رشته های شناور کنکور

رشته های شناور

برخی از رشته‌های دانشگاهی با عنوان شناور تعریف شده‌اند چون نیاز تخصصی خاصی در دوره دبیرستان ندارند و با توجه به نوع آموزش دوره کارشناسی این رشته‌ها، دانش‌آموزان هر ۳ رشته دبیرستان می‌توانند در آن‌ها به موفقیت لازم برسند. البته شناور بودن فقط به رشته‌های کارشناسی محدود نمی‌شود و برخی رشته‌های کارشناسی ارشد و زیرگروه‌های ازمایشی کنکور سراسری نیز شناور هستند. در این مطلب درباره تعریف و انواع رشته های شناور صحبت می‌کنیم.

گروه های آزمایشی شناور

در کنکور سراسری ۳ رشته اصلی تجربی، ریاضی و انسانی وجود دارد که هر داوطلب فقط می‌تواند یکی از آن‌ها انتخاب کند. گروه‌های آزمایشی شناور نیز شامل هنر و زبان‌های خارجی هستند که داوطلبان بر اساس علاقه خود می‌توانند یکی یا هردوی آن‌ها را علاوه بر رشته اصلی یا به عنوان کنکور اصلی خود انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش خواندن همزمان امتحانات و کنکور

معرفی رشته های شناور کنکور سراسری

برخی از داوطلبان از قبول شدن خود در رشته مورد نظرشان اطمینان کامل ندارند و از طرفی برایشان بسیار مهم است که مجبور به ماندن پشت کنکور نشوند. برخی از دانش‌آموزان نیز دقیقا نمی‌دانند کدام رشته‌ها را دوست دارند که رشته‌های شناور اینجا به کمک داوطلبان می‌آیند. ورود به رشته‌های شناور نیاز به دانش تخصصی خاصی در هیچ رشته دبیرستانی ندارند و حداقل اطلاعات مربوط به هریک از رشته‌ها کافی است به همین دلیل فرقی نمی‌کند تجربی باشید، ریاضی، انسانی یا هنر، می‌توانید متناسب با علاقه یا اهداف شغلی خود یکی از رشته‌ها شناور را انتخاب کنید. اغلب رشته‌های شناور ظرفیت بالاتری دارند چون از همه رشته‌های دبیرستانی دانشجو مي‌پذیرند. البته این به معنی بی‌اهمیت بودن یا درآمد کم این رشته‌ها نیست بلکه اغلب رشته های شناور کنکور سراسری به دلیل نیاز بالای جامعه و مشاغل، از بازار کار خیلی خوبی برخوردار هستند.

رشته های شناور کنکور سراسری

رشته اقتصاد

دروس رشته اقتصاد در رشته علوم انسانی آموزش داده می‌شوند اما داوطلبان سایر گروه‌های آزمایشی هم می‌توانند این رشته را انتخاب کنند و در آن درس بخوانند. اقتصاد نیاز اول هر جامعه برای پیشرفت است و اقتصاددان‌های بزرگ هر کشور معمولا در تصمیمات مهم نقش دارند. این رشته در دوره شامل گرایش‌های اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد حمل ‌و نقل، اقتصاد پول و بانکداری و اقتصاد کشاورزی است.

رشته تربیت بدنی

تربیت بدنی از رشته‌های پرطرفدار است که زمینه‌های کاری فراوانی دارد. هرچند تمام رشته‌ها می‌توانند تربیت بدنی را هم انتخاب کنند اما برخی از مباحث این رشته به زیست‌شناسی ارتباط دارند. فراموش نکنید که این رشته به جز مرحله کتبی کنکور سراسری، یک مرحله عملی هم دارد.

رشته روانشناسی

روانشناسی از رشته‌های اصلی و پرطرفدار بین شغل های رشته انسانی است اما داوطلبان تجربی و ریاضی هم می‌توانند روانشناسی را انتخاب کنند. بازار کار روانشناسی بسیار خوب است و فردی که در کنار آموزش‌های دانشگاهی در کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی نیز شرکت کرده و اصول کار حرفه‌ای را رعایت کند، خیلی سریع به درآمد بالا می‌رسد.

رشته مدیریت

یکی از رشته‌های پرطرفدار در تمام دنیا با گرایش‌های متعدد، مدیریت است. مدیریت افراد و امکانات برای رسیدن به اهداف مطلوب با استفاده از حداقل‌ها سازماندهی می‌کند. بر اساس اینکه از مدیریت چه می‌خواهید و به دنبال کدام اهداف شغلی و تحصیلی هستید، توانایی تحصیلی و ذهنی در زمینه ریاضیات، محاسبات، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و اطلاعات عموم در موفقی شما نقش بسزایی خواهند داشت. رشته‌های مدیریتی نیز بازار کار پررونقی دارند اما اینکه چقدر پیشرفت کنید و درآمد داشته باشید به فاکتورهای مختلفی مانند سطح تحصیلات، مهارت‌های فردی، نوع شغل و میزان تلاش بستگی دارد.

رشته های شناور ریاضی

رشته حسابداری

حسابداری رشته اعداد و ارقام است و تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ به یک حسابدار خبره برای رسیدگی به امور مالی نیاز دارند هرچند این شاید ساده‌ترین کاربرد حسابداری باشد. بازار کار حسابداری نیز بسیار خوب است و از شرکت‌ها و ادارات دولتی تا خصوصی، بازار کار حسابداران را تشکیل می‌دهند. در رشته حسابداری درس آمار و ریاضیات نقش اصلی را دارند و بهتر است علاقه و توانمندی در این دروس را برای اانتخاب رشته حسابداری مد نظر داشته باشید. اینکه در آینده از کدام رشته وارد حسابداری شوی، به شرایط تحصیلی، سایر انتخا‌ب‌هایی که دارید و علایقتان دارد.

رشته های شناور کارشناسی ارشد

تعریف رشته های شناور کنکور کارشناسی ارشد کمی با کنکور سراسری متفاوت است. در کنکور کارشناسی ارشد هر داوطلب می‌تواند از یک گروه آزمایشی اختصاصی انتخاب رشته کند و آزاد است که از گروه رشته‌های شناور نیز انتخاب رشته انجام دهد که جداول آن‌ها را به تفکیک رشته در ادامه مشاهده می‌کنید. هر داوطلب فقط می‌تواند یک رشته اصلی و یک رشته شناور انتخاب کند، یعنی اگر رشته اول شناور باشد، نمی‌توانید رشته دوم را هم شناور انتخاب کنید.

رشته های شناور انسانی

داوطلبانی که رشته اصلی آن‌ها علوم انسانی نیست می‌توانند از بین رشته‌های زیر به عنوان شناور یک رشته را انتخاب کنند.

سنجش از راه دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، زبان‌های باستانی ایران، مجموعه زبان‌شناسی، مجموعه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیریت جهانگردی، ایران‌شناسی، آموزش زبان ژاپنی، آموزش زبان اردو، مطالعات جهان، مطالعات زنان، مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی، مجموعه مددکاری اجتماعی، مدیریت دریایی، محیط زیست، مجموعه مدیریت کسب و کار و برنامه‌ریزی امور شهری، اطلاعات
رشته های شناور تجربی

رشته های شناور ریاضی

رشته های شناور مهندسی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. توصیه می‌کنیم مطلب شغل های رشته ریاضی را هم بخوانید.

مهندسی نفت، مهندسی پلیمر، مجموعه مهندسی معماری کشتی، مهندسی در سوانح طبیعی، نانو فناوری – نانو مواد، مهندسی فناوری اطلاعات (IT)، مجموعه مهندسی هوافضا، مهندسی شیمی – بیوتکنولوژی و داروسازی، مهندسی پلیمر – صنایع رنگ، مهندسی طراحی محیط زیست، مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت، مهندسی ایمنی و بازرسی فنی، مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، آموزش مهندسی

پیشنهاد مطالعه: شاخه های رشته معماری

رشته های شناور تجربی

در گروه علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد، رشته های شناور زیر به عنوان رشته دوم علاوه بر رشته اصلی، یا به عنوان رشته اصلی قابل انتخاب هستند.

پیشنهاد مطالعه: شغل های رشته تجربی

مجموعه ژئوفیزیک و هواشناسی، مجموعه فتونیک، مجموعه علوم کامپیوتر، زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌شناسی جانوری، مجموعه علوم محیط زیست، زیست‌شناسی دریایی، اقیانوس‌شناسی فیزیکی، مجموعه تاریخ و فلسفه علم، علوم شناختی

رشته های شناور هنر

برخی از رشته‌های گروه هنر نیز در گروه شناور قرار می‌گیرند و به عنوان رشته دوم می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. با مطالعه شغل های رشته هنر با بازار کار برخی از رشته‌های این جدول آشنا شوید.

مجموعه برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای و مدیریت شهری، مجموعه طراحی شهری، مرمت و احیای ابنیه و بافت‌های تاریخی، رشته نمایش عروسکی، مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی، مجموعه هنرهای ساخت و معماری، طراحی صنعتی، فرش
رشته های شناور انسانی

سخن پایانی

رشته های شناور کنکور سراسری و کارشناسی ارشد این امکان را به داوطلبان می‌دهند تا علاوه بر گروه اختصاصی خودشان، دست به انتخاب رشته‌های دیگر نیز بزنند تا هم شانس قبولی بیشتری داشته باشند و هم از نظر ماهیت رشته‌ها زیاد محدود نشوند. در دوره کارشناسی شناور بودن به معنای اشتراک بین تمام گروه‌های آزمایشی است. پس اگر به یکی از رشته های شناور علاقه‌مند باشید، دست شما برای انتخاب رشته دبیرستان باز است. از طرفی خود گروه‌های آزمایشی نیز به دو صورت اصلی و شناور هستند. داوطلبان فقط مجاز به یکی از رشته‌های اصلی از بین ریاضی، تجربی و انسانی هستند اما می‌توانند علاوه بر کنکور اصلی در کنکور یکی از دو زیرگروه شناور زبان یا هنر نیز شرکت کنند. اگر برای انتخاب رشته کنکور هونر تردید دارید، شاید بد نباشد سری هم به مطلب بازار کار رشته های مختلف بزنید.

سوالات متداول

  1. منظور از رشته‌های شناور کنکور چیست؟
    رشته های شناور کنکور بین رشته‌های ریاضی، تجربی و ریاضی مشترک هستند و فرقی نمی‌کند در دبیرستان کدام از این رشته‌ها را خوانده باشید یا در کدام زیرگروه آزمایشی شرکت کنید، می‌توانید از همه آن‌ها رشته های شناور را انتخاب کنید.
  2. رشته های شناور دوره کارشناسی کدام‌ها هستند؟
    حسابداری، اقتصاد،‌ تربیت بدنی، روانشناسی و مدیریت را می‌توان از همه شاخه‌های کنکور انتخاب کرد.
  3. رشته شناور در کنکور کارشناسی ارشد به چه معنا است؟
    در کنکور کارشناسی ارشد دو دسته کد رشته شامل رشته‌های اصلی و رشته های شناور وجود دارند و هر داوطلب می‌تواند یک رشته اصلی را انتخاب کند و بر اساس دسته رشته اصلی، در صورت علاقه یک رشته شناور هم انتخاب کند.
  4. گروه های آزمایشی شناور کنکور چه هستند؟
    داوطلبان ۳ رشته ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند به جز رشته‌های اصلی خود، در کنکور زبان‌‌های خارجی و هنر هم به عنوان کنکور شناور شرکت کنند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط