سن ثبت نام کلاس اول ابتدایی | شرایط و قوانین

سن ثبت نام کلاس اول ابتدایی

در این مقاله به یکی از سوالات و ابهامات معمول والدین در خصوص سن ورود به دبستان و تصویب یا عدم تصویب قانون جدید ثبت نام کلاس اولی ها پاسخ داده‌ایم. ثبت نام مدارس ابتدایی در تابستان هر سال آغاز می‌شود و گاهی والدین در مورد اینکه فرزندشان باید وارد پیش‌دبستانی شود یا دبستان تردید می‌کنند. از طرفی برخی از قوانین ورود به دبستان بستگی به مناطق شهری نیز دارد. در چند سال گذشته مدارس ابتدایی به دو مقطع تقسیم شده‌اند که این موضوع نیز ابهامات جدیدی برای سن ثبت نام کلاس اول به وجود آورده است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا قوانین ورود به دبستان را بررسی کنیم.

می‌توانید اطلاعات بروز زمان ثبت نام مدارس را نیز از مطلب لینک شده، مشاهده کنید.

حداقل و حداکثر سن ثبت نام کلاس اول

آموزش و پرورش با توجه به شرایط و امکانات متفاوت نواحی روستایی و شهری، برای ثبت نام به کلاس اول دبستان تفاوت سنی بین این دو دسته قائل شده است. کودکان ۶ تا ۸ سال تمام می‌توانند برای ثبت نام کلاس اول دبستان اقدام کنند. در مناطق روستایی نیز کودکان تا ۱۰ سالگی، مجاز به ثبت نام در سال اول ابتدایی هستند. ثبت نام کودکان بالای ۸ سال در مناطق شهری، کبر سن گفته می‌شود و نیاز به رای کمیسیون خاص منطقه دارد.

گاهی کودکان در ورود به فضای بزرگ و پرجمعیت‌تر مدارس، دچار اضطراب و مقاومت می‌شوند. برای حل این مشکل توصیه میکنیم سری به مطلب ترس از مدرسه در کودکان بزنید. همچنین راهکارهای مطلب آماده کردن کودک برای کلاس اول را نیز به کار بگیرید.

قانون جدید ثبت نام کلاس اولی ها

جدول سنی ثبت نام کلاس اول ابتدایی سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲

در جدول زیر سال تولد کودکانی که می‌توانند برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در کلاس اول دبستان ثبت نام داشته باشند را به تفکیک مناطق شهری و روستایی، مشاهده می‌کنید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش کار گروهی در مدرسه

نوع  منطقهحداقل سال تولد مورد پذیرشحداکثر سال تولد مورد پذیرش
شهرینیمه اول سال ۱۳۹۶ (تا ۱ مهر)
نیمه دوم سال ۱۳۹۵
نیمه اول سال ۱۳۹۴
روستایی و عشایرنیمه اول سال ۱۳۹۶ (تا ۱ مهر)
نیمه دوم سال ۱۳۹۵
نیمه اول سال ۱۳۹۲

قبل از اقدام برای ثبت نام، مدارک ثبت نام کلاس اول ابتدایی را هم به دقت بررسی کنید.

قوانین سن ثبت نام کلاس اول برای نیمه دومی ها

همانطور که گفته شد، متولدین نیمه دوم سال ۱۳۹۵، برای سال تحصیلی جاری امکان ثبت نام دارند. در واقع اصل بر تمام شدن ۶ سالگی کودک است. اما اگر کودکی زیر حداقل سن مجاز، سنجش سلامت خود را به خوبی بگذراند و شرایط لازم را داشته باشد، والدین می‌توانند برای تشکیل کمیسیون ویژه در مدارس اقدام کنند. برای استفاده از این مسیر، اولا به دبستان و مدیر مدرسه مراجعه می‌کنند، تا اقدامات لازم جهت کمیسیون خاص را پیگیری کنند. در صورت تشخیص و رای مثبت این کمیسیون، ممکن است برخی از کودکان زیر ۶ سال و بالای ۸ سال بتوانند در کلاس اول ثبت نام کنند. اگر هنوز مدرسه خاصی را انتخاب نکرده‌اید یا دودل هستید، مطلب بهترین مدارس ابتدایی تهران می‌تواند به شما کمک کند.

نکته دیگر اینکه معمولا نوآموزان نیاز به وسایل اولیه‌ای دارند که درباره آن‌ها در مطلب وسایل روز اول پیش دبستانی و دبستان صحبت کرده‌ایم.

متولدین نیمه دوم ۹۵ چه سالی میرن کلاس اول

سخن پایانی

تصمیم‌گیری درباره سن ورود به کلاس اول دبستان بستگی زیادی به توانمندی‌های مختلف کودکان و سلامت ذهنی و جسمی آن‌ها دارد. این توانمندی‌ها اغلب طی یک سری تست و بررسی‌های تخصصی بررسی می‌شوند. در ایران کودکان باید برای ثبت نام در کلاس اول ابتدایی طرح سنجش سلامت را بگذارنند و نمره مطلوب را دریافت کرده باشند. اغلب کودکان در سن ۶ سالگی می‌توانند نمره لازم برای ورود به دبستان را کسب کنند. به این ترتیب حداقل سن ثبت نام کلاس اول ابتدایی ۶ سال تمام است. یعنی اگر کودکی در نیمه دوم سال (۱ مهر به بعد) متولد شده باشد، امکان ورود به دبستان برای او وجود ندارد. اما در مناطق روستایی و عشایری که امکانات آموزشی و گاهی توانایی مالی خانواده‌ها محدودیت بیشتری دارد، کودکان تا ۱۰ سال نیز می‌توانند برای ورود به دبستان اقدام کنند.

اگر فرزندتان آماده ورود به دبستان است در مطالب تغذیه دانش‌ آموزان ابتدایی و خوشنویسی کودکان ابتدایی درباره دو مسئله مهم در این دوره صحبت کرده‌ایم.

سوالات متداول

  1. حداقل و اکثر سن کلاس اول دبستان چقدر است؟
    کودکان با حداقل سن ۶ سال تمام و حداکثر سن ۸ سال تمام، می‌توانند برای کلاس اول دبستان در مناطق شهری ثبت نام کنند.
  2. حداکثر سن کلاس اول دبستان در مناطق روستایی و عشایر چند سال است؟
    با توجه به کمبود امکانات و شرایط خاص در مناطق روستایی و عشایر، حداکثر سن ثبت نام کلاس اول ۸ سال در نظر گرفته می‌شود.
  3. متولدین ۹۸ چه سالی به پیش دبستانی میروند؟
    متولدین سال ۱۳۹۸، در صور عدم تغییر قوانین کنونی، می‌توانند از سن ۶ سال تمام یعنی سال ۱۴۰۴ برای کلاس اول دبستان ثبت نام کنند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط