تکنیک زمان های نقصانی | درکنکور وقت کم نیاورید

تکنیک زمان های نقصانی

«همه سوالات را بلد بودم اما وقت کم آوردم…»، این یکی از رایج‌ترین جملاتی است که بعد از هر آزمون و کنکوری، با حسرت از داوطلبان بسیاری می‌شنویم. طبیعتا حس بدی دارد که با اطلاعات سر جلسه بروید، سوالات از جلوی چشمتان رد شوند اما به جواب دادن نرسید. بعضی از دانش‌آموزان هم بی‌دقتی بالایی دارند و زمانی برای مرور سوالات باقی نمی‌ماند. بنابراین نمی‌توانند اشتباهاتی مثل جابجا زدن سوالات در پاسخنامه را رفع کنند. اما چرا با وجود مطالعه زیاد یا تسلط به مباحث، نمی‌توانید در زمان مقرر به همه سوالات پاسخ دهید؟

‌معمولا مشکل اصلی دانش‌آموزان این است که ایده‌ای برای استفاده بهینه از زمان ندارند. اما تکنیک‌های مختلفی برای مدیریت زمان در کنکور وجود دارند که تمرین و تکرار مداوم آن‌ها، می‌تواند مشکل‌گشای داوطلبان باشد. یکی از معرفوترین روش‌های مدیریت زمان در جلسه کنکور به نام تکنیک زمان های نقصانی را در این مقاله توضیح داده‌ایم. این روش کمک می‌کند علاوه بر کنترل زمان، استرس کمتر و در نتیجه تمرکز بیشتری را تجربه کنید.

تکنیک زمان های نقصانی چیست

نحوه استفاده از تکنیک اعداد نقصانی

در برنامه ریزی برای کنکور باید حواستان به تکنیک‌ها و روش‌های مختلف مانند تکنیک تست زدن، مدریت زمان، کنترل استرس و افزایش تمرکز باشد. در روش زمان های نقصانی زمان پاسخ دادن به سوالات هر سوال را کمتر از زمان تعیین شده در نظر می‌گیریم. مقدار زمانی که کم می‌کنید، به تسلط و توانای شما ربط دارد. اما با این روش در پایان پاسخ به هر درس، زمان محدودی را اضافه می‌آوریم.

در این زمان می‌توانید برگردید و سوالات مشکل‌تر را حل کرده یا پاسخ‌ها را دوباره مرور کنید. همچنین می‌شود این کار را بعد از پایان حل همه دروس انجام داد.

در این تکنیک از سوالت چالشی و سوالاتی که بلد نیستید، رد می‌شوید و از هر درس چند دقیقه‌ای را برای پایان کار جمع می‌کنید. انتخاب اینکه از زمان اضافه در پایان هر درس استفاده کنید یا در پایان تمام دروس، به خودتان بستگی دارد.

بعضی از دانش‌آموزان وقتی به دروس آخر دفترچه می‌رسند، بسیار خسته و کم انرژی می‌شوند. یا استرس و نگرانی سوالات باقی مانده تمرکزشان را از بین می‌برد. اگر جزو این دسته هستید، بهتر است زمان نقصانی را در پایان دفترچه استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برنامه ریزی کنکوری برای رتبه برتر چه اصولی دارد؟، همه چیز درمورد زمان شروع مطالعه برای کنکور و بهترین روش های خلاصه برداری برای کنکور

بهترین زمان برای استفاده از تکنیک زمان نقصانی

برای تسلط بیشتر روی تکنیک اعداد زمان های نقصانی بهتر است در حل تست‌های زمان‌دار این کار را انجام بدهید. بهترین زمان برای تسلط روی این تکنیک، مواقع انجام آزمون آزمایشی جامع است. بعد اقدام به تحلیل آزمون‌های آزمایشی می‌کنید تا همه ایراداتتان را برطرف کنید.

بهتر است که ساعت پایان حل تست‌های هر درس، متناسب با زمان در نظر گرفته در تکنیک زمان های نقصانی باشد تا زمان‌ها را گم نکنید، زیرا کم نیاوردن زمان مسئله بسیار مهمی برای موفقیت در آزمون سراسری است.

نحوه استفاده از تکنیک اعداد نقصانی

مزایای تکنیک زمان نقصانی

این روش صرفا برای مدیریت زمان است و:

  • کمک می‌کند وقت زیادی را روی سوالات سخت نگذارید.
  • حداقل مزیت این روش این است که وقت کم نمی‌آورید. هرچند اگر آن را درست اجرا کنید و به دروس مسلط باشید، قطعا وقت اضافی برای مرور یا حل چند تست دشوار خواهید داشت.
  • از طرفی با تکرار و تمرین زیاد، سرعت عکس‌العمل، تحلیل و پاسخ دادن شما بیشتر می‌شود.
  • تمام زمان‌های مرده که دچار پرش فکر، وسواس درست و غلط بودن جواب  هستید، برای پایان کار ذخیره می‌شود.
  • شانس بیشتری دارید که به تمام سوالات آسان و سوالاتی که روی مطلب مسلط هستید، پاسخ دهید.
  • با استفاده از این روش، تمرکز حواس شما در زمان پاسخ به سوالات آسان و متوسط بیشتر است. چون می‌دانید که قرار است به سوالات سخت برگردید یا سوالات شک‌دار را دوباره مرور کنید.

در مقاله افزایش تمرکز در تست زدن درباره این موضوع مهم توضیح بیشتری داده‌ایم.

  • حتی یک سوال در کنکور اهمیت بالایی دارد و می‌تواند رتبه شما را مقدار زیادی جابجا کند. بنابراین فکرش را بکنید عدد یک سوال را در پاسخنامه اشتباه بزنید، تا انتها تمام گزینه‌ها جابجا می‌شوند. اما علاوه بر چک کردن در زمان پاسخ، با استفاده از زمان اضافه می‌توانید این مورد را هم مجددا چک کنید.
  • یکی از مشکلات رایج داوطلبان هم وقت کم آوردن برای دروس آخر دفترچه است. وقتی تکنیک زمان های نقصانی را اجرا می‌کنید، می‌دانید که در آخر وقت کافی برای پاسخ به سوالات مشکل دروس ابتدایی دفترچه دارید.

از این روش می‌توان در ترکیب با روش ضربدر منها استفاده کرد که آن را قبلا در مطلب تکنیک تست زنی برای موفقیت در کنکور، همراه با روش‌های دیگر، آموزش داده‌ایم.

تکنیک زمان های نقصانی کنکور تجربی

جدول زمان های نقصانی تجربی

تکنیک زمان های نقصانی کنکور ریاضی

جدول زمان های نقصانی ریاضی

تکنیک زمان های نقصانی کنکور انسانی

جدول زمان های نقصانی انسانی

تکنیک زمان های نقصانی کنکور هنر

جدول زمان های نقصانی هنر

نکات مهم تکنیک زمان های نقصانی

  • اعداد زمان های نقصانی یعنی ساعت آغاز و پایان دروس را، سرراست انتخاب کنید تا به خاطر سپردن و اجرای آن راحت باشد.
  • زمان شروع و پایان هر درس را بالای آن بنویسید.
  • حتما زمان آزمون از یک ساعت مچی با صفحه واضح و ترجیحا دارای ثانیه شمار، استفاده کنید.
  • در تمام آزمون‌های آزمایشی و تست زدن در خانه این روش را تمرین کنید.
  • استفاده از تکنیک زمان های نقصانی ارتباط زیادی با توانایی تست‌زنی و تسلط بر سوالات دارد.
  • برای خرج کردن زمان نقصانی هم از مدیریت زمان غافل نشوید.
  • در صورت امکان بهتر است این تکنیک را در ترکیب با روش بازگشتی و روش ضربدر و منها انجام دهید.
  • برای اجرای این روش باید بتوانید با یک مرور سریع، سوالات سخت و آسان را از هم تفکیک کنید.
  • روش‌های صحیح تست‌زنی را با مدریت زمان ترکیب کنید تا بتوانید زمان اضافه بخرید.

درباره برنامه‌ریزی دانش‌آموزان ریاضی و تجربی هم در مطالب موفقیت در کنکور ریاضی و چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم؟ نکات مهمی گفته‌ایم.

تکنیک زمان های نقصانی

سخن پایانی

چرا برای تمام نشدن زمان، دچار وسواس فکری و استرس مضاعف می‌شوید؟ یا چرا برخی از آن طرف بام می‌افتند و برای سریع جلو رفتن، دچار بی‌دقتی در پیدا کردن جواب می‌شوند یا در پاسخنامه جابجا علامت می‌زنند؟ موفقیت در کنکور مانند بسیاری از چیزهای دیگر، فقط به میزان مطالعه و سطح علمی داوطلبان ربطی ندارد. برخی از دانش‌آموزان با توجه به ساعت مطالعه، پشتکار یا هوش خود تصور می‌کنند حتما نتیجه خوبی می‌گیرند.

اما بعد از آزمون‌های آزمایشی به رتبه مطلوب نمی‌رسند. درباره این موضوع در مطلب چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ هم مفصل توضیح داده‌ایم. در واقع سهمی از موفقیت در چنین آزمون‌هایی، به داشتن مهارت تست زدن، اطلاع از تکنیک‌های خلاصه‌نویسی و تکنیک‌های جلسه کنکور مانند زمان‌بندی مناسب بستگی دارد. در این مقاله روش زمان های نقصانی را توضیح دادیم که محبوبیت زیادی بین کنکوری‌های موفق داشته و جواب خود را پس داده است.

اگر می‌خواهید بدانید فوت و فن‌های کسب رتبه برتر در هر رشته چیست سری به مطالب چطور برنامه جمع بندی کنکور هنر بنویسیم؟ و چگونه رتبه برتر کنکور انسانی شویم؟ بزنید.

سوالات متداول

  1. چکار کنیم تا در کنکور وقت کم نیاوریم؟
    باید از تکنیک‌های مدیریت زمان مانند روش بازگشتی، روش ضربدر و منفی یا روش زمان های نقصانی استفاده کنید که در این مطلب توضیح داده‌ایم.
  2. تکنیک زمان های نقصانی چیست؟
    در این تکنیک با رد شدن از سوالاتی که زمان‌إر هستند یا پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید، مدت زمانی از هر درس را ذخیره می‌کنید. در پایان می‌توانید برگردید و این سوالات را دوباره بخوانید یا جواب‌های خود را مرور کنید.
  3. نحوه استفاده از تکنیک اعداد نقصانی چگونه است؟
    این تکنیک را می‌توانید در ترکیب با روش‌های ضربدر و منفی یا استراتژی بازگشت به کار ببرید. ابتدا با یک مرور سریع روی سوالات، آن‌ها را به سوالات آسان، متوسط، سخت و سوالاتی که بلد نیستید، تقسیم کنید. از سوالات سخت و چالشی رد شوید و آن‌ها را برای زمان اضافه بگذارید. می‌توانید در پایان هر درس برگردید و از زمان اضافه آن استفاده کنید یا ابتدا همه دروس را پاسخ دهید و زمان نقصانی را برای پایان کار بگذارید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط