مصاحبه با رتبه ۹ کنکور ریاضی (آروین اصلی)

مصاحبه با رتبه ۹ کنکور ریاضی و فیزیک اروین کنکور 1403

الگوبرداری از افراد موفق و رتبه‌های برتر کنکور، بهترین نقشه راه برای دانش‌آموزان پشت‌کنکوری‌ست. آروین اصلی عزیز، رتبه ۹ کنکور ریاضی فیزیک با ما همراه شد و با حوصله فراوان، درباره برنامه‌های کنکوری‌اش برایمان گفت. اگر به قبولی در کنکور فکر می‌کنید و به‌دنبال راز و رمز موفقیت در آن می‌گردید، صحبت‌های آروین اصلی حتما نکات و سرنخ‌های خوبی در اختیارتان می‌گذارد. 

دردصد های کنکور اورین اصلی رتبه 9 کنکور ریاضی و فیزیک سال 1403

چون نمره ترازم در کنکور تیر بالاتر بود، درصدهای کنکور تیر برای محاسبه رتبه نهایی من لحاظ شد. اگرچه درس فیزیک را اکثر داوطلبان رشته ریاضی خوب جواب می‌دهند، اما من هم در این درس عملکرد نسبتا خوبی داشتم. همان‌طور که می‌بینید، درصد من در درس‌های شیمی و فیزیک در کنکور تیر رشد زیادی داشته است، زیرا در فاصله زمانی بین دو کنکور سعی کردم به‌خوبی روی نقطه‌ضعف‌هایم کار کنم. 

اگرچه راه‌حلی که انتخاب کردم کاملا ریسکی بود، اما با مشاورم صحبت کردم و تصمیم گرفتیم که در دفترچه دوم، ابتدا سراغ سوالات شیمی بروم و سپس فیزیک را جواب بدهم. در واقع چون در درس شیمی کمی ضعیف بودم، بخشی از وقت فیزیک را به آن اختصاص دادم. البته ابتدا نگاهی به سوالات فیزیک انداختم و مطمئن شدم که در مدت زمان کمتر هم می‌توانم به سوالات این درس پاسخ بدهم.

از سال دهم و با روزی ۲-۳ ساعت شروع کردم. بعد از امتحانات پایه نهم، یعنی از تابستان ۱۴۰۰، طبق برنامه‌‌های کنکوری مجموعه مدارس سلام، مطالعات خود را شروع کردم و تا ۳ روز قبل از کنکور، طبق همان برنامه‌‌ها پیش رفتم. برنامه‌ها در ابتدا سبک و در حد آشنایی با سوالات تستی و نحوه پاسخ‌گویی به آن‌ها بود و رفته‌رفته جدی‌تر ‌می‌شد. 

راهنمای اول و آخر ما برنامه‌های مدرسه بود. در مجموعه مدارس سلام همه برنامه‌ها از قبل آماده بود و ما فقط باید زحمت خواندن را می‌کشیدیم. درس‌های امتحانات نهایی نیم‌سال اول دوازدهم و بخش‌هایی از دروس پایه را تا اوسط آذر ۱۴۰۲ خواندم. بعد از آن اردوی مطالعاتی شبانه‌روزی در مدرسه برپا شد تا برای امتحانات نیم‌سال اول مطالعه کنیم. 

از اواسط دی دوباره سراغ کلاس‌های درس رفتیم و تا اواخر اسفند تمام درس‌های پایه و ادامه مباحث دوازدهم به ما تدریس شدند. گل سرسبد برنامه‌های کنکوری مدارس سلام، اردوی مطالعاتی دوران جمع‌بندی‌ست. ما از عید وارد اردوی مطالعاتی دوران جمع‌بندی شدیم که تا کنکور تیر این اردو ادامه پیدا کرد.

«دوره جمع‌بندی اول» تا کنکور اردیبهشت بود. سپس برای یک‌ ماه، تمرکزمان را روی امتحانات نهایی گذاشتیم. بعد از اتمام امتحانات نهایی یک‌روز استراحت کردیم و دوباره وارد مرحله جمع‌بندی دروس کنکوری شدیم. 

میانگین ساعت مطالعه بستگی به شرایط داشت. روزهای کلاس و مدرسه به‌طور میانگین ۳-۴ ساعت و در بهترین حالت، ۶ ساعت مطالعه می‌کردم. روزهای تعطیل حداقل ۸ ساعت درس می‌خواندم. بعد از عید که وارد اردوی مطالعاتی دوران جمع‌بندی مدارس سلام شدم، میانگین زمان مطالعه‌ام به ۱۱ ساعت هم رسید. 

بهتر است در یک روز حداقل ۲ یا ۳ درس را مطالعه کنیم و تمام وقتمان را به یک درس خاص اختصاص ندهیم. من به‌طور میانگین روزی ۲ تا ۳ درس را مطالعه می‌کردم و زمان‌هایی که عمومی‌ها اضافه می‌شدند، به ۴ تا ۵ درس هم می‌رسیدم. 

من در کنکور اردیبهشت وقت کم آورده بودم و عملکردم در درس شیمی نسبتا ضعیف بود. به‌همین‌دلیل، مهم‌ترین هدفی که برای آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌کردم، صرفه‌جویی در زمان یا همان مدیریت زمان جلسه کنکور بود. بهترین مثال هم همان کاری بود که با درس شیمی کردم و بخشی از وقت فیزیک را برای پاسخ‌گویی به سوالات شیمی کنار گذاشتم. 

ساعت مطالعه اروین اصلی  در کنکور ریاضی

روزانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تست حل می‌کردم. در روزهای مدرسه که وقت کمتری برایم باقی می‌ماند، حدود ۱۰۰ تست می‌زدم و در روزهای تعطیل و اردو به‌صورت میانگین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تست می‌زدم. فکر می‌کنم بیشترین تعداد تستی که در یک روز حل کردم ۳۰۰ تست بوده است. 

من برای رفع نقاط ضعفم وقت زیادی اختصاص می‌دادم. مثلا گاهی پیش می‌آمد که چند ساعت روی یک سوال ریاضیات گسسته فکر کنم تا بتوانم آن را عمیق یاد بگیرم. حل تست‌ها و سوالات تالیفی‌ای که معلمان مدارس سلام در اختیارمان می‌گذاشتند نیز به شناسایی و رفع ایرادتم کمک زیادی می‌کردند. 

حدود ۳ ماه و نیم در دوران جمع‌بندی بودیم. بدون احتساب امتحانات نهایی، حدود ۲ ماه‌ونیم و با احتساب آن حدود ۳ ماه‌ونیم در دوران جمع‌بندی بودیم. دوران جمع‌بندی ما در «مجموعه مدارس سلام» این‌گونه بود که ابتدا مبحث به مبحث درس‌های دهم تا دوازدهم را مرور می‌کردیم و تست می‌زدیم و سپس آزمون جامع می‌دادیم. بعد از آزمون دوباره مبحث به مبحث تست می‌زدیم، ایرادتمان در آزمون جامع قبلی را رفع می‌کردیم و دوباره سراغ آزمون جامع بعدی می‌رفتیم تا به‌مرور نقطه ضعف‌هایمان را کاملا پوشش دهیم. 

بله؛ گاهی استرس می‌گرفتم! خصوصا صبح‌های امتحانات نهایی و هفته آخر کنکور استرسم زیاد شد. برای کنترل استرسم دراز می‌کشیدم و سعی می‌کردم به هیچ‌چیز فکر نکنم. گاهی‌اوقات هم با اعضای خانواده و دوستانم درباره موضوعات متفرقه صحبت می‌کردم تا حواسم را از کنکور و استرس‌های آن دور کنم.  

بله؛ گاهی‌اوقات ناامید می‌شدم. زمان‌هایی که ناامید می‌شدم، با خودم می‌گفتم چرا نتیجه‌ام این‌ شد؟ مشکل از کجا بود؟ حسی از خشم و عصبانیت در درون خودم احساس می‌کردم و با خودم می‌گفتم: «باید تلاش کنم که حلش کنم». هیچ‌وقت اجازه ندادم که ناامیدی‌ام باعث شود که دست از تلاش بردارم و قید برنامه‌ مطالعاتی‌ام را بزنم.  

معدلم ۱۹/۸۴ صدم شد. فکر می‌کنم یکی از بهترین معدل‌ها را داشتم. شنیده‌ام که بالاترین معدل، ۱۹/۸۸ شده است. فقط در درس‌های فارسی، سلامت و بهداشت، گسسته، علوم اجتماعی و عربی نمره‌ام ۲۰ نشد. 

نمرات و معدل رتبه 9 کنکور ریاضی و فیزیک اروین اصلی

برنامه‌های مدرسه در «مجموعه‌ مدارس سلام» کاملا همسو با موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور هستند و این مسئله کار ما را خیلی راحت‌تر می‌کرد. مثلا در دوران امتحانات نهایی برای اینکه از فضای کنکور فاصله نگیریم، در مدرسه برای ما آزمون‌های جامع برگزار می‌شد. 

هیچ‌وقت زور بی‌خودی نمی‌زدم که چیزی را وارد حافظه‌ام کنم. درس‌های حفظی را گاهی ۱۰ بار یا حتی بیشتر مرور می‌کردم تا بالاخره در ذهنم بنشینند. 

  • درس هندسه بیشتر از هرچیزی به خلاقیت نیاز داشت. برای همین من تست زیاد حل می‌کردم تا با شیوه‌های مختلف طراحی سوال آشنا بشوم و ذهنم انعطاف‌پذیری بیشتری برای حل سوالات این درس پیدا کند.
  • برای شیمی بیشتر از هر چیزی روی درس‌نامه و جزوه عالی معلمم تمرکز می‌کردم.
  • گسسته درس خاصی بود و نیاز به یادگیری عمیق داشت. گاهی ساعت‌ها روی یک تست فکر می‌کردم تا بتوانم کامل درکش کنم.

تفریحم بیشتر تماشای فیلم و سریال بود. فیلم ذهن زیبا «beautiful mind»، فیلم موردعلاقه‌‌ من است. گاهی هم با خانواده به پارک و رستوران می‌رفتیم  تا کمی از حال‌وهوای درس و مدرسه بیرون بیایم و ذهنم را حداقل برای چندساعت آزاد بگذارم. 

مراسم تجلیل از رتبه های برتر مدارس سلام

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم، در مدارس سلام همه‌چیز برنامه‌ریزی شده بود و ما فقط باید زحمت خواندن را می‌کشیدیم. آزمون‌های جامع، اردوهای مطالعاتی، جزوه‌های معلمان برتر سلام، سوالات تالیفی گردآوری‌شده و… خیلی به من کمک کردند. اگرچه تمام برنامه‌های کنکوری ما در سلام بی‌نظیر بودند، اما جزوه‌های معلمان برتر را بیش از همه در موفقیتم تاثیرگذار می‌دانم. 

به برنامه‌های علمی و فرهنگی مدارس سلام مانند مسابقات پژوهشی «سلام کاپ» هم علاقه‌مند بودم و در آن‌ها شرکت می‌کردم. مجموعه مدارس سلام به‌لحاظ فرهنگی هم جو بسیار خوبی دارد و من در آنجا احساس راحتی و آرامش داشتم.

به‌نظر من در آزمون حساسی مثل کنکور نمی‌شود اهمیت استعداد را نادیده گرفت. اما تلاش نقش تعیین‌کننده دارد، زیرا بدون آن حتی اگر با استعدادترین فرد هم باشیم، در کنکور موفق نمی‌شویم.  

به این مطلب امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *