روش خواندن دروس انسانی برای کنکور به سبک رتبه‌های برتر

تنوع درس های رشته انسانی، مطالعه و برنامه ریزی کنکوری را برای داطلبان این گروه آزمایشی سخت‌ می‌کند. برخی از درس‌های این رشته محاسباتی‌اند، برخی مفهومی و برای خواندن بعضی‌دیگر، چاره‌ای جز استفاده‌ی موثر از تکنیک‌های حفظ سریع درس نیست. ما در این مقاله سعی می‌کنیم درس به درس پیش برویم و روش خواندن دروس انسانی برای کنکور را تاحدودی برایتان شرح دهیم. در پایان هم چندکلامی درباره‌ی روش‌ مطالعه درس‌های کنکور انسانی به‌شیوه‌ی رتبه‌برترها صحبت می‌کنیم.

بهترین روش درس‌ خواندن برای کنکور انسانی

همان‌طور که می‌دانید، از سال 1402 فقط از درس‌های اختصاصی رشته‌ی انسانی در کنکور سوال می‌آید. اما به‌رغم حذف درس‌های عمومی، هنوز هم شما برای موفقیت در کنکور انسانی باید بر درس‌های متنوع و زیادی مسلط شوید. هرکدام از این درس‌ها هم دنیای متفاوتی دارند و برای مطالعه‌شان باید روش منحصربه‌فردی برگزید. بنابراین یکی از نکات مهم در مشاوره کنکور انسانی، روش خواندن برای کنکور انسانی باتوجه به مضمون هر درس است. ما در ادامه بهترین راهکارهای مطالعه هرکدام از درس های انسانی برای کنکور را به شما معرفی می‌کنیم.

مطالعه بیشتر: رشته های بدون کنکور انسانی و چگونه درس بخوانیم

بهترین روش مطالعه زبان و ادبیات فارسی | تاثیرگذارترین درس کنکور انسانی

زبان‌وادبیات فارسی بیشترین ضریب و تعداد سوال را دارد. باتوجه به بودجه‌بندی این درس، سرفصل‌های مهم و پرسوال آن ازاین‌قرارند:

  • تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی
  • آرایه‌های ادبی
  • قرابت معنایی
  • عروض

برای مطالعه‌ی هرکدام از این بخش‌ها باید روش خاصی در پیش گرفت:

  • تاریخ ادبیات‌ و سبک‌شناسی پر از نام‌های سخت و فرّار است که بهترین چاره‌شان استفاده از تکنیک یادیارها و دیگر تکنیک‌های حفظ سریع درس است.
  • هر آرایه‌ به‌نوعی یک مفهوم و معنا را می‌رساند. برای تسلط بر آرایه‌های ادبی از تکنیک‌ها و راهکارهای درس خواندن مفهومی کمک بگیرید.
  • فهم وزن‌ هر شعر براساس قوانین عروض کمی زمان‌بر است. برای مدیریت زمان کنکور بهتر است تا می‌توانید شعر بخوانید و وزن‌های عروضی‌شان را در بیاورید. تمرین و تکرار، بهترین روش تسلط بر سوال‌های کنکوری عروض است.  
  • پیداکردن قرابت‌های معنایی بین اشعار به مهارت نیاز دارد. بهترین روش تقویت این مهارت هم زیاد تست‌زدن است.
بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی

مطالعه درس ریاضی به روش صحیح | بیشترین تاثیرگذاری بر نمره‌ی تراز

ریاضی دومین درس مهم کنکور انسانی است، زیرا به‌استثنای ادبیات، از دیگر درس‌ها ضریب بالاتری دارد. برخلاف اکثر درس‌های رشته‌ی انسانی که باید در خواندن‌شان کمی سرعتی عمل کرد، درس ریاضی به حوصله نیاز دارد. هیچ جدول و نمودار و شکلی نباید از زیر دست‌تان در برود. مهم‌تر از این و به‌گفته‌ی رتبه‌های برتر:

  • حتما باید به‌طور مرتب زمانی را به تست زنی اختصاص دهید تا به‌مرور تسلطتان بر مباحث مختلف زیاد شود و نحوه‌ی پاسخ‌گویی به سوالات این درس دستتان بیاید.

شیوه‌ی درست مطالعه درس زبان عربی | درس تلخ‌وشیرین کنکور انسانی

درس پر از نکته‌وقاعده‌ی عربی برای کسانی که به منظم‌خوانی علاقه دارند، از شیرین‌ترین درس‌هاست. به‌جز یادگیری معنای کلمات، این درس چیز خاصی برای حفظ‌کردن ندارد. برای مطالعه‌ی درست این درس:

  1. باید فصل‌به‌فصل پیش بروید، زیرا هر درس مقدمه‌ای‌ست برای درس بعد.
  2. از خلاصه‌برداری برای کنکور در نوشتن نکات و قواعد مهم هر درس کمک بگیرید.
  3. ابتدا فصل‌به‌فصل تست بزنید و بعد از مسلط‌شدن بر تست‌های هر فصل، تست‌های ترکیبی و سوالات کنکوری سال‌های قبل را جواب بدهید. 

آن‌قدر تست بزنید تا علاوه‌بر یادگیری عمیق هر مبحث، شیوه‌های مختلف طراحی سوال را هم یاد بگیرید و در پاسخ‌گویی به آن‌ها ماهر شوید.

روش خواندن درس جغرافیا برای جواب‌دهی حداکثری به سوال‌های کنکور

درس جغرافیا متن ساده و روانی دارد اما جزو درس‌های حجیم کنکور انسانی است. اگر برای این درس وقت بگذارید و به‌کمک تکنیک‌های افزایش سرعت مطالعه کنکور، چندباری آن را بخوانید، مطمئنا درصد بالایی از سوال‌هایش را جواب می‌دهید. برای بهبود کیفیت مطالعه‌تان در درس جغرافیا:

  • از تست‌زدن برای آگاهی از مباحثی که در آن‌ها ضعیف‌ترید، استفاده کنید.

سپس دوباره‌ودوباره برای خواندن فصل‌هایی که تسلط کمی بر آن‌ها دارید وقت بگذارید تا به‌مرور تمام نقطه‌‌ضعف‌هایتان را بپوشانید. به‌‌عنوان آخرین نکته:

  • نکات مهم هر صفحه را در حاشیه‌های آن صفحه بنویسید و در زمان جمع‌بندی کنکور، فقط همان حاشیه‌ها را بخوانيد.  
نکاتی مهم درباره‌ی روش خواندن برای کنکور انسانی

نحوه‌ی مطالعه‌ کنکوری درس تاریخ

درس تاریخ به‌لحاظ حجم مطالب از جغرافیا سنگین‌تر است و ازنظر تعدد اسامی و اتفاقات از تاریخ ادبیات پیشی می‌گیرد. اما این درس هم ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد که خواندنش را کمی از دیگر درس‌های کنکور انسانی متمایز می‌کند: مطالب درس تاریخ سیر خاصی دارند و یادگیری مفهومی آن‌ها به‌اندازه‌ی اسامی و تاریخ‌های حفظ‌کردنی‌‌شان بااهمیت است. بنابراین در خواندن کنکوری درس تاریخ:

  1. از تکنیک‌هایی مانند یادیارها برای حفظ سریع‌تر تاریخ‌ها، اسامی و دیگر موارد حفظ‌کردنی کمک بگیرید.
  2. با استفاده از روش‌های تندخوانی برای کنکور، سرعت مطالعه‌ی کنکوری‌تان را افزایش دهید.
  3. با حاشیه‌نویسی یا استفاده از اپلیکیشن‌های کنکوری برای یادداشت‌برداری، از مطالب مهم خلاصه بنویسید.
  4. مثل درس جغرافیا، با تست‌زنی نقطه‌ضعف‌هایتان را پیدا و برطرف کنید.

روش خواندن فلسفه برای کنکور

فلسفه درس غریب و آشنای کنکور انسانی است. عجیب‌وغریب است چون دربار‌ه‌ی مسائل ناملموس و انتزاعی صحبت می‌کند و آشناست چون همه‌ی ما گاهی درگیر پرسش‌های اساسی آن مانند چیستی مرگ‌وزندگی می‌شویم. به‌هرحال، فلسفه از آن درس‌هایی‌ست که باید دل‌به‌دلش داد تا درکش کرد. در مورد روش خواندن فلسفه برای کنکور هیچ توصیه‌ای بهتر از مفهومی‌خواندن وجود ندارد. برای خواندن مفهومی درس فلسفه:

  1. یک‌مرور یا پیش‌خوانی ابتدایی داشته باشید.
  2. مطالب را بادقت و جزئیات کامل بخوانید.
  3. نتیجه‌گیری کلی هر فصل را به‌صورت خلاصه بنویسید.
  4. با تست‌زدن سطح یادگیری‌تان را محک بزنید.
  5. دوباره مطالب را مرور کنید و نقطه‌ضعف‌هایتان را پوشش دهید.
روش خواندن دروس کنکور انسانی به‌شیوه رتبه‌برترها

خواندن درس منطق؛ از درس‌های سخت و پرچالش برای داوطلبان انسانی

متخصصان علوم انسانی با زبان منطق (اگر… آنگاه…) فکر می‌کنند، فرضیه می‌سازند و درنهایت، نظریه می‌پردازند. پس هنگام خواندن هرکدام از مسائل و قضایای منطق، فرض کنید با مسئله‌ای در دنیای واقعی روبه‌رو شده‌اید و قصد حلش را دارید. حتی‌ می‌توانید استدلال‌هایتان درباب مسائل مختلف را روی کاغذ بیاورید و مثلا استقرایی یا قیاسی‌بودنشان را مشخص کنید. برای درس منطق هم مثل درس ریاضی:

  • زیاد تست بزنید تا مسائل ذهنی و انتزاعی آن برایتان ملموس‌ و قابل‌هضم‌ شوند.

روش خواندن کنکوری درس جامعه‌شناسی

جامعه‌شناسی از درس‌های خوش‌خوان، نسبتا کم‌حجم و البته باضریب بالای کنکور انسانی است. این درس هم جزو درس‌های مفهومی است و باید به‌قدری بر مسائلش مسلط شوید که بتوانید رویدادهای اطرافتان را براساس آن تحلیل کنید. مثلا وقتی پای اخبار نشسته‌اید، بتوانید رویدادهای اجتماعی را براساس اطلاعات جامعه‌شناختی‌تان ارزیابی کنید. یک نکته‌ی بسیار مهم:

  • هرساله تعدادی از سوالات درس جامعه‌شناسی به‌صورت ترکیبی از مباحث و فصل‌های مهم مطرح می‌شوند؛ پس تاحدامكان هوس حفظ‌كردن به سرتان نزند. هرچه مفهومی‌تر بخوانید، سوالات را بهتر می‌فهمید و به‌احتمال بیشتری جواب درست می‌دهید.

روش خواندن اقتصاد برای کنکور

احتمالا با هربار خواندن کتاب اقتصاد چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد که در دور بعدی باعث افزایش کیفیت مطالعه شما می‌شود. اقتصاد از آن درس‌های کاملا مفهومی و ساختارمند علوم انسانی است که برای درست‌خواندنش باید بعد از مطالعه‌ی هر بخش، پیش خودتان شروع به تحلیل آن کنید و لبّ مطلب را بیرون بکشید. برای رسیدن به این هدف:

  1. پیش‌مطالعه داشته باشید تا در هر صفحه شوکه نشوید و تمرکزتان را از دست ندهید.
  2. براساس سرفصل‌های اساسی و اطلاعات حاصل از پیش‌مطالعه، سوال‌های اساسی متن را گوشه‌ای بنویسید.
  3. حالا دوباره و بادقت و تمرکز کامل فصل موردنظر را بخوانید.
  4. جواب سوال‌های از پیش‌نوشته‌شده را به‌ زبان خودتان اما با رویکردی علمی و دقیق بنویسید تا مطالب در ذهنتان جا بیفتد.
  5. از مرور مطالب برای تحکیم و تثبیت اطلاعات در حافظه‌ی بلندمدت استفاده کنید.   

پیشنهاد مطالعه: روش مطالعه اقتصاد برای کنکور

خواندن روانشناسی برای رسیدن به درصدهای بالا در کنکور انسانی

روان‌شناسی درس نکته‌سنج‌هاست! یعنی هرچه بهتر و بیشتر به نکته‌های ریز و حاشیه‌ای آن توجه کنید و چیزی را در متن کتاب از قلم نیندازید، شانس موفقیت و رسیدن به درصد بالاتر در این درس برایتان بیشتر است. پس برای خواندن درست‌وحسابی این درس:

  • از پیش‌خوانی و نکات کلی شروع کنید.
  • سپس بادقت و جزئیات کتاب را بخوانید و هرچیزی که به‌نظرتان نکته‌ی مهمی‌ست را بنویسید.
  • درادامه از تست‌زنی برای درگیرشدن بیشتر با مطالب مفهومی کمک بگیرید و همچنین نقطه‌ضعف‌هایتان را بیابید.
  • سپس دوباره مطالب را مرور کنید تا نکته‌های مهم و کلیدی‌شان در حافظه‌تان تثبیت شوند.
برای کنکور انسانی چگونه درس بخوانیم؟

روش درس خواندن رتبه‌های برتر کنکور انسانی

اما هیچ‌ روشی مطمئن‌تر و تضمین‌شده‌تر از روش روش خواندن کنکور انسانی به‌سبک رتبه‌های برتر نیست. پس اگر در ذهنتان به رتبه‌برترشدن در کنکور انسانی فکر می‌کنید، حتما نگاهی به مقاله‌ی «چگونه رتبه برتر کنکور انسانی شویم» بیندازید و باالهام از روش‌های رتبه‌برترها، شانستان را برای موفقیت در کنکور افزایش دهید. 

برای رسیدن به دیدی جامع‌تر از شیوه‌ی مطالعه‌ی کنکوری، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی هم به مقاله‌های برنامه ریزی کنکوری برای رتبه برتر و چگونه رتبه برتر کنکور شویم بیندازید.

سخن پایانی

روش‌های خواندن درس‌های کنکور انسانی به‌اندازه‌ی تعداد درس‌های این گروه آزمایشی متنوع‌اند. هر کدام از دروس رشته انسانی دنیای متفاوتی دارند و برای مطالعه‌ی دقیقشان باید روش متفاوتی در پیش گرفت. نکته‌ی مشابهی که در خواندن اکثر درس‌های کنکور انسانی به چشم می‌خورد، مفهومی‌خواندن آن‌هاست. این مسئله شاید در ابتدا به نظرتان بی‌معنا برسد چون معمولا انسانی را رشته‌ی حفظیات می‌دانند، اما رتبه‌برترهای این رشته در کنار برخورداری از حافظه‌ی قوی، قدرت تجزیه‌وتحلیل بالایی دارند. مسلما بدون یادگیری عمیق درس‌های انسانی، تجزیه‌وتحلیل سوالات کنکوری ناقص و قدرت حافظه بی‌فایده می‌ماند.

سوالات متداول

  1. درس‌های کنکور انسانی را چگونه مطالعه کنیم؟
    هرکدام از درس‌های رشته‌ی انسانی را باید به روش خاصی مطالعه کرد. ما در متن مقاله به‌صورت کامل روش مطالعه‌ی هرکدام از درس‌های کنکور انسانی را توضیح داده‌ایم.
  2. روش درس خواندن رتبه های برتر کنکور انسانی چگونه است؟
    آن‌ها در کنار استفاده از روش‌های حفظ سریع درس و تکنیک‌های تندخوانی، بر یادگیری عمیق مطالب تاکید دارند و به‌جای یادگیری منفعلانه‌، مطالب خوانده‌شده را به‌صورت فعالانه تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.
  3. بهترین روش مطالعه برای کنکور انسانی چیست؟
    اگرچه روش‌های خواندن درس‌های کنکور انسانی تاحدودی با یکدیگر متفاوت‌اند، اما یک وجه مشترک بسیار مهم به‌نام مفهومی‌خواندن دارند.  پس هنگام مطالعه‌ی درس‌های رشته‌ی انسانی، هدف اصلی‌تان را بر یادگیری عمیق مطالب بگذارید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط