آموزش مهارت مقابله با مسخره شدن کودک در مدرسه

با مسخره شدن کودک در مدرسه چه کنیم؟

یکی از نیازهای اساسی کودکان در دوران مدرسه، دستیابی به احساس شایستگی است. مسخره شدن در مدرسه با کاهش احساس شایستگی و بروز احساس حقارت در کودکان دبستانی و نوجوانان همراه است. اگر جلوی آسیب های مسخره شدن کودکان را نگیریم، این مشکل بر تمام جنبه‌های زندگی بزرگسالی آن‌ها مانند دوستی‌­ها، رضایت از زندگی و جایگاه شغلی‌­شان تأثیرگذار است. بنابراین، والدین باید به هر طریق ممکن از مسخره شدن کودک در مدرسه جلوگیری کنند.

مسخره شدن در مدرسه

به دلیل نیاز به دوست یابی کودکان در مدرسه و برای جلب توجه دیگران، آن­‌ها گاهی با یکدیگر همدست می­‌شوند و یک­‌نفر را مورد تمسخر قرار می­‌دهند. هدف آن­‌ها از این کار، تخریب جایگاه دیگری و افزایش اعتبار خود در بین دوستان است. به‌عنوان مثال، یکی از روش‌های رایج مسخره شدن در میان کودکان دبستانی، «اسم­‌گذاشتن» روی یکدیگر است.

البته این موضوع برای کودکان منافعی هم دارد و آن‌ها را برای مشکلات و چالش‌­های موجود در روابط کاری بزرگسالی آماده می­‌کند. اما به هر حال، منجر به مشکلاتی مانند ترس از مدرسه در کودکان می‌شود؛ پس باید نحوه مواجهه و پاسخگویی به ترس از مسخره شدن در کودکان را بدانیم.

شکایت کودک از مسخره شدن در مدرسه

هنگام گلایه کودک از مسخره­‌شدن در مدرسه، به‌صورت کامل حرف­‌هایش را گوش کنید و از او بپرسید: «چه اتفاقی افتاد و الان تو چه حسی داری؟». هرگز کودک را با گفتن جملاتی مانند «حتما تو یه کاری کردی که اونا مسخره­‌ت کردن» سرزنش نکنید؛ این جملات سرزنش‌­آمیز کمکی نخواهند کرد. به صورت کلی، از این قاعده تبعیت کنید: «به فرزندتان راه­‌حل پیشنهاد نکنید، بلکه در نقش مربی مهارت­‌های زندگی ظاهر شوید و نحوه برخورد با افراد سوء استفاده‌­­گر را به او بیاموزید».

همچنین، در مورد کودکی که باعث ناراحتی فرزندتان شده و اتفاقاتی که بین آن­‌ها رخ داده است، اطلاعات کسب کنید. از گفتن جملاتی مانند «وای، عجب کودک بدجنسی» پرهیز کنید، زیرا شما همه داستان را نشنیده­‌اید. یکی از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان، مورد آزار و اذیت قرارگرفتن و مسخره‌­شدن در مدرسه است، پس باید آن را جدی بگیرید.

چگونه از آسیب های مسخره شدن کودکان جلوگیری کنیم؟

با مسخره شدن کودک در مدرسه چه کنیم؟

اول از همه، فرزندتان را قضاوت نکنید. بعضی والدین بعد از شنیدن خبر مسخره­‌شدن فرزندشان در مدرسه، از جملات منفی، مانند «حتما خودت بی­‌عرضه­‌ای!» استفاده می­‌کنند. تحقیرشدن در مدرسه به‌اندازه کافی عزت‌­نفس او را لگدمال می­‌کند، پس شما مشکل را بزرگ­‌تر نکنید. در عوض، به حرف­‌ها و دردِ­ دل­‌های فرزندتان گوش دهید و با استفاده از روش‌­های زیر به او کمک کنید تا در مقابل مسخره­­‌کنندگان از خودش دفاع کند.

استفاده از تکنیک ایفای نقش

همه ما برای یادگیری مهارت‌­های جدید و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه، ابتدا باید آن مهارت­‌ها و تغییرات را در محیطی امن تمرین کنیم. یکی از روش‌­های بسیار مناسب برای تمرین مهارت­‌های جدید، استفاده از تکنیک ایفای نقش است. با استفاده از این تکنیک به کودک کمک کنید:

  • فاصله خود را تا حد امکان از کودکان بدجنس افزایش دهد و تعاملات خود را با آن­‌ها قطع کند.
  • به‌گونه‌ای رفتار کند که انگار تمسخر تأثیری بر او ندارد. به عبارت دیگر، آرامش خود را حفظ کند و حساسیت نشان ندهد.
  • هنگام راه‌­رفتن در نزدیکی کودک بدجنس، از تماس چشمی با او خودداری کند و توجهش را به‌صورت آگاهانه و هدفمند به موضوعات دیگر منحرف کند.
  • اگر نیاز به مقابله و ایستادگی است، نحوه و شدت آن را با کودک تمرین کنید.

هشدار دادن به کودک مسخره­‌کننده

اگر فرزندتان به‌صورت هدفمند به سوژه دیگر کودکان بدل شده است، به او یک روش مناسب برای مواجهه آموزش دهید.

  1. یک پیام از قبل آماده، مانند «خوشم نمیاد اینجوری با من حرف بزنی!» را با کودک تمرین کنید.
  2. این پیام باید با قاطعیت و محکم بیان شود.
  3. پس از رساندنِ پیام، کودک باید بتواند آرامش خود را حفظ کند و با اعتماد­به‌­نفس از موقعیتِ آزاردهنده خارج شود.
با مسخره شدن کودک توسط همکلاسی ها چگونه برخورد کنیم؟

آموزش عدم افشای هیجانات

بچه­‌های قلدر از عصبانی و ناراحت‌­کردن دیگر کودکان لذت می­‌برند؛ پس در عین ابراز همدلی با موقعیت و شرایط فرزند، کنترل هیجانات و حفظ خونسردی در مقابل تمسخر را به او آموزش دهید. احساس خوشحالی کودکان بدجنس از ناراحت­‌کردن دیگر بچه‌­ها را برایش توضیح دهید و به او بگویید: «نباید بذاریم اون احساس برنده‌­شدن داشته باشه؛ پس حتی اگه خیلی عصبانی هستی هم باید خودت رو قوی نشون بدی».

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با علت و نحوه درمان ترس کودک از بچه های دیگر

تقویت تعاملات اجتماعی و ارائه حمایت عاطفی

با گسترش تعاملات اجتماعی، فعالیت‌های فوق برنامه و روابط خانوادگی حمایت‌کننده، کودکان نه تنها در برابر تمسخر و قلدری در مدرسه، بلکه در برابر مشکلات و رویدادهای منفی زندگی نیز مقاوم می‌شوند. بچه‌ها به‌صورت کلی با تک‌رویدادهای منفی به‌خوبی کنار می‌آیند؛ به عبارت دیگر، وقتی زندگی پر از اتفاقات خوب و مثبت است، وزن رویدادهای منفی و شرایط آزارنده کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، وقتی کودک در خانه امنیتش تضمین و جایگاهش تثبیت باشد، قادر به رویارویی با سخت‌ترین و دردناک‌ترین تجارب زندگی نیز خواهد بود.

گزارش به معلم یا دیگر مسئولان مدرسه

کودک باید همه اتفاقات را به معلم یا دیگر مسئولان مورد اعتماد مدرسه اطلاع دهد. بنابراین، به فرزندتان آموزش دهید که همه مشکلات را با معلمش در میان بگذارد. شاید معلم در ابتدا مشکل را زیاد جدی نگیرد، اما به‌مرور اهمیت موضوع برایش روشن‌تر می‌شود و حتما با کودک خاطی برخورد خواهد کرد. علاوه بر این، با گزارش‌دادن به مسئولان مدرسه، او دستِ بالا را در برابر مسخره‌کنندگان خواهد داشت و بهتر از پس اوضاع بر خواهد آمد. برقراری تعامل و رابطه مثبت با معلمان و دیگر مسئولان مدرسه، همچنین باعث کاهش ترس و اضطراب جدایی کلاس اولی ها می‌شود.

چگونه جلوی مسخره شدن فرزند در دبیرستان را بگیریم؟

نشستن در نیمکت های جلویی

نشستن در نیمکت‌­ها و ردیف‌های جلویی کلاس، احتمال مسخره‌­شدن کودک را کاهش می­دهد. اگر هم کسی قصد بدجنسی داشته باشد، او می‌­تواند با صدای بلند و به صورتی که معلم بشنود جواب تمسخر او را بدهد. بیماری های شایع کودکان در مدرسه را نیز مطالعه کنید و با روش­‌های پیشگیری از بروز و شیوع آن­‌ها آشنا شوید.

ماندن در کنار دیگر دوستان

از قدیم و ندیم گفته‌­اند «یک دست صدا ندارد». اگر همه دوستان از دست فرد یا افراد تمسخرکننده در رنج و عذاب هستند، بهتر است در کنار یکدیگر بمانند. با ماندن در کنار یکدیگر، قلدرها جرات نزدیک شدن به آن‌ها را نخواهند داشت. علاوه بر این، آموزش مهارت کمک‌­گرفتن از دیگر همسالان و دوستان، یکی از روش‌­های مناسب آموزش کار گروهی در مدرسه است.

پیشنهاد مطالعه: طرد کودک از جمع همسالان

با صحبت نکردن کودک درباره مسخره ­شدن چه کنیم؟

کودکان باید جایی را برای احساس راحتی و گفتن دردِ دل‌های‌شان داشته باشند. اگر فرزندتان به هر دلیلی علاقه‌ای به صحبت با شما ندارد، از افراد صمیمی و موردعلاقه او، مانند عمو، عمه، معلم، مربی، دوست خانوادگی یا حتی یک مشاور کمک بگیرید. گاهی اوقات دلیل صحبت¬نکردن کودک به دردناک‌بودن اتفاقات مربوط است؛ پس شروع گفت‌و‌گو و رسیدن به اصل مشکل اهمیت زیادی دارد.

با مسخره شدن کودک توسط دوستان چگونه برخورد کنیم؟

سخن پایانی

خواه‌ناخواه، کودک در مدرسه با موضوعاتی مانند مسخره شدن مواجه خواهد شد. این مشکل گاهی شدت زیادی دارد و برای حل آن نیاز به مداخله والدین، معلمان و مسئولان مدرسه احساس می‌شود. برای کمک به کودکان، باید اطلاعات کاملی از مشکل و نحوه بروز آن داشته باشید. هرگز کودک را بابت این اتفاقات سرزنش نکنید. در عوض، با استفاده از تکنیک‌هایی مانند ایفای نقش، ماندن در کنار دیگر دوستان، آموزش عدم افشای هیجانات، تقویت تعاملات اجتماعی و نشستن در نیمکت‌های جلویی، به او کمک کنید تا از مسخره شدن در امان بماند.

سوالات متداول

  1. با مسخره شدن کودک در مدرسه چه کنیم؟
    اول از همه، کودک را سرزنش نکنید. در عوض با استفاده از روش‌­هایی مانند ایفای نقش، آموزش عدم بروز ناراحتی، ارائه حمایت عاطفی، ماندن در کنار دیگر دوستان و نشستن در نیمکت­‌های جلویی، به او کمک کنید تا از مسخره­‌شدن در امان بماند.
  2. آسیب­‌های مسخره شدن کودکان در مدرسه چیست؟
    کاهش عزت‌­نفس و اعتمادبه­‌نفس، دو مشکل جدی مسخره شدن کودک در مدرسه هستند. اگر این مشکلات دست­ کم گرفته شود، در بلندمدت منجر به افزایش احتمال ابتلای بچه‌­ها به اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب می­‌شود.
  3. با گلایه کودک از مسخره شدن در مدرسه چه کنیم؟
    مسخره­‌شدن در میان کودکان دبستانی یکی از روش­‌های رقابت­‌طلبی آن­‌ها است. در این مواقع، به صحبت­‌های کودک گوش کنید و به‌جای ارائه راه‌­حل، در نقش مربی آموزش مهارت‌­­های مقابله با افراد سوء استفاده­‌گر ظاهر شوید. این مهارت‌­ها کودک را برای چالش‌­ها و مشکلات بزرگسالی آماده می­‌کند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط