کارتون های انگلیسی برای تقویت زبان کودکان

انیمیشن آموزش زبان به کودکان

والدین همیشه به دنبال بهترین راه برای آموزش مسائل مختلف به کودکان هستند. بهترین راه آموزش در دوره کودکی درگیر کردن علایق و اقتضائات این سن با مفاهیم است. کودکان بازی، تماشای تلویزیون و تکرار را دوست دارند و از این روش‌ها یادگیری بهتری دارند. تماشای انیمیشن و کارتون هم یکی از راه‌های بسیار موثر در آموزش زبان به کودکان و حتی پرورش کودک دو زبانه است. اما برای این هدف، چگونه انیمیشن مناسب را انتخاب کنیم؟ چگونه با استفاده از انیمیشن تسلط کودک به زبان را افزایش دهیم؟

در این مطلب ضمن پاسخ به این سوالات، درباره مزایای تماشای انیمیشن برای یادگیری زبان صحبت کرده‌ایم و ۱۰ انیمیشن برتر برای آموزشی زبان انگلیسی به کودک را معرفی کرده‌ایم.

مزایای آموزش زبان با انیمیشن

قبل از هرچیز باید ببینیم چرا باید از انیمیشن برای آموزش زبان به کودکان استفاده کنیم؟ مزیت این روش نسبت به کلاس و مطالعه کتاب چیست؟ کارتون ها برای دوزبانه شدن کودکان مناسب هستند چون:

  • کودکان لهجه و تلفظ صحیح‌تری پیدا می‌کنند.
  • مدت زمان هر قسمت از انیمیشن‌ها کوتاه و مناسب حوصله کودکان است.
  • کارتون و انیمیشن برای کودکان سرگرم‌کننده و جذاب است.
  • در انیمیشن های آموزش زبان، آموزش بصری و سمعی ترکیب می‌شوند و درصد یادگیری بالاتر است.
  • کودکان انیمیشن را از دیدگاه قهرمان‌هایم ورد علاقه خود می‌بینند بنابراین دیالوگ‌ها بهتر در ذهنشان باقی می‌ماند.
  • اجبار و استرس در حین تماشای انیمیشن معنایی ندارد.
  • به دلیل سرگرم‌کننده و جذاب بودن، کودکان می‌توانند بارها یک انیمیشن را تماشا کنند و در نتیجه مطالب در ذهن تثبیت می‌شوند.
  • با استفاده از انیمیشن، کودکان نحوه کاربرد کلمات و عبارات را در مکالمات یاد می‌گیرند و نه صرفا تعدادی لغت.
  • اغلب انیمیشن‌های آموزش زبان، علاوه بر نکات زبانی، بسیاری از رفتارهای مثبت فردی و اجتماعی و مهارت‌هایم تنوع را در کودک تقویت می‌کنند.

پیش از این مفصل راجع به فواید آموزش زبان دوم به کودکان نیز صحبت کرده‌ایم.

کارتون آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

نکات استفاده از کارتون در آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

آموزش زبان انگلیسی با انیمیشن می‌تواند یک راه سرگرم کننده و موثر برای جذب دانش آموزان، به ویژه آن‌هایی که یادگیرنده بصری هستند، باشد. انیمیشن ها می توانند مفاهیم زبان را زنده کنند، زمینه را فراهم کنند و روند یادگیری را لذت بخش تر کنند. در ادامه نکات مهم برای نحوه انتخاب و استفاده از انیمیشن کودکان برای آموزش زبان انگلیسی را توضیح داده‌ایم.

تناسب با سطح زبان و مهارت های زبانی

انیمیشن‌هایی را انتخاب کنید که با سطح مهارت زبان و گروه سنی کودک مطابقت داشته باشند. درباره روش های خلاقانه آموزش زبان به کودکان را نیز مطالعه کنید.

تناسب با علاقه کودک

هرچقدر کودک موضوعی که تماشا می‌کند را بیشتر دوست داشته باشد، بیشتر با محتوا درگیر می‌شود. در نتیجه احتمال چند باره تماشا کردن کارتون و افزایش یادگیری بالاتر می‌رود.

تناسب با فرهنگ و ارزش ها

قبل از استفاده از هر انیمیشنی آن را تماشا کنید تا مطمئن شوید که با اهداف آموزشی شما، فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و سطح مهارت زبان کودک مطابقت دارد.

تناسب با اقتضائات روحی کودکان

کارتون های زیادی برای آموزش زبان به کودک مناسب هستند اما برای روان و آرامش کودک خیر. بنابراین حتما نسبت به داستان، اتفاقات و صحنه‌های کارتون، آگاهی کامل داشته باشید. کارتون باید در کنار آموزش زبان، آموزنده یا دست کم آرامش‌بخش و کودکانه باشد.

بهترین کارتون برای تقویت یادگیری انگلیسی

بهترین کارتون ها برای تقویت یادگیری انگلیسی

در انتخاب انیمیشن برای آموزش زبان به کودکان جذابیت و تناسب با سن حرف اول را می‌زنند. همچنین کلمات و ساختارهایی که در انیمیشن استفاده می‌شود باید برای کودک قابل درک باشد. در ادامه ۱۴ انیمیشن محبوب و جذاب را معرفی کرده‌ایم که درس خود را در آموزش موثر زبان به کودکان، پس داده‌اند.

Daniel Tiger`s Neighborhood (محله دنیل ببره)

داستان یک ببر کوچک مهربان که به مهد کودک می‌رود و چیزهای مفیدی یاد می‌گیرد. دنیل ببره سعی می‌کند چیزهایی که یاد گرفته را در موقعیت‌های مختلف استفاده کند. بنابراین کودک ضمن یادگیری زبان، آموزه‌های اخلاقی مختلفی را هم می‌بیند و با مفاهیمی مانند عذرخواهی و مسئولیت‌پذیری آشنا می‌شود. این کارتون مناسب سنین ۳ تا ۸ سال است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

Sesame Street (خیابان سسامی)

یک مجموعه آموزشی عروسکی و کلاسیک معروف، که بیش از چند دهه در حال پخش است. به جرئت می‌توان گفت این کارتون یکی از بهترین مجموعه‌های کودک و یک انیمیشن برتر برای یادگیری زبان انگلیسی است که در بیش از صد کشور پخش می‌شود. این برنامه شخصیت‌ها و داستان‌های متنوعی دارد که به کودکان خواندن، نوشتن، شمارش و مفاهیم ابتدایی ریاضی، مهارت‌های زندگی، آداب و رسوم، قراردادهای اجتماعی، آشنایی با نژادها و صلح و دوستی را آموزش می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که عروسک‌های جناب‌خان و سنجد نیز از روی کاراکترهای همین مجموعه ساخته شده‌اند.

انیمیشن برای آموزش زبان به کودکان

Peppa Pig (خوک پپا)

انیمیشن بریتانیایی پپا پیگ، به عنوان یکی از پرطرفدارترین انیمیشن‌ها برای کودکان در سراسر جهان شناخته می‌شود. این انیمیشن با شخصیت‌های جذاب و داستان‌های آموزشی، کودکان را با واژگان و جملات انگلیسی آشنا می‌کند و درک مکالمات اولیه را تقویت می‌کند. شخصیت اصلی این انیمیشن پپا پیگ یک بچه خوک است که در هر قسمت به ماجراها و موقعیت‌های مختلف خانواده‌اش می‌پردازد. در این انیمیشن، کودکان با شخصیت‌ها و ماجراها به شیوه‌های مختلف، از جمله بازی با دوستان، مدرسه رفتن و تعامل با خانواده، آشنا می‌شوند.

این سریال محبوب ماجراهای پپا، خانواده و دوستانش را دنبال می‌کند و برای آموزش روزمره انگلیسی، عبارات اساسی و تعاملات اجتماعی عالی است.

Leo the truck (لئو ماشینه)

انیمیشنی مناسب کودکان ۱ تا ۳ سال که شامل داستان‌های یک کامیون کمپرسی بسیار کنجکاو است. لئوی کامیون، دوست دارد همه چیز را ببیند، بسازد و کشف کند که هرچیزی چگونه کار می‌کند. لئو درباره تمام اجزای ماشین اطلاعات کسب می‌کند و با همه انواع ماشین آلات آشنا می‌شود. این انیمیشن برای کودکانی که عاشق ماشین هستند، جذابیت زیادی دارد.

Dora the Explorer (دورا برنامه‌راهنمای جهانی)

در این انیمیشن، دورا، دختر کوچکی است که به همراه میمون باهوشش، به ماجراجویی‌های هیجان انگیز می پردازد و به کودکان یاد می‌دهد که زبان انگلیسی را با استفاده از کلمات و جملات ساده بیاموزند. دورا کودکان را تشویق به مشارکت و یادگیری کلمات و عبارات جدید می‌کند.

کارتون انگلیسی برای کودکان زیر 2 سال

Little einsteins (انیشتین های کوچک)

این کارتون آموزش زبان کودکان را با موسیقی‌های فاخر، سمفونی‌ها و آهنگ‌سازان برتر دنیا آشنا می‌کند و بهترین مجموعه برای پرورش گوش موسیقایی کودکان در کنار آموزش زبان انگلیسی است. برای کودکان ۴ تا ۱۲ ساله می‌توان از این انیمیشن استفاده کرد. اگر در مورد سن شروع آموزش زبان و استفاده از انیمیشن نیز تردید دارید، سری به مطلب بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی بزنید.

Ada twist Scientist (آدا تویست دانشمند)

این کارتون درباره یک دانشمند ۸ ساله باهوش است که با دو دوست صمیمی خود، به اکتشافات علمی می‌پردازد و با اکتشافات خود، مشکلات دیگران را حل می‌کند. این کارتون مناسب کودکان ۴ تا ۱۲ سال است و آن‌ها را با علوم مختلف، قوانین علمی و آزمایشگاهی آشنا می‌کند.

Barney and freinds (بارنی و دوستان)

یک مجموعه نیمه موزیکال و عروسکی شاد و پرتحرک که مناسب کودکان ۲ سال به بالا است. شخصیت‌های عروسکی و انسانی مختلفی در این مجموعه وجود دارند.

VeggieTales (داستان سبزیجات)

یک سری انیمیشن موزیکال که شخصیت‌های آن سبزیجات و میوه‌های مختلف هستند. این شخصیت‌ها با همدیگر ماجراجویی‌ها و مسائل اجتماعی را تجربه می‌کنند. این مجموعه انیمیشنی از داستان‌سرایی و موزیک برای آموزش درس‌های ارزشمند زندگی استفاده می‌کند و برای آموزش زبان و شخصیت مفید است. این انیمیشن می‌توان کودکان را به میوه‌ها و سبزیجات نیز علاقه‌مند کند. برای تشویق کودکان به غذاهای سالم، در مقاله علاقه مند کردن کودکان به میوه ها و سبزیجات، ۱۱ پیشنهاد جذاب آورده‌ایم.

کارتون آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 4 ساله

این کارتون آموزش زبان مناسب بچه‌های ۳ تا ۸ ساله است و به پرورش قوه تخیل، حرف زدن با خود در بازی، ترویج کتابخوانی، پرورش مهارت قصه‌گویی، مواجهه با چالش‌ها، تقویت دوستی و همکاری کمک می‌کند.

می‌توانید روش هایی که در مطلب آموزش کار گروهی در مدرسه گفته‌ایم، برای تقویت مهارت همکاری و کار تیمی کودکان استفاده کنید.

Abney and teal (ابنی و تیل)

این کارتون با گفتگوهای بسیار آرام و شمرده، مناسب سنین ۶ ماه تا ۳ سال است. شخصیت‌های اصلی این مجموعه ابنی و تیل هستند که در یک جزیره، وسط یک دریاچه زندگی می‌کنند. کودکان با کمک این مجموعه عروسکی-کارتونی، مهارت‌هایی مثل همکاری و دوست‌یابی را یاد می‌گیرند و قدرت تخیل آن‌ها تقویت می‌شود. اگر فرزندتان در دوست‌یابی مشکل دارد، مطلب دوست یابی کودکان در مدرسه به شما کمک می‌کند.

Super Simple Songs (ترانه‌های بسیار ساده)

این مجموعه از انیمیشن های سطح مبتدی شامل ترانه‌های ساده و آموزنده است که با تصاویر رنگارنگ و ملودی‌های جذاب، کودکان را در یادگیری زبان انگلیسی همراهی می‌کند.

WordWorld (دنیای کلمات)

در این انیمیشن، حروف الفبا تبدیل به اشیاء می‌شوند و با ترکیب آن‌ها کلمات جدید ساخته می‌شود. این روش آموزش زبان به کودکان کمک می‌کند تا بازی‌گونه و بدون فشار به یادگیری زبان بپردازند. این کارتون آموزش زبان برای کودکان ۴ تا ۱۲ سال مناسب است.

Blue’s Clues (سرنخ های آبی)

سرنخ های آبی یکی از کارتون‌های نوستالژیک دهه شصتی‌ها است و حول دو شخصیت جو و سگ آبی است که همه جا رد پای آبی رنگ از خودش به جا می‌گذارد. با دنبال کردن این سرنخ‌ها و سوالاتی که جو از کودکان می‌پرسد، آن‌ها را به کشف و حل معما دعوت می‌کند. نقطه موفقیت این انیمیشن آموزش زبان در تکرار کلمات و مفاهیم است. کودکان برای پیدا کردن پاسخ می‌توانند به حل مشکلات و معماها بپردازند و از کلمات لازم برای پاسخ دادن استفاده کنند. این انیمیشن برای کودکان ۳ تا ۱۰ ساله مناسب است.

کارتون های انگلیسی برای تقویت زبان کودکان

سخن پایانی

برای اینکه کودک را سر کلاس زبان ببرید و بیاورید، باید زمان زیادی صرف کنید. از طرفی همه بچه‌ها علاقه‌ای به حتی سک ساعت آموزش ندارند. امروزه روش‌های آموزش هر مبحثی، بسیار پیشرفته‌تر از گذشته شده‌اند و ابزارهای چندرسانه‌ای کمک بسیار زیادی به مسیر آموزش کرده‌اند. انیمیشن به عنوان ابزاری جذاب و مهیج، احساس و هیجان کودکان را درگیر می‌کند و در نتیجه منجر به آموزش بهتر زبان انگلیسی می‌شود. وجود رنگ‌ها، شخصیت‌های مختلف کارتونی و یک خط داستانی، کمک می‌کند تا کودک همه چیز را در ذهن خود ثبت کند. یادگیری لهجه صحیح و تلفظ درست کلمات با کمک انیمیشن، بسیار دقیق‌تر است. از طرفی تماشای انیمیشن ساعت نمی‌شناسد و برخی از کودکان ساعت‌ها و برای بارها، یک انیمیشن تکراری را نگاه می‌کنند. این تکرارپذیری باعث تثبیت ناخواداگاه مطلب، در ذهن بچه‌ها می‌شود.

در انتها توجه داشته باشید اگرچه انیمیشن ابزار ارزشمندی در آموزش زبان است، اما خصوصا با بالاتر رفتن سن، نباید جایگزین سایر اشکال یادگیری شود. برنامه جامع زبان آموزش انگلیسی علاوه بر مهارت دیداری، باید شامل ترکیبی از فعالیت‌ها برای تقویت صحبت کردن، خواندن و نوشتن باشد. اگر درباره نوع کلاس زبان کودکان تردید دارید، مطالعه مطلب کلاس زبان عمومی یا خصوصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سوالات متداول

  1. از چه سنی می‌توان مشاهده انیمیشن برای آموزش زبان به کودکان را آغاز کرد؟
    درباره این موضوع بین صاحب‌نظران اختلاف وجود دارد اما اعتقاد عموم بر این است که وقتی کودک زبان مادری را به خوبی فرا گرفت، آموزش کامل زبان انگلیسی آغاز شود. سن شروع، به شرایط محیطی، میزان رشد زبانی، استعدادها و شخصیت کودک نیز بستگی دارد. نوع آموزش نیز مهم است. مثلا تماشای انیمیشن آموزش زبان انگلیسی را می‌توان حتی از ۲ سالگی آغاز کرد.
  2. مزیت استفاده از انیمیشن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان چست؟
    کودکان به کارتون دیدن علاقه دارند و آن را بدون اجبار و سختی انجام می‌دهند. از طرفی دیدن کارتون بدون اینکه کودک را خسته کند، تکرارپذیری بالایی دارد. درگیر شدن حواس و هیجانات کودک در کنار شنیدن لغات و جملات انگلیسی، ثبات آموزش را افزایش می‌دهند. تلفظ و لهجه دوبله در انیمیشن‌های زبان اصلی بدون خطا و ایراد است و باعث می‌شود کودکان الگویی بدون نقص داشته باشند.
  3. چگونه با دیدن انیمیشن مهارت زبان انگلیسی کودک را تقویت کنیم؟
    انیمیشن را متناسب با سن، مهارت‌های زبانی و سطح زبان کودک انتخاب کنید. موضوع انیمیشن باید مورد علاقه کودک باشد تا بارها آن را تماشا کند. هیچ‌گونه ترجمه و پرسش و پاسخی برای کودک نداشته باشید تا به صورت غیر مستقیم و با فراغ بال، با لغات، تفلظ‌ها و نحوه کاربرد آن‌ها آشنا شود. درست همانطور که زبان مادری را یاد می‌گیریم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط