جزئیات ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۲

ضرایب دروس کنکور

بر اساس اعلام دبیرخانه شواری سنجش و پذیرش دانشجو و مصوبات شواری عالی انقلاب فرهنگی دروس عمومی در کنکور از سال ۱۴۰۲ به بعد حذف شده‌‌اند. همچنین زیرگروه‌ها دیگر معنایی ندارند و در هر گروه آزمایشی، همه رشته‌های دانشگاهی ضریب دروس یکسانی خواهند داشت. بر این اساس تغییراتی در جزئیات ضرایب دروس کنکور صورت گرفت. در این مقاله جداول مربوط به ضرایب دروس کنکور را به تفکیک زیرگروه‌ها آورده‌ایم و درباره میزان تاثیرگذاری ضرایب دروس کنکور در محاسبه رتبه صحبت کرده‌ایم.

اهمیت ضرایب در کنکور سراسری ۱۴۰۲

با توجه به حذف دروس عمومی و یکسان شدن دروس زیرگروه‌ها، تغییرات ضرایب کنکور سراسری منجر به افزایش اثرگذاری پاسخ هر سوال صحیح یا غلط در نمره نهایی داوطلبان خواهد شد. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هر داوطلب در هر نوبت آزمون اختصاصی، یک نمره کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی در گروه آزمایشی انتخابی، ساخته می‌شود. نمره کل نهایی نیز ترکیبی از بیشترین نمره آزمون اختصاصی (برای داوطلبانی که در هر دو نوبت کنکور سالانه شرکت کرده باشند) با تاثیر ۶۰درصدی برای همه رشته‌ها به جز زبان و هنر (تاثیر ۲۶درصدی) و نمره کل سابقه تحصیلی (با ۴۰درصد تاثیر) در گروه درخواستی است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری نیز بر اساس نمره کل نهایی تعیین خواهند شد.

درباره قوانین شرکت در دو دوره کنکور و قوانین کنکور برای دانشجویان سری به مطلب محرومیت از شرکت در کنکور سراسری بزنید.

جزئیات ضرایب دروس کنکور

ضرایب دروس اختصاصی در کنکور سراسری

برخلاف کنکورهای سال گذشته، در کنکور ۱۴۰۲ به بعد زیرگروه‌های درسی حذف شده‌اند. به این معنی که دیگر فرقی نمی‌کند تصمیم به انتخاب چه رشته‌ای داشته باشید. ضریب دروس همه رشته‌ها در هر گروه آزمایشی یکسان خواهد بود. در ادامه ضرایب دروس کنکور سراسری برای گروه‌های آزمایشی را به تفکیک آورده‌ایم. درباره سایر جزئیات دفترچه های کنکور سراسری نیز بخوانید.

ضرایب دروس اختصاصی رشته ریاضی

نام درسضریب
ریاضی۱۲
فیزیک۹
شیمی۷

ضرایب دروس اختصاصی رشته تجربی

نام درسضریب
ریاضی۷
زیست‌شناسی۱۲
زمین شناسی۱
شیمی۹
فیزیک۷

ضرایب دروس اختصاصی رشته انسانی

نام درسضریب
ریاضی۶
اقتصاد۲
زبان و ادبیات فارسی۸
زبان عربی۵
تاریخ و جغرافیا۵
علوم اجتماعی۵
فلسفه و منطق۵
روانشناسی۲

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش های خلاصه برداری برای کنکور

ضرایب دروس اختصاصی رشته زبان های خارجی

نام درسضریب
زبان تخصصی۱

ضرایب دروس اختصاصی رشته هنر

نام درسضریب
درک عمومی هنر۱۲
درک عمومی ریاضی – فیزیک۵
خلاقیت تصویری و تجسمی۳

نمره آزمون عملی زیرگروه هنر نیز با ضریب ۱۲ به عنوان یکی از دروس تخصصی در محاسبه تراز و رتبه داوطلب اعامل می‌شود. هنر یکی از گروه‌های شناور کنکور است که می‌توانید برای آشنایی بیشتر با آن مطلب آشنایی با رشته های شناور کنکور را بخوانید.

ضرایب دروس اختصاصی در کنکور سراسری

سخن پایانی

هر سال بر اساس تجربه سالیان گذشته دانش‌آموزان، برخی از مشکلات کنکور سراسری برطرف می‌شود و قدم‌های موثری برای برقراری بهتر عدالت در پذیرش دانشجو انجام می‌گیرد. از مهترین تغییرات کنکور می‌توان به حذف دروس عمومی و یکسان‌سازی ضرایب دروس بین رشته‌های مختلف در هر زیرگروه آزمایشی و حذف دروس اختصاصی اشاره کرد. بر این اساس ضریب دروس تخصصی برای تمام رشته‌ها افزایش داشت. این موضوع اهمیت پاسخ به همه سوالات را نشان می‌دهد چراکه حتی پاسخ ندادن به یک سوال یا پاسخ غلط، می‌تواند باعث جابجایی زیادی در نمره و تراز داوطلبان شود. درباره تغییرات سایر قوانین کنکور پیشنهاد می‌کنیم سری به مطالب تغییرات کنکور ۱۴۰۲، شرکت همزمان در دو کنکور و ترمیم معدل برای کنکور بزنید.

سوالات متداول

  1. ضرایب دروس کنکور سراسری چه تغییراتی داشته است؟
    با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور، ضریب تمام دروس گروه‌های آزمایشی افزایش پیدا کرده‌اند. از طرفی به دلیل این افزایش، پاسخ صحیح به حتی یک سوال نیز اهمیت بیشتری دارد.
  2. در صورت شرکت در دو دوره کنکور، پذیرش داوطلبان بر اساس نمره کدام‌یک محاسبه می‌شود؟
    با وجود برگزاری دوبار کنکور در سال، پذیرش دانشجویان فقط یک بار در سال انجام می‌گیرد. در صورتی که داوطلب در هر دو دوره برای یک رشته شرکت کرده باشد، بالاترین نمره آزمون اختصاصی برای پذیرش در نظر گرفته می‌شود. اما اگر داوطلبی در هر دوره کنکور یک رشته اصلی (ریاضی، تجربی، انسانی) متفاوت را انتخاب کرده باشد، باید قبل از پذیرش یکی از گروه‌های آزمایشی را انتخاب و آن را اعلام کند تا پذیرش در یکی از این زیرگروه‌ها انجام شود.
  3. تاثیر ضرایب دروس اختصاصی در تعیین رتبه هر زیرگروه چقدر است؟
    در هر نوبت آزمون اختصاصی زیرگروه‌های ریاضی، انسانی و تجربی، حاصل نمرات تراز شده دروس تخصصی آن نوبت آزمون، تاثیر ۶۰درصدی بر نمره کل نهایی خواهد داشت. این درصد تاثیر برای رشته هنر و زبان‌های خارجی ۲۶ درصد است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط