استانداردهای کوله پشتی برای دانش آموزان

انتخاب کوله پشتی برای دانش آموزان

خریدن کیف مناسب برای دانش آموزان فقط نیازمند توجه به رنگ، طرح و برند آن نیست. نکات بسیاری مهمتری وجود دارند که باید در انتخاب کیف یا کوله پشتی مناسب به آن‌ها توجه کنید. توجه کرده‌اید که فرزندتان موقع روی دوش انداختن کیف مدرسه یا پایین گذاشتن آن مشکل دارد؟ آیا بعد از حمل کیف احساس خستگی می‌کند؟ فرزندتان بعد از مدرسه سردرد، درد کتف، کمر یا درد در پاها را تجربه می‌کند؟ شاید یکی از توضیحات اصلی برای همه این مسائل، نامناسب بودن کوله پشتی یا وزن زیاد آن باشد. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم اهمیت انتخاب کوله پشتی برای دانش آموزان و ویژگی‌های کیف استاندارد مدرسه را بررسی کنیم. 

ویژگی های کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان

آیا می‌دانید وزن مناسب کیف دانش‌آموز چقدر است؟ تا به حال به اهمیت تعداد جیب‌ها، طول و عرض کوله‌پشتی و نوع بندهای آن فکر کرده‌اید؟ اسکلت و ستون مهره‌ها در سنین کودکی تا جوانی در حال شکل‌گیری و رشد است. از طرفی دانش‌آموزان هر روز برای زمان نسبتا طولانی مشغول حمل کیف مدرسه هستند. قرار دادن این دو نکته کنار هم میزان اهمیت خرید کیف و کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان را نشان می‌دهد. در ادامه ویژگی‌های یک کیف مدرسه استاندارد را توضیح داده‌ایم. پیش از این درباره استانداردهای لباس فرم مدرسه نیز صحبت کرده‌ایم.

بهترین نوع کیف مدرسه و دستورالعمل کوله پشتی مدارس

نوع کیف مناسب مدرسه

بهترین نوع کیف مدرسه، کوله پشتی استاندارد و ارگونومیک است. کوله‌پشتی‌های چرخ‌دار به دلیل وزن بالاتر، سختی حمل و نقل و امکان آسیب زدن به کمر، توصیه نمی‌شوند. بهتر است جنس پارچه کوله پشتی محکم و ضد آب باشد تا بتواند به خوبی وزن وسایل را تحمل کند. کوله‌هایی با پارچه نرم یا ضخامت کم، به دلیل شکل‌پذیری بالا و نداشتن اسکلت، ثبات و ساختار ثابت ندارند و به دلیل تکان خوردن یا بیرون زدگی وسایل درون کیف، به کمر و مهره‌های آسیب می‌رسانند. از طرفی توجه کنید که در قسمت‌های مختلف کیف از فوم‌های نرم و سبک برای کاهش آسیب به ستون مهره‌ها استفاده شده باشد.

اندازه کوله پشتی برای دانش آموزان

عرض کوله پشتی برای دانش آموزان باید نهایتا به اندازه عرض بدن باشد. طول کوله پشتی نیز باید نهایتا تا انتهای کمر برسد. بهتر است اندازه کوله را طوری انتخاب کنید که نهایتا با کوتاه و بلند کردن بندهای دسته کوله پشتی، به اندازه دلخواه برای قد دانش‌آموز برسد. همچنین کوله باید طوری روی کمر قرار بگیرد که بالاترین قسمت آن، حداکثر پایین مهره‌های گردنی باشد. قسمت پایین کوله پشتی نیز باید بالاتر از استخوان لگن، یعنی حدودا ۳ سانتی‌متر بالاتر از گودی کمر باشد.

وزن مناسب کیف مدرسه

وزن کوله پشتی باید به اندازه ۱۰ تا نهایتا ۲۰ درصد وزن دانش‌آموز باشد. بنابراین به وزن خود کوله‌پشتی نیز توجه کرده و آن را طوری انتخاب کنید که به همراه وسایل فرزندتان بیشتر از این سنگین نشود. حمل کوله پشتی سنگین حتی اگر کاملا استاندارد بوده و به درستی حمل شود، باعث دردهای عضلانی و مشکلات بلندمدت در ستون فقرات خواهد شد. فقط وسایل ضروری را داخل کوله قرار دهید. همچنین اگر دانش‌آموز هر روز به برخی وسایل نیاز دارد که در خانه نیازی به آن‌ها نیست، می‌توان آن‌ها را در صورت وجود شرایط مناسب در کمد مدرسه قرار داد.

وزن کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان

بندهای کوله پشتی

بندهای کوله‌پشتی باید متناسب با پهنای شانه دانش‌آموز باشند. بندهای باریک وزن زیادی به شانه وارد می‌کنند و باعث عقب رفتن شانه و حرکت ناخواداگاه شانه‌ها به جلو (برای نگه داشتن کیف) می‌شوند. از طرفی پهنای زیاد بند نیز باعث می‌شود بندها به خوبی روی شانه‌ها نمانند. از طرفی ضخامت کافی، نرم بودن بندهای کوله پشتی و به کار رفتن فوم نرم در آن‌ها، برای راحتی و کاهش آسیب به عضلات و اعصاب شانه نیز اهمیت بسیاری دارند. بهتر است بندهای کوله پشتی از قسمت بالا به یکدیگر متصل باشند تا وزن کیف به صورت یکنواخت روی شانه و نه فقط کتف‌ها، پخش شود. همچنین داشتن بندینک‌های قابل تنظیم در انتهای بندهای کوله کمک می‌کند متناسب با قد دانش‌آموز یا وزن کیف طول بند را تنظیم کنید.

بند کمری کوله پشتی

اگر کوله پشتی دارای بند کمری و سینه‌ای باشد، وزن وارد شده به ستون فقرات متعادل‌تر است. این بندهای اضافی باید دارای پهنای مناسب، بندینک تنظیم طول، قفل راحت و بالشتک باشند.

پیشنهاد مطالعه:  هوش مالی در کودکان، دوست خیالی کودکان

تعداد جیب های کوله پشتی

داشتن جیب‌های متعدد و قرینه روی کوله پشتی به توزیع متعادل وزن روی اسکلت و ستون فقرات دانش‌آموزان کمک می‌کند. به این ترتیب می‌توانید به شیوه‌ای وسایل را داخل جیب‌ها بچینید که یک طرف کیف سنگین‌تر نباشد و بتوان هر وسیله را به سرعت پیدا کرد.

آثار منفی سنگینی کیف مدرسه برای دانش آموزان

آثار منفی سنگینی کیف مدرسه برای دانش آموزان

همانطور که تا حدودی در مقدمه این مطلب اشاره کردیم، کیف و کوله پشتی سنگین خصوصا اگر غیر استاندارد هم باشد، مشکلات متعددی برای ستون فقرات و سلامت فیزیکی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. وقتی کوله پشتی بیش از اندازه تحمل بدن سنگین باشد، دانش‌آموز برای افزایش تحمل خود ناخوداگاه بدن را به سمت جلو متمایل می‌کند، شانه‌ها را بالا می‌برد یا عضلات را سفت و منقبض می‌کند. تغییر وضعیت طبیعی ستون فقرات هنگام راه رفتن و بر اثر وزن سنگین کیف عوارض بلند مدت و کوتاه مدت فراوانی از جمله موارد زیر را به دنبال دارد:

  • احساس ضعف و خستگی شدید
  • درد، حس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در گردن، دست‌ها، کتف، ساق پا، کف پا، کمر و لگن
  • صافی کف پا
  • افتادگی یک یا هر دو شانه
  • ایجاد قوز
  • ایجاد قوس کمر بیش از اندازه نرمال
  • تشدید وضعیت پرانتزی یا ایکس در زانوها
  • درد در زانوها
  • ایجاد مشکل در حفظ تعادل
  • درد عضلانی و انقباض‌های عضلانی
  • انحراف ستون فقرات
  • تغییر در نحوه راه رفتن و قدم برداشتن
  • کاهی سرعت عمل و قدرت حرکت در هنگام خطر
  • آسیب به صفحات رشد، مفاصل و غضروف‌ها
حمل صحیح کیف مدرسه

استانداردهای حمل صحیح کیف مدرسه

در صورتی که استانداردهای مربوط به نوع کیف مدرسه، سایز و وزن آن را رعایت کرده باشید نصف مسیر را رفته‌اید. اما اگر تمام این موارد را رعایت کنید و حواستان به نحوه حمل و جابجایی کیف مدرسه نباشد، همچنان امکان آسیب فیزیکی وجود دارد. نکات زیر را برای حمل کوله پشتی در نظر داشته باشید:

  • همیشه هر دو بند کوله پشتی را روی شانه‌ها بیندازید.
  • بلندی بندهای شانه‌ای باید متقارن باشد.
  • تسمه‌های کوله پشتی را به اندازه‌ای تنظیم کنید که کیف روی کمر لق نزند یا زیاد کوتاه و سفت نباشد.
  • اگر کیف دارای بندهای کمری و سینه‌ای است ترجیحا آن را ببندید.
  • دانش‌آموزان هنگام پوشیدن یا پایین گذاشتن کوله پشتی بهتر است ابتدا آن را روی سطحی نزدیک به قد قرار دهند.
  • اگر مسیر دانش‌آموز طولانی و کیف حداکثر وزن را دارد، بهتر است در مسیر دقایقی بایستد، کوله پشتی را پایین بگذارد و چند ورزش کششی مناسب انجام دهد.

بهترین وضعیت حمل کوله پشتی، قرار دادن آن بر روی هر دو شانه است. ترجیحا از کوله‌پشتی های چرخ‌دار استفاده نکنید چون وزن بیشتری دارند و شرایط آب و هوایی همیشه برای حمل آن‌ها مناسب نیست. از طرفی گذاشتن این نوع کوله در سرویس مدرسه سخت است، برای حمل روی پله مناسب نیست و احتمال افتادن کودکان را نیز بیشتر می‌کند.

چیدمان کوله پشتی برای دانش آموزان

نکات مهم چیدمان کوله پشتی برای دانش آموزان

آخرین مسئله مهم برای پیشگیری از حمل کیف مدرسه، چیدمان وسایل در کوله پشتی است. برای یک چیدمان استاندارد باید ابعاد وسایل، وزن وسایل، میزان نیاز و دسترسی، احتمال آسیب دیدن وسایل و تقارن چیدمان را در نظر بگیرید. بنابراین به این چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • از تمام ظرفیت و جیب‌های کوله برای قرار دادن وسایل استفاده کنید.
  • وسایل داخل کیف را به صورت متقارن توزیع کنید.
  • وسایل را به ترتیب وزن درون کیف بچینید. وسایل سنگین در داخل (نزدیک به کمر)، وسایلی با وزن متوسط در وسط کیف و وسایل سبک‌تر را در جیب‌های خارجی قرار دهید.
  • وسایل باید طوری در کیف قرار بگیرند که موقع راه رفتن تکان نخورند و جابجا نشوند.

سخن پایانی

امروزه کیف مدرسه و کوله پشتی برای دانش آموزان در انواع طرح‌ها و اندازه‌ها تولید می‌شوند و این انتخاب را کمی مشکل می‌کند. گاهی والدین یا خود دانش‌آموز خصوصا کودکان، تمایل به خرید کیف‌هایی زیبایی دارند که به دلیل استاندارد نبودن باعث آسیب‌های کوتاه مدت و بلند مدت به ستون فقرات و سلامت جسمی آن‌ها می‌شود. بهترین نوع کیف برای دانش‌آموزان کوله پشتی‌های ارگونومیک هستند که بندهای پهن، بند شکمی، وزن پایین، جنس محکم، جیب‌ها مجزا داشته باشند. از طرفی باید طول و عرض کیف را متناسب با قد و اسکلت دانش‌اموز انتخاب کنید و تا جای ممکن فقط وسایل ضروری را درون کوله پشتی بگذارید. یک طرفه انداختن کوله پشتی حتی برای چند دقیقه در دراز مدت باعث انحراف ستون فقرات و افتادگی شانه‌ها می‌شود. بنابراین حمل صحیح کوله پشتی نیز از نکات تکمیلی رعایت استاندارهای کیف مدرسه است.

پیشنهاد مطالعه: برخورد درست والدین با فرزندان در سن بلوغ

سوالات متداول

  1. وزن کوله پشتی دانش آموزان چقدر باید باشد؟
    وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۰ الی ۲۰ درصد از وزن دانش‌آموز باشد.
  2. مهمترین ویژگی‌های کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان چیست؟
    کوله پشتی باید از نظر اندازه متناسب با بدن باشد به صورتیک ه عرض آن بیشتر از عرض بدن نباشد. طول کوله پشتی نباید آنقدر زیاد باشد که موقع راه رفتن تکان بخورد بلکه باید روی بدن کاملا فیکس شود. دسته‌های کوله پشتی نیز باید پهن باشند و در قسمت بالایی به یکدیگر متصل شده باشند.
  3. آیا کوله پشتی چرخ دار برای دانش آموزان مناسب است؟
    استفاده از این کوله پشتی برای دانش آموزان توصیه نمی‌شود چون حمل کردن آن چه روی زمین و چه در حالتی که روش شانه باشد آسان نیست. ممکن است مسیر عبور دانش‌آموز برای حمل روزانه چنین کوله‌های مناسب نباشد، از طرفی چرخ و میله وزن کیف را بیشتر می‌کنند. احتمال افتادن دانش‌آموز با چنین کیفی بیشتر می‌شود و میله و چرخ پشت کیف در حالتی که روی شانه باشد، می‌تواند باعث آسیب بیشتر به ستون فقرات شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط