ترمیم معدل برای کنکور و ایجاد سوابق تحصیلی

ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲ و ایجاد سوابق تحصیلی

طبق اعلام رسمی سازمان سنجش و آموزش کشور، از کنکور سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد شاهد تغییرات متعددی از جمله تاثیر قطعی معدل بر نمره کل داوطلبان هستیم. برای سال ۱۴۰۲، معدل دروس پایه دوازدهم تاثیر ۴۰درصدی روی نمره نهایی کنکور داوطلبان خواهد داشت. به این معنی که اگر داوطلب نمرات بالایی داشته باشد تاثیر مثبت بر روی رتبه دارد و اگر نمرات او پایین باشند نیز باعث افت رتبه کنکور او خواهند شد. این قانون دانش‌آموزان و داوطلبان را با سوالات و نگرانی‌هایی مواجه می‌کند مانند اینکه اگر امتحان را خراب کرده باشیم فرصت جبران وجود دارد؟ تکلیف دانش‌آموزانی که در نظام قدیم درس خوانده‌اند، چیست؟ جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد چراکه سازمان سنجش فرصت ترمیم معدل برای کنکور را فراهم کرده است. در این مطلب شرایط و قوانین ترمیم معدل، روش ثبت نام و تاریخ برگزاری آن را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین روش خواندن همزمان امتحانات و کنکور

شرایط ترمیم معدل در کنکور

همانطور که گفتیم بر اساس تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و تاثیر قطعی معدل بر رتبه کنکور، ترمیم معدل فرصتی دوباره برای دانش‌آموزان است که به هر علت نمرات پایینی داشته‌اند. بر اساس بخشنامه ترمیم معدل کنکور شرکت در این طرح چند نکته مهم دارد:

  • داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا فاقد هرگونه سوابق تحصیلی هم می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
  • هیچ محدودیتی در تعداد امتحاناتی که شرکت می‌کنید وجود ندارد.
  • اگر نمره پایین‌تری در امتحان ترمیم معدل کسب کنید جای نگرانی نیست، سازمان سنجش به صورت سیستماتیک نمره بالاتر را برای شما لحاظ می‌کند.
  • ترمیم معدل فقط برای کنکور سراسری است و کارنامه کتبی دیپلم شما هیچ تغییری نخواهد کرد.
  • اگر قصد شرکت در رشته مغایر با دیپلم خود را دارید، می‌توانید یک بار برای ایجاد سابقه تحصیلی در دروس متفاوت و در صورت نیاز، یک بار دیگر به منظور ترمیم معدل در این امتحانات شرکت کنید.

اگر قصد تغییر رشته دارید، مطلب تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور با دیپلم غیر مرتبط به دردتان می‌خورد.

ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی

چه افرادی می توانند در ترمیم معدل شرکت کنند؟

۵ دسته از داوطلبان می‌توانند در امتحانات ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی شرکت کنند:

  1. داوطلبان دارای دیپلم‌های نظری نظام جدید (۳-۳-۶)
  2. داوطلبان دارای دیپلم‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش نظام جدید (۳-۳-۶)
  3. فارغ التحصیلان دوره پیش دانشگاهی دارای سابقه تحصیلی (۴ عنوان درس نهایی)
  4. فارغ التحصیلان دوره متوسطه سالی واحدی ترمی واحدی دارای مدرک پیش دانشگاهی ( از سال ۱۳۸۴ به بعد)
  5. فارغ التحصیلانی که قبلا سابقه تحصیلی ایجاد کرده‌اند.

دقت داشته باشید که شرط اصلی شرکت در این برنامه داشتن دیپلم و داشتن نمره در دروس امتحانی است. بنابراین دانش‌آموزان سال دهم یا یازدهم مجاز به شرکت در ترمیم معدل نیستند. همچنین دانش‌آموزانی که قبلا در امتحان یک درس شرکت نکرده‌اند (به دلیل تفاوت رشته یا نظام آموزشی)، باید ابتدا برای ایجاد سابقه در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند.

پیشنهاد مطالعه: ثبت نام در سامانه سیدا

ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور

فارغ‌التحصیلان متوسطه و دبیرستان از سال ۱۳۸۴ به بعد و دارندگان مدرک پیش‌دانشگاهی سال ۱۳۹۱ به بعد، نظام قدیم محسوب می‌شوند. این دسته از داوطلبان باید هنگام ثبت نام برای کنکور سراسری، کد سوابق تحصیلی خود را داشته باشند. بنابراین با توجه به تغییر قوانین کنکور، داوطلبان نظام قدیم باید ابتدا برای ایجاد سابقه تحصیلی و تطبیق واحد در امتحانات ترمیم معدل ثبت نام کنند. از طرفی این دسته از داوطلبان به دلیل تغییر نظام آموزشی، می‌توانند علاوه بر دروس سال سوم دبیرستان، برای ارتقای نمرات پیش‌دانشگاهی از طریق ترمیم معدل نیز اقدام کنند. نکته مهم دیگر اینکه سوالات ترمیم معدل نظام جدید و قدیم نیز با یکدیگر تفات دارند.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور

بخشنامه ترمیم معدل کنکور

چه افرادی مشمول ایجاد سابقه تحصیلی هستند؟

با توجه به مصوبات جدید، همه داوطلبان باید سابقه تحصیلی داشته باشند در غیر این صورت نمره صفر برای آن‌ها اعمال می‌شود. بنابراین برخی از داوطلبان باید یک بار برای داشتن کد سوابق تحصیلی و ایجاد سابقه، در برنامه ترمیم معدل برای کنکور شرکت کنند:

  • فارغ‌التحصیلان دیپلم شاخه نظری قبل از سال ۱۳۸۴
  • دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های کاردانش و فنی‌حرفه‌ای
  • فارغ التحصیلان مدارس بین‌المللی، دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی
  • طلاب سطح یک حوزه‌های علمیه
  • فارغ التحصیلان پیش‌دانشگاهی قبل از سال ۱۳۹۱
  • فارغ التحصیلان و دانش‌آموزان شاخه نظری که داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود هستند.
  • سایر فارغ التحصیلان دوره متوسطه که سوابق تحصیلی ناقص دارند یا فاقد سوابق تحصیلی هستند.

این افراد می‌توانند برای بار دوم، به منظور ارتقای نمرات در ترمیم معدل کنکور ثبت نام کنند.

ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور

تمام مراحل از ثبت نام تا برگزاری و اعلام نمرات ترمیم معدل بر عهده آموزش و پرورش است. ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور حدودا یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی آغاز می‌شود. نکته مهم این است که برای شرکت در هر دوره کنکور سراسری، باید در ترمیم معدل قبل از آن شرکت کرده باشید چرا که موقع ثبت نام کنکور باید کد سوابق تحصیلی خود را در سامانه وارد کنید.

ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور 1402

روش ثبت نام ترمیم معدل

در حال حاضر داوطلبان باید به صورت حضوری و با مراجعه به یکی از مدارس بزرگسالان که از طرف آموزش و پرورش هر شهر مشخص می‌شود، برای ثبت نام اقدام کنند. به یاد داشته باشید فقط می‌توانید در منطقه‌ای که امتحانات نهایی شما برگزار شده است، امتحانات ترمیم معدل را انجام دهید.

تاریخ ثبت نام و برگزاری ترمیم معدل برای کنکور

تاریخ ثبت نام و برگزاری ترمیم معدل نیز در ۳ نوبت خردادماه، دی‌ماه و شهریور ماه است. داوطبان کنکور دی ماه ۱۴۰۱، برای ترمیم معدل می‌توانند از ۳ تا ۲۶ دی ماه در امتحانات شرکت کنند. مطلب راهنمای ثبت نام کنکور را هم مطالعه کنید.

هزینه ثبت نام ترمیم معدل

با توجه به اینکه دانش‌آموزان بسیاری می‌خواهند دوباره برای ارتقای نمره تلاش کنند و برای بار دوم امتحان می‌دهند، هر فرد باید مبلغی برای چاپ سوالات و تصحیح آن‌ها پرداخت کند. این مبلغ برای ترمیم معدل سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار تومان بود و برای سال جدید هنوز اعلام نشده است.

مدارک ثبت نام برای ترمیم معدل کنکور

قبل از ثبت نام ترمیم معدل کنکور مدارک زیر را آماده کنید:

  • تکمیل فرم انتخاب درس
  • تصویر کارنامه فارغ التحصیلی یا گواهی موقت قبولی
  • تصویر صفحه اول شناسنامه
  • دو قطعه عکس
  • رسید واریز هزینه ثبت نام به حساب مجاز دولتی
زمان ثبت نام ترمیم معدل

نکات مهم در برنامه ترمیم معدل کنکور

این بخش مروری بر کلیه نکات مهم و استثنا در قوانین ترمیم معدل است که تا اینجا درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم. از طرفی توجه داشته باشید که تمام این موارد بر اساس مصوباتی است که تا لحظه انتشار این مطلب، رسما اعلام شده‌اند. اطلاعات دقیق یا تغییر در قوانین پس از اعلام رسمی بروزرسانی می‌شوند. اما در هر صورت توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بروز و دقیق‌تر وقت را تلف نکرده و از مدرسه خود، آموزش و پرورش یا مدارس آموزش از راه دور سوال کنید.

  • همه افراد باید سابقه تحصیلی داشته باشند در غیر این صورت به جای نمرات، صفر در نظر گرفته می‌شود. بنابراین باید برای ایجاد سابقه در ترمیم معدل شرکت کنند.
  • هر داوطلب فقط یک بار می‌تواند صرفا به منظور ارتقای نمرات، امتحانات ترمیم معدل را انجام دهد.
  • امکان تقسیم دروس در دو دوره آزمون ترمیم معدل وجود ندارد. یعنی نمی‌توانید ۲ درس را در دی‌ماه و چند درس را در خرداد ماه امتحان بدهید.
  • افرادی که قبل از مصوبات جدید ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ اقدام به ترمیم معدل کرده‌اند، می‌توانند یک بار دیگر هم در ترمیم معدل برای کنکور شرکت کنند.
  • نمرات ترمیم معدل یا ایجاد سوابق تحصیلی، فقط برای تعیین رتبه کنکور سراسری اعمال می‌شوند و کارنامه تحصیلی داوطلب تغییری نمی‌کند.
  • دانش‌آموزانی که به هر دلیل (تحصیل در نظام قدیم، نداشتن مدرک پیش‌دانشگاهی برای نظام قدیم، افتادن در دروس، تمام نکردن سال دوازدهم، مغایرت رشته تحصیلی و رشته کنکور) فاقد نمره در برخی از دروس هستند، نمی‌توانند در آزمون ترمیم معدل این درس‌ها شرکت کنند. بلکه ابتدا باید برای ایجاد سابقه در ترمیم معدل شرکت کرده و بعد از آن در صورت نیاز، مجددا برای ارتقای نمره در ترمیم معدل ثبت نام کنند.
  • اگر می‌خواهید در کنکور زیرگروه متفاوتی از رشته دیپلم خود شرکت کنید، مثلا از ریاضی به تجربی، دروسی که امتحان نداده‌اید برایتان صفر در نظر گرفته می‌شود. بنابراین حتما برای ایجاد سابقه در دروس متفاوت، در ترمیم معدل شرکت کنید.
  • آزمون ترمیم معدل در سه نوبت و ماه‌های دی، خرداد و شهریور برگزار می‌شود و باید تا زمان ثبت نام شما در کنکور، نمرات ترمیم معدل شما ثبت شده باشد.
هزینه ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

سخن پایانی

تعداد زیادی از دانش‌آموزان از نمرات امتحان نهایی خود راضی نیستند، یا در بازه امتحانات دچار مشکل یا بیماری بوده‌اند و برخی از داوطلبان نیز در نظام آموزشی قدیم درس خوانده‌اند. با وجود تاثیر ۴۰درصدی معدل پایه دوازدهم بر نتیجه کنکور، سازمان سنجش برای این دسته از داوطلبان فرصتی مهیا کرده است تا معدل خود را ارتقا دهند. اگر درباره پشت کنکور ماندن دچار تردید هستید، این افزایش نمرات بسیار موثر است.

از طرفی پذیرش برخی از رشته‌ها به جز کنکور، در بعضی از واحدهای دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی هم انجام می‌شود که اهمیت معدل و نمرات را دوچندان می‌کند. بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند در دی‌، خرداد یا شهریور ماه در هر تعداد و عنوان از دروس، امتحان مجدد بدهند. از طرفی اهمیتی ندارد که نمره بالاتر را در امتحان ترمیم معدل کسب کرده باشید یا امتحانات اصلی، در نهایت تاثیر نمره بالاتر روی کنکور محاسبه می‌شود. ترمیم معدل و کسب نمره بهتر در امتحانات یک فرصت طلایی برای بهبود رتبه داوطلبان است که توصیه می‌کنیم آن را از دست ندهید.

پیشنهاد برای مطالعه: رشته های شناور کنکور، شرکت همزمان در دو کنکور، رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

سوالات متداول

  1. اگر نمره داوطلب در ترمیمی معدل کمتر شود تکلیف چیست؟
    آموزش و پرورش به صورت سیستمیک و اتوماتیک نمره بالاتر را برای داوطلبان لحاظ می‌کند.
  2. هزینه ترمیم معدل برای کنکور چقدر است؟
    در سال گذشته باید به ازای هر امتحان، مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شد اما هزینه ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است.
  3. امکان ثبت نام در ترمیم معدل چند درس وجود دارد؟
    تعداد دروسی که برای ترمیم معدل کنکور ثبت نام می‌کنید هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.
  4. هر داوطلب چند بار می‌تواند در ترمیم معدل شرکت کند؟
    طبق آخرین بخشنامه ترمیم معدل، هر داوطلب برای هر دوره آزمون سراسری، فقط یک بار مجاز به ثبت نام در برنامه ترمیم معدل است. به این معنی که نمی‌توانید برای چند درس در ترمیم معدل دی‌ماه و برای درسی دیگر ترمیم معدل خرداد شرکت کنید. اما اینکه در چه تعدادی از دروس امتحان بدهید محدودتی وجود ندارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط