یادگیری خود آموز زبان انگلیسی | بهترین روش‌ها، کتاب‌ها و اپلیکیشن‌ها

یادگیری خود آموز زبان

انگلیسی زبان بین‌المللی و زبان علمی اول دنیا است و یادگیری آن از دوران مدرسه یکی از با ارزش‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای پیشرفت خودتان انجام بدهید. اما مسیر این یادگیری چگونه است؟ راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید مهارت‌های جدید زبانی را یاد بگیرید یا دانسته‌های خود را ارتقا دهید؛ از شرکت در کلاس زبان و معلم خصوصی تا یادگیری خودآموز زبان انگلیسی.

در این مطلب قصد داریم مزایا، قوانین و آموزش زبان انگلیسی خودآموزرا با شما در میان بگذاریم و به معرفی بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی بپردازیم.

بهترین روش یادگیری زبان در منزل

بسیاری از دانش‌آموزان یا والدین تصور می‌کنند که هرچه کتاب‌های متنوع و بهتری تهیه کنند یا اگر کلاس زبان و معلم پیشرفته‌تری داشته باشند یادگیری آسان‌تر خواهد بود. اگر از این دسته هستید سری به مطلب کلاس زبان خصوصی یا عمومی بزنید و مقایسه این دو را بررسی کنید. شاید داشتن چنین گزینه‌هایی خوب باشد اما نیمی از مسیر یادگیری زبان را باید به تنهایی طی کنید. اما بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل چیست؟

بین برخی از دانش‌آموزان اصلا علاقه‌ای به کلاس زبان ندارند و می‌خواهند خودشان مطالعه کنند یا شاید زمان و هزینه کافی برای روش‌های دیگر را ندارند. جزء هر دسته که باشید، یادگیری زبان به صورت خودآموز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مزایای یادگیری زبان خودآموز

بسیاری از زبان‌آموزان انگلیسی بین روش‌های مختلف برای یادگیری خودآموز زبان دچار تردید هستند و نمی‌دانند قاعده و قوانین این کار چیست. اما به زودی متوجه می‌شوید که تمام منابعی که نیاز دارید را می‌توانید در خانه پیدا کنید. حقیقت این است که اینترنت نه تنها بهترین منبع برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل است، بلکه ساده‌ترین راه برای مطالعه در خانه در هر زمانی است که بخواهید. هرچند وقتی منابع مورد نیاز خود را در اختیار داشتید، می‌توانید آن‌ها را هرجا که می‌خواهید مطالعه کنید.

حتی می‌توانید آموزش یادگیری زبان انگلیسی از صفر را شروع کنید و بهترین بخش خودآموزی زبان انگلیسی همین است که می‌توانید بدون نیاز به دنبال کردن برنامه کلاسی یا بدون توجه به همکلاسی‌ها، با سرعت مناسب خودتان مطالعه کنید. با این کار مطالعه خودآموز زبان انگلیسی را به یک تجربه یادگیری موثرتر برای شما تبدیل شود.

مهمتر از همه اینکه، با آموزش زبان انگلیسی خودآموز کمتر به دیگران وابسته می‌شوید. از آنجایی که به تنهایی درس می‌خوانید، انگیزه بیشتری برای شما وجود دارد که ثابت کنید می‌توانید زبان انگلیسی را خودتان یاد بگیرید. اگر انگیزه ثابتی وجود داشته باشد، رسیدن به موفقیت سخت نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم درباره بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی و فواید آموزش زبان دوم به کودکان نیز مطالعه کنید.

بهترین روش یادگیری خودآموز زبان

بهترین روش یادگیری خود آموز زبان انگلیسی

تا ایجا از مزیت‌های خودآموزی زبان گفتیم اما چگونه زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟ مهترین مرحله این است که راهی را پیدا کنید که با آن راحت‌تر باشید، پیشرفت خود را ببینید و در عین حال لذت ببرید و این یعنی بهترین روش یادگیری خودآموز زبان برای شما.

در مرحله بعد باید از راه‌های مختلف زبان انگلیسی را به بخش‌های مختلف زندگی روزمه‌تان اضافه کنید. در ادامه ۱۰ مورد از روش های خود آموزی زبان انگلیسی را توضیح داده‌ایم که باید با استفاده از مجموع آن‌ها، ذهنتان را حسابی با زبان انگلیسی درگیر کنید. اگر هدفتان آموزش زبان به کودکان است، از روش های خلاقانه آموزش زبان به کودکان استفاده کنید.

گوش دادن به موسیقی انگلیسی

موسیقی یکی از راه‌های خوب برای یادگیری زبان خودآموز است چون هنگام درگیر شدن با احساسات خوشایند، ذهن بهتر مطالب را یاد می‌گیرد و همه موسیقی را دوست دارند. با این حال، برای یادگیری زبان انگلیسی، باید به گوش دادن به آهنگ‌های انگلیسی پایبند باشید و هر روز آن را تکرار کنید. تمرین کردن با آهنگ‌های محبوبتان نتیجه بهتری دارد چون تمایل و انگیزه شما برای گوش دادن بیشتر می‌شود و حالت اجبار یا تمرین پیدا نمی‌کند.

تنها نکته این است که گوش دادن به سبک راک و رپ را توصیه نمی‌کنیم چون اشعار آن‌ها اغلب نامشخص هستند یا شنیدن آن‌ها خیلی دشوار است و کمکی به توانمندی شنیداری شما نمی‌کند و از طرفی برای تلفظ هم تمرین خوبی نخواهد بود. برای شروع، موزیک مورد علاقه خود را بارها و بارها گوش دهید تا زمانی که آهنگ را به خوبی بشناسید. پس از آن، نسخه متن آهنگ را جستجو کنید و حتی سعی کنید آهنگ را خودتان بخوانید. مزیت این روش، تقویت مهارت‌های شنیداری، گفتاری و دایره لغات است.

یادگیری زبان خودآموز

دیدن کلیپ های مورد علاقه به زبان انگلیسی

یکی از منابع خوب یادگیری زبان، دیدن کلیپ‌های زبان اصلی است به شرط اینکه به اصل مورد علاقه بودن آن توجه کنید. این کار به قدرت درک مطلب، تقویت ارتباط کلامی، تقویت مهارت‌های شنیداری، یادگیری تلفظ‌ها و افزایش دایره لغات کمک فراوانی می‌کند و یک قدم جلوتر از گوش دادن به موسیقی است. اگر به فیلم علاقه دارید، می‌توانید مصاحبه‌های بازیگران مورد علاقه خود را تماشا کنید، اخبار و گفتگوهای الهام‌بخش یا کلیپ آموزش موضوعات مورد علاقه‌تان را به زبان انگلیسی ببینید.

به هیچ عنوان از زیرنویس فارسی استفاده نکنید و حتی اگر خواستید کلیپ‌ها را با زیرنویس ببینید، نهایتا زیرنویس انگلیسی باشد. با یادداشت برداری، جستجوی کلمات جدید در دیکشنری انگلیسی به انگلیسی، متوقف کردن فیلم و تکرار عبارات یا کلماتی که برایتان جدید و جالب بودند، یادگیری خود را فعالانه‌تر کنید.

دیدن فیلم و سریال زبان انگلیسی

در فیلم‌ها و سریال‌ها شما دیالوگ‌های واقعی در زمان‌ها و حالات مختلف را بین افراد می‌بینید. دیدن چندباره سکانس‌ها، تکرار کردن جملات و یادداشت برداری، مانند آنچه در مورد موسیقی و کلیپ گفتیم، بهترین خودآموز زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته است و نقش موثری در یادگیری قواعد زبان انگلیسی، اصطلاحات روزمره و روان صحبت کردن دارد.

استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی

یکی از نکات مهم در یادگیری خودآموز زبان انگلیسی استفاده نکردن از دیکشنری دو زبانه است. به هیچ عنوان گرامر یا لغات را با زبان فارسی مقایسه نکنید. تمام کلمات جدید را در یک دیکشنری کاغذی یا آنلاین تک زبانه جستجو کنید. در اکثر این نوع دیکشنری‌ها به طور مثال لانگمن، می‌توانید کلمات مترادف، مثال یا اصطلاحات مرتبط با یک کلمه را یاد بگیرید. این کار باعث می‌شود مفهوم یک کلمه را بهتر یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.

روش های خود آموزی زبان انگلیسی

انگلیسی صحبت کردن با دوستان

یکی از تمرینات خوب برای اینکه میزان یادگیری خود را بسنجید و سطح زبان خود را تقویت کنید، این است که با دیگران انگلیسی صحبت کنید. می‌توانید با یک یا چند نفر از دوستانتان قرار فارسی ممنوع بگذارید. به هر نحوی که شده بین خودتان با زبان انگلیسی مفاهیم را منتقل کنید. این کار باعث می‌شود نقاط ضعف خودتان را بهتر بشناسید و در عین حال چیزهایی که یاد گرفتید را تمرین کنید. از طرفی همراه شدن با دیگران در این مسیر، انگیزه شما را هم بیشتر می‌کند.

انگلیسی چت کردن

در کنار صحبت کردن با دوستان، می‌توانید گاهی با هم به صورت نوشتاری چت کنید. این روش هم مزایای خود را دارد مثلا استرس صحبت کردن ندارید، می‌توانید به آنچه می‌خواهید بگویید فکر کنید یا اگر نمی‌دانید چطور منظورتان را برسانید کمی سرچ کنید، نوشتن درست کلمات و استفاده از گرامر را تمرین می‌کنید و مطمئن باشید مهارت نوشتاری شما چند درجه بهتر خواهد شد.

مطالعه داستان های کوتاه انگلیسی

یکی از مهارت‌های بسیار مهم زبان، درک مطلب و مهارت خوانش است. بهترین روش برای تقویت این دو مهارت خواندن داستان‌های جذاب به زبان انگلیسی است. می‌توانید از کتاب چاپی یا الکترونیکی استفاده کنید. حتما کلمات یا اصطلاحات مهم را هایلایت کنید یا زیر آن‌ها خط بکشید. همچنین در یک دفتر لغات و آموخته‌های جدیدتان از هر کتاب را یادداشت کنید.

آموزش یادگیری زبان انگلیسی از صفر

روزمره نویسی به زبان انگلیسی

با نوشتن افکار، احساسات و اتفاقات روزمره متوجه می‌شود خیلی چیزها هست که می‌خواهید بیان کنید اما ابزار بیان آن‌ها مانند لغات، گرامر یا ساختارهای مورد نیاز را بلد نیستید. برای یادگیری سراغ گوگل و سرچ کردن می‌روید و به این ترتیب هم یاد می‌گیرید چطور از افکارتان حرف بزنید، هم لغات و قواعد جدیدی می‌آموزید. اگر برای نوشتن این ژورنال روزمره تلاش کنید خوش‌خط‌تر بنویسید، یک مهارت دیگر نیز به مهارت‌هایتان اضافه می‌شود.

استفاده از کتاب و اپلیکیشن های خودآموز زبان انگلیسی

از آنجایی که یادگیری زبان خصوصا در وقت‌های مرده مثلا در اتوبوس و مترو، بسیار رایج است، کتاب‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی تولید شده‌اند. خوبی استفاده از این ابزارها این است که مطمئن هستید علمی و درست طراحی شده‌اند و برخلاف روش‌های دیگر که همه چیز به جستجوگری خودتان ربط داشت، در این مورد همه چیز برایتان حاضر و آماده است. برخی از اپلیکیشن‌ها امکان مکالمه با یک فرد انگلیسی زبان و یادگیری از دیگران را فراهم می‌کنند.

برخی دیگر شامل اهداف کوچک به صورت درس به درس و در نهایت تست‌هایی برای بررسی میزان یادگیریتان هستند. با جستجو بین کتاب‌ها و بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی، ببینید کدام‌یک با زمان، هدف و سلیقه شخصی شما همخوانی دارند.

استفاده از سایت های آموزش زبان

بسیاری از سایت‌ها مختص آموزش زبان و منبع متنوعی از متن، فیلم و پادکست آموزش زبان انگلیسی هستند و امکان تمرین، کامنت گذاشتن و سوال پرسیدن از دیگران، دانلود کتاب و جزوات آموزشی را فراهم می‌کنند. چنین سایت‌هایی یک راه عالی برای یادگیری زبان خودآموز  در همه ابعاد هستند.

هدفمندی و حفظ انگیزه در مسیر یادگیری خودآموز زبان

تعیین هدف، باعث می‌شود از ادامه مسیر خسته نشوید. می‌توانید یک هدف هفتگی برای خود تعیین کنید مانند یادگیری ۲۰ کلمه جدید در یک هفته یا صحبت به زبان انگلیسی در یک مکالمه با یک دوست. این کار به شما کمک می‌کند با انگیزه بمانید. البته همراهی دوستان در سفر یادگیری خودآموز زبان انگلیسی و یافتن راه‌های سرگرم‌کننده نیز به شما کمک خواهند کرد. اما در پایان روز، این اشتیاق باید همیشه از درون شما سرچشمه بگیرد.

بهترین کتاب های یادگیری خود آموز زبان انگلیسی

معرفی بهترین کتاب های یادگیری خود آموز زبان انگلیسی

مطالعه از روی کتاب شاید چندان مفرح و جالب به نظر نرسد اما ترکیب کردن آن با سایر روش‌هایی که گفته شد، بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی است چون زودتر به نتیجه می‌رسید. فقط به یاد داشته باشید که بیشتر کتاب‌های که در ادامه معرفی کرده‌ایم، فایل‌های صوتی هم دارند و حتما از آن‌ها برای یادگیری بهتر استفاده کنید.

  1. Oxford Advanced Learner’s Dictionary: دارای دو ورژن مقدماتی و پیشرفته، بهترین کتاب برای یادگیری معانی لغات در مثال، یادگیری لغات مشابه و متضاد، همراه با اپلیکیشن
  2. American English File: ۵ کتاب اصلی همراه با کتاب کار از سطح مقدماتی تا پیشرفته، برای آموزش هر ۴ مهارت زبان انگلیسی همراه با تمرین
  3. oxford word skills: آموزش لغات مهم و کاربردی زبان انگلیسی در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  4. Steps to understanding: شامل ۴ کتاب از سطح مقدماتی تا پیشرفته، متن‌ها و داستان‌های کوتاه
  5. English Grammar in Use: شامل ۳ کتاب از سطح مقدماتی تا پیشرفته، آموزش گرامرهای کاربردی زبان انگلیسی
  6. English Collocations in use: شامل ۳ کتاب از سطح مقدماتی تا پیشرفته، آموزش عبارات و اصطلاحات رایج انگلیسی
  7. Key Words For Fluency: شامل ۳ کتاب از سطح مقدماتی تا پیشرفته، آموزش لغات کلیدی در مکالمه و نوشتار
  8. Longman Academic Writing Series: آموزش مهارت‌های نوشتاری با تمرین‌های متعدد و متنوع
  9. Speak Out: در سطوح مقدماتی تا پیشرفته، تقویت تخصصی مکالمه، تلفط درست لغات و عبارات
  10. Ship or Sheep: آموزش تلفظ واژه‌ها و جملات انگلیسی

پیشنهاد می‌کنیم از تکنیک‌ها و بازی‌های موثری که در مطلب افزایش دایره لغات زبان انگلیسی کودکان گفته شده نیز کمک بگیرید.

بهترین اپلیکیشن های خودآموز زبان انگلیسی

معرفی بهترین اپلیکیشن های خودآموز زبان انگلیسی

گوشی همراه همیشه با شماست، امکان ایجاد تغییر و شخصی‌سازی تا امکان گرفتن سریع اسکرین شات و یادداشت برداری، گرفتن کوییز و تست و منظم بودن مسیر یادگیری از مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ها برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی هستند. چه از صفر شروع کنید یا فقط بخواهید زبان انگلیسی خود را بهبود بدهید، در اینجا ۱۰ تا از بهترین اپلیکشن‌های آموزش زبان را نام برده‌ایم که به کارتان می‌آیند.

  1. Doulingo: تقویت هر ۴ مهارت زبان انگلیسی با تمرین و تکرار مداوم لغات و ساختارها و انجام تمرینات روزانه
  2. Hello English: آفلاین و برای یادگیری هر ۴ مهارت زبان انگلیسی در همه سطوح با استفاده از بازی‌های تعاملی
  3. DROPS Visual: یادگیری زبان در سطوح مبتدی و متوسط به صورت تصویری
  4. Learnit: یک اپلیکیشن طراحی شده توسط متخصصان ایرانی، آموزش با متد GTM
  5. Busuu: Language Learning: ایجاد شبکه اجتماعی متشکل از زبان‌آموزان سراسر جهان برای تقویت مکالمه
  6. Cambly : آموزش زبان با قابلیت مکالمه با افراد انگلیسی زبان و زبان‌آموزان انگلیسی سراسر جهان
  7. Memrise: تدریس زبان با کمک فیلم‌های ضبط شده افراد انگلیسی زبان و بازی
  8. Babbel: آموزش تخصصی مکالمه، دروس تفکیک شده بر اساس موضوع
  9. Learn English – 15,000 Words: یادگیری لغات و اصطلاحات انگلیسی با استفاده از بازی و سرگرمی
  10. Elevate: تقویت مهارت‌های شناختی و افزایش دایره واژگان انگلیسی به طور همزمانو از طریق بازی‌های مختلف
یادگیری زبان به صورت خودآموز

سخن پایانی

با خواندن این مطلب اشتباه نکنید، یادگیری زبان به صورت خودآموز آسان نیست اما قطعاً امکان‌پذیر است. این چالشی است که می‌توانید از عهده آن بربیایید. کافی است با ترکیب کردن روش‌های مفید و کارهایی که دوست دارید، فعالیت‌هایی انجام دهید که شما را در زندگی روزانه با زبان انگلیسی پیوند بدهد، درست مانند کسی که در محیطی با زبان انگلیسی ندگی می‌کند. تمام حواس شما باید با این زبان در ارتباط مداوم باشند تا به شیوه یک کودک که زبان مادری‌اش انگلیسی است، همه جانبه با آن مواجه شوید.

برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی باید همیشه انگیزه خود را حفظ کنید و مشوق خودتان باشید. از خودتان حمایت و به خود یادآوری کنید که چرا می‌خواهید به صورت خودآموز انگلیسی یاد بگیرید. آموزش زبان به کودکان اصول و قواعد خاص خود را دارد که پیشنهاد می‌کنیم راجع به آن مطالعه کنید.

سوالات متداول

  1. بهترین روش یادگیری خودآموز زبان چیست؟
    برای یادگیری زبان به صورت خودآموز، باید در زندگی و کارهای روزانه شما تا جای ممکن با زبان انگلیسی عجین شده باشد و از فعالی‌های تفریحی تا مطالعه کتاب آموزشی را در برنامه‌هایتان بگنجانید. در این مطلب ۱۰ روش مهم برای خواندن زبان انگلیسی در منزل را توضیح دادیم.
  2. بهترین اپلیکیشن های خودآموز زبان انگلیسی چه هستند؟
    یکی از برتین اپلیکیشن‌ها دولینگو است که با تمرین و تکرار منظم و برنامه‌ریزی شده، لغات، املا و گرامر را به شما آموزش می‌دهد، در این مقاله ۹ مورد دیگر از بهترین اپلیکیشن‌ها برای یادگیری خودآمو زبان انگلیسی را هم نام برده‌ایم.
  3. بهترین کتاب های یادگیری خود آموز زبان انگلیسی چه هستند؟
    یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کتاب های خودآموز زبان انگلیسی در کشور ما سری کتاب Steps to understanding است. سایر کتاب‌های خودآموز را هم در این مقاله معرفی کردیم.
  4. بهترین روش یادگیری سریع زبان انگلیسی بصورت اصولی چیست؟
    برای اینکه ذهن شما سریع‌تر قواعد زبان انگلیسی و واژگان آن را به خاطر بسپارد، باید محیط خود را با گوش دادن به موسیقی انگلیسی، تماشای کلیپ و فیلم زبان اصلی، مطالعه هر کتابی به زبان انگلیسی و نوشتن روزانه به این زبان احاطه کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط