مراحل کاشت لوبیا برای مدرسه همراه با شکل

آموزش مراحل کاشت لوبیا

کاشت حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها برای بسیاری از افراد کاری لذت‌بخش محسوب می‌شود. برای کاشتن این خوراکی‌ها باید یک‌سری نکات را رعایت کرد تا رشد آن‌ها به‌خوبی انجام شود. برای همین، به‌عنوان نمونه در این مقاله طرز کاشت یکی از انواع حبوبات یعنی لوبیا را آموزش می‌دهیم تا با نحوه رشد یکی از انواع خوراکی‌ها و نکات لازم هنگام کاشت و مراقبت از آن آشنا شوید. اگر دانش‌آموز هستید و می‌خواهید با مراحل کاشت لوبیا برای مدرسه آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این آموزش را دنبال کنید.

لوبیا چیست؟

لوبیا یکی از انواع دانه‌های خوراکی است که در انواع مختلفی یافت می‌شود. این دانه دوقسمتی بوده و یک دانه دولپه‌ای به‌شمار می‌رود. دانه لوبیا پس از کاشت، رشد کرده و به گیاه تبدیل می‌شود. گیاه هم پس از اینکه به‌اندازه کافی رشد کرد، دانه تولید می‌کند. در ادامه راجع‌به چرخه رشد لوبیا توضیح خواهیم داد.

دانه لوبیا

چرخه رشد لوبیا

منظور از چرخه رشد لوبیا، مراحل رشد و تولید دوباره آن است. لوبیا و بسیاری از دانه‌های خوراکی برای رشد کردن و محصول دادن باید چند مرحله را طی کنند. 

ابتدا دانه لوبیا در خاک مناسب و عمق مناسب کاشته می‌شود. با مراقبت‌های لازم، شرایط مناسب برای رشد این دانه فراهم شده و شروع به جوانه زدن می‌کند. پس از مدتی، دانه لوبیا کاملاً رشد کرده و به یک گیاه بالغ تبدیل می‌شود تا اینکه در نهایت، گل داده و دانه‌های لوبیا شکل می‌گیرند. تمام این مراحل را همراه با شکل در تصویر زیر نشان داده‌ایم.

چرخه رشد لوبیا

مراحل کاشت لوبیا قرمز برای مدرسه

برای مشاهده مراحل رشد لوبیا، بهتر است که دانش‌آموزان با کمک بزرگ‌ترها این دانه خوراکی را طبق مراحل زیر بکارند و در هر مرحله، عکس مراحل کاشت لوبیا را ثبت کنند. البته دانش‌آموزان می‌توانند به‌جای تهیه عکس کاشت لوبیا برای مدرسه و هم‌کلاسی‌هایشان، نقاشی مراحل کاشت لوبیا برای مدرسه تهیه کرده و چرخه رشد لوبیا و مراحل کاشت آن را برای همکلاسی‌های خود توضیح دهند.

برای کاشت لوبیا به وسایل زیر نیاز داریم:

  • چند دانه لوبیا
  • دستمال پارچه‌ای سفید
  • بطری شیشه‌ای یا لیوان یک‌بارمصرف شفاف
  • بطری آب‌پاش

ما در اینجا برای آموزش کاشت لوبیا، به‌جای خاک از دستمال سفید مرطوب استفاده می‌کنیم تا جوانه زدن و تغییرات مراحل رشد لوبیا را به‌خوبی مشاهده کنیم.

برای اینکه در مدت ده روز، جوانه‌های زیبا و بلندی داشته باشید، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  • مرحله اول: برای کاشت لوبیا قرمز ابتدا آن‌ها را یک شب در آب خیس کنید. خیساندن لوبیاها فرایند جوانه زدن را تقویت می‌کند و می‌توانید در عرض یک یا دو روز ریشه‌ها را مشاهده کنید. اگر لوبیاها را خیس نکنید، پنج یا شش روز طول می‌کشد تا ریشه‌ها ظاهر شوند.
  • مرحله دوم: بطری یا ظرف یک‌بارمصرف را تا نیمه با دستمال پارچه‌ای سفید پر کنید.
  • مرحله سوم: چند لوبیا را در قسمت بیرونی دستمال به‌شکل زیر در ظرف قرار دهید تا بتوانید رشد آن‌ها را تماشا کنید.
  • مرحله چهارم: پارچه‌ها را با آب اسپری کنید تا مرطوب شوند.
  • مرحله پنجم: ظرف را نزدیک پنجره یا روی لبه آن قرار دهید.
    مرحله ششم: مراحل رشد لوبیا را در مدت ده روز مشاهده کنید و تغییرهایی که اتفاق می‌افتد را یادداشت کنید.
مراحل کاشت و رشد لوبیا

توجه داشته باشید که تمام مراحل کاشت لوبیا برای مدرسه کلاس اول، مراحل کاشت لوبیا کلاس دوم دبستان و مراحل کاشت لوبیا برای مدرسه کلاس سوم دبستان به‌همین صورت است، البته اگر می‌خواهید مراحل کاشت لوبیا را بدون خاک انجام دهید.

آیا دانه ها بدون خاک می توانند رشد کنند؟

همه ما می‌دانیم که گیاهان برای رشد به آب، هوا، نور خورشید و خاک نیاز دارند. برای همین ممکن است خیلی از شما تعجب کنید که چگونه این دانه لوبیا که مراحل رشد آن را در قسمت قبلی توضیح دادیم می‌تواند بدون خاک رشد کند.

پاسخ این است، غذایی که دانه برای شروع رشد به آن نیاز دارد در خود دانه است. دانه برای مدت کوتاهی غذا می‌دهد اما پس از آن باید نهال را در خاک بکارید تا به رشدش ادامه دهد.

درون یک دانه لوبیا

سؤال دیگری که ممکن است برای خیلی از دانش‌آموزان پیش آید این است که اگر دانه‌ها و گیاهان آنچه نیاز دارند را دریافت نکنند، چه اتفاقی می‌افتد؟  برای رسیدن به جواب این سؤال بهتر است این آزمایش را انجام دهید. چند بطری شیشه‌ای اضافی با لوبیا آماده کنید و برخی از شرایط رشد آن‌ها را به‌صورت زیر تغییر دهید:

  • بدون آب: لوبیاها را در آب خیس نکنید یا دستمال داخل ظرف را مرطوب نکنید.
  • بدون هوا: ظرف را درون یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید و هوای درون آن را خالی کنید.
  • بدون نور خورشید: ظرف را دور از پنجره یا حتی در فضای تاریک مانند کابینت قرار دهید.
  • بدون فضای کافی: تعداد زیادی از لوبیاها را بدون فاصله کنار هم قرار دهید؛ طوری که با یکدیگر در تماس باشند.
  • بدون خاک: دانه‌ها بدون خاک جوانه می‌زنند، اما برای ادامه رشد به خاک نیاز دارند.

با تغییر هر کدام از این شرایط، مشاهده خواهید کرد که روند رشد دانه آهسته و در نهایت، متوقف خواهد شد.

سخن پایانی

لوبیا یکی از انواع دانه‌های دولپه‌ای است و مانند سایر دانه‌ها و گیاهان، برای رشد به خاک، نور خورشید، آب و هوا نیاز دارد. اگر هر یک از این شرایط حذف شوند، رشد دانه لوبیا در نهایت موقف خواهد شد. البته، دانه‌ها می‌توانند بدون خاک و با استفاده از دستمال مرطوب جوانه بزنند، اما برای ادامه رشد باید در خاک کاشته شوند. لوبیا مانند گیاهان دیگر، طی چند مرحله رشد می‌کند که در این مطلب، همراه با شکل درمورد آن صحبت کردیم.

سؤالات متداول

  1. لوبیا چیست؟
    لوبیا یکی از انواع حبوبات و دانه‌های خوراکی دولپه‌ای است.
  2. وسایل مورد نیاز برای کاشت لوبیا چیست؟
    چند دانه لوبیا، دستمال پارچه‌ای سفید، بطری آب‌پاش، بطری شیشه‌ای یا لیوان یک‌بارمصرف شفاف
  3. مراحل کاشت لوبیا چگونه است؟
    لوبیاها را یک شب در آب خیس کنید. سپس نیمه ظرف شیشه‌ای و شفاف را تا نیمه پر از دستمال پارچه‌ای کنید و لوبیاها را در قسمت بیرونی دستمال قرار دهید. دستمال را با آب اسپری کنید تا مرطوب شود. پس از آن، ظرف را نزدیک پنجره قرار دهید و به‌مدت ده روز مراحل رشد لوبیا را تماشا کنید. 

به این مطلب امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *