نحوه برخورد صحیح با کودک درونگرا

خصوصیات و علل درونگرایی کودکان

 تعریف ساده و کوتاه تیپ شخصیتی کودکانِ درونگرا این است: «در مکان‌های شلوغ احساس خستگی و عذاب می‌کنند، عاشق تنهایی و خلوت هستند و تنها برای نیازهای ضروری به تعاملات اجتماعی می‌پردازند.» اما مثل هر ویژگی انسانی دیگر، درونگرایی هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. تربیت کودک درونگرا به شناخت دقیق علل و علائم درونگرایی مانند کم حرفی کودکان وابسته است. بررسی این موضوعات برای یادگیری بهترین رفتار با کودک درونگرا کاملا ضروری و حیاتی است.

ویژگی های کودکان درونگرا

به دلیل گسترش تعاملات اجتماعی و گره خوردن زندگی انسان‌ها به یکدیگر، کودکان درونگرا بیشتر در معرض توجه هستند. والدین معمولا از گوشه ­نشینی آن‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و به دنبال راهی برای بهبود شرایط هستند. شناخت ویژگی‌های این کودکان باعث تعامل بهتر با آن‌ها خواهد شد:

قدرت تخیل زیاد

اکثر افراد تصور می‌کنند که درونگرایی یک خطر بزرگ برای کودکان و بزرگ‌سالان است. اما:

  • کودکان درونگرا دنیای درونی بزرگ‌تری از دیگران دارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند که وقت خود را در تنهایی سپری کنند.
  • آن‌ها به دور از هیاهوی دنیای بیرون، به درک افکار و احساسات خودشان مشغولند.
  • پشت درهای بسته می‌نشینند و ساعت‌های زیادی را به کتاب‌خوانی، نقاشی یا بازی‌های ویدئویی می‌پردازند.

هرچند که نباید تنهایی و خلوت را از این کودکان گرفت، اما غرق شدن در تخیلات باعث لطمه به زندگی جمعی و گروهی می‌شود. رابطه کودک با دنیای واقعی به‌هیچ‌وجه نباید قطع شود، زیرا در بلندمدت منجر به مشکلاتی مانند افسردگی کودک می‌شود.

افت عملکرد هنگام کار در مکان‌های شلوغ

بیان علمی‌اش این است؛ سطح تحریک مغزی این کودکان در مکان‌های شلوغ بیش از حد افزایش پیدا می‌کند و آزارشان می‌دهد. متأسفانه یا خوشبختانه! توانایی کارِ گروهی و برخورداری از ویژگی‌های برونگرایی تبدیل به امتیاز ویژه‌ای در مدارس و محیط‌های کاری شده است. البته احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری در کودکان برونگرا بیشتر است، زیرا در توجه و تمرکز ضعف دارند.

تعاملات اجتماعی عمیق

  • روابط عمیق و محدود، ارزش بسیار زیادی برای­شان دارد و معمولا فقط یکی دو دوست خیلی صمیمی دارند.
  • انرژی کمی برای تعاملات اجتماعی دارند و اگر زمان زیادی در مکان‌های شلوغ و بی‌معنا گیر بیفتند، کج خلق می‌شوند.
  • در خانه پرانرژی‌تر و پرحرف‌تر از بیرون هستند، زیرا احساس راحتی بیشتری دارند.
ویژگی های کودک درونگرا را بشناسید

خجالتی بودن

  • بعضی‌ها درونگرایی و خجالتی بودن را یکی می‌دانند، اما این‌طور نیست. البته که درون‌گراها خجالتی‌تر از برون‌گراها هستند، اما لزوما همه آن‌ها این ویژگی را ندارند.
  • حساسیت نسبت به احساسات و هیجانات اطرافیان باعث می‌شود که در تعامل با دیگران محتاطانه رفتار کنند.

تفاوت درونگرایی با خجالتی بودن در این است که: درونگراها نسبت به دیگران خودآگاهی بیشتری دارند و به همین دلیل افرادی توودار هستند؛ اما کودکان خجالتی، هم خودآگاهی زیادی دارند و هم از خودارزیابی منفی و فقدان مهارت­های اجتماعی رنج می‌‌برند.

مشکل در بیان احساسات و هیجانات

  • اگرچه افکار و احساسات خودشان و دیگران را به‌خوبی درک می‌کنند، اما در بیان عواطف به‌صورت کلامی مشکل دارند؛ یعنی علاقه‌ای به ابراز کلامی هیجاناتشان ندارند.
  • معمولا وارد گفت‌وگو با دیگران نمی‌شوند، مگر اینکه ضرورت خاصی وجود داشته باشد.
  • نویسندگان بسیار خوبی هستند، اما گویندگان خوبی نیستند.

بیان احساسات و هیجانات به کاهش استرس کمک می‌کند و احساس سبک‌بالی به فرد می­بخشد. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که یکی از روش­های درمانی روان­کاوان، تخلیه هیجانی است. آموزش احساسات به کودکانِ درونگرا اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است در سنین بالاتر به مشکلاتی مانند گوشه گیری نوجوانان منجر شود.

یادگیری از طریق مشاهده

یادگیری مشاهده‌ای به تأمل و صرف زمان نیاز دارد. این کودکان:

  • قبل از انجام عمل باید از طریق مشاهده رفتار دیگران و بررسی محیط، مراحل انجام رفتار را در ذهن بازسازی کنند.
  • عموما قبل از اینکه مشغول فعالیت یا بازی شوند، نقش تماشاگر را بازی می­کنند.
  • ابتدا باید محیط را کامل وارسی کنند و سپس به فعالیت بپردازند.

توجه به جنبه‌های عمیق‌تر زندگی

  • یکی دیگر از ویژگی‌های کودکان درونگرا کنجکاوی است. البته کنجکاوی در همه انسان­ها کم­وبیش وجود دارد، اما در آن‌ها بیشتر است.
  • همیشه به یادگیری چیزهای جدید و جالب علاقه دارند؛ البته که اولویت با کشف دنیای درونی است.
  • استعداد آن‌ها در درک دنیای خود و دیگری شگفت­آور است و از همان سنین کودکی، به دنبال فهم بیشتر و بیشتر در مورد جهان و موجودات هستند.
  • اطلاعات را به‌صورت عمیق و آهسته پردازش می­کنند، اما شبیه کودکان دیرآموز نیستند.
علت درونگرایی در کودکان چیست؟

علت درونگرایی

علل درونگرایی به‌صورت کلی به دو دسته تقسیم می­شود:

  • علل روان­شناختی: تجربیات و تعاملات کودک با دیگران و جهان خارج را بررسی می­کنند.
  • علل ژنتیکی و عصب شناختی: به مبنای زیستی رفتار توجه دارند.

برای فهم دقیق علل درونگرایی نیاز است که هر دوی آن‌ها بررسی شود.

علل درونگرایی از دید روان­شناختی

تجارب ناگوار دوران کودکی بر درونگرایی کودکان تأثیرگذار است و با افزایش شدت تجارب، درونگرایی نیز افزایش پیدا می­کند. این موضوع به‌قدری تأثیرگذار است که فردی برونگرا را به فردی درونگرا تبدیل می­کند. به همین دلیل است که بارها و بارها تأکید شده که دوران کودکی تأثیر زیادی در شخصیت بزرگ‌سالی دارد. فرآیند تأثیر تجربیات دوران کودکی بر درونگرایی در کودکان این‌گونه است:

  1. تجربه کودک آزاری جسمی و جنسی، سهل‌انگاری و رفتار پرخاشگرانه والدین باعث کاهش عزت نفس کودکان می‌شود.
  2. عزت‌نفس پایین کودک با افزایش خودآگاهی و خودارزیابی منفی همراه است.
  3. افزایش خودآگاهی و خودارزیابی منفی منجر به کاهش تعاملات اجتماعی می‌شود.
  4. کاهش تعاملات اجتماعی بر کاهش مهارت­ های اجتماعی تأثیر می‌گذارد.
  5. کودکان در نهایت هم علاقه و هم مهارت در تعاملات اجتماعی را از دست می‌دهند و درون­گرایی روز به روز افزایش پیدا می‌کند!

علل درونگرایی از دید علوم اعصاب

مهم‌ترین علت عصب شناختی را آیزنک مطرح کرد. او به‌ بررسی علمی تفاوت­های کودک برون ­گرا با کودک درون گرا پرداخت. دستگاه شبکه­ای یکی از قسمت­های مغز است که مسئول بیدار و سرحال نگه داشتن ماست. آیزنک نشان داد که دستگاه شبکه‌ای درونگراها از برونگراها فعال‌تر است. بله درست خواندید، فعال‌تر است! خب یعنی چه؟ یعنی اینکه دستگاه شبکه‌ای آن‌ها با کمترین تحریک محیطی به سطح بهینه عملکرد می‌رسد، اما برونگراها به تحریک بیشتری نیاز دارند تا دستگاه شبکه‌ای مغزشان به قولی کوک شود.

علل زیستی و محیطی درونگرایی را بررسی کردیم، اما موضوع اصلی یعنی نحوه رفتار والدین و جامعه با این کودکان بی‌جواب مانده است.

چگونه با کودک درونگرا رفتار کنیم؟

نحوه تعامل با کودکان درونگرا

به دلیل الگوهای رفتاری این کودکان، نحوه تعامل با آن‌ها کمی سخت است. نحوه رفتار والدین در عین جلوگیری از رفتارهای ناسالم، باید حاکی از احترام و محبت باشد. از اصول زیر در برخورد با این کودکان استفاده کنید:

درک و همدلی

مهم‌ترین موضوع در مورد برخورد درست با کودکان برونگرا و درونگرا، درک و همدلی با آن‌هاست. همدلی یعنی: «توانایی و درک دنیای درونی کودک که از طریق توجه و احترام به احساسات و هیجانات کودک در مورد موضوعات مختلف به وجود می‌آید». اگر توصیه‌ای به آن‌ها دارید اول از همه چیز سعی کنید خودتان را ‌جای آن‌ها بگذارید. وقتی به دیگران نشان دهیم که حال آن‌ها را متوجهیم، بهتر به ما گوش می‌کنند.

آشنایی گام به گام کودک با افراد و موقعیت­ های جدید

آن‌ها از بودن در مکان­های شلوغ و موقعیت های جدید کلافه و مضطرب می‌شوند. در موقعیت های جدید، انتظار رفتار گرم و صمیمانه از کودک نداشته باشید، بلکه:

  • سعی کنید زودتر از دیگران در مکان مهمانی حاضر شوید تا کودک به وارسی محیط بپردازد و نسبت به محیط احساس تعلق خاطر پیدا کند.
  • قبل از انجام هر اقدامی به همراه کودک در گوشه‌ای بنشینید و اجازه دهید کودک همه چیز را در ذهنش پردازش کند.
  • قبل از مهمانی با کودک در مورد آن صحبت کنید و احساسات او را بشنوید. در مورد موقعیت، افراد حاضر، احساس کودک و روش­های برقراری ارتباط با او صحبت کنید.
  • این قاعده را در مورد هر موقعیت جدیدی به خاطر بسپارید: «به دلمشغولی‌ها و محدودیت­هایش احترام بگذارید، اما نگذارید از موقعیت­های اجتماعی فرار کند بلکه آهسته و پیوسته او را با موقعیت رو به رو کنید».

تقویت تعاملات اجتماعی

رفتارهای اجتماعی کودک را تشویق کنید. برای تقویت رفتار از روش­های مختلف استفاده کنید، اما بهترین روش تحسین کلامی رفتارهای فرزندتان است، مانند: «دیروز دیدم که با پسر همسایه چقدر خوب صحبت کردی. حتما برات سخت بوده ولی من خیلی بهت افتخار می­کنم».

پیشنهاد مطالعه: آموزش مهارت های زندگی به کودک

درمان درونگرایی کودکان

پرورش علایق و استعدادهای کودک

علایق و استعدادهای کودک را شناسایی و در پرورش آن‌ها به او کمک کنید. فعالیت حرفه­ای و مداوم، علاوه بر ایجاد احساس نشاط و شادابی، فرصت آشنایی و تعامل با کودکانی که علایق مشابهی دارند را برای­شان فراهم می­کند.

پیشنهاد مطالعه: استعدادیابی کودکان و نوجوانان

آموزش بیان کلامی احساسات و تمایلات

کودکان درونگرا در بیان کلامی احساسات ضعف دارند. برای کمک به آن‌ها از چند روش استفاده کنید:

  1. گوش سپردن به حرف­های کودک: اول از همه چیز به او نشان دهید که صحبت­هایش را می­شنوید و در حد امکان اجرا می­کنید. آن‌ها معمولا خواسته­های­شان را بیان نمی­کنند، در این مواقع، شما پیش­قدم شوید و سوال بپرسید.
  2. آگاهی از مشکلات فرزند: یکی از نقطه ضعف‌های کودک درونگرا، درونی­سازی مشکلات است، یعنی در مورد مشکلاتش با دیگران صحبت نمی­کند. در مورد شرایط مدرسه، خانه و موقعیت­های دیگر از او سوال و با صبر و حوصله به حرف­هایش گوش کنید.
  3. آموزش جرات آموزی: توانایی «نه گفتن» و بیان احساسات را به کودک آموزش دهید. از او بخواهید که خواسته‌هایش را با صدای بلند و رسا بیان کند، مثلا، اجازه ندهد که اسباب‌بازی‌هایش را از او بگیرند.

صحبت با معلمان و مسئولان مدرسه

در مورد خلق و خوی فرزندتان با معلمش صحبت کنید تا در جریان باشد. به دلیل ضعف در تعاملات اجتماعی، بیان مشکلات و سوال پرسیدن از معلمان و دیگر همسالان برای­شان سخت است. به‌صورت مرتب با مسئولان مدرسه در مورد شرایط کودک صحبت کنید و اگر مشکل درسی وجود دارد، به درمان اختلالات یادگیری بپردازید.

احترام به روابط محدود کودک

آن‌ها علاقه‌ای به افزایش تعداد و دامنه دوستی­ها و روابط سطحی ندارند. هیچ ایرادی ندارد که فرزندتان تنها یکی دو دوست خیلی صمیمی داشته باشد.

برچسب نزدن به کودک

هرگز کودک را با الفاظی مانند خجالتی، دانشمند و گوشه‌گیر خطاب نکنید. آن‌ها برچسب­ها را شبیه صفات شخصیتی ثابت و غیرقابل تغییر برداشت می­کنند. همچنین این کلمات بار معنایی منفی دارند و روی اعتماد به نفس کودک تأثیر می‌گذارند. در عوض، به کودک کمک کنید که علت درونگرایی و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و مدیریت کند.

نحوه برخورد صحیح با کودکان درونگرا

سخن پایانی        

در مورد ویژگی‌ها، دلایل و روش‌های مناسب رفتار با کودکان درونگرا صحبت کردیم. نظریات روان شناختی و عصب شناختی را بررسی کردیم و گفتیم که این صفت تا حدودی ناشی از ساختار عصبی مغز است، پس قابل تغییر نیست. کودکان درونگرا علایق متفاوتی از ما دارند که نباید نادیده گرفته شوند. درک و همدلی بهترین درمان دردهای روان شناختی انسان‌هاست، زیرا از احساس تنهایی، مهم‌ترین آفت روح و روان، جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول

  1. روش درمان کودک درونگرا چیست؟

این موضوع یک ویژگی شخصیتی است و مشکل محسوب نمی‌شود که نیاز به درمان داشته باشد. در طول متن در مورد نحوه برخورد درست با این کودکان توضیحات لازم داده شده است.

  1. آیا درونگرایی قابل تغییر است؟

بله، تا حدودی می‌توان این ویژگی را با استفاده از روش‌هایی مثل تقویت رفتارهای مثبت اصلاح کرد. روش برخورد صحیح با کودک درونگرا در متن مقاله به‌صورت کامل بررسی شده است.

  1. آیا درونگرایی پاسخی به حوادث آسیب‌زای دوران کودکی یا بزرگ‌سالی است؟

این گفته تا حدودی درست است، زیرا احتمال درونگرایی در افرادی که آسیب‌های هیجانی دیده‌اند بیشتر است. برای توضیحات دقیق­تر به متن مقاله (قسمت علل درونگرایی) مراجعه کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط