سامانه ثبت نام مدارس دولتی و نحوه ثبت نام برای مدرسه

سایت ثبت نام مدارس | راهنمای تصویری

گرمای تابستان، سختی‌ رفت‌وآمد به مدرسه، ترافیک، شلوغی فضای مدرسه و هزارویک‌دلیل دیگر موجب شد تا مرکز فناوری وزارت آموزش‌وپرورش، سایت ثبت نام مدارس را راه‌ بیندازد. اما نشانی اینترنتی سایت ثبت‌ نام مدارس چیست؟ ثبت‌نام چه پایه‌هایی به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود؟ نحوه‌ی ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان چگونه است؟ سایت ثبت نام مدارس ابتدایی چه تاریخی باز می‌شود؟ ما در این مقاله قرار است به این‌ سوال‌ها و دیگر سوال‌های مرتبط با سامانه ثبت نام مدارس پاسخ دهیم.

سایت ثبت نام مدارس | مای‌مدیو (my.medu.ir)

ثبت‌نام اینترنتی مدارس در سامانه‌ی مای‌مدیو (پنجره‌ی واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش) انجام می‌شود. در سامانه‌ی مای‌مدیو خدمات متنوعی ازجمله آزمون رغبت و توانایی و هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان و والدین ارائه می‌شود. پیش‌ثبت‌نام آنلاین دانش‌آموزان هم یکی از خدمات مهم و کاربردی این سامانه است.

آیا ثبت نام مدرسه در همه‌ی پایه‌های تحصیلی آنلاین است؟

‌پیش‌ثبت‌نام مدارس در پایه‌های اول، هفتم و دهم که با رفتن به مقطع تحصیلی بالاتر همراه است، به‌‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. همزمان با تغییر مقطع تحصیلی، مدرسه‌ی دانش‌آموزان پایه‌های اول، هفتم و دهم تغییر می‌کند. اولین قدم برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه‌ی جدید، مراجعه به سایت مای‌مدیو و ثبت‌ درخواست پیش‌ثبت‌نام از طریق منوی والدین است. علاوه‌بر ثبت‌نام دانش‌آموزان در 3پایه‌ی ورودی، سامانه‌ی ثبت‌نام مدارس در موارد زیر هم کاربرد دارد:

  • پیش‌ثبت‌نام پایه هفتم نمونه‌ی دولتی (شبانه‌روزی)
  • پیش‌‌ثبت‌نام میان‌پایه (شاهد و تکمیل ظرفیت) (والدینی که در سایر پایه‌های ابتدایی و متوسطه‌ی اول، قصد جابه‌جایی مدرسه‌ی فرزند خود را دارند، ابتدا باید درخواست خود را سامانه‌ی مای‌مدیو ثبت کنند)

ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه در همان مدرسه‌ی محل تحصیلشان توسط مدیران مدارس در سامانه­ سیدا انجام می‌شود. اما اگر والدین دانش‌آموز یا خود او درخواست تغییر مدرسه داشته باشند، ابتدا باید در سامانه‌ی مای‌مدیو درخواستشان را ثبت کنند. 

ثبت نام اینترنتی مدارس | راهنمای تصویری

برای ثبت نام اینترنتی دبستان و متوسطه‌ی، مراحل زیر را تا پایان پیش ببرید:

  1. به سامانه مای‌مدیو به نشانی (my.medu.ir) وارد شوید.
  2. از منوی پنجره‌ی واحد خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش، گزینه‌ی ورود والدین/عموم و فرهنگیان را انتخاب، شماره‌ی همراه را وارد و رمز یک‌بارمصرف پیامک‌شده را تایپ کنید:
ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

3. بعد از ورود به سایت مای‌مدیو، از قسمت خدمات پرکاربرد روی گزینه‌ی پیش‌ثبت‌نام بزنید

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

4. از منوی انتخاب پایه‌ی تحصیلی، روی گزینه‌ی موردنظر خود کلیک کنید:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

5. در قست بعد تابعیت فرزند خود را انتخاب کنید:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

6. در مرحله‌ی بعدی نوبت به انتخاب نوع مدرسه فرزندتان می‌رسد:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

7. حالا باید مشخص کنید که متقاضی ثبت‌نام در مدارس شهری هستید یا روستایی:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

8. در قسمت بعد باید اطلاعات هویتی فرزندتان ازجمله کد ملی و تاریخ تولد او را وارد کنید:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

9.  سپس اطلاعات والدین با وارد شود:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

10. حالا براساس ناحیه‌ی محل سکونتتان، مدارس نزدیک شما برای انتخاب نمایش داده می‌شود. از بین گزینه‌ها، مدرسه‌ی موردنظرتان را انتخاب کنید:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

11. پس از انتخاب اینترنتی مدرسه، سامانه برای شما یک کد پیگیری صادر می‌کند. این کد را جایی برای خودتان یادداشت کنید:

ثبت-نام-اینترنتی-مدارس

12. کد پیگیری را در روزهای آینده در قسمت پیگیری ثبت‌نام وارد کنید:

حدود یک تا چندروز زمان می‌برد تا مدارک شما توسط مدیر مدرسه تایید شود. پس از تایید نهایی فرآیند پیش‌ثبت‌نام اینترنتی توسط مدیر مدرسه، مدارک را به‌صورت حضوری به مسئولان مدرسه تحویل دهید.

زمان ثبت نام برای مدرسه

طبق اعلامیه‌های وزارت آموزش‌وپرورش، ثبت‌نام پایه‌های اول، هفتم و دهم در سامانه ثبت‌نام مدارس به‌صورت زیر است:

  • ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان پایه‌ی اول ابتدایی از 19اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا 27خردادماه ادامه می‌یابد.
  • ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه‌ی هفتم در سامانه‌ی مدارس از اول تیرماه شروع می‌شود.
  • سایت ثبت‌نام مدرسه برای دهمی‌ها- براساس نتایج برگه هدایت تحصیلی آن‌ها- از نیمه‌‌ی تیرماه باز می‌شود.
  • دانش‌آموزان میان‌پایه ابتدا باید منتظر نتایج امتحانات خود بمانند و سپس برای ثبت‌نام در مدرسه‌ی سابق یا مدرسه‌‌ای دیگر اقدام کنند.
  • دانش‌آموزان مدارس خاص هم ابتدا باید منتظر اعلام نتایج آزمون سمپاد و نمونه دولتی بمانند و براساس نتایج آزمون‌ها ثبت‌نام آنلاین خود را انجام دهند.

مراقب زمان ثبت نام کلاس اول ابتدایی باشید

به‌دلیل مسائلی مانند ثبت‌نام کتاب درسی و کلاس‌بندی دانش‌آموزان توسط مسئولان مدرسه، رعایت زمان‌بندی‌‌ ثبت‌نام اهمیت زیادی دارد. مسئولان آموزش‌وپرورش بارها از طریق رسانه‌های جمعی تاکید کرده‌اند که والدین باید در بازه‌ی زمانی مقررشده برای ثبت‌نام اینترنتی فرزندشان اقدام کنند؛ زیرا ممکن است ظرفیت برخی از مدارس تکمیل شود و دیگر کاری از دست مدرسه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان باقی‌مانده بر نیاید.

والدین همچنین باید دقت داشته باشند که زمان ثبت‌نام در مدارس خارج از محدوده‌ی محل سکونتاز 27خردادماه شروع می‌شود و تا 15تیرماه ادامه دارد. ثبت‌نام در مدارس خارج از محدوده‌ی محل سکونت براساس فرم امتیازدهی و توسط مدیران مدارس انجام می‌شود. به‌صورت کلی، تاکید آموزش‌وپرورش بر ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس محل سکونتشان است و به‌جز در موارد خاص با تقاضای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مناطق دور از محل سکونت موافقت نمی‌کند.

زمان ثبت نام سرویس مدارس

تامین سرویس مدارس شهرها به‌ شهرداری‌ها و در مناطق روستایی‌ها به دهیاری‌ها سپرده شده است. برای سهولت ثبت‌نام سرویس مدارس برای والدین، سامانه‌ی پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) راه‌اندازی و بارها از طریق رسانه‌های مجازی و صداوسیما اطلاع‌رسانی شده است. والدینی که خواستار استفاده از سرویس دانش‌آموزی برای فرزندشان هستند، نهایتا تا 15تیرماه باید در سامانه سپند (به نشانی اینترنتی irtusepand.ir) ثبت‌نام کرده، اطلاعات لازم را تکمیل کنند.

ثبت‌نام اینترنتی مدارس

سخن پایانی

سایت ثبت‌نام مدارس برای کاهش دردسرهای ثبت‌نام حضوری و افزایش هماهنگی مدارس برای آماده‌سازی مقدمات آموزشی طراحی شده است. با تغییر مدرسه‌ی دانش‌آموزان در پایه‌های اول، هفتم و دهم، والدین باید تصمیم خود را درباره‌ی انتخاب مدرسه‌ی جدید فرزندشان بگیرند و فرآیند پیش‌ثبت‌نام را طبق زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش در سامانه‌ی مای‌مدیو انجام دهند. پس از پیش‌ثبت‌نام در سایت مدارس و تایید اطلاعات توسط مدیر مدرسه، والدین می‌توانند با در دست‌داشتن مدارک فرزندشان به مدرسه مراجعه و ثبت‌نام او را نهایی کنند. هرچه زودتر برای ثبت‌نام اینترنتی مدارس اقدام کنید، انتخاب‌های بیشتری پیشِ رویتان قرار دارد، پس عمیات پیش‌ثبت‌نام را تا روزهای پایانی به تاخیر نیندازید.

سوالات متداول

  1. ثبت‌نام اینترنتی مدارس در چه سایتی انجام می‌شود؟
    انجام فرآیند پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه‌های اول، هفتم و دهم در مدارس، از طریق سایت مای‌مدیو (پنجره‌ی واحد خدمات الکترونیکی آموزش‌وپرورش)، انجام می‌شود.
  2. روش ثبت‌نام اینترنتی مدارس ابتدایی چگونه است؟
    وارد سایت مای‌مدیو شوید و طبق مراحل بیان‌شده در متن مقاله پیش بروید تا کد پیگیری پیش‌ثبت‌نام را از سامانه دریافت کنید. پس از تایید اطلاعات توسط مدیر مدرسه، به‌صورت حضوری به مدرسه‌ی انتخابی بروید و مدارک فرزندتان را تحویل مدیر مدرسه بدهید.
  3. زمان ثبت‌نام در سامانه‌ی مدارس چه تاریخی است؟
    زمان‌ ثبت‌نام آنلاین مدارس در پایه‌ی اول ابتدایی از 19اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود و تا 27خردادماه ادامه دارد. ثبت‌نام هفتمی‌ها و دهمی‌ها دیرتر آغاز می‌شود: پایه‌‌هفتمی‌ها از اوایل تیرماه و پایه‌دهمی‌ها از اواسط تیرماه. 

به این مطلب امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط