برای قبولی در رشته پزشکی چند ساعت درس بخوانیم؟

قبولی در رشته پزشکی

خیلی از دانش‌آموزان حتی از سال دهم به دنبال این هستند که برای پزشکی روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ ما آدم‌ها عدد و رقم را بهتر از هرچیزی درک می‌کنیم و وقتی پای داده و درصد وسط باشد، تکلیفمان مشخص‌تر است. غافل از اینکه شاید عدد و رقم‌هایی مثل ساعت درس خواندن، در کسب نتیجه پر اهمیت هستند، اما تنها فاکتور مهم نیستند. اینکه برای قبولی پزشکی چند ساعت درس بخوانیم اولا تنها یک معیار از ده‌ها معیار مهم است. ثانیا به خیلی از فاکتورها بستگی دارد. یادتان باشد که همه سوالات یک جواب ساده و سر راست ندارند. بنابراین ما می‌خواهیم به جای تکیه بر تعداد ساعتی خاص و دادن ماهی به شما، ماهیگیری را یادتان بدهیم. در این مطلب تمام نکات مهم در برنامه‌ریزی و تعیین ساعت مطالعه برای قبولی در رشته پزشکی را بررسی می‌کنیم.

فاکتورهای مهم برای قبولی در پزشکی

فرض کنیم همه تحقیقات خود درباره آینده شغلی رشته علوم تجربی را درست انجام داده‌اید. خودتان را هم خوب می‌شناسید و در نهایت رشته پزشکی اولین و آخرین انتخاب شما است. حالا می‌رسیم به اینکه چطور برای کسب رتبه لازم برای پزشکی برنامه‌ریزی کنم؟ چند ساعت در روز درس بخوانم؟ از سال چندم مطالعه برای قبولی در پزشکی را آغاز کنم؟ یا شاید فراتر از این‌ها، می‌پرسید چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم؟

در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم یک کاغذ و قلم بردارید، به سوالات زیر پاسخ بدهید:

  • آیا هدفتان شهر و دانشگاه خاصی است؟
  • سال چندم متوسطه هستید؟
  • چند سال پشت کنکور بوده‌اید و هر سال چه رتبه‌ای داشتید؟
  • پیش از این چقدر کنکوری درس خوانده‌اید؟
  • تا به حال چقدر تست‌زنی داشته‌اید؟
  • پایه دروس تخصصی شما چگونه است؟
  • معدلتان چقدر است؟
  • در کدام دروس تخصصی قوی هستید؟
  • در کدام دروس تخصصی ضعف شدید یا پایه ضعیف دارید؟
  • خواندن کدام دروس تخصصی برایتان مشکل‌تر است؟
  • چقدر تا کنکور زمان باقی مانده است؟
  • میزان سرعت مطالعه شما در هر درس چه وضعیتی دارد؟
  • چه مقدار تمرکز دارید؟
  • با چند ساعت خواب شبانه روز در طی روز تمرکز و انرژی کافی دارید؟
  • با چند ساعت درس خواندن در روز احساس خستگی و کاهش تمرکز می‌کنید؟

حتما با خواندن سوالات هم متوجه شده‌اید، که جواب دادن به این پرسش‌ها، تا چه حد گره‌های ذهنی‌تان را باز می‌کند. پاسخ درست به این سوالات و تحلیل جواب‌ها، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در برنامه‌ریزی ساعت مطالعه برای کسب رتبه قبولی پزشکی دارد. از آنجایی که اراده نقس مهمی در موفقیت دارد، تکنیک‌های مطلب تقویت اراده برای درس خواندن هم کمک‌کننده است.

ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی

تعیین ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی

همانطور که تا اینجا گفتیم، موضوع تعیین ساعت مطالعه برای قبولی در رشته پزشکی باید برای هر داوطلب با توجه به مجموع شرایط شخصی، محیطی و زمانی او، شخصی‌سازی شود. در این بخش می‌خواهیم همه این موراد را بررسی کنیم تا در نهایت خودتان بتوانید به یک ساعت مطالعه دقیق در برسید. شاید برایتان جالب باشد درباره رشته پزشکی تعهدی نیز بخوانید.

همچنین امکان ورود به این رشته پرطرفدار را از طریق آزمون لیسانس به پزشکی بررسی کنید.

هدف از قبولی در رشته پزشکی چیست

آیا قصد دارید که در رشته یا شهر خاصی پزشکی بخوانید؟ برخی از دانش‌آموزان جزییات اهداف خود مثل تحصیل در یک دانشگاه خاص را هم مشخص می‌کنند. ممکن است یک داوطلب بخواهد حتما پزشکی را در دانشگاه تهران درس بخواند، فارغ از اینکه ساکن تهران است یا خیر. اما برای داوطلب دیگری اولویت در محل سکونت خودش باشد. بنابراین طبیعتا بسته به دانشگاه و شهری که قصد تحصیل دارید، محدوده رتبه برای قبولی پزشکی هم متفاوت است. اگر برای یک سال مطالعه مجدد و قبولی در پزشکی تردید دارید، در مطلب پشت کنکور ماندن، مزایا و معایب این تصمیم را بررسی کرده‌ایم.

چقدر تا کنکور فرصت دارم

ساعت مطالعه روزانه برای قبولی در رشته پزشکی تا حد زیادی وابسته به مدت زمان باقی‌مانده برای داوطلبان است. دانش‌اموزی سال یازدهم، دانش‌آموز دوازدهمی، یا دانش‌آموزی که از تابستان مطالعه خود را شروع کرده شرایط یکسانی ندارند. از طرفی برخی از دانش‌آموزان پشت کنکوری یا حتی فارغ‌التحصیل رشته‌های دیگر هستند و دوباره در کنکور شرکت می‌کنند. بنابراین مدت زمان باقی تا کنکور هم یکی از فاکتورهای تعیین کننده میزان مطالعه است. اگر نمی‌دانید از چه زمانی برای کنکور درس بخوانید، سری به مطلب زمان شروع مطالعه برای کنکور بزنید.

تعیین ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی

چه دروسی را دوست ندارم

باید بدانید چه دروسی را دوس ندارید تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری روی ساعت مطالعه روزانه برای قبولی در رشته پزشکی داشته باشید. در واقع یکی از نکته‌های برنامه‌ریزی روزانه این است که دروسی که به آن‌ها علاقه ندارید را در زمانی که انرژی بیشتری دارید، مطالعه کنید. از طرفی احتمالا خواندن چنین درس‌هایی انرژی بیشتری از شما می‌گیرد. بنابراین بهتر است دو درس یا مبحثی که به آن علاقه ندارید را پشت سر هم نخوانید. ساعت مطالعه چنین دروسی را به بخش‌های کوچک‌تر طی روز تقسیم کنید. این فقط یکی از روش‌های مفید برای مطالعه درسی که دوست ندارید است.

در چه دروسی ضعیف هستم

وقتی دانش‌آموز در یک یا چند درس تخصصی ضعیف باشد، توزیع زمان مطالعه بین این دروس با دروس قوی باید متفاوت تعیین شود. البته این فقط یکی از فاکتورهای تعیین ساعت مطالعه است. به سراغ ریشه‌یابی علل ضعف خود بروید. آیا پایه ضعیفی داشته‌اید؟ آیا این درس را دوست ندارید؟ روش مطالعه نادرستی دارید؟ آیا به اندازه کافی تمرین کرده‌اید؟ در کنار پیدا کردن پاسخ این سوالات و بهبود چنین مشکلاتی، باید زمان مطالعه این دروس و ساعت مطالعه آن‌ها را کمی بیشتر از دروس خوبتان در نظر بگیرید. بهتر است مطالعه دروس ضعیف را هم به ساعات پر انرژی روز منتقل کنید.

اگر نمرات امتحانات نهایی شما در برخی دروس پایین بوده، حتما  شرایط ترمیم معدل برای کنکور را بررسی کنید.

چقدر تست زنی بلد هستم

تا به حال چقدر تست زدید؟ بخشی از ساعت مطالعه برای قبولی در رشته پزشکی مربوط به خواندن و یادگیری مفهومی مطالب است. اما کنکور مثل امتحان و آزمون تشریحی نیست و تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد. باید با نحوه طراحی سوالات کنکوری، سوالات تکراری سال‌های قبل، دام‌های سوالات کنکوری، قوانین شک بین دو گزینه و مدیریت زمان درکنکور آشنا باشید. این‌ها فقط بخشی از مهارت‌هایی هستند که با تست زنی یاد می‌گیرید؛ هرچند این به حفظ کردن یک سری قوانین ختم نمی‌شوند. باید بارها و بارها تمرین کنید. اشتباهات تست زنی خود را بشناسید و اصلاح کنید. بنابراین ساعت مطالعه مباحث را جدا از ساعت تست زنی در نظر بگیرید. هرچقدر به کنکور نزدیک می‌شوید، ساعت تست‌زنی را بیشتر کنید.

ساعات مطالعه برای قبولی در پزشکی

سرعت مطالعه من چقدر است

دانش‌آموزان در سرعت مطالعه دروس با هم تفاوت دارند. اگر سرعت مطالعه را فاکتوری وابسته به مطالعه عمیق و مفهومی در نظر بگیریم، عامل مهمی در تعیین ساعت مطالعه است. هرچه مدت طولانی‌تری با یک مبحث سر و کله بزنید، خستگی و کاهش تمرکز سریع‌تر سراغتان می‌آید. تا جایی که این موضوع به برنامه‌ریزی بلند مدت شما آسیب نمی‌زند، مشکلی نیست. اما اگر سرعت مطالعه آنقدر کم باشد که باعث کاهش بهره‌وری شود باید به دنبال پیدا کردن علت باشید. از طرفی تکنیک‌های بسیار موثری برای افزایش سرعت مطالعه وجود دارند. این روش‌ها را یاد گرفته و تمرین کنید. به این ترتیب با بالا بردن بازدهی، به جای روزی ۱۲ ساعت مطالعه غیر مفید، برای استراحت و کارهای دیگر هم به حد کافی وقت بذارید.

اگر فکر می‌کنید سرعت مطالعه و یادگیری بالایی دارید بد نیست به شرکت همزمان در دو کنکور هم فکر کنید.

چقدر تمرکز دارم

آخرین فاکتور مهم در تنظیم ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی میزان تمرکز شما است. طبیعتا دانش‌آموزی که با مشکل تمرکز دست و پنجه نرم می‌کند، ناچارا ساعت بیشتری درس می‌خواند. گاهی این عدم تمرکز به دلیل مهیا نبودن شرایط محیطی یا مشکلات روحی ایجاد می‌شود. اما همیشه نمی‌توان همه مشکلات را صد در صد از سر راه برداشت. اگر به هر علتی تمرکز ندارید و نمی‌توانید عوامل این حواس‌پرتی در کنترلتان نیست، بهتر است ساعت مطالعه خود را بیشتر اما در بازه‌های کوتاه تنظیم کنید. سری هم به دو مطلب زیر بزنید:

برای قبولی در پزشکی چند ساعت مطالعه کنیم

جمع بندی

وقتی حرف از قبولی و پزشکی و پزشک شدن می‌رسد، اغلب داوطلبان از چقدر می‌پرسنند نه از چگونه. این مشکل اصلی بسیاری از عدم موفقیت‌ها است. تعیین ساعات مطالعه برای قبولی در پزشکی بدون در نظر گرفتن شرایط و کیفیت مطالعه، پیشینه داوطلب، بازدهی، رفع نقاط ضعف و بی‌توجهی به یادگیری تکنیک‌ها هیچ خروجی ندارد. به همین دلیل دانش‌آموزان زیادی حتی چندین سال پشت کنکوری هستند و ساعت مطالعه بالای ۸ ساعت در روز دارند اما به نتیجه نمی‌رسند. ساعت مطالعه برای قبولی در پزشکی باید کاملا شخصی‌سازی شود. ابتدا باید بدانید نیاز به چه رتبه‌ای دارید؟ آیا شهر و دانشگاه خاصی مدنظرتان است؟ وقتی هدف مشخص شد به سراغ تعیین سطح و بررسی پایه درسی‌تان بروید.

بعد باید تک تک مشکلاتی که باعث کاهش کیفیت مطالعه‌تان می‌شوند مانند عدم تمرکز، بی‌علاقگی به برخی دروس، مشکل در درک مفاهیم و اشتباهات روش مطالعه را شناسایی کرده و رفع کنید. از طرفی هر نتیجه‌ای نیاز به ابزارهای خاص خود دارد. ابزار کسب رتبه خوب برای پزشکی، آشنایی با روش‌های بهبود سرعت درس خواندن، مطالعه مفهومی، آشنایی با روش‌های صحیح خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری، تکنیک‌های حفظ کردن مطالب و در نهایت تکنیک‌های کنکوری مانند فنون تست‌زنی و شک بین دو گزینه است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین زمان برای درس خواندن چه ساعاتی از روز است؟

سوالات متداول

  1. برای قبولی در پزشکی چند ساعت مطالعه کنیم؟
    ساعت مطالعه شاید معیار دقیقی برای موفقیت در کنکور نباشد. لازم است در کنار ساعت مطالعه اطلاعاتی از سرعت مطالعه، تمرکز و کیفیت آن داشته باشیم تا متناسب با شرایط هر فرد ساعت مطالعه لازم برای کسب بهترین رتبه را تعیین کنیم.
  2. چگونه پزشکی قبول شویم؟
    فاکتورهای زیادی در کسب رتبه لازم برای پزشکی دخیل هستند. اما دو اصل مهم در قبولی رشته پزشکی حرف اول را می‌زنند؛ کمیت و کیفیت مطالعه. حفظ تعادل بین این دو هم کلید طلایی قبولی در پزشکی است.
  3. قبول شدن در پزشکی طی چند ماه ممکن است؟
    بوده‌اند دانش‌آموزانی که طی چند ماه مطالعه، تفاوت زیادی در رتبه خود ایجاد کرده‌اند. یا داوطلبانی که با چند ماه مطالعه پزشکی قبول شده‌اند. اما اغلب این دانش‌آموزان یکی از فاکتورهای مهم در قبولی پزشکی مثل پایه تحصیلی قوی، سرعت بالای مطالعه، تمرکز زیاد و کیفیت خوب را دارند. بنابراین پاسخ این سوال بستگی به پیشینه و توانایی هر دانش‌آموز دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط