آزمون رغبت و توانایی چیست + راهنمای سامانه آزمون رغبت و توانایی

سایت آزمون رغبت و توانایی و نحوه‌ی انجام این آزمون آنلاین

انتخاب رشته نهم به دهم یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌های دوران دانش‌آموزی است. تصمیمی که زندگی حرفه‌ای و شغلی نوجوانان در آینده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت این مسئله، اداره آموزش‌و‌پرورش تصمیم گرفت برای شناخت بیشتر بچه‌ها از روحیات و ناخودآگاهشان، آزمون‌های مشاوره‌ایرا به‌عنوان بخشی از فرآیند هدایت تحصیلی برگزار کند. این آزمون‌های مشاوره‌ای به‌عنوان آزمون رغبت و توانایی شناخته می‌شوند و هدفشان شناسایی استعداد و علایق دانش‌آموزان است. در این مقاله به‌سراغ این آزمون‌های آنلاین می‌رویم و با جزئیات کامل، چیستی آن‌ها و نحوه‌ی پاسخگویی به سوالاتشان را بررسی می‌کنیم.

معرفی آزمون رغبت و توانایی

برای موفقیت تحصیلی و شغلی، صرف واردشدن به رشته‌ای که بازار کار و آینده‌ی شغلی خوبی دارد کافی نیست؛ بلکه به داشتن علاقه و توانایی در آن رشته هم نیاز است. آموزش‌وپرورش برای کمک به دانش‌آموزان سال نهمی در مسیر انتخاب رشته، آزمون‌هایی را درنظرگرفته است که به آن‌ها آزمون رغبت و توانایی می‌گویند. دقت کنید که آزمون رغبت و توانایی یک آزمون نیست؛ بلکه دو آزمون و پرسشنامه جداگانه است که در ادامه هرکدامشان را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم:

آزمون رغبت سنجی

همان‌طور که از نامش پیداست، میزان علاقه‌ی دانش‌آموزان به زمینه‌های عملی و نظری و خلاصه فعالیت‌های مختلف ارزیابی می‌کند. در این آزمون، شما باید میزان موافقت یا علاقه‌مندی‌تان به یک گزاره را به‌صورت درجه‌بندی‌شده، از خیلی علاقه‌مندم تا هیچ علاقه‌ای ندارم، اعلام کنید. آزمون رغبت‌سنجی، 15درصد روی نتیجه­ی برگه هدایت تحصیلی شما موثر است.

آزمون توانایی و استعداد

تعداد زیادی از سوالات رغبت‌سنجی به‌اضافه‌ی چندسوال جدید، محتوای آزمون توانایی را تشکیل می‌دهند. در آزمون توانایی قرار است شما میزان توانایی و مهارتتان در حوزه‌های مختلف را به‌صورت درجه‌بندی‌شده، از خیلی‌زیاد تا خیلی‌کم، مشخص می‌کنید. حتما می‌دانید که آزمون توانایی، روی نتیجه‌ی هدایت تحصیلی شما 15درصد تاثیرگذار است.

آزمون رغبت و توانایی چیست؟

اهمیت آزمون رغبت و توانایی پایه نهم

شاید به‌نظرتان برسد که این آزمون‌ها بیهوده هستند و وقت‌‌گذاشتن برای پاسخ‌دادن به آن‌ها وقت‌تلف‌کردن است. اما اگر آن‌ها حتی یک‌درصد هم در بهبود مسیر تحصیلی شما موثر باشند، پاسخگویی صادقانه به آن‌ها به‌چنددلیل ارزشش را دارد:

شناخت بهتر خود و تاثیرپذیری کمتر از هیاهوی اطراف

از طرف دیگر گاهی ما تصور می‌کنیم در موضوعی خاص استعداد نداریم و تلاشی برای رسیدن به آرزوها و رشته موردعلاقه‌مان نمی‌کنیم؛ یا اینکه به خاطر باورهای غلط از طرف اجتماع یا خانواده صرفاً دوست داریم در یک‌رشته‌ی خاص تحصیل کنیم. شرکت در آزمون‌های مشاوره‌ای همگام ازجمله آزمون رغبت و توانایی، پرده از این رازهای عجیب ذهنی برمی‌دارد. ما را با خود واقعی‌مان روبه‌رو می‌کند. در این آزمون‌هاست که متوجه علاقه‌مان به یک مبحث خاص یا استعداد و توانایی‌مان در یک‌رشته‌ی ویژه می‌شویم.

کسب موفقیت در زمینه‌های موردعلاقه و متناسب با استعدادمان

به نظرتان اگر انیشتین می‌خواست در کنار فیزیک یک زیست‌شناس ماهر هم بشود، بازهم تا این موفق می‌شد؟ قطعاً نه! اگر انیشتین به‌جای رشته‌ی ریاضی‌فیزیک ناگهان به سرش می‌زد که برود و زیست بخواند، چه اتفاقی می‌افتاد؟

واقعیت این است که هر یک از ما استعدادهای و توانایی‌های بالقوه‌ای داریم. بعضی از این استعدادها باکمی تلاش می‌توانند عامل تمایز ما نسبت به سایرین باشد. آزمون مشاوره‌ای سامانه همگام مثل آزمون رغبت هدایت تحصیلی و آزمون توانایی­سنجی همگام به ما کمک می‌کنند تا این استعدادها را به‌موقع کشف کنیم و متوجه این موضوع شویم که چگونه رشته مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟

تاثیر آزمون‌های رغبت و توانایی بر نتایج برگه‌ی هدایت تحصیلی

30‌نمره از 100نمره‌ی برگه‌ی هدایت تحصیلی به آزمون‌های رغبت و توانایی اختصاص دارد. پس اگر می‌خواهید انتخاب رشته‌ی درستی داشته باشید و سرنوشت تحصیلی‌تان در مسیر درستش قرار بگیرد، پاسخ صادقانه به آزمون‌های رغبت و توانایی قطب‌نمای خوبی برای شما و مسئولان آموزش‌وپرورش است.

آزمون رغبت و توانایی چیست؟

سوالات آزمون رغبت و توانایی

آزمون رغبت 125سوال و آزمون توانایی 98سوال دارد. برای پاسخگویی به سوال‌های بخش رغبت‌سنجی، بیش‌ازهمه باید به حس و علاقه‌ی درونی‌تان تکیه کنید و برای سوال‌های توانایی، براساس تجربه‌هایی که از توانایی‌تان دارید جواب بدهید. لازم هم نیست همین‌حالا حتما در حوزه‌ای تبحر داشته باشید؛ همین که در خودتان توانایی خوب عمل‌کردن در حوزه‌ای را می‌بینید، برای پاسخ‌دهی به سوال‌های آزمون توانایی کفایت می‌کند.

دقت کنید که آزمون‌های پرسشنامه‌ای، مثل همین آزمون رغبت و توانایی، هیچ جواب درست و غلطی ندارند؛ در این آزمون‌ها تاکید بر شناخت است. شناختی که به شما کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری بگیرید و زندگی بهتری داشته باشید. هرچه باصداقت و دقت بیشتری به سوال‌های آزمون رغبت و توانایی پاسخ بدهید، نتیجه‌ی انتخاب رشته‌‌تان با واقعیت همخوانی بیشتری خواهد داشت و موفقیت بیشتری را در رشته‌ی تحصیلی‌تان به دست می‌آورید.  

چند نکته در رابطه با پاسخگویی به سوالات آزمون رغبت و توانایی

  • به سؤالات در کمال صداقت و با توجه به توانمندی‌های حال حاضرتان پاسخ بدهید.
  • اگر به هر دلیلی نتوانستید به‌موقع در آزمون‌ها شرکت کنید، حتماً با مشاوره‌ تحصیلی مدرسه صحبت کنید.
  • هنگام پاسخ دادن به سؤالات صفحه‌کلید رایانه یا تلفن همراه‌تان را در حالت انگلیسی قرار دهید.
  • تا زمانی که روی تیک نهایی‌شدن پاسخ‌ها کلیک نکنید، می‌توانید به دفترچه‌ی آزمون مراجعه و پاسخ‌های‌تان را ویرایش کنید.

سایت آزمون رغبت و توانایی

قدیم‌ترها آزمون‌ رغبت و توانایی در سامانه‌های دیگری مثل همگام یا پادا انجام می‌شدند، اما حالا همه‌ی خدمات آنلاین دانش‌آموزی به سایت مای‌مدیو (پنجره خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش) منتقل شده‌اند. سایت مای‌مدیو معمولا از اواسط آبان تا اواخر دی‌ماه برای انجام آزمون‌های رغبت و توانایی باز می‌شود. البته معمولا مهلت پاسخ‌دهی به این آزمون‌ها تا بهمن و حتی گاهی اسفندماه هم تمدید می‌شود، اما بهتر است در موعد مقرر کارتان را انجام دهید تا برای انتخاب رشته‌ی نهم به مشکل نخورید.

راهنمای آزمون رغبت و توانایی در سایت مای‌مدیو

اما چگونه باید وارد سایت مای‌مدیو شویم و در آزمون رغبت و توانایی شرکت کنیم. در ادامه مراحل ورود به سایت مای‌مدیو و انجام آزمون رغبت و توانایی را برای‌تان به تصویر می‌کشیم:

  1. نشانی سایت مای‌مدیو (my.medu.ir) را در مرورگر خود تایپ یا از همین‌جا کپی-پِیست کنید:
  • بعد از ورود به سایت، از بین گزینه‌های ورود، ورود دانش‌آموزان را انتخاب کنید:
راهنمای آزمون رغبت و توانایی در سایت مای_مدیو2
  • سپس کد ملی، شماره‌ی سریال شناسنامه و کد امنیتی را در قسمت‌های مشخص‌شده وارد کنید و روی آیکون ورود بزنید:
راهنمای آزمون رغبت و توانایی در سایت مای_مدیو3
  • بعد از ورود به حساب کاربری، در کادر خدمات آموزشی دانش‌آموزان، روی گزینه‌ی هدایت تحصیلی کلیک کنید:
راهنمای آزمون رغبت و توانایی در سایت مای_مدیو4
  • در صفحه هدایت تحصیلی، گزینه‌های مختلفی تعبیه شده است که یکی از آن‌ها آزمون‌های مشاوره‌ای است. روی این گزینه کلیک کنید:
راهنمای آزمون رغبت و توانایی در سایت مای_مدیو5
  • اگر تا اینجا را درست پیش آمده باشید، با سه گزینه‌ی آزمون رغبت، آزمون توانایی و نتایج آزمون‌های رغبت و توانایی مواجه می‌شوید. با کلیک روی آزمون‌های رغبت و توانایی، وارد صفحه‌ی آزمون می‌شوید و می‌توانید به سوال‌ها پاسخ دهید:

چند نکته در رابطه با پاسخگویی به سوالات آزمون رغبت و توانایی

  • به سؤالات در کمال صداقت و با توجه به توانمندی‌های حال حاضرتان پاسخ بدهید.
  • اگر به هر دلیلی نتوانستید به‌موقع در آزمون‌ها شرکت کنید، حتماً با مشاوره‌ تحصیلی مدرسه صحبت کنید.
  • هنگام پاسخ دادن به سؤالات صفحه‌کلید رایانه یا تلفن همراهتان را در حالت انگلیسی قرار دهید.
  • تا زمانی که روی تیک آبی به معنای نهایی شدن پاسخ‌ها کلیک نکنید، می‌توانید به دفترچه‌ی آزمون مراجعه و پاسخ‌هایتان را ویرایش کنید.
  • برای ورود به سامانه‌ی همگام نیاز به رمز عبور دارید، چنانچه رمز عبورتان را گم یا فراموش کرده‌اید، در رابطه با دریافت رمز جدید یا بازیافت رمز قبلی با مدیر مدرسه مشورت کنید.

سخن پایانی

تلاش برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس علایق و توانایی‌ها امری پذیرفته‌شده در سراسر دنیاست. آزمون‌های مشاوره‌ای رغبت و توانایی یکی از قدم‌های اصلی آموزش‌وپرورش برای به‌روز‌کردن سیستم آموزشی و انتخاب رشته و جلوگیری از هدررفت استعدادهاست. در کنار این موضوع، دانش‌آموزان با شرکت در آزمون‌ توانایی و آزمون رغبت‌سنجی می‌توانند به‌آسانی و با کمک مشاوره‌های مدرسه، بااستعدادهای نهفته‌شان مواجه بشوند و برای رشد و شکوفایی آن‌ها بهتر برنامه‌ریزی کنند. پس حتما بادقت و صداقت کامل به این آزمون‌ها پاسخ دهید و مسیر تحصیلی بهتری برای خودتان رقم بزنید.

سوالات متداول

  1. آزمون رغبت و توانایی چیست؟
    بخشی از فرآیند هدایت تحصیلی سال نهم هستند که به دانش‌آموزان و آموزش‌وپرورش در شناخت استعدادها و علایق فردی برای انتخاب رشته‌ی تحصیلی نهم به دهم کمک می‌کنند. این آزمون‌ها، علایق و استعدادهای دانش‌‌آموزان در زمینه‌های مختلف را می‌سنجند.
  2. سوالات آزمون رغبت و توانایی درباره‌ی چه هستند؟
    آزمون رغبت 125سوال دارد و علایق دانش‌آموزان به فعالیت‌های مختلف را ارزیابی می‌کند و آزمون توانایی برای سنجش مهارت‌های دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف طراحی شده است.
  3. برای آزمون رغبت و توانایی به چه سایتی مراجعه کنیم؟
    برای انجام آزمون‌های رغبت و توانایی، باید وارد سایت مای‌مدیو شوید و از قسمت هدایت تحصیلی، گزینه‌ی آزمون‌های مشاوره‌ای رغبت و توانایی را انجام دهید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط