شرایط تک ماده چیست؟

تک ماده چیست

اگر در یک یا چند درس تجدید یا مردود شویم باید چه کنیم؟ همیشه شرایط بروفق مراد نیست و گاهی دانش‌آموزان به دلیل عدم برنامه‌ریزی، اضطراب بالا یا بیماری و اتفاقات دیگر، موفق به کسب نمره قبولی نمی‌شوند. خوشبختانه سیستم آموزشی کشور برای جبران راه حل‌های مختلفی از شرکت مجدد در امتحانات جبرانی تا قانون تک ماده و تبصره را برای چنین شرایطی در نظر گرفته است. اما تک ماده چیست و چه قوانینی دارد؟ در این مقاله از مدارس سلام می‌خواهیم صفر تا صد قوانین تک ماده پایه دوازدهم که مهمترین سال تحصیلی است تا سایر پایه‌ها را بررسی کنیم.

تک ماده چیست؟

تک ماده به طور خلاصه، یعنی قبولی در درس تجدید شده، بدون اینکه مجددا امتحان داده شود. اما شرایط تک ماده بنا بر پایه تحصیلی و نوع درس، متفاوت است که در این مطلب توضیح می‌دهیم.

شرایط تک ماده چیست؟

تصور غلطی که از گذشته باقی مانده این است که نمره قبولی در امتحانات ۱۰ نمره محاسبه می‌شود. در حالی که بر اساس قوانین سال‌های اخیر، وضعیت قبولی بر اساس نمره برگه و نمره سالانه دانش‌آموزان است. برای اینکه بدانید واجد شرایط تک ماده هستید یا نه، باید دو نمره برگه و نمره سالانه را بررسی کنید. قانون تک ماده در متوسطه اول و دوم برای دروس نهایی و غیر نهایی نیز با هم متفاوت است که در ادامه به تفکیک پایه توضیح داده‌ایم.

چند درس را می توان تک ماده کرد؟

فرقی نمی‌کند در کدام پایه و مقطع درس می‌خوانید، شما بر اساس قانون جدید تک ماده به دلیل افزایش تعداد دروس نهایی، می‌توانید تا ۴ درس نهایی و تا ۲ درس غیر نهایی را در هر مقطع، با قانون تک ماده قبول شوید.

فرق تک ماده و تبصره چیست؟

تک ماده و تبصره اصل و مبنای یکسانی دارند به این معنی که می‌توان برای نهایتا ۶  درس (۴ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی) تحت شرایطی، با این قانون فارغ‌التحصیل شد. اما تبصره صرفا برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم است. شرایط تبصره عبارتند از موارد زیر:

  • نمره برگه امتحانی نوبت دوم بین ۷ تا ۱۰ باشد.
  • نمره برگه امتحانی نوبت دوم کمتر از ۷ اما نمره سالانه درس بالاتر از ۱۰ باشد.

محاسبه نمره سالانه برای تک ماده

محاسبه نمره سالانه برای متوسطه اول و دوم متفاوت است. نمره سالانه متوسطه اول مجموع نمرات دو ترم با احتساب ضریب و نمره سالانه متوسطه دوم به صورت میانگینی از نمرات دو ترم با احتساب ضرایب است:

مقطعفرمول محاسبه نمره سالانه
متوسطه اول[(نمره مستمر نوبت اول + نمره پایانی نوبت اول)÷ ۲] + [(نمره مستمر نوبت دوم + نمره پایانی نوبت دوم)÷ ۲) × ۲)]
متوسطه دوم[(نمره مستمر نوبت اول)+(نمره پایانی نوبت اول× ۲)] + [(نمره مستمر نوبت دوم)+(نمره پایانی نوبت دوم× ۴)] ÷ ۸

اگر فکر می‌کنید نمره ای که دریافت کردید صحیح نیست، سری به مطلب زمان اعتراض به نمرات نهایی بزنید.

قوانین تک ماده در پایه دوازدهم

شرایط تک ماده دوازدهم

تک ماده پایه دوازدهم اهمیت دوچندان پیدا می‌کند چون نمرات دوازدهم مستقیما در تعیین رتبه کنکور نقش تعیین‌کننده دارند. از طرفی بدون ارائه نمرات و داشتن دیپلم، نمی‌توان وارد دانشگاه شده و ثبت نام کرد. اینجا تک ماده بسیار کمک کننده است. دانش‌آموزان پایه دوازدهم می‌توانند برای ۴ درس نهایی و ۲ درس غیرنهایی از قبولی با تک ماده استفاده کنند در صورتی که:

  • نمره سالانه ۱۰ یا بالاتر و نمره برگه کمتر از ۷ باشد.
  • نمره سالانه بین ۷ تا ۱۰ باشد.

شرایط تک ماده دهم و یازدهم

در حال حاضر امتحانات پایه دهم و یازدهم به صورت غیر نهایی برگزار می‌شود و تنها چند درس پایه یازدهم نهایی هستند. بنابراین از بین دروس این دو پایه تنها می‌توان ۲ درس غیرنهایی را تک ماده کرد. برای این دو پایه فقط نمره سالانه ملاک است که اگر بین ۷ تا ۱۰ باشد، می‌توان از تک ماده استفاده کرد. نمره سالانه زیر ۷ برای دروس غیر نهایی این دو پایه، مردود محسوب می‌شود و دانش‌آموز باید مجددا در امتحان شهریورماه شرکت کند.

شرایط تک ماده نهم

نمرات نهایی پایه نهم ملاک هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم هستند. پس اگر دانش‌آموزی نمره قبولی کسب نکند چگونه می‌تواند انتخاب رشته انجام دهد؟ شرط قبولی متوسطه اول از جمله پایه نهم به این ترتیب است:

  • نمره هر درس حداقل ۱۰ باشد.
  • معدل حداقل ۱۰ باشد.
  • نمره سالانه هر درس حداقل ۳۰ باشد.

اگر نمره درس یا معدل کمتر از ۱۰ باشد، دانش‌آموز پایه نهم مردود تلقی می‌شود. اگر نمره سالانه درسی کمتر از ۳۰ اما معدل بالای ۱۲ باشد، دانش‌آموز می‌تواند از قانون تک ماده فقط برای ۲ درس استفاده کند.

تاثیر تک ماده بر انتخاب رشته چیست؟

در صورت تجدید شدن در دروس اختصاصی رشته مد نظرتان، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته به تعویق می‌افتد تا دانش‌آموز در امتحان مجدد (مرداد یا شهریور) شرکت کند. پس از آن می‌تواند بر اساس نمرات جدید، مجددا فرم هدایت تحصیلی را تکمیل و اقدام به انتخاب رشته کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که هرچند با تک ماده بتوانید قبولی در پایه را دریافت کنید، اما نمرات لازم برای انتخاب رشته، بالاتر از حد نصاب قبولی پایه هستند. بنابراین اگر به قبولی اکتفا کنید، ممکن است نتوانید وارد رشته دلخواهتان شوید.

قانون تک ماده در هنرستان

قانون تک ماده در هنرستان

آنچه تا به اینجا راجع به حد نصاب نمرات قبولی و استفاده از تک ماده گفتیم، مربوط به دروس نظری بود. اما درباره دروس کارگاهی و عملی این قانون کمی متفاوت است. شرط قبولی در هنرستان برای دروس نظری و عملی تفاوت دارد:

نوع درسشرط قبولی
دروس نظری و غیر نهایینمره سالانه هر درس، از حد نصاب قبولی (نمره ۱۰) کمتر نباشد.
دروس عملی و غیرنهایینمره سالانه هر درس، از حد نصاب قبولی (نمره ۱۲) کمتر نباشد.
دروس نهایی و نظرینمره برگه امتحان خرداد ماه کمتر از ۷ نباشد، نمره سالانه در هر درس کمتر از ۱۰ نباشد.
دروس نهایی و عملینمره برگه امتحان کمتر از ۷ نباشد، نمره سالانه در هر درس عملی نهایی کمتر از ۱۲ نباشد.

دانش‌آموزان هنرستانی نیز می‌توانند برای ۴ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی از تک ماده استفاده کنند.

نکته: برای دروس عملی هنرستان حداقل که حداقل نمره قبولی ۱۲ است، نمی‌توان از تک ماده و تبصره استفاده کرد. در صورت تجدید شدن در دروس عملی و کارگاهی، باید در امتحان مجدد شرکت کنند.

تاثیر تک ماده در معدل

وقتی درسی را با قانون تک ماده می‌گذرانید، به معنای قبولی در درس است اما همان نمره کسب شده در محاسبه معدل شما استفاد می‌شود. اما اگر در امتحان جبرانی یا ترمیم معدل شرکت کنید، نمره بالاتر برایتان محاسبه می‌شود.

نکته: برای نمرات تجدیدی کارنامه جداگانه صادر نمی‌شود و در همان کارنامه اصلی نمرات تجدیدی ثبت می‌شوند حتی اگر شامل تک ماده باشند.

عکس کارنامه تک ماده

کارنامه تک ماده

برای برخی از دانش‌آموزان سوال است که کارنامه تک ماده را چگونه دریافت کنند؟ در کارنامه اصلی که از سایت مای مدیو می‌گیرید، اگر در وضعیت قبولی درسی «مردود» نوشته شده باشد، باید در صورت داشتن شرایط تک ماده اقدام کنید. نمره درس تک ماده از طریق مدیر مدرسه به دانش‌آموز اعلام می‌شود. در واقع کارنامه جداگانه برای تک ماده صادر نخواهد شد.

معایب تک ماده

هر قانونی در کنار مزایا و فرصتی که ایجاد می‌کند، ممکن است معایب و نتایج منفی نیز داشته باشد.

معایب تک ماده متوسطه دوم

  • تمام دروس پایه دوازدهم و در آینده دروس نهایی پایه دهم و یازدهم، بر رتبه کنکور داوطلبان تاثیر بالایی خواهند داشت.
  • اگر متقاضی رشته‌های بدون کنکور باشید، بر اساس معدل و نمراتتان با سایر داوطلبان مقایسه می‌شوید.

در نهایت توصیه می‌کنیم اگر داوطلب کنکور هستید، حتما در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید و نمراتتان را ارتقا دهید.

معایب تک ماده نهم

نمرات قبولی دانش‌آموزان پایه نهم، با حدنصاب نمرات برای انتخاب رشته تفاوت دارد. بنابراین هرچند با تک ماده فارغ‌التحصیل می‌شوید اما به دلیل حد پایین نمرات نمی‌توانید در رشته‌ای که دروس تک ماده داشتید، وارد مقطع بعد شوید.

تک ماده برای چند درس استفاده می شود

سخن پایانی

در این مطلب فرمول محاسبه نمره سالانه را توضیح دادیم که بر اساس آن می‌توان مشخص کرد دانش‌آموز قادر به استفاده از قانون تک ماده است یا خیر. بر این اساس اگر دانش‌آموزی تجدید شده باشد، می‌تواند در شرایط خاصی برای ۱ تا ۴ درس نهایی و ۱ تا ۲ درس غیر نهایی خود از تک ماده استفاده کند و بدون آزمون مجدد، از پایه تحصیلی خود فارغ‌التحصیل شود. هرچند در استفاده از تک ماده حتما به تاثیر نمرات در انتخاب رشته متوسطه دوم و رتبه کنکور توجه ویژه داشته باشید.

سوالات متداول

  1. تک ماده چیست؟
    دانش‌آموزانی که در درسی حداقل نمره قبولی را کسب نکنند، می‌توانند با استفاده از قانون تک ماده نهایتا برای ۶ درس، از تک ماده برای فارغ‌التحصیل شدن در پایه استفاده کنند. شرایط نمره و دروس تک ماده را به طور کامل در همین مطلب شرح دادیم.
  2. قانون تک ماده برای چند درس استفاده می شود؟
    برای ۲ درس غیر نهایی و بر اساس جدیدترین بخشنامه، برای۴ درس نهایی امکان استفاده از تک ماده وجود دارد.
  3. فرق تک ماده و تبصره چیست؟
    تبصره برای پایه دوازدهم است و اصول و اساس آن مانند تک ماده است اما حد نصاب نمره برگه و نمره سالانه بین تبصره پایه دوازدهم و تک ماده پایه‌های دیگر متفاوت است.
  4. چند بار می‌توان از تک ماده استفاده کرد؟
    بستگی به پایه تحصیلی و نوع درس (نهایی یا غیرنهایی) بودن دارد. در این مقاله توضیح دادیم که برای هر پایه و هر نوع درس مجاز هستید که چند بار از تک ماده استفاده کنید.
  5. قانون جدید تک ماده چیست؟
    در گذشته فقط برای ۲ درس نهایی می‌توان از تک ماده استفاده کرد اما بر اساس قانون جدید در مقطع دوم متوسطه امکان استفاده از تک ماده برای ۴ درس نهایی وجود دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط