سایت همگام | راهنمای ورود به سامانه همگام و استفاده از خدمات آن

دانش‌آموزان برای اینکه روند تحصیلی راحت‌تر و مناسب‌تری داشته باشند، نیاز به ارتباط راحت و سریع با مسئولان مدرسه و معلم‌هایشان دارند. چند سال پیش سایت همگام به‌همین‌منظور طراحی شد. اما از امسال (1402-1403) و با راه‌اندازی سامانه یکپارچه خدمات الکترونیکی آموزش‌وپرورش‌، پیگیری و انجام مراحل انتخاب رشته نهم، شرکت در آزمون‌های آنلاین و دیگر امکانات سامانه همگام مدارس، به سایت مای‌‌مدیو منتقل شده است. ما در این مقاله ابتدا درباره‌ی سایت همگام و امکانات آن گفته‌ایم و سپس توضیحات لازم درباره‌ی سایت جایگزین آن را بیان کرده‌ایم. 

معرفی سایت همگام

سامانه‌‌ی همگام برای ایجاد یک ارتباط ساده، راحت و بدون دغدغه بین معلم‌ها، دانش‌آموزان و والدین راه‌اندازی شده بود. دانش‌آموزان می‌توانستند تمام اطلاعاتی که درمورد مدارس، اخبار و راهبردهای مختلف تحصیلی، برنامه‌های آموزشی، اخبار، المپیادهای دانش آموزی، جشنواره‌ها و دیگر امور تحصیلی نیاز داشتند را ازطریق سایت همگام به‌دست آورند.

علاوه‌بر‌این‌، دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های آنلاین، فعالیت‌های پژوهشی، ثبت‌نام اوقات‌فراغت و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر برای انتخاب رشته نهم باید ازطریق سایت همگام اقدام می‌کردند. دانش‌آموزان برای دسترسی به سامانه‌ی همگام باید ابتدا از مدیر مدرسه نام کاربری و رمز عبور دریافت می‌کردند، به نشانی اینترنتی hamgam.medu.ir می‌رفتند و وارد سایت می‌شدند.

سامانه همگام دانش‌آموزی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

بیاید به کارکردهای متنوع سامانه همگام نگاهی بیندازیم، چون حتما یک‌جایی کارتان گیر تک‌تک آن‌ها خواهد افتاد:

تکمیل فرم ها و دریافت برگه‌ هدایت تحصیلی

انتخاب رشته نهم شاید اولین تصمیم بزرگ و سرنوشت‌سازی باشد که دانش‌آموزان باید در زندگی‌شان بگیرند. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری باید همه‌ی جوانب، از جمله برگه هدایت تحصیلی و فرم های آن را کاملا ارزیابی کنند تا خدایی ناکرده به بیراهه نروند. به‌همین‌دلیل، وزارت آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مشاوران مدرسه را موظف به پرکردن فرم‌های خاصی کرده است که به آن‌ها فرم هدایت تحصیلی می‌گویند.

این فرم‌ها در این زمینه که چگونه رشته دبیرستان مورد علاقه خود را پیدا کنیم، به دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کنند. دانش‌آموزان برای اینکه به شناخت بهتری از خودشان می‌رسیدند و آموزش‌وپرورش هم اولویت‌هایشان را به‌درستی تعیین می‌کرد، موظف به پرکردن فرم‌های هدایت تحصیلی سایت همگام بودند؛ اما حالا برای پرکردن این فرم‌ها و دریافت برگه‌ی هدایت تحصیلی باید از طریق سایت مای‌مدیو اقدام کنید. در پایان فرآیند هدایت تحصیلی، چنین برگه‌ای را از سامانه دریافت می‌کنید و براساس آن، انتخاب‌ رشته‌ی دبیرستان خود را انجام می‌دهید:

آزمون‌های مشاوره‌ای رغبت و توانایی

آزمون‌های رغبت و توانایی از دیگر امکانات پرکاربرد سایت همگام برای دانش‌آموزان نهمی هستند. دانش‌آموزان در آزمون رغبت، میزان تمایلشان به موضوعات مختلف را مشخص می‌کنند و در آزمون توانایی، درباره‌ی استعدادشان در زمینه‌های مختلف می‌گویند. نتایج این آزمون‌ها بر نتایج هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تاثیر مستقیم می‌گذارند:

دیگر امکانات متنوع سامانه همگام

همان‌طور که گفتیم، سامانه همگام دارای خدمات زیادی بود که همه‌ی آن‌ها درحال‌حاضر به پنجره‌ی خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش (سایت مای‌مدیو) منتقل شده‌اند. در ادامه برخی از کارکردهای این سامانه را به‌صورت موردی بیان می‌کنیم:

  • دریافت کارنامه هفتگی، ماهانه و نهایی
  • آزمون سلامت روان
  • ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی
  • برگزاری آزمون‌های آنلاین برای دانش‌آموزان
  • مشاهده برنامه‌ی کلاسی
  • ثبت‌نام آزمون‌های استعداد درخشان پایه‌های هفتم و دهم
  • ثبت‌نام در جشنواره‌های علمی-فرهنگی
  • ثبت حضور و غیاب دانش‌آموزان (برای معلمان)
  • برنامه‌های اوقات فراغت
  • ثبت‌نام مدرسه و انتخاب رشته‌ی دهم

نحوه ورود به سامانه همگام

همان‌طور که گفتیم، دیگر چیزی به نام سایت همگام وجود ندارد و تمام امکانات آن به مای‌مدیو منتقل شده است. به‌همین‌دلیل، در ادامه نحوه‌ی ورود به سایت مای‌مدیو را با یکدیگر مرور می‌کنیم و مراحل انجام یکی از خدمات پرکاربرد آن یعنی هدایت تحصیلی را انجام می‌دهیم:

  1. نشانی سایت مای‌مدیو (my.medu.ir) را در مرورگر خود تایپ یا از همین‌جا کپی-پِیست کنید:
  • بعد از ورود به سایت، در قسمت انتخاب نقش، نقش دانش‌آموزی را انتخاب کنید:
  • سپس کد ملی، شماره‌ی سریال شناسنامه و کد امنیتی را در قسمت‌های مشخص‌شده وارد کنید و روی آیکون ورود بزنید:
  • بعد از ورود به حساب کاربری، در کادر خدمات آموزشی دانش‌آموزان، روی گزینه هدایت تحصیلی کلیک کنید:
  • در این صفحه، گزینه‌های مختلفی تعبیه شده است که هرکدامشان امکانات خاصی را برای انتخاب رشته‌ی آگاهانه برایتان فراهم می‌کنند:
  • اگر در نمرات 3سال متوسطه‌ی اولتان مشکل خاصی نباشد، فرم‌های نظرخواهی را پرکرده باشید و آزمون‌های مشاوره‌ای را جواب داده باشید، با کلیک روی گزینه‌ی قرمزرنگ «نمونه برگ هدایت تحصیلی» می‌توانید، نمونه برگ خودتان را مشاهده کنید:

سخن پایانی

این روزها دیگر قرار نیست دانش‌آموزان برای انجام مراحل انتخاب رشته نهم، اطلاع از خبرهای مختلف، شرکت در برخی آزمون‌ها و… زحمت زیادی بکشند. درواقع سایت همگام سابق و مای‌مدیوی حاضر، دقیقا برای همین طراحی و راه‌اندازی شده است. انتخاب رشته سال نهم، یکی از مراحل تحصیلی مهم و سرنوشت‌ساز است که ما در این مقاله بیشتر تمرکزمان را روی توضیح نحوه انجام آن از طریق سامانه همگام گذاشتیم. امیدواریم این مطلب به شما در آشنایی با سایت همگام دانش‌آموزی و کارکردهای آن کمک کرده باشد. 

سوالات متداول

  1. چگونه وارد سایت همگام شویم؟
    حدود یک‌سالی می‌شود که سایت همگام دانش‌آموزی از دسترس خارج شده است و خدمات آن به پنجره‌ی الکترونیک خدمات آموزش‌وپرورش (سایت مای‌مدیو) منتقل شده است. نحوه ورود به این سامانه را در متن مقاله به‌صورت کامل آورده‌ایم.
  2. آیا سامانه‌ی همگام تغییر کرده است؟
    بله؛ تمام خدمات سایت همگام به مای‌مدیو منتقل شده است.
  3. سایت همگام چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
    سایت همگام خدمات متنوعی ازجمله تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی، انتخاب رشته، دریافت کارنامه، ثبت‌نام مدرسه و المپیادهای دانش‌آموزی و آزمون سلامت روان را به دانش‌آموزان، والدین و معلمان ارائه می‌دهد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط