نکاتی در جهت بهبود کیفیت ارتباط‌های مجازی کودکان

آموختن آداب و رسوم مجازی به کودکان.... ارزشش را دارد؟!

تا به حال برایتان پیش آمده زمانی که کودک خردسالتان مشغول مکالمه‌ای تلفنی یا تصویری با دوستش است، بدون اطلاعش به صحبت‌هایش گوش دهید؟ گاهی این مکالمه می‌تواند بسیار جالب و بامزه باشد و البته گاهی هم باعث خجالت و تعجب شما شود! هرکدام از این حالت‌ها باشد، مهم این است که کودک شما در ابتدای راه ارتباط مجازی است و هنوز ظرافت‌ها و نکته‌های ارتباط‌های مجازی کودکان را بلد نیست.

متخصصان تحقیقات گسترده‌ای بر این موضوع داشته‌اند و از این پژوهش‌ها نکات مهم و تجارب ارزشمندی که می‌توانند بر بهبود کیفیت ارتباط‌های مجازی کودکان سنین مختلف موثر باشند، به دست آمده است. همچنین ارتباط مجازی یک راه خوب برای اجتماعی نگه داشتن کودکان در طول آموزش مجازی است. ما در این مطلب بخشی از این نکات را به صورت خلاصه، برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم:

ارتباط‌های مجازی کودکان

آموزش آداب و رسوم ارتباط‌های مجازی

قطعا شما نیز مثل سایر پدران و مادران دوست دارید فرزندتان در ارتباط‌های فرد به فرد مختلفی که برقرار می‌کند رفتاری مودبانه، صمیمانه و متعهدانه داشته باشد. اما لازم است این نکته را متذکر شویم که در واقعیت، خیلی از این انتظارات متناسب با ویژگی‌های کودکان، خصوصا در سنین پایین‌تر نیست. برای مثال در کودکان حدودا 2 تا 3 سال (2s – preschool) مهارت‌های زبانی هنوز کامل تحول نیافته‌اند. آنها درک درست و کاملی از سوال‌ها ندارند و به همین دلیل ارائه‌ی پاسخی درست به سوال برایشان کار دشواری است؛ و یا حتی ممکن است به کل نتوانند پاسخی به پرسش بدهند.

بسیاری از کودکان در هنگام مکالمه‌ی تصویری ممکن است از دیدن تصویر خودشان بر روی صفحه‌ی مانیتور خجالت‌زده، کم حرف و یا حتی ناراحت شوند. 

اگر کودکتان مستقیما بر به دوربین نگاه نمی‌کند، نگران نباشید. برقراری ارتباط چشمی برای کودکان امری دشوار است. اینکه به یک دوربین کوچک با دقت نگاه کنی و توجهت را در طول مکالمه به صحبت‌ها جلب کنی تا آنچه از تو خواسته می‌شود را انجام دهی، ممکن است به لحاظ تحولی متناسب با سن کودکان نباشد. در کل باید برای ارتباط‌های مجازی کودکان باید زمان گذاشت تا یاد بگیرد.

تماس مجازی فرد به فرد برای کودکان

برای کودکان توانایی دیدن دوستانشان و برقراری مکالمه‌ی فرد به فرد با آنها از طریق یک صفحه‌ی مانیتور، اتفاقی و چالشی بزرگ است. ما در اینجا نکات ظریفی را جمع‌آوری کرده‌ایم تا به کمک آنها بتوانید این مکالمه را به تجربه‌ای خوب تبدیل کنید.

مکالمات می‌توانند کوتاه باشند. زمان پیشنهادی مکالمات برای کودکان سنین مختلف عبارت است از: دو دقیقه برای کودکان 2 ساله، سه دقیقه برای کودکان بین 3-4 ساله، 5 دقیقه برای کودکان 5 ساله

کودک شما در حین مکالمه‌ی تصویری ممکن است نسبت به حالت عادی‌اش خجالت‌زده و کم‌حرف شود و یا رفتارهای عجیبی از او سر بزند. از این بابت مشکلی وجود ندارد. او را به برقرای تعامل وادار نکنید. رفتاری ملایم و حمایتگرانه با او داشته باشید. رفتار با کودک لجباز در طول تماس نیز باید آرام و با حوصله باشد. سعی کنید برقراری تماس را به زمانی که کودک خوش اخلاق است، منتقل کنید تا به اخلاق بد، لجبازی و بهانه‌گیری کودک مواجه نشوید.

گاهی اوقات فرد بزرگسال همراه کودک، تنها کسی است که با رفتارش موجب می‌‌شود کودک برای برقرای تعامل با دوستش به اندازه کافی احساس راحتی نداشته باشد. برای اینکه با دوستانش ارتباط بگیرد راه‌های جایگزین پیدا کنید؛ مثلا نامه بفرستید، تماس تلفنی برقرار کنید، با ماشین تا جلوی درب منزل دوستش بروید و اجازه دهید کودکتان از داخل ماشین با دوستش صحبت کنید و… .

این مقاله را نیز بخوانید: پرورش فرزندی قدرتمند و چگونه مهارت گوش دادن را به بچه‌ها بیاموزیم؟

نکاتی در جهت بهبود کیفیت ارتباط‌های مجازی کودکان

نکات لازم برای ارتباط‌های مجازی‌کودکان

ارتباط‌های مجازی کودکان و مکالمه آ‌ن‌ها ممکن است زمان کوتاهی ببرد و این امری طبیعی است. ممکن است حتی مجموع زمان‌هایی که تلاش می‌کنید تا تماس برقرار شود، از خود زمان مکالمه بیشتر شود!

سعی کنید فضایی که برای آموزش مجازی فرزندتان در نظر گرفته‌اید متفاوت از فضایی باشد که برای مکالمه با دوستانش انتخاب می‌کنید. جدا کردن این دو فضا به کودکتان کمک می‌کند تا متوجه شود یک محدوده مختص به آموزش و یادگیری‌ست و دیگری مخصوص صحبت کردن با دوستان.

کودکان را تشویق کنید تا در حین مکالمه اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و یا هرچیز دیگری که می‌تواند ارتباط را برای آنها و دوستانشان جذاب‌تر کند، با هم به اشتراک بگذارند.

اگر برایتان امکان پذیر است مکالمه را از طریق کامپیوتر برقرار کنید تا کودکان بتوانند با یکدیگر بازی کنند و در حین بازی، با هم صحبت کنند. بازی‌هایی برای تقویت خلاقیت انتخاب کنید که هیجان‌انگیز و جالب باشد. بودن یک دوست همراه کودک و بازی‌کردن با او، حتی به صورت مجازی، احساس خوبی به او می‌دهد.

برای مکالمه و ارتباط کودک با خویشاوندان نیز زمانی را مشخص کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط