنی، آشنایی با ادبیات ژاپنی، شاعران و نویسنداگن ژاپنی و آثار آن‌ها است. این رشته اولین بار در سال ۱۳۷۳ برای مقطع کارشناسی و در سال ۱۳۸۷ برای مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه شد.

رتبه لازم برای قبولی در رشته زبان ژاپنی

انتخاب رشته زبان ژاپنی در کنکور

برای انتخاب رشته زبان ژاپنی باید در کنکور زبان‌های خارجی شرکت کنید که شناور است. به این معنی که فارغ از رشته دیپلم می‌توانید در این آزمون به عنوان کنکور اصلی یا کنکور دوم شرکت کنید. اگر هنوز انتخاب رشته نکرده‌اید، کافی است با قوانین و شرایط انتخاب رشته نهم ریاضی، انتخاب رشته نهم تجربی و انتخاب رشته نهم انسانی اطلاعات کافی داشته باشید. بر اساس علاقه و توانایی خود با تحصیل در هریک از این سه رشته نظری، می‌توانید در کنکور زبان‌های خارجی به عنوان کنکور اصلی یا شناور (کنکور دوم) شرکت کنید.

زبان ژاپنی مربوط به زیرگروه ۴ کنکور زبان‌های خارجی است و برای کسب رتبه قبولی رشته زبان ژاپنی باید تسلط کافی روی دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربس، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان ژاپنی داشته باشید. از آنجایی که زیرگروه‌ها با یکدیگر ادغام شده‌اند، هریک از این دروس ضریب ۲ دارند و با تاثیر ۶۰ درصد روی تراز و رتبه داوطلبان اثرگذار هستند. ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز بر اساس معدل نهایی سال دوازدهم اعمال می‌شود. پذیرش این رشته به صورت کشوری است یعنی داوطلبان تمام استان‌های برای انتخاب و قبولی در رشته زبان ژاپنی سهم یکسانی دارند.

رشته زبان ژاپنی بدون کنکور

ثبت نام بدون کنکور رشته زبان ژاپنی در حال حاضر در هیچ‌یک از دوره‌های دانشگاهی انجام نمی‌شود. اما ممکن است بنا بر شرایط و نیاز، پذیرش بدون کنکور این رشته نیز به دانشگاه‌ها اضافه شود. بنابراین هر سال از طریق سایت یازمان سنجش و دفترچه کنکور سراسری از این موضوع اطمینان پیدا کنید.

رشته زبان ژاپنی بدون کنکور

کارشناسی رشته زبان و ادبیات ژاپنی

کارشناسی این رشته با یک گرایش تحت عنوان ادبیات و زبان ژاپنی ارائه می‌شود دانشجویان زبان ژاپنی باید ۱۴۰ واحد درسی را بگذرانند و عموما بعد از ۴ سال یا ۸ ترم فارغ‌التحصیل می‌شوند.

  • دروس پایه: ۳۰ واحد
  • دروس تخصصی: ۷۸ واحد
  • دروس اختیاری: ۱۰ واحد
  • دروس عمومی: ۲۲ واحد

جدول دروس رشته زبان ژاپنی

دانشجویان رشته زبان و ادبیات ژاپنی باید دروس پایه را در ۳ ترم اول بگذرانند و پس از آن وارد دوره دروس تخصصی شوند. دروس اختیاری نیز برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با موضوعات خاصی هستند که هر فرد به فراخور علاقه و اهداف خود انتخاب می‌کند.

دروس عمومیزبان فارسی، زبان انگلیسی، تربیت بدنی، دانش خانواده و جمعیت، مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، اقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی
دروس پایهآشنایی با کانجی، کانجی مقدماتی، دستور زبان ژاپنی، دستور مقدماتی زبان ژاپنی، دستور متوسط زبان ژاپنی، مبانی گفت و شنود مقدماتی زبان ژاپنی، درس گفت و شنود متوسط زبان ژاپنی، خواندن و درک مطلب ساده زبان ژاپنی، خواندن و درک مطلب متوسط زبان ژاپنی، جمله‌سازی زبان ژاپنی
دروس تخصصیکانجی پیشرفته ۱، کانجی پیشرفته ۲ ، دستور زبان پیشرفته ۱، گفت و شنود پیشرفته ژاپنی، مکالمات اداری و تجاری ژاپنی، درس گفتاری ژاپنی، خواندن و درک مطلب پیشرفته ژاپنی، خواندن متون اسلامی به ژاپنی، خواندن متون مطبوعاتی، تلخیص متون، نگارش ساده، نگارش پیشرفته، نامه‌نگاری ژاپنی، زبان شناسی همگانی ۱، زبان شناسی همگانی ۲، اصول و روش ترجمه، ترجمه متون ساده ژاپنی، ترجمه متون پیشرفته ژاپنی، ترجمه متون اسلامی در زبان ژاپنی، تزجمه از فارسی به ژاپنی، نگاهی به اسلام در ژاپن، زبان شناسی ژاپنی ۱، زبان شناسی ژاپنی ۲، سخنرانی و یادداشت برداری ۱، سخنرانی و یادداشت برداری ۲، فناوری اطلاعات و زبان ژاپنی، روش تدریس در زبان ژاپنی، مطالعات ژاپن، خواندن داستان‌های ساده، سیری در تاریخ ادبیات ژاپن، ادبیات کلاسیک ژاپن، ادبیات معاصر ژاپن، آشنایی با نویسندگان معاصر ژاپن، شعر ژاپنی، ادبیات تطبیقی ژاپن، اصول و روش تحقیق ۱، اصول و روش تحقیق ۲
دروس انتخابیاشنایی با ادبیات نمایشی، آشنایی با تاریخ ژاپن، ترجمه متون مطبوعاتی، ترجمه متون ادبی، داستان کوتاه، مناظره به زبان ژاپنی، بیان شفاهی داستان، فن ترجمه شفاهی، خواندن متون علمی، ترجمه آثار دیداری و شنیداری
دانشگاه های دارای رشته زبان ژاپنی

لیست دانشگاه های رشته زبان ژاپنی

بر اساس اطلاعات مربوط به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، کارشناسی زبان و ادبیات ژاپنی فقط در دانشگاه تهران ارائه می‌شود و ۳۰ نفر ظرفیت پذیرش با آزمون دارد. فراموش نکنید که دانشگاه‌های ارائه دهنده و ظرفیت پذیرش ممکن است هرسال متفاوت باشند.

ادامه تحصیل در رشته زبان ژاپنی

این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و در مقطع ارشد یک گرایش به نام آموزش زبان ژاپنی دارد. البته دانشجویانی که مسلط به زبان ژاپنی هستند، امکان شرکت در کارشناسی ارشد رشته مطالعات جهان گرایش مطالعات ژاپن را هم دارند.

بازار کار رشته زبان ژاپنی

عمده کاربرد رشته زبان ژاپنی مربوط به ترجمه است که زمینه‌های متنوعی دارد. به طور مثال می‌توان ترجمه در شرکت‌های بازگانی، شرکت‌های وارد کننده یا صادر کننده، ترجمه زنده، ترجمه کتاب و ترجمه متون تخصصی اشاره کرد. از طرفی فارغ‌التحصیلان زبان ژاپنی امکان تدریس در دانشگاه، آموزشگاه‌ها یا تدریس به صورت آزاد را هم دارند. از آنجایی که بعضی از شرکت‌های بازرگانی یا تولیدی با ژاپن در ارتباط هستند، ممکن است حتی در بخش فروش خود به افراد مسلط به زبان ژاپنی یا فارغ‌التحصیل زبان ژاپنی نیاز داشته باشند. در دنیای امروز با توجه به گسترش فضای مجازی، اگر دانش کافی در زمینه بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، می‌توانید از طریق تولید محتوا به زبان ژاپنی یا برای یادگیری فرهنگ و زبان ژاپن، به درآمد بالایی برسید.

بازار کار رشته زبان ژاپنی

سخن پایانی

به دلیلی جمعیت بالا و پیشرفت علمی، صنعتی و اقتصادی در کشور ژاپن، ژاپنی نهمین زبان کاربردی در جهان است. یادگیری و داشتن مدرک این زبان به دلیل توسعه ارتباطات ایران و ژاپن می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای افرادی باشد که به یادگیری زبان‌های دیگر، مقوله زبان‌شناسی و آشنایی با فرهنگ های مختلف علاقه‌مند هستند. این رشته در حال حاضر فقط در دانشگاه تهران ارائه می‌شود و پذیرش آن از طریق آزمون سراسری است. برای کار با مدرک زبان ژاپنی می‌توان در مشاغلی مانند ترجمه، تألیف، آموزش در موسسه ها، دانشگاه‌ها یا آموزش آزاد و کار در شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی فعالیت کرد.

پیشنهاد مطالعه: رشته زبان آلمانی

سوالات متداول

  1. برای انتخاب رشته زبان ژاپنی باید در چه رشته و کنکوری شرکت کنیم؟
    می‌توانید از هر رشته‌ای در کنکور زبان‌های خارجی شرکت کرده و رشته زبان ژاپنی را انتخاب کنید. کنکور زبان می‌تواند کنکور اصلی یا شناور باشد یعنی علاوه بر کنکور رشته اصلی خودتان در کنکور زبان‌های خارجی هم شرکت کنید.
  2. امکان تحصیل بدون کنکور در رشته زبان ژاپنی وجود دارد؟
    پذیرش بدون کنکور در رشته زبان و ادبیات ژاپنی هنوز در هیچ دانشگاهی ارائه نشده است اما توصیه می‌کنیم هر سال دفترچه رشته‌های بدون کنکور را بررسی کنید. ممکن است بر اساس تصمیمات جدید دانشگاهی و پذیرش بدون کنکور این رشته را اضافه کند.
  3. در ایران زبان ژاپنی تا چه مقطعی ارائه می‌شود؟
    زبان ژاپنی در حال حاضر فقط در دانشگاه تهران تا سطح ارشد ارائه می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط