مصاحبه با والدین رتبه برتر کنکور ؛ آروین اصلی و ارشیا شکوری

والدین رتبه برتر کنکور ارشیا شکوری و اروین اصلی

در دنیای رقابتی کنکور سراسری، پشت هر موفقیت داستانی پنهان است. نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳ درخشش دانش‌آموزان دبیرستان سلام را به تصویر کشید؛ آقای ارشیا شکوری و آقای آروین‏ اصلی، با کسب رتبه‌های تک رقمی رشته ریاضی فیزیک، برگ دیگری بر افتخارات مدارس سلام افزودند. برای درک مسیر موفقیت این دو دانش‌آموز، به سراغ مادران آن‌ها رفتیم تا درباره سفر فرزندانشان به سمت قله‌های علمی گفتگو کنیم.

  • نیوشا طهماسبیان هستم، مادر آروین‏ اصلی، رتبه ۹ رشته ریاضی فیزیک کنکور ۱۴۰۳
  • آرزو منشی زاده هستم مادر ارشیا شکوری، رتبه ۶ کشوری و ۴ منطقه  ۱ رشته ریاضی فیزیک ۱۴۰۳

مادر آروین‏ اصلی: «از بچگی بچه خوب و حرف‌گوش‌کنی بود. اگر چیزی را از او می‌خواستی خیلی منطقی به آن فکر می‌کرد و انجام می‌داد. بسیار خیال‌پرداز بود و با کارتون‌هایی که تماشا می‌کرد سرگرم می‌شد. هم جنبه منطقی و هم جنبه تخیلی مسائل را می‌دید».

مادر ارشیا شکوری: «ارشیا کودکی پویا و پرجب و جوشی داشت. من و پدرش به دلیل شرایط کاری حضور فیزیکی کمتری در کنارش داشتیم اما او بچه متکی به خودی بود. همیشه در حال ساخت و تولید کردن چیزهایی متناسب با سنش بود، قطعه میساخت و تولید محتوا می‌کرد. ذهن منطقی داشت و حرف گوش کن بود. این موضوع به او کمک کرد که در کنار حواس پرتی‌ها بتواند روی هدفش که کنکور بود، متمرکز بماند».

مادر آروین‏ اصلی: «در حال حاضر خانه‌دار هستم اما قبلا در زمینه طراحی لوله‌های پالایشگاهی فعالیت می‌کردم».

مادر ارشیا شکوری: «عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه هنر هستم».

مادر آروین‏ اصلی: «در مهدکودک معمولا همه چیز را سریع یاد میگرفت. در پایه اول معلمش گفت آروین‏ اصلی استعداد بالایی دارد و خیلی سریع همه چیز را یاد می‌گیرد. من دوست نداشتم سختگیری زیادی برای درس او داشته باشیم. شرایطی که استعدادهایش را تقویت کند اما از درس زده نشود، ایده‌ال ما بود. از پایه دهم نیز وارد مدارس سلام شد».

مادر ارشیا شکوری: «استعداد ارشیا در جنبه های مختلف مانند نقاشی، هنر، تولید محتوا بود و خلاقیت داشت. من هم دوست داشتم در مدارسی که خیلی سخت‌گیر نباشد تحصیل کند تا در سال‌های اولیه از درس متنفر نشود. از سال دهم او را در مدارس سلام ثبت نام کردیم. نمی‌توانم بگویم از کجای مسیر این استعداد مشخص شد چون پیشرفت بچه‌ها یک مسیر است که طی آن افت و خیزهای زیادی را از نظر درسی و فکری طی می‌کنند. اما در دو سال اخیر علاقه او به پیشرفت تحصیلی و درس بسیار بارز بود».

مادر آروین‏ اصلی: «به او میگفتم که هر چیزی بخواهی به دست بیاوری باید سختی‌هایش را هم تحمل کنی. لذتی که در سال بعد تجربه خواهد کرد را به او یاداوری میکردم. با هم صحبت می‌کردیم و بعد از آن او امیدوارتر می‌شد».

مادر ارشیا شکوری: «خیلی به خاطر ندارم که ارشیا دفعات زیادی دچار افت انگیزه شده باشد و معمولا او بود که به ما انگیزه می‌داد. اما اگر زمانی خسته یا آشفته میشد، خودش توان و نیرویش را بازیابی می‌کرد. ما هم برنامه‌های کوچکی برای تقویت روحیه او در خانواده داشتیم. مثل تفریحات آخر هفته، برنامه‌های خانوادگی یا رسیدگی باغچه کوچکمان و ارتباط با طبیعت». 

مادر آروین‏ اصلی: «مدرسه زمان زیادی میبرد و بعد از آن اردوی مطالعاتی که تقریبا تا ساعت ۱۰ شب طول می‌کشید. بیرون رفتن و رستوران رفتن گاهی به تجدید قوای ذهنی او کمک میکرد. اهل بازی کامپیوتری نبود. اما به فیلم و سریال علاقه زیادی داشت و در زمانی که کار خاصی نداشت با فیلم و سریال سرگرم میشد. از فضای مجازی هم خیلی کم استفاده می‌کرد».

مادر ارشیا شکوری: «هر روز اخبار را دنبال می‌کرد، اهل گیم و فضای مجازی هم بود. اما در سال کنکور اکانت‌های خود را غیر فعال کرد و خیلی کوتاه از پیام‌رسان برای ارتباط استفاده میکرد. ارشیا شکوری خیلی خوب میتوانست خودش این موضوع را کنترل کند».

نقش مدرسه در موفقیت دانش آموزان در کنکور

مادر آروین‏ اصلی: «خیلی زیاد، یکی از مهمترین عوامل مدیریت و برنامه‌ریزی مدرسه توسط آقای خاکبازان مدیر مدرسه و مشاور تحصیلی آقای علیخانی که برای هر دانش‌آموز بر اساس شخصیت و وضعیت تحصیلی برنامه‌ریزی می‌کردند. در پایه دهم و یازدهم نیز ارتباط دوستانه معلمان با بچه‌ها، تدریس خوب و مشاوران تحصیلی به آروین‏ اصلی کمک زیادی کردند. رقابت سالم بین بچه‌ها هم نقش بسیار پر رنگی در میل به پیشرفت او داشت».

مادر ارشیا شکوری: «من نقش خانواده و مدرسه را به عنوان یک زمینه‌ساز، مفید می‌دانم. دانش‌آموزان بسیاری از امکانات برخوردار نیستند اما موفقیت به دست می‌آورند. فضای دوستانه و فضای رقابتی سالم بسیار خوب بود. اولین چیزی که بعد از اعلام رتبه‌ها از ارشیا شنیدم، این بود که به آروین‏ گفت تو خیلی در موفقیت من نقش داشتی. من این رابطه انسانی و دوستانه با رقیب را یکی از نکات ارزشمند محیط مدرسه او می‌دانم و بابت آن بسیار خوشحال هستم».

مادر آروین‏ اصلی: «من معتقد نیستم که بچه ها باید ایزوله باشند و از مشکلات هیچ چیزی ندانند یا هیچ مشکلی در زندگی نداشته باشند. شرایط را فراهم میکردیم و سعی میکردیم که مشکل خاص و بزرگی را در خانواده یا شرایط تجربه نکند».

مادر ارشیا شکوری: « زندگی طبیعی خودمان را داشتیم اما نه به این معنی که در انزوا به سر کنیم. تنها تصمیمات بزرگ و وقت‌گیر مانند جایجایی منزل یا مسافرت‌های بلند مدت را به سال بعد از کنکور منتقل کردیم».

مادر آروین‏ اصلی: «به نظرم هر دو و نمی‌توانم یکی از آن‌ها را به عنوان نقش اصلی نام ببرم».

مادر ارشیا شکوری: «این یکی از سوال‌های همیشگی است و نمی‌توان فرمول مشخصی برای نقش این دو ذکر کرد. اما طبق آن‌چیزی که خود ارشیا هم اعتقاد دارد، تلاش و ممارست نقش بسیار مهمی دارد که بتوان از هوش نیز بهره برد».

مادر آروین‏ اصلی: «خارج از مدرسه تنها تماس تلفنی با دوستانش داشت و فرصت زیادی را برای رفت و آمد با دوستان نبود. اما رفت و آمد به خانواده‌ها محدود بود».

مادر ارشیا شکوری: «ارشیا شکوری خیلی اجتماعی است و در طول سال کنکور هم چه تلفنی و چه حضوری رفت و آمد با دوستانش ادامه پیدا کرد».

مادر آروین‏ اصلی: «نمی‌توان نسخه‌ای را برای همه پیچید چون سبک زندگی افراد متفاوت است. ولی چیزی که من تجربه کرده‌ام این است که برخلاف سیستم‌های تربیتی جدید که فرزندسالاری را تبلیغ می‌کنند، بچه‌ها باید از پدر و مادر حرف‌شنوی در حد معقول داشته باشند و به تجربیات آن‌ها توجه کنند. همچنین بازی‌های کامپیوتری و فضاهای مجازی می‌توانند خیلی در عقب ماندن بچه‌ها نقش داشته باشند. فکر می‌کنم باید این موارد در سن خاص و زمان مناسبی در اختیار آن‌ها قرار داده شود. موضوع دیگر اینکه نباید همه امکانات را در اختیار بچه‌ها قرار بدهیم. در غیر این صورت بچه‌ها انگیزه و اشتیاق لازم برای به دست آوردن خواسته‌هایشان را ندارند».

مادر ارشیا شکوری: «تجربه زیسته من به عنوان پیشنهاد این است که نباید محدودیت و اجبار شدیدی برای بچه‌ها قائل شد. نباید برای بچه‌ها مسیر خاصی را از پیش تعیین کرد و موفقیت را فقط در کنکور یا هر نقطه مشخص دیگری در نظر گرفت. نگاهمان را به موفقیت بچه‌ها تغییر بدهیم. گاهی والدین می‌خواهند بچه‌ها آرزوهای تحقق نیافته آن‌ها را محقق کنند».

مادر آروین‏ اصلی: «من خیلی درسخوان بودم و اما به خاطر یک حادثه در دانشگاه رشته مورد علاقه‌ام را نخواندم. اما در مسیر کاری به همان سمتی رفتم که دوست داشتم و به آنچه می‌خواستم رسیدم».

مادر ارشیا شکوری: «من در دبیرستان در مدرسه سخت‌گیر درس خواندم و همین موضع باعث زده شدن من از درس شده بود به همین دلیل در مورد ارشیا شکوری خیلی در مورد این موضوع مراقب بودم».

به این مطلب امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *