روش مطالعه اقتصاد برای کنکور به سبک رتبه‌های برتر

تکنیک‌هایی ساده و کاربردی برای خواندن کنکوری اقتصاد

کتاب اقتصاد از سال 1401 تغییر کرده و همراه با خود، نحوه‌ی بودجه‌بندی و طراحی سوالات کنکوری را هم تغییر داده است. بنابراین حالا علاوه‌بر نکاتی که از پیش درباره‌ی روش مطالعه اقتصاد برای کنکور می‌دانستید، باید حواستان به این تغییرها و تاثیراتشان بر نحوه خواندن کنکوری درس اقتصاد هم باشد. ما در این مقاله قصد داریم باتوجه به این تغییرات، روش‌ها و راهکارهای صحیح مطالعه اقتصاد برای کنکور را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: روش مطالعه کنکور انسانی

روش خواندن کنکوری اقتصاد باتوجه به تغییرات جدید

کتاب جدید اقتصاد 4فصل و 12درس دارد و سوالات درس اقتصاد در کنکور تیر 1402 و اردیبهشت 1403 براساس این کتاب جدید طراحی شده‌اند. قبل از بررسی روش مطالعه درس اقتصاد برای کنکور بهتر است به تغییرات جدید سوالات این درس براساس 2نوبت گذشته نگاهی بیندازیم. هنگام بررسی این تغییرات، به 3نکته‌ی مهم بر می‌خوریم:

  1. بودجه‌بندی تعداد سوالات هر فصل
  2. افزایش سوالات تحلیلی و متن‌محور
  3. کاهش درجه‌ی سختی سوالات

پیشنهاد مطالعه: برنامه ریزی برای کنکور

بودجه‌بندی فصل‌های اقتصاد در کنکور

تعداد سوالات طرح‌شده از فصل‌های مختلف کتاب اقتصاد در 2نوبت گذشته‌ مطابق جدول زیر است:

مبحث/نوبتتیر 1402اردیبهشت 1403میانگین 2نوبت
اصول انتخاب در کسب‌وکار253/5
بازیگران اصلی در میدان اقتصاد433/5
اقتصاد رشد و پیشرفت745/5
اقتصاد در خانواده22
ترکیبی21 (از فصل 4)1/5

باتوجه به اینکه در کنکور تیر 1402 اولین‌باری بود که از کتاب جدید سوال طرح می‌شد، از فصل 4 (اقتصاد در خانواده) سوالی نیامد. اما در اردیبهشت 1403 از این فصل 3سوال طرح شد که یکی از آن‌ها ترکیبی بود. اگر به میانگین 2نوبت دقت کنید، تعداد سوالات فصل 3، نسبت به فصل‌های دیگر بیشتر است.

روش مطالعه درس اقتصاد باتوجه کتاب جدید

افزایش سوالات متن‌محور کنکوری در درس اقتصاد

در کنکور اردیبهشت 1403، تعداد سوال‌های محاسباتی (مسئله‌محور)، حفظی و تحلیلی به ترتیب 6، 5 و 4سوال بوده‌اند. البته که احتمالا سازمان سنجش کمی سهل‌گیرانه عمل کرده است، زیرا در نوبت‌‌های قبل، معمولا از قسمت‌های مسئله‌محور و متن محور به‌یک‌اندازه سوال طرح می‌شد. به‌هرحال، سوالات مسئله‌محور هنوز هم از اهمیت زیادی برخوردارند و نباید از آن‌ها غافل شد، اما ظاهرا تمایل سازمان سنجش و طراحان سوال به سوال‌های متن‌محور در حال افزایش است. 

درجه سختی سوالات درس اقتصاد در کنکور

مسئله‌ی مهم دیگری که تاثیر زیادی بر روش خواندن اقتصاد برای کنکور دارد، درجه‌ی سختی سوالات این درس است. چه از نگاه کارشناسان و چه از نظر داوطلبان، میزان سختی سوال‌ها در 2نوبت گذشته، متوسط و حتی متوسط روبه‌پایین درجه‌بندی شده است. این مسئله برای کسانی که به‌دنبال رسیدن به درصد بالا در درس اقتصاد هستند، مسئله‌ای امیدبخش است.

 روش مطالعه اقتصاد برای کنکور | تکنیک‌ها و راهکارها

اگرچه تقسیم‌بندی سوالات کنکوری درس اقتصاد به 3دسته‌ی تحلیلی (درک مطلب)، حفظی و مسئله‌محور کاملا هم معتبر نیست، اما برای پیشنهاد راهکار برای مطالعه‌ی این درس کارآمد است. به‌همین‌دلیل، ما روش‌های خواندن اقتصاد برای کنکور را براساس این 3دسته‌بندی ارائه می‌کنیم:

روش مطالعه سوالات حفظی درس اقتصاد در کنکور

هدف سوالات حفظی ارزیابی میزان تسلط شما بر محتوای کتاب درسی است. برای این قسمت از مباحث باید متن کتاب را بارها و بارها بخوانید. بهترین روش برای مطالعه این‌ قسمت از مباحث کتاب، استفاده از تکنیک‌های حفظ سریع درس است. این تکنیک‌ها در افزایش سرعت مطالعه برای کنکور به شما کمک می‌کنند که باتوجه به اهمیت مدیریت زمان مطالعه، مسئله‌ی بسیار مهمی به شمار می‌آید.

پیشنهاد مطالعه: روش‌های تندخوانی برای کنکور

روش خواندن کنکوری سوالات تحلیلی-مفهومی درس اقتصاد

از کنکور تیر 1402، تقریبا همه‌ی سوال‌ها رنگ‌وبوی مفهومی دارند. برای مطالعه‌ی سوال‌های تحلیلی درس اقتصاد باید به عمق مطلب بروید و با جزئی‌نگری، زیروبم هر مبحث را در بیاورید. تکنیک‌های زیر شما را کاملا درگیر بحث می‌کنند و در افزایش درک مطلب موثرند:

پیشنهاد مطالعه: چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

اقتصاد را چگونه کنکوری بخوانیم؟

یادداشت‌برداری

یادشت‌برداری یعنی نوشتن نکات کلیدی و برجسته‌ی هر درس به زبان خودتان. این روش برای جاافتادن مطالب درس اقتصاد در ذهن و درک بهتر آن‌ها روش مناسبی است. برای استفاده‌ی بهینه از این روش می‌توانید از اپلیکیشن‌های کنکوری برای یادداشت برداری کمک بگیرید.

خلاصه‌نویسی

روش درست خلاصه‌نویسی این است که محتوای خوانده‌شده را با عبارت‌هایی خلاصه و البته کوتاه و واضح برای خودتان بگویید و بنویسید. برای آگاهی از روش‌های صحیح خلاصه‌برداری کنکوری، حتما نگاهی به مقاله‌ی خلاصه برداری برای کنکور بیندازید.

حاشیه‌نویسی

حاشیه‌‌نویسی که به آن شرح‌نویسی هم گفته می‌شود، روش مناسبی برای برای درک و تحلیل قسمت‌های پیچیده‌ درس اقتصاد است. در این روش علاوه‌بر اینکه قسمت‌های مهم را در گوشه‌وکنار کتاب می‌نویسید، ارتباط بین مفاهیم و معانی مهم را هم به‌وسیله‌ی علامت‌هایی مانند فلش و دایره در می‌آورید.

استفاده از نقشه مفهومی

درس اقتصاد پر از تصویر و نمودار و جدول است. علاوه‌براین، مفاهیم هر درس با درس بعد و هر فصل با فصل رابطه‌ی تنگاتنگی دارد. نقشه‌ی مفهومی به شما کمک می‌کند تا روابط بین مفاهیم، نمودارها و جدول‌های درس اقتصاد را به‌صورت دیداری ترسیم کنید. خلاصه که استفاده از نقشه‌ی مفهومی برای تسلط کامل بر این درس بسیار کاربردی است، پس حتما از آن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: روش خواندن فلسفه برای کنکور به‌صورت مفهومی

منابع کمک‌آموزشی معتبر

منابع کمک‌آموزشی خوب را خوبان هر درس می‌نویسند. نویسندگان این منابع بر محتوای کتاب درسی اقتصاد تسلط کامل دارند و به‌همین‌دلیل، به‌خوبی مفاهیم درسی را به یکدیگر ربط می‌دهند و به خوانندگان منتقل می‌کنند. پس حتما از این منابع کمک‌آموزشی معتبر کناردستتان داشته‌ باشید و بادقت مطالعه‌شان کنید. سر خودتان را هم با تعداد زیادی از آن‌ها شلوغ نکنید؛ یکی یا دوتا منبع‌ کمک‌آموزشی خوب کافی‌ست.

این تکنیک‌ها برای خواندن کنکوری اقتصاد عالی‌اند...

روش خواندن قسمت‌های مسئله‌محور اقتصاد در کنکور

اکثر سوال‌های مسئله‌محور جنبه‌ی محاسباتی دارند. البته در برخی از آن‌ها جنبه‌ی درک مطلب برجسته‌تر است. بهترین روش برای تسلط بر این‌دسته از سوال‌های درس اقتصاد، استفاده از تکنیک‌های تست زنی برای کنکور است. شما برای حل این سوال‌ها باید از هر 2نوع تست زیر زیاد بزنید:

  • تست‌های آموزشی: تست‌هایی که با هدف یادگیری و جاافتادن مطلب در ذهن به کار می‌روند. درحین زدن تست‌های آموزشی تمرکزتان را بر روی یافتن نقطه‌ضعف‌هایتان و برطرف‌کردن آن‌ها بگذارید.
  • تست‌های مهارتی: هدف این تست‌ها تقویت مهارت‌هایی مانند افزایش تمرکز در تست زنی است. از تست‌های زمان‌دار هم زیاد بزنید تا سرعت تست‌زنی‌تان بیشتر شود.

فرمول‌های اقتصاد را چگونه برای کنکور حفظ کنیم؟

پیش‌نیاز حل مسائل اقتصاد به‌خاطرسپردن فرمول‌های این درس است. اکثر فرمول‌های اقتصاد مبنای منطقی دارند، پس بهتر است به‌جای حفظ آن‌ها سعی کنید منطقشان را یاد بگیرید. علاوه‌براین و برای تحکیم و ثبیت فرمول‌ها در حافظه‌ی بلندمدت، آن‌ها را روی فلش‌کارت بنویسید و هرازگاهی مرورشان کنید.

روش مطالعه اقتصاد رتبه‌‌های برتر کنکور

رتبه‌برترهای کنکور راز موفقیتشان در درس اقتصاد را این‌گونه بیان می‌کنند:

  • مطالعه‌ی دوباره‌ و چندباره‌ی متن کتاب
  • یافتن کوتاه‌ترین را‌ه برای حل مسئله‌‌های اقتصاد به‌کمک تست‌زنی
  • شناسایی نکات مهم درس اقتصاد و خلاصه‌برداری و حاشیه‌نویسی آن‌ها
  • استفاده از منابع‌ کمک‌آموزشی معتبر
  • مشاهده‌ی ویدیوهای کمک‌آموزشی
  • حل تست‌های زمان‌دار

اگر به برنامه‌ریزی کنکوری برای رتبه برتر فکر می‌کنید، حتما نگاهی هم به مقاله چگونه رتبه برتر کنکور انسانی شویم بیندازید.  

بهترین روش مطالعه درس اقتصاد برای کنکور

سخن پایانی

برای موفقیت در پاسخ‌گویی به سوالات کنکوری دروس رشته انسانی باید از تکنیک‌ها و راهکارهای مطالعاتی متنوعی استفاده کرد. درس اقتصاد هم از این قاعده مستثنی نیست. بخشی از سوال‌های این درس حفظی و متن‌محور، بخشی مفهومی و تحلیلی و بخشی هم مسئله‌محور و محاسباتی هستند. پس شما باید در کنار راهکارهای تقویت حافظه از روش‌های یادگیری فعالانه مانند یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی و نقشه‌ی مفهومی هم کمک بگیرید و زیاد تست حل کنید. تنها راه موفقیت در این درس به‌کارانداختن قوه‌ی تفکر انتقادی و استفاده از راهبردهای متنوع یادگیری است که در این مقاله تاحدودی درباره‌شان صحبت کردیم.

سوالات متداول

  1. چگونه درس اقتصاد را برای کنکور بخوانیم؟
    تکنیک‌های حفظ سریع درس برای سوال‌های حفظی، راهبردهای یادگیری شناختی مانند نقشه‌‌ی مفهومی برای قسمت‌های تحلیلی-مفهومی و زدن تست‌های آموزشی و مهارتی برای تسلط بر سوال‌های مسئله‌محور از بهترین روش‌های خواندن اقتصاد برای کنکور هستند.
  2. رتبه‌برترها چگونه درس اقتصاد را مطالعه می‌کنند؟
    خواندن چندین‌وچندباره‌ی متن کتاب، افزایش سرعت عمل خود در حل مسئله‌های اقتصاد، یادداشت‌برداری از نکات مهم درس، استفاده از منابع کمک‌آموزشی مناسب و مشاهده‌ی ویدیوهای کمک‌آموزشی از راهکارهای اصلی رتبه‌برترها برای مطالعه‌ی درس اقتصاد هستند.
  3. بهترین روش مطالعه درس اقتصاد برای کنکور چیست؟
    انعطاف‌پذیری در استفاده از راهبردهای متنوع یادگیری ازجمله تکنیک‌های حفظ سریع درس مانند یادیارها و راهکارهای یادگیری عمیق مانند یادداشت‌برداری و تست‌زدن مداوم، بهترین روش خواندن اقتصاد برای کنکور است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط