دانشگاه شهریه پرداز و انواع آن

معرفی دانشگاه ها و دوره های شهریه پرداز

به دانشگاهی که در ازای امکانات آموزشی از دانشجویان پول دریافت کند، دانشگاه شهریه پرداز گفته می‌شود. این دانشگاه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام امکانات تحصیلی و رفاهی ویژه‌ای ارائه می‌دهند. لیست دانشگاه‌های شهریه پرداز به این صورت است: دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه مجازی، پردیس خودگردانِ دانشگاه دولتی و دوره‌های شبانه دانشگاه دولتی. دانشجویان می‌توانند با توجه به شرایط خود، از بین این گزینه‌ها انتخاب کنند. در ادامه، همه چیز درباره دانشگاه شهریه پرداز را به‌صورت دقیق بررسی خواهیم کرد.

منظور از دانشگاه شهریه پرداز چیست

به هرگونه دوره تحصیلیِ دانشگاهی که در آن بابت آموزش هزینه دریافت شود، دانشگاه شهریه پرداز می‌گوییم. برای تحصیل در چنین دوره‌هایی، با توجه به نوع دوره، مقطع تحصیلی، سطح دانشگاه و تعداد واحدهای ترمی باید مبلغی را به‌حساب دانشگاه واریز کنیم. تنها تفاوت دوره‌های روزانه با دوره‌های شهریه پرداز در همین مورد است؛ در دوره‌های روزانه، هزینه آموزش را دولت پرداخت می‌کند و در بقیه دوره‌ها، دانشجو این هزینه را واریز می‌کند.

دوره‌های شهریه پرداز کدام اند

دوره‌های شبانه دانشگاه سراسری، دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، دانشگاه های مجازی و پردیس خودگردان در این گروه قرار می‌گیرند. میزان شهریه دوره های شهریه پرداز متفاوت است و به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. برای شناخت بهتر دانشگاه‌های کشور، سری به مقاله معرفی انواع دانشگاه در ایران و بررسی شباهت ها و تفاوت ها بزنید. برای معرفی دانشگاه شهریه پرداز، انواع آن را با هم بررسی می‌کنیم.

شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا شهریه پرداز

بررسی دانشگاه شهریه پرداز آزاد

دانشگاه آزاد با در اختیار داشتن هیئت علمی و امکانات مناسب، یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان است. بر اساس آمار خبرگزاری ایرنا، حدود 40 درصد از دانشجویان کل کشور در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، که نشان از زیرساخت‌های قوی آن‌ در بین مراکز آموزشی دارد. شهریه دانشگاه آزاد به‌جز پردیس خودگردان، در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های شهریه پرداز بالاتر است.

یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه آزاد این است که شرایط پذیرش آسانی دارد. قبولی در این دانشگاه از طریق آزمون سراسری و بدون آزمون امکان پذیر است. در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد، پذیرش از طریق ظرفیت مازاد صورت می‌گیرد و اعتبار مدرک آن به‌اندازه قبولی با آزمون است. تنها تفاوت پذیرش از طریق ظرفیت مازاد، نداشتن حق انتقالی و شرایط مهمان است؛ یعنی دانشجویان نمی‌توانند به دانشگاه‌های دیگر انتقالی بگیرند یا در آن‌ها به‌صورت مهمان تحصیل کنند.

پیشنهاد مطالعه: اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

هزینه رشته های شهریه پرداز

بررسی دانشگاه شهریه پرداز پیام نور

دانشگاه پیام نور باهدف ایجاد بستری برای آموزش نیمه­ حضوری، یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح کشور است. آموزش نیمه حضوری، نوعی از آموزش است که با استفاده از فناوری آموزشی و کتاب‌های خود آموز، ضرورت حضوری بودن کلاس‌ها را کاهش می‌دهد. دلیل اینکه به آن نیمه حضوری گفته می‌شود این است که کلاس‌های مرور و رفع اشکال به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و نمی‌توان گفت کاملا غیرحضوری است.

امکان پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور، هم از طریق آزمون سراسری و هم بدون آزمون وجود دارد. پذیرش بدون آزمون در دانشگاه پیام نور از طریق سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. به دلیل بالا بودن تعداد واحدهای پیام نور در سطح کشور و گاها پوشش مناطق روستایی، تعداد دانشجویان زیادی در این واحدها تحصیل می‌کنند. البته مهم‌ترین مزیت دانشگاه پیام نور، پایین بودن شهریه آن در مقایسه با دیگر دوره های شهریه پرداز است.

میزان شهریه دوره های شبانه

بررسی دانشگاه شهریه پرداز شبانه

دانشگاه‌های سراسری به غیر از دوره‌های روزانه، در دوره‌های شبانه نیز دانشجو می‌گیرند. دانشجویان دوره شبانه و روزانه در یک کلاس و ساعت مشخص آموزش می‌بینند و مدارک تحصیلی یکسانی را از دانشگاه دریافت می‌کنند. در واقع دانشجویان شبانه از تمام امکانات تحصیلی دانشگاه بهره‌مند می‌شوند.

 تفاوت دوره‌های روزانه و شبانه در پرداخت شهریه و بعضی امکانات رفاهی است. دوره شبانه شهریه دارد اما شهریه آن در مقایسه با دانشگاه آزاد و پردیس‌های خودگردان کمتر است. امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه، بسته به دانشگاه محل قبولی متفاوت است، اما توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از دانشگاه‌ها در قبال فراهم کردن امکانات رفاهی برای دانشجویان شبانه تعهدی ندارند.

تفاوت پردیس خودگردان با شهریه پرداز

بررسی دانشگاه شهریه پرداز پردیس خودگردان

پردیس‌های خودگردان، یکی دیگر از انواع دانشگاه‌های شهریه پرداز در کشور است. این پردیس‌ها وابسته به دانشگاه‌های دولتی هستند و در ابتدا، برای پذیرش دانشجوی خارجی شکل گرفتند که با استقبال رو به رو نشد. مدرک این مراکز از طریق دانشگاه دولتی صادر می‌شود و به‌جز اینکه مهر «پردیس خودگردان» روی آن ثبت می‌شود، تفاوت دیگری با مدارک دانشجویان روزانه ندارد. البته شهریه این پردیس‌ها بسیار گران و حتی از شهریه دانشگاه آزاد نیز بالاتر است.

پردیس‌های خودگردان در همه مقاطع تحصیلی و از طریق آزمون سراسری یا آزمون اختصاصی، به جذب دانشجو اقدام می‌کنند. همچنین در بعضی از پردیس‌ها، پذیرش دانشجو از طریق سابقه تحصیلی انجام می‌شود. مراحل پذیرش در ابتدا به‌صورت نیمه متمرکز بود، یعنی دانشجویان علاوه بر قبولی در آزمون باید فرآیند مصاحبه را نیز طی می‌کردند. اما از سال 93 به بعد، شرایط پذیرش این مراکز آموزشی از نیمه متمرکز به متمرکز تغییر یافت.

دوره شهریه پرداز در دانشگاه مجازی

بررسی دانشگاه شهریه پرداز مجازی

به دلیل مشغله‌های کاری و دوری مسافت، امروزه دانشگاه‌های مجازی شرایط مناسبی برای ادامه تحصیل فراهم کرده‌اند. پذیرش در این دانشگاه‌ها هم به‌صورت آزمون سراسری و هم از طریق سابقه تحصیلی صورت می‌گیرد. در این کلاس‌ها حضور و غیاب به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و دانشجویان موظف‌اند از قوانین دانشگاه در این زمینه پیروی کنند. البته امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

دانشگاه‌های مجازی تنها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌گیرند و در دوره دکتری دانشجو جذب نمی‌کنند. آموزش مطالب درسی در این دوره‌ها از طریق ویدئوی آموزشی، کتاب‌های الکترونیک و سی دی انجام می‌شود. به خاطر داشته باشید که روی مدرک دانشگاه مجازی، عبارت «دوره الکتریکی» درج می‌شود. بعضی از مراکز استخدامی اعتبار این مدارک را قبول ندارند، اما به‌مرور ارزش و اعتبار آن‌ها نزد مراکز استخدامی در حال افزایش است.

دوره شهریه پرداز در دانشگاه غیرانتفاعی

بررسی دانشگاه شهریه پرداز غیرانتفاعی

دانشگاه غیرانتفاعی، همان طور که از نام آن پیداست، به‌صورت غیردولتی اداره می‌شود. آن‌ها تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند و در مقاطع مختلف تحصیلی دانشجو جذب می‌کنند. در مقطع کارشناسی، دانشجویان می‌توانند از طریق آزمون سراسری و سابقه تحصیلی در دانشگاه غیرانتفاعی تحصیل کنند. در مقطع ارشد و دکتری، دانشجویان فقط می‌توانند از طریق آزمون در این دانشگاه‌ها پذیرش بگیرند.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، دانشگاه‌های شهریه پرداز در میزان شهریه، امکانات تحصیلی و شرایط دیگر باهم تفاوت‌های زیادی دارند. اعتبار مدارک آن‌ها با یکدیگر برابر نیست و هرکدام برای دستیابی به هدف خاصی مناسب است. با توجه به نیاز دانشجو، هر کدام از این دانشگاه‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد و نمی‌توان هیچ کدام از آن‌ها را برتر از دیگری دانست. ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام از این دوره‌ها را در بالا به‌طور جامع بیان کردیم و با مطالعه آن‌ها دید نسبتا خوبی از این دانشگاه‌ها به دست می‌آورید. امیدواریم این متن در انتخاب درست دانشگاه به شما کمک کرده باشد.

سوالات متداول

  1. آیا مدرک دانشگاه شهریه پرداز معتبر است؟
    بله، مدارک دانشگاه‌های شهریه پرداز تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌شود و کاملا معتبر است.
  2. شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا پردیس خودگردان؟
    شهریه پردیس خودگردان از دانشگاه آزاد بیشتر است.
  3. آیا امکان پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌های شهریه پرداز وجود دارد؟
    بله، در همه دوره‌های شهریه پرداز امکان پذیرش بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وجود دارد.
  4. تفاوت شهریه پرداز و پردیس در چیست؟
    پردیس‌ها زیرمجموعه دانشگاه‌های شهریه پرداز قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط