هم خانواده خطر کدام کلمات هستند؟

هم خانواده خطر کدام کلمات هستند

برای اینکه بتوانیم کلمات هم خانواده خطر را به‌راحتی تشخیص دهیم، ابتدا باید با معنای این واژه آشنا شویم. کلمه خطر به معنای دشواری و بیم است. بنابراین، کلمات هم خانواده این واژه باید با یکدیگر و با کلمه خطر رابطه معنایی داشته باشند.

ویژگی های هم خانواده خطر 

قبل از اینکه با هم خانواده خطر آشنا شوید، خوب است علاوه‌بر معنی، مخالف معنای این کلمه را هم بدانید. دانش‌آموزان در دوران دبستان با این واژه و مخالف آن آشنا می‌شوند. برای مثال، هم معنی خطر کلاس سوم، ترس و تهدید و مخالف خطر کلاس سوم دبستان، سلامت و عافیت است. حالا که با این واژه آشنا شدید، ویژگی کلمات هم خانواده خطر را به شما معرفی می‌کنیم. این ویژگی‌ها در ادامه بیان شده‌اند.

  • از ریشه «خطر» هستند.
  • ترتیب حروف مشترک یعنی «خ ط ر» در آن‌ها یکسان است.
  • با واژه خطر ارتباط نزدیکی دارند.
ویژگی کلمات هم خانواده خطر

کلمات هم خانواده خطر

با توجه به ویژگی‌هایی که در بخش قبل بیان شدند، کلمات هم خانواده خطر کلاس سوم ابتدایی، هم خانواده خطر کلاس چهارم و کلمات هم خانواده خطر کلاس ششم را معرفی می‌کنیم:

خطرناک، مخاطره، خطیر، اخطار

کلمات هم خانواده خطر

معنای کلمات فوق به‌صورت زیر است:

  • خطرناک: ترسناک، هولناک، پرخطر
  • مخاطره: خود را به خطر انداختن
  • خطیر: دشوار، پرخطر
  • اخطار: در خطر افکندن، هشدار

کلماتی که معرفی کردیم، همگی هم خانواده خطر هستند، زیرا معنای آن‌ها با معنای خطر رابطه نزدیکی دارد، از ریشه «خطر» گرفته شده‌اند و حروف ریشه یعنی «خ ط ر» در آن‌ها به‌ترتیب آمده است. اگر در کنار هم خانواده خطر، در جست‌جوی هم خانواده خطرناک هستید، باز هم این کلمات را به شما معرفی می‌کنیم، زیرا همگی ویژگی‌های یکسانی دارند.

سخن پایانی

هم خانواده خطر سه ویژگی دارد: ۱) ریشه اصلی آن «خطر» است. ۲) ترتیب حروف «خ ط ر» در آن رعایت شده است. ۳) با خطر و تهدید رابطه معنایی دارد. 

سؤالات متداول

  1. معنای «خطر» چیست؟
    خطر به معنی ترس و تهدید است.
  2. هم خانواده خطر چیست؟
    هم خانواده خطر به کلماتی می‌گویند که از نظر معنایی به واژه خطر نزدیک هستند، ریشه اصلی آن‌ها «خطر» است و حروف مشترک آن‌ها که «خ ط ر» است، به‌ترتیب قرار گرفته‌اند.
  3. فرایند تشخیص هم خانواده های کلمه خطر چیست؟
    روش تشخیص کلمه هم خانواده خطر با این سه سؤال امکان‌پذیر خواهد بود. اینکه ریشه کلمه مورردنظر چیست، آیا حروف ریشه به‌ترتیب آمده‌اند، و آیا از لحاظ معنا با کلمه خطر در ارتباط است یا خیر.


به این مطلب امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *