روش مطالعه ریاضی برای کنکور رشته های مختلف

روش مطالعه ریاضی برای کنکور

ریاضی برای بسیاری از داوطلبان درس پر چالشی است. بعضی به آن علاقه ندارند، بعضی‌ها درکش نمی‌کنند و تعدادی از دانش‌آموزان هم نمی‌توانند در تست زدن به موفقیت برسند. چاره کار این است که ریاضی را از روش‌های درست و اصولی که مناسب کنکور باشد مطالعه کنید. تا انتهای این مطلب با تمام گام‌های افزایش بازده مطالعه ریاضی کنکور آشنا می‌شویم.

روش های مطالعه ریاضی برای کنکور

روش مطالعه درس ریاضی با سایر دروس تفاوت زیادی دارد چون ماهیت ریاضیات خاص است. ریاضی نه مانند فیزیک است که بتوان آن را با تجربه قابل فهم کرد، نه مانند دروس حفظی است که بتوان با تکرار و مرور در آن تسلط پیدا کرد. از طرفی ضریب این درس و مباحث آن برای رشته‌های مختلف فرق دارد بنابراین شیوه مطالعه درس ریاضی رشته های مختلف کمی متفاوت است. در ادامه ابتدا راجع به کلیات مسیر یادگیری ریاضی برای کنکور صحبت می‌کنیم و پس از آن به بررسی مطالعه ریاضی کنکور هر رشته می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: چرا ریاضی بخوانیم؟

یادگیری ریاضی کنکور در کلاس

یادگیری ریاضی برای کنکور حتی قبل از شروع کلاس، در مدرسه آغاز می‌شود. آموزش صوتی و بصری در کلاس درس، اولین مواجهه شما با مباحث ریاضی است و در یادگیری بسیار کمک کننده خواهد بود. بنابراین در کلاس ریاضی با آمادگی کامل، هوشیاری و دقت حاضر شوید. سعی کنید همه مفاهیمی که معلم می‌گوید را در کلاس یاد بگیرید. حتما اگر جایی را متوجه نمی‌شوید یا حتی سوالات فراتر از درس دارید از معلم سوال کنید. یک بخش فایده این کار رسیدن به جواب سوالتان است، یک بخش مهمتر اینکه به این ترتیب ذهنتان را با ریاضی درگیر می‌کنید. چنین کاری یادگیری و یادآوری را بالاتر می‌برد.

جزوه نویسی ریاضی برای کنکور

جزوه نویسی ریاضی برای کنکور

حتی اگر در کلاس کاملا حواستان به درس باشد، ممکن است بعدا برخی از جزییات و صحبت‌های معلمان از ذهنتان برود. بنابراین سعی کنید تا جایی که از کلاس غافل نمی‌شوید، نکات مهم درس را به شیوه‌ای که قابل بازخوانی و قابل درک مجدد باشد، بنویسید. پیشنهاد می‌کنیم بعدا جزوه را بازنویسی کنید و با استفاده از رنگ‌های مختلف، ساختار کلی به جزوه بدهید. رنگ‌ها باید یک نشانه باشند تا بتوانید با یک نگاه نکات مهم را در ذهن دسته‌بندی کنید. جزوه‌نویسی چند مزیت دارد:

  • نکات مهمی که در کلاس گفته می‌شود را فراموش نمی‌کنید.
  • نوعی تلاش فعالانه و درگیر شدن با مطلب است که تمرکزتان را بیشتر می‌کند.
  • نوشتن اطلاعات شما را یک قدم به یادگیری نزدیک‌تر می‌کند.
  • رنگ‌ها و شکل جزوه‌نویسی در حافظه بصری شما باقی می‌ماند.

ریاضی حفظی نیست

ریاضی را نمی‌توانید با حفظ کردن و چندین بار مطالعه جزوه و کتاب یاد بگیرید. در مورد دروس حفظی به این شکل است که شما مطلب را یاد می‌گیرید، با استفاده از روش‌های مربوطه حفظ می‌کنید و بعد همان مطلب را در پاسخ به سوالات به کار می‌برید. اما برای سوالات محاسباتی و مفهومی مانند ریاضیات، شما مفاهیم پایه را یاد می‌گیرید، برای مفاهیم مختلف فرمول و راه حل مناسب آموزش می‌بینید و بعد برای پاسخ به سوالات باید چند مرحله را طی کنید:

  • سوال دقیقا چه چیزی میخواهد؟
  • از چه روشی به پاسخ سوال برسم؟
  • راه حل پیدا کردن جواب چیست؟

بنابراین نمی‌توانید با حفظ کردن سوال ریاضی حل کنید.

یادگیری زنجیروار ریاضی برای کنکور

یادگیری زنجیروار ریاضی برای کنکور

مباحث ریاضی از هم جدا و گسسته نیستند. از طرفی ممکن است پیشرفته یک مبحث طی دو یا سه سال در کتاب ریاضی آمده باشد. بهتر است اگر در پایه‌های بالا هستید، تمام بخش‌های مربوط به یک مبحث مانند مثلثات را در کل پایه‌ها بخوانید. این کار باعث می‌شود مفهوم کلی را بهتر درک کنید، انسجام و ارتباط بین موضوعات نیز کمک می‌کند مطلب بهتر در ذهنتان باقی بماند. احتمالا توانایی پاسخگویی به سوالات پیچیده هر مبحث نیز در شما بالاتر می‌رود.

روش یادگیری فرمول های ریاضی

فرمول یکی از بخش‌های حفظی ریاضی است که حتی آن را هم می‌توان مفهومی یاد گرفت. فرمول‌های ریاضی را بشکافید و تا جایی که امکان دارد علت و چرایی فرمول، مفهوم همه متغیرهای فرمول و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را بررسی کنید. اگر امکان دارد راه اثبات فرمول را هم بررسی کنید. البته می‌توانید فرمول‌ها را با روش های حفظ درس حفظ کنید، اما امکان فراموش کردن راه حل در این حالت بیشتر است.

حل نمونه سوال و تمرین ریاضی کنکور

یکی دیگر از تفاوت‌های دروس حفظی با ریاضی این است که از یک مطلب مشخص نمی‌توان یشتر از یک تعداد سوال طراحی کرد. اما فرمول‌ها و مفاهیم ریاضی قابلیت این را دارند که انواع سوالات از آن‌ها طراحی شود. برای اینکه با سبک‌های مختلف طرح سوال آشنا شوید، توانایی حل مسئله خود را بسنجید و با فرمول‌ها کار کنید، حتما بعد از مطالعه مفهومی ریاضی، تمرین کنید. البته یادتان نرود که حتما در ابتدا از تمرین‌ها و مثال‌های کتاب شروع کنید که جهت یادگیری کامل مطلب هستند. بعد از اینکه سوالات کتاب را خوب تمرین کردید، می‌توانید به سراغ تست‌های تالیفی متنوع بروید.

تست زدن ریاضی برای کنکور

تست زدن ریاضی برای کنکور

تست زدن دو هدف را دنبال می‌کند:

  • آشنایی با سوالات و رفع اشکال
  • بهبود سرعت پاسخگویی در مدت زمان مشخص

وقتی بخواهید با هدف یادگیری و آشنایی با سوالات تست بزنید، بهتر است این کار را بلافاصله بعد از مطالعه درس و حل تمرین‌های کتاب انجام بدهید. برای این نوع تست‌زنی نیازی به زمان گرفتن نیست. در ضمن هرگز بعد از هر تست جواب را چک نکنید و تا پایان پاسخ‌دهی صبر کنید. برای تست زدن با هدف افزایش سرعت، باید به مبحث تسلط نسبی پیدا کرده باشید، فرمول‌ها و روش‌های حل کنکوری را یاد گرفته باشید. بعد می‌توانید مانند کنکور با زمانبندی پاسخ دهید.

رفع اشکال تست و تمرین ها

یکی از مهمترین و بهترین روش‌های مطالعه ریاضی برای کنکور همین است که بعد از حل تمرین و تست، پاسخ‌های خودتان و پاسخ صحیح را تحلیل کنید. با این کار متوجه نکات انحرافی سوالات، ضعف‌هایتان در ریاضی و روش درست رسیدن به جواب می‌شوید. حتما پاسخنامه تشریحی مطالعه کنید. در صورت امکان پاسخ‌ها را به همراه معلمتان تحلیل کنید.

روش مطالعه ریاضی برای کنکور تجربی

در کنکور تجربی، ۳۰ سوال به درس ریاضی اختصاص دارد و برای پاسخ به هر سوال ۸۰ ثانیه زمان دارید. ریاضی کنکور تجربی هرچند به اندازه رشته ریاضی ضریب ندارد، اما همچنان پر اهمیت است. بیشترین سهم سوالات ریاضی کنکور تجربی مربوط به مباحث تابع و مثلثات، هرکدام با ۴ سوال و پس از آن مشتق و حد و پیوستگی هرکدام با ۳ سوال است. تقریبا هر سال این بودجه‌بندی تکرار می‌شود اما در هر حال امکان تغییر آن وجود دارد. بودجه‌بندی را هر سال بررسی کنید و وزن بیشتری به تمرین بخش‌های سوال‌خیز بدهید.

روش مطالعه ریاضی برای کنکور ریاضی

روش مطالعه ریاضی برای کنکور ریاضی

در کنکور ریاضی، ۵۵ سوال به درس ریاضی اختصاص دارد و برای پاسخ به هر سوال ۱ دقیقه و ۵۵ ثانیه زمان دارید. طبیعتا ریاضی مهمترین درس کنکور ریاضی است و ضریب بالایی دارد. معمولا بیشترین بودجه‌بندی سوالات این درس مربوط به مباحث ترکیبات و نظریه اعداد با ۴ سوال و حد و پیوستگی، مشتق، مثلثات، ماتریس، مقاطع مخروطی و دایره با ۳ سوال است. بر این اساس زمان خود را به درستی برای مطالعه مباحث مهم‌تر برنامه‌ریزی کنید. به غیر از تمام مواردی که گفته شد، تمرین و تکرار زیاد و استفاده از چند منبع محدود اما خوب، راز پیشرفت در مطالعه ریاضی برای کنکور رشته ریاضی است. درباره موارد دیگر این رشته مطلب روش مطالعه برای کنکور ریاضی را بخوانید.

روش مطالعه ریاضی برای کنکور انسانی

در کنکور انسانی، ۲۰ سوال به درس ریاضی اختصاص دارد و برای پاسخ به هر سوال ۴۸ ثانیه زمان دارید. با توجه به بودجه بندی سوالات کنکور انسانی، معمولا بیشترین سوالات از تابع و آمار طراحی می‌شود. توابع نیاز به مطالعه مفهومی و درک دقیق دارند و آمار نیز باید با مثال و حل تمرین فراوان آموخته شود.

  • به هیچ عنوان مطالعه ریاضی برای کنکور را کنار نگذارید و این درس را حذف نکنید.
  • ریاضی را روزانه مطالعه کنید و روزانه چند تمرین حل کنید.
  • به صورت مبحثی درس بخوانید تا ارتباط مفاهیم ریاضی را بهتر درک کنید.
سخن پایانی روش مطالعه ریاضی کنکور

سخن پایانی

موفقیت در درسی محاسباتی مثل ریاضی هم مانند دروس دیگر نیاز به مطالعه دارد. اما تفاوت در این است که مطالعه و خواندن اصول، به تنهایی کافی نیست. برای ریاضی نیاز دارید که مفاهیم را کاملا دسته‌بندی شده، عمیق، با مثال و تمرین زیاد یاد بگیرید. در غیر این صورت با تغییر صورت سوال یا کمی پیچیده شدن، نمی‌توانید راه حل درست را اجرا کنید. بنابراین این درس کاملا تمرینی است. مطالعه ریاضی برای کنکور و درصد بالا با شروع از مفاهیم پایه‌ای، یادگیری زنجیر‌وار یک مبحث به طور کامل، جزوه‌نویسی اصولی، حل نمونه سوال‌های فراوان و رفع اشکال امکان‌پذیر است.

سوالات متداول

  1. اگر در ریاضی پایه ضعیفی داشته باشیم، روش مطالعه ریاضی برای کنکور چگونه است؟
    حتما خوانش ریاضی را از مباحث پایه‌ای شروع کنید و به جای پایه به پایه جلو رفتن، مبحث به مبحث بخوانید. تا زمانی که به تسلط در مبحثی نرسیدید، تست‌زنی زمان‌دار انجام ندهید. به مرور با مطالعه، خلاصه‌نویسی و حل تمرین‌ها، می‌توانید سطح ریاضی خودتان را بهبود بدهید. در غیر این صورت ممکن است مشکل از نحوه یادگیری شما باشد.
  2. بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور تجربی چیست؟
    خواندن مداوم و تمرین بالا، بهترین روش خواندن ریاضی برای کنکور است. دام‌های احتمالی، بخش‌های سوال‌خیز و اشکالات خودتان را پیدا کنید، و به صورت مداوم رفع اشکال انجام دهید.
  3. روش مطالعه ریاضی رتبه های برتر چگونه است؟
    دقیق و مفهومی می خوانند، بلافاصله بعد از مطالعه مسئله حل می‌کنند، جزوه‌نویسی دارند، تست‌های آموزشی و در انتهای زمانبندی شده می‌زنند و رفع اشکال و حل ضعف هایشان در ریاضی را جدی می‌گیرند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط