علت گریه کودک چیست و چگونه او را آرام کنیم

علت گریه کودک و نحوه آرام کردن او

احساسات کودکان از اعماق وجودشان سرچشمه می‌گیرد؛ با خنده­‌شان ته دل­‌مان غش­‌وضعف می­رود و با گریه‌­شان تن­‌وبدن­‌مان به لرزه می‌افتد. هرکس حتی یک بار، صدای ناله و بی‌­قراری بچه‌­ها را شنیده باشد، به دنبال راهی برای جلوگیری از گریه کودک است. دردناک‌­تر اینکه، اکثر والدین از علت گریه بی‌دلیل کودک سردرنمی‌­آورند و کلافگی­‌شان چندبرابر می‌شود. آن‌­ها همیشه به دنبال راهی برای پیش‌بینی بی­‌قراری فرزندان، نیازهای سنی آن‌ها و آرام کردن گریه بی‌دلیل کودک هستند. ما نیز در این مقاله، به‌صورت کامل و جامع به بررسی روانشناسی گریه کودک و روش‌­های تسکین آن می‌پردازیم.

علت گریه کودکان کوچک‌­تر (نوزادان)

گریه یکی از معدود راه‌های ارتباطی نوزاد با والدین و جهان اطراف است. فهم علت بی‌قراری نوزادان مشکل است؛ آن‌ها از مهارت‌های کلامی برخوردار نیستند و والدین هم، با زبان بدن فرزندان آشنا نیستند. دو نوع نگاه به بی‌قراری کودکان زیر 2 سال وجود دارد:

  1. کسانی که به نظرشان دلیل ناله‌های نوزادان کاملا مشخص است (مادربزرگ­‌ها یا مادران باتجربه).
  2. والدینی که در برخورد با نوزادان تازه­‌کار هستند و به نظرشان تشخیص گریه کودک غیرممکن است.

اما چگونه علت گریه­‌های نوزادان را تشخیص دهیم؟ جوابش بسیار ساده است: «نوزادان به‌صورت طبیعی از حرکات بازتابی (غیرارادی) مخصوصی استفاده می­‌کنند و هرکدام از این بازتاب‌­ها، نشانه مشکل یا مسئله خاصی است. تشخیص ارتباط این حرکات بازتابی و گریه نوزادان، علت را به شما خواهد گفت». در این قسمت، علل مختلف بی‌­قراری نوزادان و بازتاب­‌های مخصوص هرکدام را بررسی می‌کنیم.

گرسنگی

تشخیص گرسنگی نوزادان بسیار راحت است و علائم زیر نشانه­‌های آن هستند:

  • مکیدن انگشتان
  • لیس زدن زبان
  • باز و بسته کردن دهان (انگار در حال جویدن چیزی هستند)
  • مکیدن لب­‌ها، زبان، دست­‌ها، انگشتان پا، اسباب­‌بازی یا لباس

در این مواقع، به‌آرامی به او غذا بدهید و او را به پشت برگردانید تا آروغ بزند.

علت گریه نوزاد چیست؟

تحریک بیش از حد

آستانه تحمل کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است؛ یعنی خیلی زودتر از ما صبرشان تمام می‌شود. وقتی کودک در حین گریه به دوردست خیره می‌شود، نشان از کلافگی و نیاز به آرامش دارد. در این مواقع:

  • صدا، نور و فعالیت‌های محیطی را کاهش دهید. به‌عنوان مثال، تلویزیون را خاموش و روشنایی را کم کنید.
  • به‌آرامی آواز و لالایی بخوانید.
  • و نوزاد را به مکانی آرام ببرید.

گاز معده (باد شکم)

وقتی بی‌قراری کودک همراه با جمع‌­کردن (انقباض) عضلات صورت و فشارآوردن به اندام­‌های بدن است، احتمالا نفخ شکم دارد. در این مواقع:

  • به او کمک کنید تا آروغ بزند.
  • او را روی پاهای­‌تان و رو به شکم، به‌­گونه‌ای که سرش کمی بالاتر از بقیه بدنش باشد، به حالت درازکش بخوابانید. سپس به پشتش مالش دهید و ضربه بزنید.
  • زانوهای او را به سمت شکمش بالا و پایین کنید تا گاز معده تخلیه شود.
  • او را محکم روی بازوی خود و در وضعیت رو به شکم نگه‌­دارید.

نیاز به تعویض پوشک

وقتی گریه کودک همراه با پوشک خیس یا لکه‌­دار است، احتمالا پوستش در حال خارش یا تحریک است. در این مواقع:

  • اجازه دهید مدتی بدون پوشک باشد.
  • سپس پوشک نوزاد را تعویض و در صورت وجود جوش، از کرم استفاده کنید.

نیاز به بغل کردن

وقتی بی­‌قراری کودک همراه با بازکردن دست­‌ها (آغوش) به‌سوی شماست، به آرامش و آغوش گرم­‌تان نیاز دارد. در این مواقع، خودتان بهتر می‌­دانید که چه‌کاری باید انجام دهید! در حین بغل‌­کردن، با فرزندتان ارتباط چشمی برقرار کنید و به‌آرامی با او صحبت کنید.

 احساس گرما و سرما

وقتی ناله بچه همراه با عرق کردن پشت گردن و قرمزشدن صورت باشد، احتمالا احساس گرما می­‌کند. در این مواقع، یک لایه از لباس کودک را درآورید یا او را به مکانی خنک‌­تر ببرید. از طرف دیگر، اگر بی­قراری کودک همراه با سردشدن گوش‌ها و دست‌­وپا است، پس احساس سرما می‌کند. آبی­‌شدن ناخن‌های دست­‌وپا و مرمری­‌شدن رنگ چهره، از دیگر نشانه‌های احساس سرما در نوزادان است. در این مواقع:

  • او را بغل کنید.
  • پوستش را به‌صورت و بدن­ خودتان نزدیک کنید.
  • و یک لایه لباس یا یک کلاه اضافه کنید.
بررسی علل گریه کودکان

احساس خستگی و خواب آلودگی

هنگامی که گریه کودک همراه با مالش چشم‌­ها، خمیازه‌­کشیدن، چرخاندن سر به پهلو و افتادن پلک‌­ها است، یعنی احساس خستگی می‌کند. در این مواقع، او را برای چرت‌­زدن یا خواب شب آماده کنید. به خاطر داشته باشید که به دلیل افزایش سن و جهش­‌های رشدی، الگوهای خواب کودک تغییر می‌کند. نوزادان تازه متولد شده به 16 ساعت (گاهی بیشتر) خواب روزانه نیاز دارند.

دندان درآوردن

اگر انگشتانش را می­‌مکد و صدایی مشابه دندان‌قروچه ایجاد می‌کند، زمان دندان­‌درآوردن او رسیده است. علاوه بر این، مکیدن انگشت یک بازتاب طبیعی است و گاهی نوزاد فقط برای کسب لذت این کار را می‌کند. در این مواقع:

  • به او اجازه دهید انگشتان یا پستانک را بمکد تا آرام شود.
  • اگر در حال دندان­‌درآوردن است، گذاشتن یک پارچه سرد بر روی لثه­‌ها نیز مفید است.

علت گریه کودکان بزرگ‌­تر

  • علت گریه کودکان 1-3 ساله: کودکان نوپا گاهی شاد و دوستانه به نظر می‌رسند و لحظه‌ای بعد عبوس و گریان هستند. این نوسانات خلقی، بخشی از فرآیند تغییرات عاطفی و بزرگ­‌شدن کودک است. آن‌ها در حال افزایش کنترل اعمال، تکانه­‌ها و احساسات خود هستند و وقتی به آن‌چه می‌خواهند نمی‌رسند، شروع به جیغ و فریاد می‌کنند.
  • علت گریه کودکان 4-5 ساله: احساس آسیب یا درد فیزیکی معمولا علت اصلی است.
  • علت گریه کودکان بزرگ­‌تر از 5 سال: آسیب جسمی یا از دست­‌دادن لوازم و اسباب­‌بازی‌­های موردعلاقه، محرک‌های کلیدی برای ناله و بی­‌قراری در این گروه سنی است.

تا به اینجا، بیشتر در مورد علل جسمانی و نیازهای فیزیولوژیکی مرتبط با گریه کودکان صحبت کردیم، اما آن­‌ها گاهی نیز به دلیل مشکلات هیجانی گریه می‌کنند.  

چرا کودک هفت ساله گریه می کند؟

استرس و ناامیدی

استرس و ناامیدی در موقعیت­‌ها و شرایط متنوعی ایجاد می‌­شود. شاید شما چیزی مانند گوشی همراه‌­تان را به او نداده‌­اید یا بازی با همسالان و اسباب­‌بازی­‌ها باب­ دلش پیش­­‌نرفته‌­­است. شاید هم مشکلات و چالش‌­های خانوادگی یا اختلالات روانی مانند افسردگی و فوبیا در کودکان دلیل ناله‌ها و بی­‌قراری­‌های او باشد. اگرچه کودکان به‌مرور مدیریت احساسات و هیجانات­‌شان را یاد می‌گیرند، شما نیز سعی کنید با پیداکردن منبع مشکل و برطرف کردن آن، به کاهش استرس و ناامیدی آن‌­ها کمک کنید.

نیاز به توجه

گاهی اوقات بچه‌ها فقط به کمی توجه از جانب والدین نیاز دارند. اگر تمام دلایل دیگر مانند گرسنگی، خستگی، تحریک بیش­­‌ازحد و ناامیدی را رد کرده‌­اید، فرزندتان احتمالا فقط به محبت شما نیاز دارد. بنابراین، قبل از سرازیرشدن اشک‌­ها و شروع گریه‌­زاری کودک، احساس نیاز او را تشخیص دهید. البته به این نکته هم دقت کنید: «گاهی گریه به‌معنای تمارض کودک است که او از طریق آن، توجه و دلسوزی شما را به‌ دست می‌آورد و به خواسته‌هایش می‌رسد. اگر این چرخه شکل بگیرد، شکستن آن دشوار است و به ایجاد مسئولیت پذیری در کودکان  آسیب می‌­زند».

احساس اضطراب جدایی

اضطراب جدایی معمولا به‌صورت طبیعی در 6 ماهگی شروع و در 18 ماهگی به پایان می‌رسد. اما گاهی به دلایلی مانند رسیدگی و توجه افراطی والدین، کودکان آرامش کودکان وابسته به حضور آن‌ها است. ترس و اضطراب جدایی کلاس اولی­­‌ها نیز معمولا به همین دلیل است.

چگونه گریه کودک را متوقف کنیم؟

چگونه گریه کودک را متوقف کنیم؟

قبل از هر چیز، با استفاده از سرنخ‌ها راهی برای پیدا کردن علل گریه کودک پیدا کنید و مسئله آزاردهنده را برطرف کنید. اگر راهی برای پیدا کردن مشکل یا برطرف­‌کردن آن وجود ندارد، از روش­‌های زیر برای مدیریت شرایط استفاده کنید.

آرامش خود را حفظ کنید

اگر ناله­‌های کودک شما را کلافه و عصبی کرده است، ابتدا کمی به خودتان زمان بدهید، تنفس عمیق بکشید و قبل از مواجهه با کودک، اعصاب‌­تان را آرام کنید. توصیه انجمن روان‌­پزشکی آمریکا در مورد کودکان خردسال این است: آن­‌ها را در مکانی امن مانند تخت‌­شان قرار دهید و به مدت 10-15 دقیقه اتاق را ترک کنید. از این تکنیک برای کودکان بزرگ­تر نیز می‌توان استفاده کرد؛ یعنی آن‌ها را به اتاق­شان بفرستید و در مکانی آرام از خانه بنشینید تا حال­‌تان بهتر شود.

از جملات همدلانه و مناسب استفاده کنید

پس از بازیابی آرامش، با استفاده از کلمات و عبارات همدلانه به بررسی علت بی­‌قراری کودک بپردازید و از بیان جملات طعنه‌­آمیز خودداری کنید. جملاتی مانند «چرا این‌قدر گریه می­‌کنی آخه، چته تو؟» یا «بسه دیگه، گریه نکن»، نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند، بلکه احتمالا وضعیت را بدتر خواهد کرد. در عوض، جملاتی مانند «از گریه‌­ت معلومه که خیلی ناراحتی چون اسباب­‌بازیت شکست. هر موقع آروم شدی قول می­‌دم راجبش صحبت کنیم». اگر به دنبال راهی برای فهم علت گریه بچه هستید، به او بگویید: «می‌­بینم داری گریه می­ک‌نی، اما واقعا نمی­‌دونم چی نیاز داری! میشه بهم بگی مشکل چیه؟».

کنترل هیجانات را به کودک بیاموزید

روان­‌شناسان کودک، بر آموزش کنترل هیجانات تأکید زیادی دارند. فارغ از سن فرزندان، آموزش کنترل هیجانی به آن­‌ها در رشد و توسعه 4 مولفه هوش هیجانی کمک می­‌کنند. این چهار مؤلفه عبارت‌­انداز: شناسایی، بیان، درک و تنظیم هیجانات. آن‌ها پایه‌های اصلی رشد و یادگیری، سلامت روان، رفاه، بهزیستی و موفقیت هستند. آموزش کنترل هیجانات، مخصوصا برای نحوه برخورد صحیح با کودک برونگرا به شما کمک خواهد کرد.

چگونه گریه کودک را آرام کنیم؟

برنامه روزانه منظم داشته باشید

دلیل اکثر گریه‌های کودک به برهم­‌خوردن تعادل زیستی مانند خستگی یا گرسنگی مربوط است. در این مواقع:

  • به یک برنامه منظم روزانه برای خوراک و استراحت پایبند باشید.
  • استفاده از گوشی­ همراه را بین 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب ممنوع کنید.
  • اگر فرزندتان مدام در حال بازی و فعالیت است و خوردن وعده‌­های غذایی را فراموش می‌کند، پیوسته به او یادآوری کنید که چندین ساعت گذشته و او چیزی نخورده است! به خاطر داشته باشید که به‌هیچ‌وجه او را مجبور به غذاخوردن نکنید، مشابه با استعدادیابی کودکان و نوجوانان، باید به آن‌ها اجازه دهید تا خودشان تصمیم‌­گیری کنند.

از پاداش برای اصلاح رفتار استفاده کنید

اگر بی‌­قراری کودک به موضوعاتی مانند اضطراب جدایی مربوط است، از تکنیک­‌های شکل­‌دهی رفتار استفاده و او را تشویق کنید. وقتی به فرزندان به خاطر گریه­‌نکردن پاداش می­‌دهیم، جیغ و فریاد آن‌ها کمتر خواهد شد. برای آگاهی در مورد نحوه پاداش­‌دهی، مقاله روش صحیح جایزه دادن به کودکان را مطالعه کنید.

حواس کودک را پرت کنید

گاهی همه روش‌های دیگر به بن­‌بست می­‌خورد و راهی برای آرام­‌کردن کودک به ذهن­‌تان نمی‌­رسد. در این مواقع، پرت‌­کردن حواس کودک با خواندن یک آهنگ یا بیرون‌­رفتن از خانه، احتمالا موثر خواهد بود. گاهی اوقات نیز، دلیل بی‌­قراری کودک به موضوعاتی مانند جراحت جسمانی مربوط است و راهی برای آرام­‌کردن او وجود ندارد. در این مواقع، فقط او را در آغوش بگیرید تا دردش کمی تسکین پیدا کند.

از متخصص اطفال کمک بگیرید

 اگر همه راه‌های دیگر را امتحان کرده‌­اید ولی هنوز هم با گریه‌های مداوم و بی­‌وقفه کودک دست‌­به­‌گریبان هستید، از پزشک اطفال کمک بگیرید. این‌­ها برخی از علائم هشداری است که نشان­‌دهنده فرارسیدن زمان تماس با پزشک است:

  • کودکی که دائم گریه می‌کند.
  • وقتی گریه همراه با الگوهای رفتاری خاصی مانند تحریک‌­پذیری و پرخاشگری است.
  • وقتی گریه همراه با تب یا سایر علائم بیماری جسمانی است.
گریه کودک کی تمام می شود؟

سخن پایانی

آرام‌­کردن گریه کودک به شناخت دقیق علت آن بستگی دارد. علت گریه نوزادان بیشتر به مشکلات فیزیولوژیکی مانند گرسنگی، سرما، گرما، خستگی و دندان­‌درآوردن مربوط است. تغییرات هیجانی کودکان بزرگ‌­تر باعث بی‌­قراری‌­های ناشی از استرس و ناامیدی، نیاز به توجه و اضطرابِ جدایی بیمارگونه می‌شود. برای مواجهه با بی‌­قراری کودک، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سپس از روش­‌هایی مانند بیان جملات همدلانه، پرت­‌کردن حواس کودک، تهیه برنامه روزانه منظم و آموزش کنترل هیجانات استفاده کنید. در نهایت، اگر هیچ‌­کدام از این روش‌­ها موثر نبود و گریه کودک همچنان ادامه داشت، از پزشک اطفال کمک بگیرید.

سوالات متداول

  1. دلیل گریه بی‌دلیل کودک چیست؟
    کودکان به دلایل مختلفی مانند گرسنگی، خستگی، تحریک بیش از حد، سرما و گرما گریه می‌کنند. با بزرگ‌­شدن و رشد هیجانی بچه‌­ها، علل روان­‌شناختی، مانند استرس و ناامیدی، نیاز به توجه و اضطراب جدایی، به علل فیزیولوژیکی اضافه می‌شود.
  2. گریه بیش از حد کودک تا چه زمانی ادامه دارد؟
    از 2 هفتگی افزایش می‌­باید، در حدود 2 ماهگی به اوج خود می‌­رسد و بین 3 تا 5 ماهگی کاهش پیدا می‌­کند. آن­ها در طول روز خوشحال­ و در هنگام غروب تا حدودی کج­‌خلق می‌­شوند.
  3. علت گریه کودک در خواب چیست؟
    آه ­و ناله کودک در حین خواب، معمولا به دلایلی مانند کابوس یا وحشت شبانه، سرماخوردگی و اضطراب جدایی مربوط است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط