تجدید شدن در امتحان و راه های جبران

تجدید شدن در امتحان

تجدید شدن در امتحانات آن هم با توجه به اثر تعیین‌کننده نمرات در انتخاب رشته و رتبه کنکور، می‌تواند کابوس هر دانش‌آموز و خانواده‌ای باشد! ترس از شکست در امتحان و مسئله تجدید شدن یکی از موضوعات اضطراب‌آور است. اما «هر دردی درمانی دارد»! تجدید شدن در امتحان و حتی مردود شدن هم راه حل خاص خودشان را دارند. اگر دچار این مشکل شده‌اید نگران نباشید و با توجه به قوانین و مراحلی که در این مطلب بیان کرده‌ایم، به دنبال جبران نمرات و کسب بالاترین نمره باشید.

پیشنهاد مطالعه: زمان و نحوه ثبت اعتراض به نمرات نهایی

تجدیدی در امتحانات

از آنجایی که سیستم نمره‌دهی در مقطع دبستان حذف شده است و ارزیابی دانش‌آموزان به صورت کیفی انجام می‌شود، اساس موضوع تجدید شدن در امتحانات برای مقطع دبستان موضوعیت ندارد. اما با توجه به ارزشیابی با نمره برای دانش‌آموزان سال هفتم به بعد، باید نهایت تلاش خود را نه تنها برای قبولی، که برای کسب نمرات بالا انجام دهید. چراکه نمرات متوسطه اول در راستای انتخاب رشته نهم و نمرات متوسطه دوم در رتبه کنکور و سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان نقش تعیین‌کننده دارند.

دانش‌آموزان می‌توانند برای جبران تجدیدی یا مردودی، در ۳ نوبت شهریور ماه، دی‌ماه و خرداد ماه اقدام به شرکت مجدد در امتحانات کنند. البته می‌توانید از شرایط تک ماده هم برای چند درس محدود استفاده کنید.

چه نمره ای تجدید است؟

در توضیح نمرات تجدیدی، به دو عنوان نمره سالیانه و نمره برگه می‌رسیمک نمره برگه همان نمره‌ای است که در هر امتحان کسب می‌کنید.

فرمول نمره سالانه

  • نمره سالانه متوسطه اول از فرمول زیر به دست می‌آید:

[(نمره مستمر نوبت اول + نمره پایانی نوبت اول)÷ ۲] + [(نمره مستمر نوبت دوم + نمره پایانی نوبت دوم)÷ ۲) × ۲)]

  • نمره سالانه متوسطه دوم نیز طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

[(نمره مستمر نوبت اول)+(نمره پایانی نوبت اول× ۲)] + [(نمره مستمر نوبت دوم)+(نمره پایانی نوبت دوم× ۴)] ÷ ۸

کارنامه تجدید شدن

کارنامه تجدیدی

برای نمراتی که تجدید باشند، هیچ کارنامه جداگانه‌ای صادر نمی‌شود. بلکه معمولا نمره تجدید یا مردود با هایلایت یا علامت قرمز مشخص می‌شود. همچنین معمولا یا در بخش توضیحات یا در قسمت مربوط به نتیجه نهایی عناوینی مثل ناتمام، نیاز به آموزش مجدد، عدم قبولی یا مردودی نوشته می‌شود.

تجدید شدن در امتحانات دی ماه

نمرات نوبت اول به تنهایی باعث تجدید شدن نمی‌شوند. بلکه میانگین این نمرات با نوبت دوم است که تجدید یا مردود شدن دانش‌آموزان را مشخص می‌کند. به طور مثال اگر دانش‌آموزی در امتحان نهایی حداقل نمره برگه را کسب نکند، اما میانگین نمرات سالانه او به حد نصاب رسیده باشد، می‌تواند از قانون تک ماده یا تبصره استفاده کرده و فارغ‌التحصیل شود. اما اگر نمره سالانه به حد نصاب نرسد، دانش‌آموز مردود است. بنابراین تجدید شدن در امتحانات نوبت اول در واقع به تنهایی معنایی ندارد.

تجدید شدن در امتحانات نوبت دوم

در نوبت دوم برخی از دروس پایه‌های دهم و یازدهم، تمام دروس پایه دوازدهم و پایه نهم نهایی هستند. پس اگر به هر دلیل در امتحان تجدید شدیم چه کنیم؟ دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در صورت تجدید شدن، می‌توانند تحت شرایط خاصی دوباره در امتحانات شهریور شرکت کنند. در برخی شرایط نیز می‌توان از قانون تبصره یا تک ماده استفاده کنند. قوانین و راهکارها با توجه به پایه تحصیلی، نوع امتحان (عادی یا نهایی) و حداقل نمره برای قبولی متفاوت است.

با توجه به اینکه برخی از پایه‌های متوسطه نقش تعیین کننده در رتبه کنکور سراسری یا انتخاب رشته دارند، پیشنهاد می‌کنیم حتما نسبت به جبران نمرات خودتان اقدام کنید و به دنبال کسب نمره بالا باشید.

حداقل نمره قبولی تجدیدی ها

حداقل نمره قبولی تجدیدی ها

دانش‌آموزان همه پایه‌های تحصیلی به جز دوازدهم، باید حداقل نمره سالانه ۱۰ را کسب کنند تا در آن درس قبول شوند. اما قبولی پایه دوازدهم که به صورت امتحان نهایی برگزار می‌شود، به این ترتیب است که باید حداقل نمره ۷ تا ۱۰ در برگه امتحان و میانگین نمره ۱۰ در نمره سالانه را کسب کنید. در غیر این صورت تجدید می‌شوید.

توجه داشته باشید به طور کلی نمرات تجدید و مردودی برای امتحانات نهایی متفاوت است. با توجه به تغییرات کنکور، پایه یازدهم  و دهم نیز برای کنکور سال ۱۴۰۳ نهایی برگزار می‌شود. اما هنوز حداقل نمرات برای قبولی پایه یازدهم اعلام نشده است و در صورت اعلام رسمی، در این مطلب اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما احتمال این وجود دارد که قوانین تجدید، مردود، تک ماده و تبصره برای امتحانات نهایی دهم و یازدهم نیز مشابه پایه دوازدهم باشد.

شرایط استفاده از تک ماده و تبصره

دانش‌آموزان همه پایه‌ها به جز دوازدهم، اگر نخواهند در امتحانات مجدد شرکت کنند، می‌توانند از قانون تک ماده و تبصره استفاده کنند که هرکدام شرایط خاص خود را برای مقاطع مختلف دارند.

شرایط استفاده از قانون تک ماده

  • فقط برای ۲ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی می‌توان از تک ماده استفاده کرد.
  • نمره سالانه درس باید بالاتر از ۳۰ باشد.
  • معدل دانش‌آموز باید بالای ۱۰ باشد.
  • نمرات برگه زیر ۱۰ را می‌توان با تک ماده گذراند.
  • قانون تک ماده فقط برای دروس نظری است. بنابراین برای دروس مهارتی یا کارورزی در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، نمی‌توان از این قانون استفاده کرد (حداقل نمره قبولی این دروس ۱۲ است).

شرایط استفاده از قانون تبصره

  • تبصره مختص دانش‌آموزان پایه دوازدهم است که نمی‌توانند از قانون تک ماده استفاده کنند.
  • با نمره برگه بین ۷ تا ۱۰ می‌توان برای تبصره اقدام کرد و فارغ‌التحصیل شد.
  • نمره سالانه درس باید حداقل ۱۰ باشد.
  • برای حداکثر ۲ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی می‌توان از تبصره استفاده کرد.
شرایط هدایت تحصیلی برای تجدید شده ها

شرایط هدایت تحصیلی برای تجدید شده ها

همانطور که می‌دانید انتخاب رشته نهم به دهم، بعد ازا علام نتایج امتحانات نهایی خردادماه انجام می‌شود. برای دانش‌آموزان تجدیدی نیز فرم هدایت تحصیلی همزمان با سایر دانش‌آموزان صادر خواهد شد و روی دروسی که تجدید شده باشند، هاشور می‌خورد. به این معنی که این دانش‌اموزان باید مجددا در امتحان دروس هاشورخورده شرکت کنند.

در واقع اگر دانش‌آموز دروس اصلی لازم برای انتخاب یک رشته، تجدید شده باشد، انتخاب آن رشته امکان‌پذیر نیست. بنابراین هدایت تحصیلی این دسته از دانش‌آموزان به تاخیر می‌افتد. باید در امتحانات مرداد یا شهریور ماه شرکت کنند. اگر این دانش‌آموزان به حد نصاب نمره برای رشته موردنظر برسند، مجددا فرم هدایت تحصیلی برای آن‌ها صادر شده و بر اساس نتیجه آن می‌تواند انتخاب رشته نهم را انجام دهند.

حداقل نمرات لازم برای انتخاب رشته

نکته مهم این است که فارغ از تجدید شدن که راجع به آن توضیح دادیم، دانش‌آموزان باید در دروس مرتبط با رشته انتخابی خود، حداقل نمراتی را کسب کنند. در غیر این صورت هرچند تجدید نیستند اما نمی‌توانن رشته مورد نظرشان را انتخاب کنند. شرایط و نمرات لازم را به تفکیک رشته در مطالب زیر توضیح داده‌ایم:

تجدید شدن در امتحان شهریور

در صورت تجدید شدن در امتحانات شهریور دهم و شهریور یازدهم، دانش‌آموزان باید در امتحانات دی ماه بزرگسالان شرکت کنند. اما برای پایه دوازدهم قوانین کمی فرق می‌کنند.

تجدید شدن در امتحانات شهریور دوازدهم

اگر دانش‌آموزی در امتحانات شهریور هم تجدید شود، باید در دی ماه مجددا در امتحانات شرکت کند. اما نکته مهم این است که چنین دانش‌آموزانی به دلیل عدم قبولی در یک یا چند درس، در واقع مدرک دیپلم ندارند که پیش‌شرط شرکت در کنکور سراسری است. پس اگر دانش‌آموزی در امتحانات شهریورماه سال دوازدهم نیز تجدید شود، کنکور دوره اول همان سال را از دست می‌دهد. اما در صورت قبولی در امتحانات مجدد دی ماه، می‌تواند در کنکور دور دوم شرکت کند.

مردود شدن در امتحان نهایی

مردود شدن در امتحان نهایی

نمره مردود شدن در امتحانات برای پایه‌های مختلف به شرح زیر است:

  • برای همه پایه‌های به جز دوازدهم، اگر نمره سالانه و نمره برگه زیر ۱۰ باشند دانش‌آموز مردود است.
  • برای پایه دوازدهم اگر نمره برگه کمتر از ۷ باشد دانش‌آموز مردود است.

دانش‌آموزی که مردود می‌شود نیز مانند تجدید شدن باید در امتحانات شهریور ماه شرکت کند. اما در صورت عدم قبولی در شهریور ماه، باید دروس مردودی را در مدرسه بزرگسالان بگذراند. ضمنا فراموش نکنید که فقط ۲ درس نهایی را می‌توان با استفاده از تک ماده یا تبصره گذراند.

سخن پایانی

تجدید یا مردود شدن هم برای دانش‌آموزان هم برای والدین و مدارس اتفاقای ناخوشایند است. اما آموزش و پرورش برای دانش‌آموزانی که به هر دلیل موفق به کسب نمرات قبولی نشده‌اند شرایط خاصی در نظر گرفته تا در فرصت مقتضی، نسبت به جبران اقدام کنند. نمرات متوسطه اول در انتخاب رشته و نمرات متوسطه دوم در ورود به دانشگاه نقش بسیار مهمی دارند بنابراین حتی اگر به هر علت، نتوانستید نمره قبولی به دست بیاورید با نهایت تلاش برای جبران نمرات در امتحانات شهریور یا دی‌ماه سال تحصیلی بعد اقدام کنید.

استفاده از تک ماده و تبصره برای تجدید شدن نیز به ترتیب برای جبران نمرات همه پایه‌ها به جز دوازدهم و پایه دوازدهم هستند. اما ثبت نمرات پایین در کارنامه، به هیچ عنوان به نفع دانش‌آموزان نیست و پیشنهاد می‌کنیم حداقل در امتحان ترمیم معدل شرکت کنید.

سوالات متداول

  1. اگر نوبت اول تجدید شویم چه میشود؟
    دانش‌آموزانی که در یک یا چند درس نوبت اول تجدید شوند، باید در آزمون ترمیم نمره شرکت کنند که معمولا در مرداد ماه برگزار می‌شود.
  2. آیا با داشتن تجدیدی می‌توان وارد دانشگاه پیام نور شد؟
    تجدید شدن در هر درس به معنای این است که نتوانستید آن را پاس کنید. از آن‌جایی که برای ورود به هر دانشگاه و رشته‌ای باید مدرک دیپلم داشته باشید، تجدیدی مانع از ثبت نام شما می‌شود. هرچند ممکن است برخی از دانشگاه‌ها مهلتی برای امتحان مجدد و قبولی داوطلب تعیین کنید. اما باز هم در نهایت شرط ثبت نام کسب نمره قبولی دره مه دروس است.
  3. اگر در امتحان نهایی خرداد قبول نشویم چه می‌شود؟
    بستگی به پایه تحصیلی و نمره دارد. اما به طور کلی می‌توان برای جبران نمرات تجدیدی در امتحانات شهریور یا دی‌ماه شرکت کرد. همچنین تحت شرایط خاصی می‌توانید از قانون تک‌ماده و تبصره استفاده کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط