چگونه روزهای پس از کنکور را به بهترین شکل بگذرانیم

روزهای پس از کنکور

حتما شما هم بارها به روزهای پس از کنکور فکر کرده‌اید، به اینکه آیا نتیجه دلخواه خود را گرفته‌ایم و خوشحال هستیم؟ یا اگر جزو این دسته نباشیم، باید روزهای پس از کنکور را چگونه بگذرانیم؟ در واقعیت بسیاری از داوطلبان دچار حسرت بعد از کنکور می‌شوند چون به نتیجه مطلوب خود نرسیده‌اند. در هر صورت هفته‌های بعد از کنکور تا دریافت نتایج بسیار پر استرس است. دائما با سوال اطرافیان و ابهام خود درباره نتیجه روبرو می‌شوید. گاهی نگران و مضطرب و گاهی برای ادامه راه بسیار مصمم هستید. خصوصا اگر مطمئن باشید که باید دوباره کنکور بدهید چگونه طی کردن تابستان بعد از کنکور اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حالا که این امتحان سخت را پست سر گذاشته‌اید، بهتر است کمی بیشتر درباره مدیریت افکار و برنامه‌ریزی در روزهای پس از کنکور تأمل کنید تا این دوره نیز به خوبی سپری شود.

بعد از کنکور چه کنیم؟

قبل از هرچیز باید بدانید وضعیت کنکور و درصدهای شما چگونه است چون برنامه‌ریزی برای بعد از کنکور به این بستگی دارد که جزو کدامیک از دسته‌های زیر باشید:

  • کنکور خود را خیلی خوب داده‌اید و از قبولی در رشته دلخواهتان اطمینان دارید.
  • درصدهای متوسطی کسب کرده‌اید اما در هر صورت یکی از رشته‌هایی که شانس قبولی دارید را انتخاب خواهید کرد.
  • در یکی از زیرگروه‌های شناور کنکور نیز شرکت کرده‌اید و رتبه خوبی کسب می‌کنید.
  • درصدهای شما متوسط یا ضعیف است اما یک رشته یا دانشگاه خاص را مد نظر دارید و به هیچ عنوان نمی‌خواهید وارد رشته/دانشگاه دیگری شوید. درباره تردید برای انتخاب رشته و دانشگاه مطلب رشته مهم است یا دانشگاه را توصیه می‌کنیم.
  • کنکور را خراب کرده‌اید و امکان قبولی ندارید.

تکلیف داوطلبانی که اطمینان دارند در رشته دلخواه خود قبول می‌شوند مشخص است. می‌توانند با فراغ بال بیشتری برای خوشی های بعد کنکور برنامه بچینند. در این مورد از نکات مهم مطلب برنامه ریزی روزانه هم می‌توانید استفاده کنید. اما گروهی که مطمئن است باید دوباره در کنکور شرکت کند، طبیعتا فرصت چندانی برای تفریحات بعد از کنکور ندارد و باید هرچه سریع‌تر وارد فضای مطالعه شود. در مطلب دیگری درست یا غلطی پشت کنکور ماندن را نیز بررسی کرده‌ایم.

روزهای پس از کنکور را چگونه بگذرانیم؟

در تابستان بعد از کنکور چه کنیم؟

بر اساس اینکه شرایط کنکور شما چگونه بوده و بر اساس نظرات و تجارب کنکوری‌ها، در این بخش توصیه‌های مختلفی ارائه داده‌ایم که باید متناسب با شرایط، آن‌ها را به کار بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر اعتراضی به نتیجه کنکور یا سوالات دارید، مقاله اعتراض به نتایج کنکور سراسری را مطالعه کنید.

استراحت بعد از کنکور

اگر مطمئنید نتیجه دلخواهتان را می‌گیرید، تابستان متعلق به شما است. طبیعتا می‌توانید از کل این فصل برای انجام تفریحات مورد علاقه خود استفاده کنید. مسافرت، ورزش، آموزش، اشتغال یا حتی خوابیدن می‌توانند گزینه‌های خوش‌گذرانی‌های بعد از کنکور باشند. کیفیت استراحت و تفریحاتی که انتخاب می‌کنید به اهداف و حس و حال شخصی شما بستگی دارد.

مطالعه برای انتخاب رشته

شاید بد نباشد بخشی دوران پس از کنکور را به مطالعه و تحقیق درباره رشته‌های مختلف، بازار کار و آینده شغلی آن‌ها بپردازید. خصوصا اگر حدس می‌زنید نتیجه کنکور شما در حد متوسط یا ضعیف خواهد بود اما قصد دارید حتما وارد دانشگاه شوید. درباره تمام گزینه‌هایی که دارید پرس و جو کنید تا مجبور به تحصیل و کار در رشته‌ای که دوست ندارید نشوید. سری هم به مطلب بازار کار بهترین رشته های زبان خارجی بزنید که در آن درباره آینده شغلی رشته شناور زبان‌های خارجی توضیحات مفصلی داده‌ایم.

شروع مطالعه برای کنکور مجدد

استراحت کردن بعد از یک استرس به بزرگی کنکور حق طبیعی شما است. اما تصور نکنید که مدت طولانی استراحت به شما کمک می‌کند با انرژی بالاتر درس بخوانید. مدت زمان طولانی برای مطالعه مجدد تنها وقت شما را تلف می‌کند، استرس را در زمان آغاز دوباره بیشتر می‌کند و فاصله ذهنی شما با درس را بالا می‌برد. اما نکته این است که با توجه به وضعیت درسی، رتبه قبلی، رشته و رتبه مورد نظر، میزان مطالعه سال قبل و انرژی که در سال گذشته صرف کردید، زمان یک تا دو هفته‌ای را برای استراحت و تمدد اعصاب در نظر بگیرید. بعد از آن هرچه سریع‌تر برای برنامه‌ریزی جدید، رفع اشکالات سال قبل و کارهایی مانند ترمیم معدل برای کنکور اقدام کنید. مطمئن باشید یک استراحت کوتاه اما با کیفیت و شروع سریع، در طولانی‌مدت تاثیر بیشتری در بهبود حال روحی و افزایش اعتماد، امید و انگیزه شما دارد.

حس و حال بعد از کنکور

فعالیت بدنی

ورزش یکی از کارهای مفید و در عین حال تفریحی برای سلامتی تمام داوطلبانی است که یک سال تمام کمترین فعالیت جسمی را داشته‌اند. علاوه بر این‌ها، ورزش به افزایش سروتونین در بدن، کاهش استرس و رهایی از فشار روانی نیز کمک فراوانی می‌کند و تاثیری مانند یک مسکن قوی اما بدون ضرر دارد. تابستان بعد از کنکور فرصت مناسبی است تا زمانی هرچند کوتاه را از ورزش‌های مفید و ساده گرفته تا ورزش حرفه‌ای اختصاص دهید. پیاده‌روی یا انجام تمرینات یوگا از مفیدترین، ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ورزش‌هایی هستند که می‌توانید در این مدت انجام دهید.

شروع دوباره فعالیت های مورد علاقه

اغلب داوطلبانی که در کنکور به نتیجه خوب می‌رسند، یک یا چند سال قبل از کنکور از تمام فعالیت‌های جانبی خود دست کشیده‌اند. تابستان پس از کنکور بهترین زمان برای از سر گیری دوباره فعالیت‌ها فوق برنامه و غیر درسی مانند نقاشی و عکاسی است. به این ترتیب هم از اوقات باقی مانده تا اعلام نتایج لذت می‌برید و هم کار مفیدی انجام داده‌اید.

یادگیری مهارت های کاری

می‌توانید دورا پس از کنکور را صرف یادگیری مهارت‌های کاری مورد علاقه یا مرتبط با رشته تحصیلی کنید که قصد ادامه آن را دارید. همچنین می‌توانید در حوزه شغلی که برای خود متصور می‌شوید نیز مهارت‌آموزی کنید. آموزش‌های آنلاین و رایگان فراوانی در فضای اینترنت وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مهارت‌های مختلف را بیاموزید. با این کار حتی شاید بتوانید در دوره دانشجویی هم درآمد داشته باشید.

خوشحالی بعد کنکور

یادگیری زبان خارجی

یادگیری زبان دوم یا سوم یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های دنیای تحصیلی و شغلی محسوب می‌شود. تابستان بعد از کنکور و فراغت موقت از تحصیل، بهترین زمان برای یادگیری زبان است. در این دوره فرصت کافی برای کلاس زبان رفتن یا مطالعه خودآموز زبان را دارید.

خودشناسی

طی کردن پله‌های موفقیت، داشتن آرامش، حفظ انگیزه و امید در طول مسیر تحصیل و شغل نیازمند خودشناسی است. شاید در سال‌های قبل از کنکور فرصت یا انرژی کافی برای این موضوع را نداشته‌اید. اما پس از اعلام نتایج شما رهسپار دنیای جدیدی خواهید شد، ممکن است از خانواده دور شوید و دانشجوی شهر دیگری باشید. بنابراین هرچه شناخت بیشتری نسبت به خودتان داشته باشید نه تنها در دوره دانشجویی، بلکه برای انتخاب رشته و شغل هم عملکرد بهترین خواهید داشت. خودشناسی تنها با مطالعه کتاب اتفاق نمی‌افتد و بهتر است از یک درمانگر متبحر در این راه کمک بگیرید. جلسات رواندرمانی به کنترل تنش‌ها و استرس‌های دوران پس از کنکور نیز کمک بزرگی می‌کند.

کتابخوانی

مطالعه کتاب‌های مختلف از روانشناسی تا داستان و رمان، به حفظ تمرکز، حفظ ارتباط با دنیای کتاب، تداوم فعالیت ذهنی و افزون بر این‌ها به رها شدن از شر افکار مزاحم و وسواس فکری درباره نتیجه کنکور یا حسرت بعد از کنکور کمک می‌کند. اگر پشت کنکوری نیستید و وقت کافی دارید، بخشی از زمان خود را صرف مطالعه کتاب‌های غیر درسی کنید که برایتان لذت‌بخش و مفرح باشند.

خوشی های بعد کنکور

سخن پایانی

همه داوطلبان بلافاصله بعد از کنکور با نظرات، سوالات و ابهام‌های ذهنی خود و دیگران درباره اینکه کنکور را چه کرده‌اند مواجه می‌شوند. این سوالات و مدت زمان انتظار تا اعلام نتایج اولیه و نهایی، پراسترس‌ترین دوران برای دانش‌آموزان کنکوری است. تصمیم گرفتن درباره اینکه در تابستان بعد از کنکور باید چه کرد کاملا به وضعیت درصدهای داوطلبان بستگی دارد. اگر اطمینان دارید در رشته دلخواه خود قبول می‌شوید می‌توانید برای هر آنچه که دوست دارید برنامه‌ریزی کنید. اما اگر به هر دلیل سال بعد باید پشت کنکور بمانید نباید وقت را تلف کنید و هرچه سریع‌تر مطالعه مجدد را با یک برنامه‌ریزی صحیح آغاز کنید. برای شرکت دوباره در کنکور مطالعه دو مطلب محرومیت از شرکت در کنکور و شرکت همزمان در دو کنکور به شما کمک خواهد کرد.

سوالات متداول

  1. بعد از چند روز استراحت در روزهای پس از کنکور، برای کنکور مجدد مطالعه کنیم؟
    پاسخ به این سوال بستگی به شرایط روحی و جسمی، وضعیت مطالعاتی سال قبل، رتبه و رشته مورد نظر شما دارد. اما به طور کلی بازه زمانی یک تا دو هفته برای استراحت پشت کنکوری‌ها کافی به نظر می‌رسد. بیشتر از این مدت زمان، باعث دور شدن از فضای درس، عقب ماندن از رقبا و رخوت و بی‌انگیزگی می‌شود.
  2. مفیدترین فعالیت در دوران پس از کنکور چیست؟
    در فاصله بین کنکور تا اعلام نتایج اولیه، می‌توانید درباره رشته‌های مختلف و آینده شغلی آن‌ها تحقیق کنید. بسیار مهم است که فقط برای قبولی و خلاص شدن از کنکور رشته‌ای را بدون شناخت و علاقه انتخاب رشته انجام ندهید. بنابراین جستجو و تحقیق درباره آینده شغلی رشته‌ها را به فرصت کوتاهی که برای انتخاب رشته دارید موکول نکنید.
  3. برای رفع استرس و اضطراب پس از کنکور چه کنیم؟
    رفتن به طبیعت، ورزش‌های هوازی سبک مانند پیاده‌روی و یوگا، دوچرخه‌سواری و شنا، مطالعه کتاب و مراجعه به روانشناس برای شناخت ریشه استرس‌ها و یادگیری تکنیک‌های رهایی از استرس کمک شایانی به بهبود وضعیت روحی پس از کنکور خواهند کرد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط