پردرآمدترین رشته های هنرستان

هنرستان‌ها رشته‌های مختلفی را ارائه می‌دهند تا دانش‌آموزان فرصت یادگیری عملی مهارت‌های مختلف را داشته باشند. تنوع رشته های خوب هنرستان ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد، بالاخره کدامیک از این رشته‌ها خوب و پردرآمد هستند؟ هرچند پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب شغل و رشته آینده، فقط به درآمد نگاه نکنید و مجموعه‌ای از عوامل شخصی را هم در نظر بگیرید، اما در کنار آن، شما را با رشته های پردرآمد هنرستان آشنا می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم سایر مشاغل رشته فنی حرفه ای را نیز بررسی کنید.

رشته های پر درآمد هنرستان چه هستند؟

  • گرافیک
  • عکاسی
  • طراحی دوخت برای دختران
  • مهندسی خودرو برای پسران
  • عمران
  • معماری داخلی
  • کامپیوتر
  • حسابداری

هنرستان نام مدارسی است که دو رشته کاردانش و رشته فنی حرفه ای را ارائه می‌دهند. بنابراین این لیست را در بین رشته های کاردانش و فنی حرفه‌ای می‌توانید پیدا کنید.

رشته طراحی دوخت هنرستان

اگر به رشته طراحی دوخت در دانشگاه علاقه‌مند باشید، می‌توانید در هنرستان طراحی دوخت را انتخاب کنید. این رشته مربوط به زیرشاخه هنر و از رشته های پردرآمد هنرستان دخترانه است. هنرآموزان بعد از ۳ سال مهارت های اصلی برای طراحی، تولید و دوخت انواع پوشاک را فرا می‌گیرند. چرا طراحی دوخت از پردرآمدترین رشته های هنرستان است؟ چون:

  • پوشاک امروزه صرفا نقش پوشاندن بدن ندارد بلکه جنبه فرهنگی و اجتماعی دارد.
  • هر روزه نیاز و تمایل جامعه به استفاده از پوشاک خاص و توجه به زیبایی بیشتر می‌شود.
  • تنوع سبک‌های پوشش در جوامع و رشد جمعیت نیز یکی دیگر از دلایل رشد بازار کار طراحان دوخت است.
  • پوشاک کالایی مصرفی است که نیاز به تهیه مجدد و بروز شدن مداوم دارد.
گرافیک بهترین رشته هنرستان

رشته گرافیک هنرستان

با توجه به رشد تکنولوژی و گسترش مشاغل وابسته به اینترنت و فضای مجازی، اثرگذاری تبلیغات و نیاز همه بازارها و صنایع به استفاده از پیام‌های بصری، مشاغل مرتبط با رشته گرافیک نیز رو به توسعه هستند. خوشبختانه عنوان این رشته در هنرستان و دانشگاه یکسان است و می‌توانید حین تحصیل و آموزش در هنرستان، درآمدزایی نیز داشته باشید.

رشته کامپیوتر هنرستان

کامیپوتر یک حوزه بسیار وسیع است که از سال‌ها قبل پرکاربرد بوده و جزو رشته های پر درآمد هنرستان و حتی رشته ریاضی محسوب می‌شود. پایه‌های لازم برای آشنایی با نرم‌افزار و سخت‌افزارها کامپیوتری را در هنرستان آموزش می‌بینید. شاید در هنرستان خیلی نیاز به درس ریاضی را احساس نکنید، اما یادتان نرود که اگر قرار باشد وارد رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه سوید باید پایه ریاضی و محاسباتی قوی داشته باشید. رشته کامپیوتر مشاغل بسیار زیاد و پول‌سازی دارد.

رشته معماری داخلی هنرستان

معماران با تلفیق هنر و ریاضی، از طراحی و ساخت نمای خارجی بناها گرفته تا نماهای داخلی را انجام می‌دهند. میزان درآمد این نوع کار بسیار بالا و از طرفی تقاضای شغلی نیز برای این رشته زیاد است. در هنرستان رشته معماری داخلی ارائه می‌شود و تمرکز بر طراحی فضاهای داخلی ساختمان‌ها و کسب‌کارهای مختلف است. اما در دانشگاه رشته متناظر آن مهندسی معماری است. برای این رشته هم باید در ریاضی، هندسه و دروس محاسباتی خوب باشید و علاوه‌بر این‌ها خلاقیت و ذهنیت تجمسی قوی داشته باشید.

عمران پردرآمدترین رشته هنرستان

رشته عمران هنرستان

روزی می‌رسد که ساختمانی ساخته نشود یا بنایی به وجود نیاید؟ آیا جاده‌ها تمام می‌شوند یا پل و سدی دیگر ساخته نخواهد شد؟ طبیعتا خیر!  نه تنها ساخت بناهای مختلف کمتر نمی‌شود بلکه با رشد جمعیت، تغییرات آب و هوایی و بهبود تکنولوزی‌ای مرتبط با ساخت بنا، نیازمند مهندسانی خبره برای ایجاد سازه‌های مقاوم و کارا هستیم. از طرفی نگهداری، تعمیر و بازسازی سازه‌ها نیز بخشی دیگر از بازار پرسود عمران است. بنابراین نیاز به مهندسان عمران نه تنها کم نمی‌شود بلکه عمران از شاخه صنعت هنرستان، همچنان جزو پردرآمدترین رشته های هنرستان است. می‌توانید رشته مهندسی عمران در دانشگاه را تا سطح دکتری نیز ادامه بدهید.

رشته مکانیک خودرو هنرستان

مکانیک خودرو هنرستان از جمله رشته‌های پردرآمد هنرستان پسرانه است. این رشته در گروه صنعت هنرستان است و شاید بتوان متناظر آن در دانشگاه را رشته مهندسی مکانیک و رشته مهندسی خودرو دانست. ساخت، تعمیرات و نگهداری خودرو جزو حوزه‌های پولساز محسوب می‌شود. بنابراین می‌توانید با تحصیل در این رشته در هنرستان پیش‌زمینه‌های لازم را بیاموزید و پس از آن وارد رشته‌های دانشگاهی مرتبط شوید.

رشته عکاسی هنرستان

با رشد شبکه‌های مجازی، اقبال عمومی به عکاسی حرفه‌ای از افراد، محصولات و همچنین فعالیت‌های تبلیغاتی افزایش زیادی پیدا کرد. عکاسی حرفه‌ای تقریبا با هزینه بالا محسوب می‌شود. هرچند موفقیت در این رشته نیاز به ذوق هنری، تلاش، یادگیری خارج از کلاس و درس، تمرین و بازاریابی نیز دارد. عکاسی علاوه بر تجره محور بودن نیازمند آموزش حرفه‌ای است بنابراین با تمام کردن دوره عکاسی در هنرستان می‌تواند وارد رشته عکاسی در دانشگاه شوید و آن را تخصصی‌تر ادامه بدهید.

حسابداری رشته پردرآمد هنرستان

رشته حسابداری در هنرستان

هیچ شرکت، صنعت یا حتی استارتاپی را پیدا نمی کنید که به یک حسابدار یا حسابرس نیازمند نباشد. موسسه‌ها و شرکت‌های مالی فراوانی نیز مستقلا در این حوزه کار می‌کنند. امکان استخدام در بانک‌ها، موسسه‌های مالی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حسابداری و حسابرسی نیز وجود دارد. میزان حقوق و درآمد حسابداری به دلیل حسایت شغلی بالا است.  امکان ادامه تحصیلی رشته حسابداری در دانشگاه تا دکترا نیز فراهم است.

سخن پایانی

از آن‌جایی که هدف از رشته‌های هنرستانی، آموزش نیروی کار و ورود سریع‌تر به مشاغل است، تنوع زیادی در رشته‌های خوب هنرستان وجود دارد. هرچند ما برخی از رشته‌ها را با توجه به بازار کار، امکان اشتغال، امکان کارآفرینی و میزان نیاز کشور به عنوان بهترین رشته های هنرستان معرفی خواهیم کرد، اما نباید فراموش کنید هر رشته‌ای در آن تبحر، استعداد، علاقه و پشتکار داشته باشید قطعا گنج شما خواهد بود.

سوالات متداول

  1. آیا رشته های هنرستان درآمد خوبی دارند؟
    بله، تمام رشته های هنرستان بر اساس نیاز بازار کار ایجاد شده‌اند بنابراین اکثر آن‌ها حتی با دیپلم امکان درآمدزایی ایجاد می‌کنند. هرچند به دلیل بازار کار پر رقابت، بهتر است تحصیلات را به صورت آکادمیک ادامه داد.
  2. پردرآمدترین رشته های هنرستان چه هستند؟
    در بین همه زیرشاخه های هنرستان رشته های پردرآمدی مانند طراحی دوخت، عکاسی، حسابداری، گرافیک، مهندسی خودرو، عمران، معماری و کامپیوتر وجود دارند.
  3. بهترین رشته هنرستان چیست؟
    از بین تمام رشته های کاربردی هنرستان و با توجه به توانمندی‌های متفاوت افراد، نمی‌توان بهترین رشته را انتخاب کرد. بهتر است به بازار کار، درآمدزایی، امکان ادامه تحصیل، استعدادها و علایق شخصی در انتخاب توجه کنید. در این صورت هرچه انتخاب کنید بهترین رشته است. برای راهنمایی بیشتر تعدادی از رشته های پردرآمد هنرستان را در مقاله معرفی کردیم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط