مصاحبه با مدال طلای المپیاد جهانی ؛ محمد امین حق جو

محمد امین حق جو مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک

محمد امین حق‌جو، یکی از دانش‌آموزان پرتلاش مدرسه سلام ایران‌زمین، موفق به کسب تنها مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ شد؛ افتخاری که نام ایران را برای اولین بار در نوزده دوره اخیر رقابت‌های المپیاد جهانی، درخشان کرد. با ایشان گفتگوی دوستانه‌ای داشته‌ایم و او در این مصاحبه درباره مسیر شیرین موفقیت در این المپیاد جهانی با ما صحبت می‌کند و برای دانش‌آموزانی که رویای موفقیت‌های بزرگ در ذهن دارند، توصیه‌های مفیدی دارد.

در ابتدا شاید یکی از بزرگترین جذابیت‌های اولیه درباره المپیاد، معافیت از کنکور است. اما در ادامه برای گسترش توانایی‌های خودم و محک زدن توانمندی‌هایم برای شرکت درالمپیاد اقدام کردم.

از پایه هشتم وارد فضای المپیاد شدم، اما به طور جدی از تابستان نهم به دهم شروع به مطالعه کردم.

در مقطع دبستان و متوسطه اول در درس ریاضی قوی بودم و به ریاضی و فیزیک علاقه زیادی داشتم.  در ابتدا می‌خواستم در المپیاد ریاضی شرکت کنم اما وقتی با المپیاد فیزیک آشنا شدم، تصمیمم تغییر کرد. جذابیت رشته فیزیک برای من در عینی بودن مطالب بود. شما در ریاضی صرفا با یک سری مسائل محاسباتی سر و کار دارید اما در فیزیک پدیده‌های واقعی را به کمک ریاضیات درک می‌کنید.

در ابتدا باید مدال طلای کشوری را کسب کنید. ۱۰ نفر اول المپیاد کشوری در سال دوازدهم در باشگاه دانش پژوهان برای المپیاد جهانی مطالعه می‌کنند و در نهایت ۵ نفر برای حضور در تیم جهانی انتخاب می‌شوند. جناب استاد مظفری در این مسیر بیشترین کمک را به من کرد و همچنین همراهی تیم دانش‌پژوهان برایم بسیار موثر بود.

این دو مقوله کاملا از هم جدا هستند، چون سوالات کنکور زمان کوتاهی برای پاسخ دهی دارند. اما سوالات المپیاد مسائل تشریحی هستند که به تفکر، ایده و خلاقیت نیاز دارند و ماهیت این دو کاملا متفاوت است. المپیاد با اختلاف، چندین برابر سخت‌تر از کنکور است.

اینکه شما به چه طریق بخوانید و از کجا شروع کنید در موفقیت در المپیاد فیزیک بسیار مهم است که مقوله گسترده‌ای است. اما اگر بخواهم به چند مورد بپردازم می‌توانم به کتاب  کلپنر، کتاب اپتیتیود و کتاب الکترومغناطیس گریفیث اشاره کنم.

من هیچوقت عدد مشخصی برای اینکه به موفقیت برسم را در نظر نگرفتم. از نظر من وقتی شما یک رشته را برای المپیاد انتخاب می‌کنید که به آن علاقه دارید.  من به فیزیک علاقه‌مند بودم و از آن لذت می‌بردم. برنامه‌ریزی من هیچوقت بر اساس ساعت مطالعه در روز نبود. معمولا هدف‌های مشخص دیگری مانند تمام کردن حل تمرین‌ها داشتم.

قصد دارم در رشته کامپیوتر و دانشگاه صنعتی شریف درس بخوانم. آینده خودم را در حوزه کامپیوتر می‌بینم. من همیشه خیلی به حوزه کامپیوتر علاقه داشتم و این حوزه در حال گسترش و رو به رشد است.

از خانواده‌ام هیچ انتظاری ندارم، تا اینجا تلاش بسیاری برای موفقیت من کرده‌اند و از تمام زحماتی که برایم کشیده‌اند تشکر می‌کنم. از جامعه نیز توقع خاصی ندارم چراکه خودم را یکی از اعضای عادی این جامعه می‌دانم.

به این مطلب امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *