موارد محرومیت از شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲

محرومیت از شرکت در کنکور سراسری

کنکور سراسری یکی از مهمترین اتفاقات زندگی هر فرد است که سرنوشت تحصیلی را مشخص می‌کند. دانش‌آموزان مدت زمان طولانی برای کنکور زمان می‌گذارند، از چند سال قبل درباره رشته دبیرستان و تا حدودی رشته دانشگاهی خود تصمیم‌گیری کرده‌اند. اما باز هم احتمال دارد در سال کنکور یا پس از آن تغییری در بینش و انتخاب آن‌ها ایجاد شود یا بخواهند سال بعد دوباره شانس خود را امتحان کنند. برخی از داوطلبان نیز به دلیل بی‌دقتی یا اطلاعات نادرست، در انتخاب رشته خود اشتباه می‌کنند. در این صورت تکلیف چیست؟ آیا می‌توان در یک رشته ثبت نام کرد و سال بعد نیز دوباره کنکور داد؟ برای پاسخ به این سوالات، در این مطلب به قوانین جدید ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری می‌پردازیم و راه‌های رفع محرومیت از شرکت در کنکور سراسری را بررسی می‌کنیم.

قوانین ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲

عوامل محرومیت از کنکور سراسری ۱۴۰۲ موارد زیادی هستند که به مهمترین و رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی مشمول طرح نیروی انسانی اجباری که تا ۳۱ شهریور یا ۲۰ بهمن خدمات خود را تمام نکرده باشند.
  • داوطلبان دارای منع نظام وظیفه و مشمول خدمت
  • افراد دارای تعهد خدمت به ارگان‌ها یا دستگاه‌های اجرایی
  • داشتن تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم
  • دانشجویان دوره‌های روزانه در صورت عدم انصراف از دانشگاه تا تاریخ ۲۵ اسفند ماه هر سال

در خصوص دانش‌آموزانی که از سهمیه مناطق محروم و سهمیه بومی استفاده کرده‌اند، ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر، فقط پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهده ارائه خدمت امکان‌پذیر است و حتی انتقال و تغییر محل تعهدات این داوطلبان بر اساس قوانین عدالت آموزشی ممنوع است. برای اطلاع بیشتر از مهمترین تغیرات کنکور سراسری خواندن دو مطلب تاثیر معدل در کنکور و حذفیات کنکور را هم توصیه می‌کنیم. همچنین اظرایط و روش اعتراض به نتایجه آزمون را در مطلب اعتراض به نتایج کنکور سراسری توضیح داده‌ایم.

عوامل محرومیت از کنکور

رفع محرومیت از شرکت در کنکور سراسری

در سال‌های گذشته قوانین محرومیت از شرکت در کنکور سراسری و پذیرش در دوره روزانه دانشگاه‌ها تغییرات زیادی کرد. علت این است که اگر داوطلبان و دانشجویان اشتباهی در انتخاب رشته انجام داده بودند، به هر دلیل از مسیر خود پشیمان هستند یا قصد تغییر رشته تحصیلی دارند بتوانند مطابق با تصمیمات جدید، برای خود آینده دلخواهی بسازند. در ادامه ضوابط رفع محرومیت از شرکت در کنکور و پذیرش در دوره‌های روزانه را برای شرایط مختلف بررسی کرده‌ایم.

شرایط کنکور مجدد برای دانشجویان روزانه در حال تحصیل

در دو سال گذشته قانون منع شرکت مجدد دانشجویان دانشگاه سراسری در دوره روزانه برداشته شد و افرادی که تمایل به ثبت نام مجدد در کنکور دارند، می‌توانند طی شرایطی برای این موضوع اقدام کنند. افرادی که در کنکور سال ۱۴۰۱ در دوره روزانه پذیرفته شده‌اند، می‌توانند بدون نیاز به ثبت درخواست در سایت سازمان سنجش، با ثبت انصراف از دانشگاه خود تا ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۱، دوباره در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف ریتالین برای کنکور

رفع محرومیت آزمون سراسری داوطلبان مشمول خدمت سربازی

داوطلبانی که قبل از اعلام نتایج نهایی کنکور مشمول خدمت سربازی هستند، می‌توانند در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده و دفترچه اعزام را نیز تکمیل کنند و بعد از اعلام نتایج کنکور در صورت قبولی، با استفاده از شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی از معافیت تحصیلی بهره‌مند شوند. از طرفی فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی یا کاردانی که مشمول نظام وظیفه هستند، مجاز به شرکت مجدد در کنکور سراسری نیستند و فقط می‌توانند در کنکور کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد شرکت کنند.

رفع محرومیت روزانه کنکور ۱۴۰۲

رفع محرومیت آزمون سراسری دانشجویان مشول طرح نیروی انسانی

دانشجویان رشته‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در دوره کاردانی، که مشمول طرح نیروی انسانی هستند، می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی در رشته‌های مقطع دکترای حرفه‌ای یعنی پزشکی عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی، طرح خود را پس از اتمام تحصیلات بگذرانند. اما اگر این داوطلبان در رشته‌هایی غیر از رشته‌های مذکور پذیرفته شوند، قبولی آن‌ها لغو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش خواندن همزمان امتحانات و کنکور

رفع محرومیت کنکور سراسری پس از دو بار تحصیل در دوره روزانه

دیوان عدالت اداری یکی از بندهای محرومیت شرکت در کنکور را در سال های اخیر لغو کرد. طبق این بند اگر داوطلبی که از کنکور سال ۶۳ به بعد با استفاده از شرکت در آزمون سراسری دوبار در رشته‌های روزانه مقطع کارشناسی، قبول شده یا تحصیل کرده بود، دیگر حق شرکت در کنکور را نداشت. اما اکنون این افراد می‌توانند در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، مجددا در کنکور ثبت نام کرده و از دانشگاه‌های روزانه انتخاب رشته کنند.

پیشنهاد مطالعه: پشت کنکور ماندن

سخن پایانی

در گذشته دانشجویانی که یک بار در دوره روزانه قبول شده بودند، امکان تحصیل مجدد در دوره روزانه و رایگان را از دست می‌دادند. اما در دو سال گذشته تلاش بر این بود که این قوانین به گونه‌ای اصلاح شوند تا افرادی که تصمیم به تغییر مسیر زندگی و رشته تحصیلی خود می‌گیرند، بهای زیادی پرداخت نکنند. بر این اساس دانشجویان دوره روزانه با انصراف از دانشگاه تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ می‌توانند دوباره در کنکور شرکت کرده و وارد دانشگاه‌های دولتی دوره روزانه شوند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم

سوالات متداول

  1. چه کسانی از ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ محروم می‌شوند؟
    موارد اصلی که منجر به محرومیت از کنکور سراسری می‌شوند شامل تمام نکردن طرح نیروی انسانی برای رشته‌های وزارت بهداشت تا تاریخ معین، پذیرفته‌شدگان دانشگاه که از سهمیه استفاده کرده‌اند، عدم انصراف از دانشگاه روزانه تا زمان مقرر، فارغ‌التحصیلان کاردانی و کارشناسی مشمول نظام وظیفه و داشتن تعهد خدمت به ارگان‌ها هستند.
  2. داوطلبانی که دو بار در دوره روزانه پذیرفته شده‌اند امکان رفع محرومیت برای کنکور ۱۴۰۲ را دارند؟
    بله، دیگر مانند سال‌های قبل نیاز به ثبت درخواست در سایت سازمان سنجش وجود ندارد و کافی است دانشجو تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف قطعی داده و شماره نامه انصراف دریافت کرده باشد.
  3. رفع محرومیت از شرکت در کنکور سراسری چه شرایطی دارد؟
    افرادی که در دوره روزانه قبول شده و در حال تحصیل هستند باید تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ از دانشگه انصراف دهند. همچنین دانشجویان کاردانی مشمول طرح نیروی انسانی، در صورت قبولی در مقطع دکترای حرفه‌ای یعنی پزشکی عمومی، دامپزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی، می‌توانند خدمت نیروی انسانی را پس از پایان دوره تحصیل انجام دهند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط