همه چیز درباره آزمون مشاوره‌ای آزمون رغبت و توانایی همگام

تمام نکاتی که باید از آزمون مشاوره‌ای همگام بدانید

انتخاب رشته نهم به دهم یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌های دوران دانش‌آموزی است. تصمیمی که زندگی حرفه‌ای و شغلی نوجوانان در آینده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت این تصمیم اداره آموزش و پرورش تصمیم گرفت برای شناخت بیشتر بچه‌ها از روحیات و ناخودآگاهشان، آزمون مشاوره‌ای همگام را برگزار کند.

این آزمون‌ها با عنوان‌های آزمون سلامت روان و آزمون رغبت هدایت تحصیلی در سامانه همگام و به شکل آنلاین برگزار می‌شوند. و راهی ویژه جهت شناسایی استعداد و توانایی‌های دانش‌آموزان دوره متوسطه اول هستند.

از آنجایی که نتایج آزمون مشاوره‌ای همگام با درصدی مشخص در نتایج هدایت تحصیلی تأثیر می‌گذارد.، در این مقاله به سراغ بررسی این آزمون‌ها رفتیم، پس برای آشنایی بیشتر با آزمون استعداد و رغبت همگام تا پایان همراه ما باشید.

موارد آزمون استعداد و رغبت همگام چیست؟

آزمون توانایی سنجی همگام در کنار آزمون رغبت هدایت تحصیلی برگزار می‌شود  و شما باید به سؤالات دو دفترچه جداگانه پاسخ بدهید.

آزمون رغبت سنجی

بیشتر برای سنجش سطح علاقه‌ی شما به یک‌رشته‌ی خاص طراحی‌شده است. و با پاسخ به سؤالات آزمون توانایی سنجی می‌توانید دامنه استعدادها و توانایی‌هایتان را مشخص کنید. البته نگران سؤالات این آزمون‌ها نباشید، قرار نیست در آزمون رغبت و استعداد همگام مسائل پیچیده‌ی ریاضی را حل کنید یا به سؤالات تخصصی درس علوم پاسخ بدهید. درواقع شما باید در هر یک از این آزمون‌ها میزان موافقت‌ یا علاقه‌مندی‌تان به یک گزاره یا جمله را با نمرات یک تا پنج مشخص کنید. مثلاً:  «علوم آزمایشگاهی برای من جذاب است.»

خوب است بدانید که نتیجه آزمون رغبت سنجی حدود ۱۵ درصد و نتیجه آزمون استعداد و توانایی سنجی هم ۱۵ درصد روی روند و نتیجه هدایت تحصیلی تأثیر می‌گذارند.

موارد آزمون استعداد و رغبت همگام چیست؟

چرا شرکت در آزمون‌ مشاوره‌ای همگام مهم است؟

به نظرتان اگر انیشتین می‌خواست در کنار فیزیک یک زیست‌شناس ماهر هم بشود، بازهم تا این موفق می‌شد؟ قطعاً نه! حالا بیایید به موضوع از یک زاویه‌ی دیگر نگاه کنیم. اگر انیشتین به‌جای رشته‌ی ریاضی و فیزیک ناگهان به سرش می‌زد که برود و زیست بخواند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ خب آن موقع حتماً فردی دیگر قانون نسبیت را کشف می‌کرد و نام دکتر انیشتین هم به‌عنوان یک پزشک معمولی برای همیشه در دل تاریخ گم می‌شد.

واقعیت این است که هر یک از ما استعدادهای و توانایی‌های بالقوه‌ای داریم. بعضی از این استعدادها باکمی تلاش می‌توانند عامل تمایز ما نسبت به سایرین باشند. آزمون مشاوره‌ای همگام مثل آزمون رغبت هدایت تحصیلی و آزمون توانایی سنجی همگام به ما کمک می‌کنند تا این استعدادها را به‌موقع کشف کنیم. و متوجه این موضوع شویم که چگونه رشته مورد علاقه خود را پیدا کنیم نهم چراکه دیگر همه‌ی ما می‌دانیم که زمانمان محدود است و روزگار برای موفقیت بیشتر ما از سرعتش کم نمی‌کند پس چه‌بهتر که از همین شروع ماجرا با توجه به استعدادها و توانایی‌هایمان قدم‌هایمان را تنظیم کنیم.

از طرف دیگر گاهی ما تصور می‌کنیم در موضوعی خاص استعداد نداریم و تلاشی برای رسیدن به آرزوها و رشته موردعلاقه‌مان نمی‌کنیم یا به خاطر باورهای غلط از طرف اجتماع یا خانواده صرفاً دوست داریم در یک‌رشته‌ی خاص تحصیل کنیم. شرکت در آزمون مشاوره‌ای همگام ازجمله آزمون رغبت و توانایی سنجی پرده از این رازهای عجیب ذهنی برمی‌دارد. ما را با خود واقعی‌مان روبه‌رو می‌کند. در این آزمون‌هاست که متوجه علاقه‌مان به یک مبحث خاص یا استعداد و توانایی‌مان در یک‌رشته‌ی ویژه می‌شویم.

چرا شرکت در آزمون‌ مشاوره‌ای همگام مهم است؟

آزمون مشاوره‌ای همگام برای پایه‌های هفتم و هشتم و نهم

نکته مهم‌تر اینکه اگر زود به سراغ آزمون مشاوره ای همگام پایه هفتم یا آزمون مشاوره ای همگام پایه هشتم برویم، بهتر  می‌توانیم با کمک مشاور مدرسه مسیر تحصیلی‌مان را در جهت رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایمان تنظیم کرده و سریع‌تر  در عین حال  با دغدغه و چالش کمتری به موفقیت برسیم.

خوب است بدانید که شرکت در آزمون رغبت، برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم اختیاری است. اما با توجه به تاثیر آزمون رغبت و توانایی نهم،  شرکت در آزمون مشاوره‌ای همگام پایه نهم برای دانش‌آموزان این پایه اجباری است و باید در موعد مقرر (از اواسط آبان تا اواخر دی‌ماه) در این آزمون‌ها شرکت کنند.

این مقالات را برای یادگیری بهتر سایت همگام مطالعه کنید: چگونه در سایت همگام آزمون دهیم؟ و نحوه ورود به سامانه همگام

چطور در آزمون رغبت همگام شرکت کنیم؟

برای شرکت در آزمون رغبت سنجی و توانایی سنجی کافی است که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

مراحل آزمون رغبت

  • ابتدا وارد سایت همگام بشوید.
  • کد کاربری (شماره ملی) و رمز عبور را در کادرهای مربوطه بنویسید. یادتان باشد که از مدیریت مدرسه و یا از پشتیبانی واحد فناوری مدرسه رمز عبورتان را دریافت کنید.
  • از پورتال سایت همگام، گزینه آزمون مشاوره‌ای همگام را انتخاب کنید.
  • روی آزمون رغبت همگام کلیک کنید. (روی شکل دفترچه کلیک کرده و وارد آزمون شوید)
  • هر یک از جملات یا گزاره‌ها را باد دقت بخوانید و با توجه به شناختی که از خودتان دارید از کشوی مقابل سؤالات یکی از اعداد یک تا پنج را انتخاب کنید.
  • بعد از تمام شدن هر سوال می‌توانید پاسختان را با کلیک روی دکمه‌ی ذخیره به شکل موقت ذخیره کنید.
  • بعد از اتمام تمام سؤالات به صفحه‌ی قبل برگردید و تیک کنار دفترچه را بزنید تا پاسخ‌هایتان ثبت نهایی شده و در سیستم ذخیره شود.
ویژگی‌های محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان

چند نکته در رابطه با آزمون رغبت و استعداد همگام

  • به سؤالات در کمال صداقت و با توجه به توانمندی‌های حال حاضرتان پاسخ بدهید.
  • اگر به هر دلیلی نتوانستید به‌موقع در آزمون‌ها شرکت کنید، حتماً با مشاوره‌ تحصیلی مدرسه صحبت کنید.
  • هنگام پاسخ دادن به سؤالات صفحه‌کلید رایانه یا تلفن همراهتان را در حالت انگلیسی قرار دهید.
  • تا زمانی که روی تیک آبی به معنای نهایی شدن پاسخ‌ها کلیک نکنید، می‌توانید به دفترچه‌ی آزمون مراجعه و پاسخ‌هایتان را ویرایش کنید.
  • برای ورود به سامانه‌ی همگام نیاز به رمز عبور دارید، چنانچه رمز عبورتان را گم یا فراموش کرده‌اید، در رابطه با دریافت رمز جدید یا بازیافت رمز قبلی با مدیر مدرسه مشورت کنید.

در آخر اینکه

تلاش برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس استعدادها و توانایی‌ها امری پذیرفته‌شده در سراسر دنیاست. برگزاری آزمون‌ مشاوره‌ای همگام یکی از قدم‌های اصلی آموزش‌وپرورش برای به‌روز کردن سیستم آموزشی و انتخاب رشته و جلوگیری از هدررفت استعدادهاست. در کنار این موضوع دانش‌آموزان با شرکت در آزمون‌های توانایی سنجی و آزمون رغبت و استعداد همگام می‌توانند به‌آسانی و با کمک مشاوره‌های مدرسه، بااستعدادهای نهفته‌شان مواجه بشوند و برای رشد و شکوفایی آن‌ها بهتر برنامه‌ریزی کنند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط